Hoofdcategorieën
Topicacties

[SSD] Wat is er beschikbaar en werkt het ? Deel 1

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 63 64 65 66 last

Nieuw Topic
BF2 @ www.ndaclan.nl
Reg. datum: 05 augustus 2004

quote:
P5ycho schreef op donderdag 06 maart 2008 @ 11:15:
Ik vraag me serieus af wat het nut is van mtrons in raid0 voor een desktop applicatie. Het is denk ik niet zo nuttig om boven de 100MB throughput te komen nu je 10000iops haalt. Het einge voordeel is dan grotere capaciteit?
Snellere laadtijden in games. Een heleboel mensen met een systeem zoals ik heb, hebben 2 schijven in RAID 0, ik heb er drie in RAID 0 en zodoende zit ik altijd eerder in de volgende map. Dat is tevens de verklaring waarom ik altijd piloot en niet gunner ben in BF2 :)

Reg. datum: 30 januari 2000

Snelle laadtijden in games krijg je door een lage seektime. Dat is precies wat je krijgt met 1 mtron. 2 mtrons verandert daar weinig aan.

Jesus saves, Buddha does incremental backups.

Reg. datum: 18 november 2000

Ik heb 4x 16GB Mtron Pro 7000's van mijn werk geleend en aan mijn Areca 1210 gehangen in raid 0, en ik merk dat dit ssd geweld de 1210 te veel is. Qua IO/s kom ik in de buurt van Femme, namelijk iets meer dan 33.000 (4KB, 100% random en 8 outstanding).

De transfer rates blijven echter ver achter, ik haal niet meer dan 350MB/s sequential lezen en 300MB/s seq schrijven met een 32KB request size.
Met HDtach (v3.0.4.0) haal ik overigens ook niet meer dan 360MB/s lezen. Zie tevens mijn benchmark in BenchDB.

Zou het kunnen dat de 4ports SATA controller op de 1210 hier een bottleneck vormt? Omdat ik wel dezelfde IO/s haal als Femme vermoed ik dat het niet aan de IOP333 ligt...

Hmm, in raid 5 krijg ik geen mooie rechte lijn in HDtach. In raid 0 & 10 wel. Zie screenshot. Zou dit toch door de IOP333 komen?
http://www.wixler.com/uploads/t/14/a7cac66eb8.jpg

pimlie wijzigde dit bericht 08-03-2008 18:21 (14%)

Acties: [view]

Door: Femme
Management Team
quote:
P5ycho schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:01:
Snelle laadtijden in games krijg je door een lage seektime. Dat is precies wat je krijgt met 1 mtron. 2 mtrons verandert daar weinig aan.
Mogelijk presteren de Mtron's vanwege hun lage toegangstijd beter met een kleine stripe-size, zodat niet-simultane I/O's met een kleine transfergrootte ook versneld kunnen worden. Een raid van ssd's zou in dat geval meer prestatieverbetering moeten brengen dan harde schijven in raid.

Het is ook denkbaar dat in veel games de bottleneck door de cpu wordt gevormd.
quote:
pimlie schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:25:

Zou het kunnen dat de 4ports SATA controller op de 1210 hier een bottleneck vormt? Omdat ik wel dezelfde IO/s haal als Femme vermoed ik dat het niet aan de IOP333 ligt...

Hmm, in raid 5 krijg ik geen mooie rechte lijn in HDtach. In raid 0 & 10 wel. Zie screenshot. Zou dit toch door de IOP333 komen?
De IOP333 is hier inderdaad de bottleneck. 300MB/s vind ik overigens nog vrij veel voor een IOP333.

Ik zou me hier echter niet teveel zorgen over maken. De cache op de Areca maakt de wat minder goede scaling van de sequentiële transfer rates ten opzichte van software raid meer dan goed.

De dipjes in de HDTach-grafiek zou ik me ook niet druk om maken. Dit zie je vaker.
Reg. datum: 18 november 2000

Femme, ga jij nog de (server) storagemarks loslaten op je 1280 en Mobi's? Wij zitten er nu over te denken om een losse Areca naast de Perc in onze Dell machine te zetten, en ben erg benieuwd of jij meer prestaties uit de ssd's weet te halen met een IOP341..

Heb zojuist ook de server storagemarks los gelaten op de Dell Perc, en nu snap ik het niet meer. De HDtach transfer rate van de Perc6 komt niet boven de 140MB/s uit, maar toch is hij bv bij de MySQL data trace sneller dan mijn 1210 :? Zie hier. Iemand enig idee hoe dat kan?

NederCam.nl

Kwam net toevallig op mtron.nl/mtronssd.nl via een Google ad, toch handig soms :P
Ze hebben ook een review/benchmark artikel erop staan: https://www.mtronssd.nl/shop/index.php?main_page=page_3
Nu is het wel hun eigen review/benchmark, mtron.nl is van pxectreme.nl, en de review is van... pcextreme.nl :)
Maar als ik het zo lees zijn ze niet "meer positief" dan de werkelijkheid (aka andere ervaringen die ik heb gelezen), dus wel een betrouwbaar artikel als ik het zo kan beoordelen.

