Vandaag was er weer een item op t.net over SSD's en het verbaasde mij enorm wat de meeste tweakers toch nog voor een vooroordelen over SSD hadden. (
nieuws: Toshiba begint massaproductie 128GB-ssd ) Zeker als we het hebben over de mtron's (en dan weer zeker in RAID0 met goede controller) zie ik SSD alleen maar voordelen hebben (ok dan, niet de prijs). Laten we wel wezen, de gemiddelde tweaker doet vandaag de dag toch ook niet veel langer dan 3 jaar met zijn mechanische schijf, dus het hele verhaal over dat ze kapot gaan na X tijd is ook niet zo schokkend.
Ook liep ik nog tegen een review van next level hardware (
http://www.nextlevelhardware.com/storage/mobi/ ) aan waarin ik iets tegen kwam wat mijn aandacht ook wist te trekken. De managed flash technology. Ik had even een snelle search op "MFT" in het topic gedaan en was het nog niet eerder tegen gekomen. Het komt grofweg neer op een software laag die er voor zorgt dat de random writes, sustained writes worden gemaakt. Een interessante methode, maar wel 1 in de categorie van "If something seems to good to be true, it probably is". Op de website staan testresultaten waarin ook de random write IOps tot boven de 10K ps gaan. Ik ben zelf niet genoeg technisch aangelegd om dit werkelijk zelf te beoordelen op fabel of feit, maar ik wilde hem hier eens inbrengen zodat jullie er eens naar konden kijken. Feitelijk zou deze software het enige fundamentele nadeel van SSD's doen verdwijnen.
Hoewel ook al gebleken is dat in 'real world' toepassingen het cache geheugen van een goede controller een groot deel van die problemen met de random writes kan oplossen, toch een interessante techniek.
Ik kon het trouwens niet vinden (allicht niet goed gezocht

), met die mtron's zijn toch SLC schijven en niet MLC?