Prijs is iets goedkoper dan Komplett en ssdisk.eu, maar voor mij toch nog te hoog.
Ben zeker geïntereseerd in een SSD, maar deze prijs is nog iets te hoog voor mij :) Dus als jullie nu allemaal kopen, zakt de prijs voor mij weer :+

Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

A.K.A. LA Kip

Thx voor de benches mensen, dit is echt een veelbelovende techniek :). Volgens mij wordt hiermee een van de laatste bottlenecks voor desktop systemen geslecht (opticals daar gelaten maar die gebruik je niet zo vaak).

Keep them coming _/-\o_

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

Reg. datum: 31 oktober 2000

Ik heb even gekeken en even voor de volledigheid; de prijzen bij mtronssd.nl zijn ex BTW, ze zijn dus juist iets duurder dan komplett..

NederCam.nl

Goh, dus het stond er wel bij of het incl/excl btw was. Helemaal overheen gekeken.
In dat geval zijn ze toch wel een redelijk stukje duurder dan Komplett, en ook duurder dan ssdisk.eu

Nakebod's Webcam Archive
Trying is the first step to failure.
GTA San Andreas Multiplayer

Management Team
Ik heb zonet de benchmarks op de Areca ARC-1680 met 512MB cache en vier Mobi's in raid 5 met 128K stripe size gedraaid. De Mobi's pakken meteen de hoogste score in de desktop benchmarks (37 procent sneller dan de voorheen snelste kandidaat, een Areca ARC-1680 met 2GB cache en zestien Raptors WD740ADFD in raid 5 ;) ) . In de database-benchmarks waren ze ook veruit het snelst; 25 procent sneller dan een Dell PERC 5/E met veertien Fujitsu MAX 15.000rpm sas-schijven in raid 10.

De fileserverperformance is ook de hoogste die ik getest heb en dus is dus inclusief configuraties met zeer veel (veertien tot zestien) harde schijven op 10.000 of 15.000 toeren.

Met andere woorden: deze Mtron ssd's vegen de vloer aan met alles dat er momenteel aan magetische opslag verkrijgbaar is. De prestaties zijn gewoon fenomenaal. Windows boot vier keer sneller, applicaties starten 3,6 keer sneller, algemene applicatieprestaties twee tot vier keer sneller ten opzichte van een raid 5 van acht Raptors die ongeveer even duur zijn als vier Mobi's.

Het leuke is dat de Mtron's vooral uitblinken in toepassingen waar relatief weinig opslagcapaciteit benodigd is, zoals het booten van Windows, het starten van applicaties en de meeste database-toepassingen. Een backupserver presteert beter op een systeem waarvoor hetzelfde geld (een groter aantal) harde schijven zijn geplaatst.

De gemiddelde lees toegangstijd met de Mobi's is 0,13ms. De gemiddelde schrijf toegangstijd is 0,02ms zolang het in de cache van de Areca past (de kans daarvoor is vrij groot met 512MB geheugen). De lees str was 392MB/s in Winbench (rare score maar het kwam er echt uit). Dit betekent dat je dus eigenlijk nooit ergens op hoeft te wachten.

De verhoudingen in mijn grafieken zijn nu totaal zoek :D (de lichtmagenta ster is van de Mobi's in 4x raid 5, meer resultaten volgen). Dit is gewoon ziekelijk:

Dit is dus ook nog eens in raid 5. Als je vier Mobi's in raid 0 zou zetten voor een boot/applicatievolume waar je wat risico's mee kan nemen, knalt de performance helemaal door het dak.

Femme wijzigde dit bericht 10-03-2008 23:42 (8%)

BF2 @ www.ndaclan.nl
Reg. datum: 05 augustus 2004

quote:
P5ycho schreef op zaterdag 08 maart 2008 @ 15:01:
Dan mag je me toch uitleggen waarom het bij elke schijf (Seagate 7200.10) die ik aan de array toevoegde sneller ging terwijl de accestime juist heel licht afneemt...

'ON ERROR RESUME NEXT

Wow Femme, dat klinkt heel erg aantrekkelijk :D
Heb je ook al tests kunnen doen met 2 van die units in Raid 0? Ik denk dat dat een erg interessante optie is voor veel tweakers als boot volume, 32GB is net genoeg voor windows + apps.

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Reg. datum: 30 januari 2000

quote:
jcvjcvjcvjcv schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 02:55:
[...]

Dan mag je me toch uitleggen waarom het bij elke schijf (Seagate 7200.10) die ik aan de array toevoegde sneller ging terwijl de accestime juist heel licht afneemt...
Dat komt omdat de kans dat 1 van de schijven erg ver weg is van de te lezen data toeneemt als je meer schijven toevoegt. Dat heeft nog steeds weinig te maken met mijn stelling.

Mijn stelling was dat raid0 met mtron mobi/pro's voor desktop gebruik weinig zal toevoegen omdat de seektime gewoon praktisch niet meer aanwezig is. je kunt nu dus gewoon tegen de 100MB/s random seeken. Je zult dus snel tegen andere bottlenecks aanlopen binnen je systeem die je nooit eerder tegengekomen bent.

Jesus saves, Buddha does incremental backups.

A.K.A. LA Kip

mooie scores Femme, deze dingen presteren echt gruwelijk goed!

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

Wow, inderdaad mooie scores. ik vroeg me alleen 1 ding af ik las onder andere op de www.mtronssd.nl site het volgende:
quote:
Let Op! De Mobi lijn werkt niet goed in combinatie met RAID-controllers, hiervoor wordt de Pro lijn aangeraden.
Ik vond dat al een vreemd statement en aan Femme's resultaten te zien zijn die mobi's dus wel degelijk geschikt voor gebruik in een RAID setup. Of mis ik iets?

http://www.morphcore.com Free MP3's, Mixes, etc...

A.K.A. LA Kip

Wat doen die mtrons eigenlijk op een normale raid controller (ICH9R ofzo) aangezien de gemiddelde gebruiker niet over zo'n mooie Areca beschikt :).

En een enkele schijf ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.

Website
Los Alcoholicos

Reg. datum: 24 maart 2000

2 in Raid 0 ben ik ook benieuwd naar jah.
HBZNPLT!

Ik lurk even vrolijk mee. Wil een nieuwe bak maken puur voor fotobewerking, maar met die SSD's moet het me echt enorm tijd gaan besparen. Die filters vreten I/O en CPU namelijk, dus met een koppeltje SSD's als werklocatie moet het me aardig wat winst opleveren. Ben alleen ook benieuwd naar de resultaten op wat betaalbaardere RAID kaarten voor gewone stervelingen ;).

Snelle pc | 20D monteer-unit voor lenzen

Management Team
Ik ga nog wel meer testjes doen met o.a. de nForce-controller en een Areca ARC-1280 met 2GB cache (de ARC-1280 presteert beter dan de ARC-1680). Tevens wil ik een sample regelen van de Areca ARC-1200. Dit is een tweepoorts sata raid-kaartje met 128MB cache die voor 150 euro als een mooie harddisk/ssd-accelerator zou kunnen dienen.

Het zwakke punt van ssd's is volgens eerdere reviews van andere sites de schrijfperformance. Dit kun je uitstekend maskeren door een goede raid-controller met een leuke hoeveelheid cache te gebruiken.
quote:
ParaNoya schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 09:30:

Ik vond dat al een vreemd statement en aan Femme's resultaten te zien zijn die mobi's dus wel degelijk geschikt voor gebruik in een RAID setup. Of mis ik iets?
Het enige probleem dat ik tot nu heb gehad is dat de Mtron Mobi's niet goed functioneren als ze via een sas-expander (in dit geval een Promise VTrak jbod-behuizing) op de sas raid-controller (Areca ARC-1680) worden aangesloten. De compatibiliteit tussen sas raid-controllers, sas-expanders en sata-harde schijven is op dit moment helaas nogal beroerd geregeld waardoor dit soort problemen kunnen voorkomen.

Direct aangesloten op een Areca ARC-1680 en Areca ARC-1280 (native sata) werken ze tot nu toe prima.

Wat precies heb verschil is tussen de Mobi's en de Pro's is durf ik niet te zeggen. Het prijsverschil is het makkelijkst te verklaren door het gebruik van duurdere (snellere en betrouwbaardere) flashchips in de Pro-serie. Er wordt een langere garantie op gegeven. Voor de prijs van één 16GB Mtron Pro 7000 koop je momenteel twee Mobi's 3000 16GB die je dus desnoods in raid 6 of raid 10 kunt zetten om een hoge betrouwbaarheid te krijgen in servergebruik.
A.K.A. LA Kip

quote:
Ik zie graag een onafhankelijke bron :)

iets met wc-eend ;)

Website
Los Alcoholicos

quote:
thekip schreef op dinsdag 11 maart 2008 @ 12:59:
[...]

Ik zie graag een onafhankelijke bron :)

iets met wc-eend ;)
U vraagt, wij draaien: ;)

http://www.nextlevelhardware.com/storage/mtron16/

http://www.morphcore.com Free MP3's, Mixes, etc...

A.K.A. LA Kip

Dat is wel een Pro, ik heb nog nergens gezien dat het uitmaakt maar om nu het dubbele te gaan betalen voor een ssd die toch al duur is gaat me wat ver ;)

Website
Los Alcoholicos

Diesel Power

Kill bill
I was an atheist until I realized I was God

Konijn is stoer!
Reg. datum: 19 april 2001

Zeker, alleen dan zal de prijs ook wel schrikken zijn?

Ze claimen hoger dan 100MB/sec te halen, dus komen dan aardig in de buurt van de MTron's, nietwaar?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 63 64 65 66 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: