Hoofdcategorieën
Topicacties

Het kleine-mismoderatietopic deel VI

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 19 juni 2007

Wat ik met deze reactie moet is mij niet helemaal duidelijk, eigenlijk is het gewoon spam, als we deze reacties zichtbaar laten dan kan iedereen wel de laagste prijs gaan spammen in de reacties. Aan de andere kant is het ook weer niet heel schadelijk en volgens mij niet met een verkeerde intentie erneer gezet.

Join #tmf op Tweakers.net IRC

Reg. datum: 29 november 2004

Hij is opzich wel handig, maar inderdaad niet echt de bedoeling, ik heb hem dus een -1 gegeven.

Without order nothing can exist - without chaos nothing can evolve
Never forget that only dead fish swim with the stream

Reg. datum: 10 maart 2003

phox in 'nieuws: Microsoft laat oog vallen op e-mailbedrijf Xobni'

Een zeer terechte opmerking die direct de grond in geboord wordt. Ja, die +1 is van mij.

Hoe offtopic die opmerking dan ook mag zijn, al de fouten die door hem worden bekritiseerd zijn voor mij eveneens een doorn in het oog. Graag zou ik vragen of er onder lichte dwang wordt gevraagd aan posters dat ze zich tenminste kunnen voorzien van de basisregels van het spellen van de Nederlandse taal.

Het probleem is vooral dat door reacties als bovenstaande direct tot niveau -1 te boren er ook wordt uitgegaan van een laksheid en zelfs een gedoogbeleid jegens misspellers. Sinds wanneer juichen we verzet tegen dergelijke kemels toe? Als de manier waarop het in de link hierboven gebeurt niet deugt, hoe moet het dan wél? Want mensen die zich er iets van aantrekken proberen creatief te zijn en komen met mogelijke oplossingen voor de dag, maar als die oplossingen telkens van tafel worden geveegd zonder dat de crew zelf met een oplossing probeert te komen, dan blijven veel taalherders met een wrange smaak achter.

DevilsProphet wijzigde dit bericht 02-03-2008 16:21 (6%)

Reg. datum: 01 februari 2006

Ik ben het niet met je eens DevilsProphet, op schoolmeesters zitten we hier niet te wachten en iemand aanvallen op zijn spelling is ook not done. Ik ben het met je eens dat sommige mensen het wel heel bont maken en dat veel mensen meer moeite zouden kunnen en moeten doen om voor een fatsoenlijke interpunctie en spelling te zorgen, maar dat hoef je niet in de comments te melden. Het komt nogal betweterig en onvriendelijk over, en bovendien heeft het niets met de discussie zelf te maken. Een welverdiende -1 van mij.
Reg. datum: 12 juni 1999

quote:
DevilsProphet schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:18:
phox in 'nieuws: Microsoft laat oog vallen op e-mailbedrijf Xobni'

Een zeer terechte opmerking die direct de grond in geboord wordt. Ja, die +1 is van mij.
Een +1 voor die reactie is modmisbruik, niet meer, maar zeker ook niet minder. Zelfs een 0 vind ik al op het randje van modmisbruik.

Als hij zonodig de schoolmeester wil uithangen kan hij dat op twee manieren doen:

1) School je om tot leraar en ga op een school werken
2) Open een topic op FA, en start daar een discussie. Dat is daarvoor de juiste plaats, niet de frontpage.

Van mij dus een bijzonder dikke -1.

En ja, inhoudelijk ben ik het helemaal met hem eens, en hij heeft zeer zeker wel een goed punt. En dat punt mag hij ook best aanstippen. Maar dan wel op de goede plek.

wildhagen wijzigde dit bericht 02-03-2008 16:29 (9%)

quote:
Groever schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:23:
Ik ben het niet met je eens DevilsProphet, op schoolmeesters zitten we hier niet te wachten en iemand aanvallen op zijn spelling is ook not done. Ik ben het met je eens dat sommige mensen het wel heel bont maken en dat veel mensen meer moeite zouden kunnen en moeten doen om voor een fatsoenlijke interpunctie en spelling te zorgen, maar dat hoef je niet in de comments te melden. Het komt nogal betweterig en onvriendelijk over, en bovendien heeft het niets met de discussie zelf te maken. Een welverdiende -1 van mij.
Jij stelt de dt-regel voor als iets onnuttigs, maar het helpt weldegelijk om de tekst leesbaarder te maken. Misschien niet voor jou, maar wel voor anderen. Aangezien je de keuze moet maken tussen de mensen die er niets aan hebben en de mensen die er wel iets aan hebben, lijkt het mij dat je de keuze aan iets anders moet laten liggen. Laat het nu net zo zijn dat de taalregels voorschrijven dat het moet zoals de meesten het niet doen. Dat lijkt mij het gewicht eerder in de richting van correcte taal te laten hellen.

Dat het pedant overkomt is een gevolg van de gigantische kemels die er gemaakt worden. Bij ons in België (en nu wil ik niet flamen) wordt je geacht de dt-regel te kennen tijdens de lagere school. Vanaf je middelbaar zijn ze er vrij kort over (df-fout is -1). Dat hangt natuurlijk af van school tot school, en waarschijnlijk ook van tijd tot tijd, waarbij het vroeger allemaal strikter was omdat men strenger was - volgens mij toch een betere tijd.

Mij komt zulke kritiek dus zeker niet pedant over. Integendeel, zulke kemels komen mij voor alsof de schrijver niet slim genoeg is om zulke regeltjes te kunnen toepassen, wat vrijwel altijd de geloofwaardigheid van zijn hele betoog onderuit haalt. Graag zou ik je eraan willen herinneren dat het hier geen fok.nl betreft, dus het excuus dat je hier kan doen wat je niet laten kan vind ik getuigen van luiheid om ook maar dat simpele regeltje meester te krijgen.

DevilsProphet wijzigde dit bericht 02-03-2008 16:31 (12%)

quote:
wildhagen schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:27:
[...]

Een +1 voor die reactie is modmisbruik, niet meer, maar zeker ook niet minder. Zelfs een 0 vind ik al op het randje van modmisbruik.

Als hij zonodig de schoolmeester wil uithangen kan hij dat op twee manieren doen:

1) School je om tot leraar en ga op een school werken
2) Open een topic op FA, en start daar een discussie. Dat is daarvoor de juiste plaats, niet de frontpage.

Van mij dus een bijzonder dikke -1.

En ja, inhoudelijk ben ik het helemaal met hem eens, en hij heeft zeer zeker wel een goed punt. En dat punt mag hij ook best aanstippen. Maar dan wel op de goede plek.
Het doel van dergelijke posts is om de poster erop te wijzen, niet om erover te lallen met andere moderators.

Door zo'n reactie hier te posten mist het zijn doel gigantisch, aangezien er door andere moderators niet meer wordt gedaan dan ermee akkoord gaan. Dat moet veranderen vind ik.

DevilsProphet wijzigde dit bericht 02-03-2008 16:34 (8%)

quote:
DevilsProphet schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:32:
[...]

Het doel van dergelijke posts is om de poster erop te wijzen, niet om erover te lallen met andere moderators.
Dan hebben we daar nog andere middelen voor: Email, IM (ICQ/MSN etcv), DM. De Frontpage vervuilen (want dat is dit!) is niet de bedoeling.
quote:
Door zo'n reactie hier te posten mist het zijn doel gigantisch.
En op deze manier ook, want denk je nou echt dat het nu opeens goed zal gaan? Mag toch hopen van niet, want dat is wel erg naïef.

Daarnaast lok op je op deze manier alleen maar trolls etc uit, er zijn nu al 2 klojo's die er op hebben gereageerd (ook al beiden op -1 waar ze horen, dat wel).
Reg. datum: 01 februari 2006

quote:
DevilsProphet schreef op zondag 02 maart 2008 @ 16:29:
[...]

Jij stelt de dt-regel voor als iets onnuttigs, maar het helpt weldegelijk om de tekst leesbaarder te maken. Misschien niet voor jou, maar wel voor anderen. Aangezien je de keuze moet maken tussen de mensen die er niets aan hebben en de mensen die er wel iets aan hebben, lijkt het mij dat je de keuze aan iets anders moet laten liggen. Laat het nu net zo zijn dat de taalregels voorschrijven dat het moet zoals de meesten het niet doen. Dat lijkt mij het gewicht eerder in de richting van correcte taal te laten hellen.

Dat het pedant overkomt is een gevolg van de gigantische kemels die er gemaakt worden. Bij ons in België (en nu wil ik niet flamen) wordt je geacht de dt-regel te kennen tijdens de lagere school. Vanaf je middelbaar zijn ze er vrij kort over (df-fout is -1). Dat hangt natuurlijk af van school tot school, en waarschijnlijk ook van tijd tot tijd, waarbij het vroeger allemaal strikter was omdat men strenger was - volgens mij toch een betere tijd.

Mij komt zulke kritiek dus zeker niet pedant over. Integendeel, zulke kemels komen mij voor alsof de schrijver niet slim genoeg is om zulke regeltjes te kunnen toepassen, wat vrijwel altijd de geloofwaardigheid van zijn hele betoog onderuit haalt. Graag zou ik je eraan willen herinneren dat het hier geen fok.nl betreft, dus het excuus dat je hier kan doen wat je niet laten kan vind ik getuigen van luiheid om ook maar dat simpele regeltje meester te krijgen.
Volgens mij heb ik niet gezegd dat ik de dt-regel onnuttig vind. Het is een van de meest elementaire regels die er zijn en zo moeilijk is hij niet. Een post waarin 'ik wordt' of 'hij loopd' staat is niet meer serieus te nemen. Wat ik wel heb gezegd is dat de Frontpage niet de plaats is om de schoolmeester uit te hangen, zoals Wildhagen al zei kan je dat op andere manieren doen.

Verder heb ik geen enkel idee wat een kemel is (nofi, maar ik heb geen idee) en ik weet heel goed dat het hier geen Fok is. Sterker nog, ik heb daar niet eens een account.

Ik ga er uiteindelijk ook mee akkoord dat het frontpagevervuiling is. Ik heb me zelfs schuldig gemaakt om in te gaan op het getroll. Dat zal dan wel mijn laatste frontpagevervuiling zijn over dat onderwerp.

Een nadeel bij het verwittigen bij e-mail is dat het niet publiekelijk gebeurt, waardoor niemand anders die mogelijks ook de dt-regel niet machtig is dat bericht niet te zien zal krijgen.

Mijn extreme voorstel: taalmoderators. ;)

Mijn vraag aan andere moderators: hoe zien jullie de toekomst in aangaande het volgen van taalregels? Zijn er al degelijke pogingen ondernomen om een oplossing te bedenken voor dit probleem? Mocht er vraag naar zijn zou ik graag meehelpen, gezien het een vurige ambitie is om de volledige userbase van t.net bij te scholen.

DevilsProphet wijzigde dit bericht 02-03-2008 16:46 (29%)

Dit verschijnsel is niet op te lossen. Nou ja, iedereen terugsturen naar de basisschool, want daar wordt de d/t-regel al behandeld ('t kofschip/'t fokschaap, de smurfenregel), inclusief werkwoord-vervoegingen en de hele bijbehorende reutemeteut.

Veel mensen hebben toen kennelijk liggen slapen, waren stoned, of ze hebben de basisschool nooit afgemaakt.

En als dat je werkelijke ambitie is wens ik je heel veel sterkte, want ik kan je nu al de volle 110 procents garantie geven dat je dat nooit gaat lukken.

Maar dat lijkt me meer voer voor een discussie in SG dan in dit forum.

Als ik elke reactie met een (of meerdere) d/t-fout(en) een -1 moest geven vrees ik dat vrijwel alles op de -1 gezet kan worden...

Grijze staaf in 'nieuws: MSI bouwt actieve koeler zonder dorst naar elektriciteit'
Geen uitleg nodig => -1

Over de dt discussie, taalmoderators lijkt me niet handig je hebt ook nog dyslectische mensen, zij kunnen niets eraan doen.

Jorrit wijzigde dit bericht 02-03-2008 17:15 (25%)

Acties: [view]

Door: RoD
Moderator PMD / FP ProMod
Reg. datum: 14 september 2004

Ik vind taalmoderators ook niet echt handig. Ik vind het gigantisch onzinnig om te gaan mierenneuken om een d of een t. Persoonlijk vind ik wél dat je het goed hoort te schrijven... maar als dit niet het geval is vind ik het gigantisch storend als mensen daarover gaan zitten zeuren.

Of je nou "ik word" of "ik wordt" schrijft.. de boodschap wordt er niet onduidelijker op. Wel lijkt het behoorlijk dom als je "ik wordt" schrijft, maar dat is het probleem van de schrijver. Maar spelling een onderdeel maken van het modereren, nee.. alsjeblieft niet zeg.

Overigens, als het spellen en het fabriceren van zinnen vormen aanneemt waarin het niet meer mogelijk is om de boodschap goed te begrijpen vind ik wat anders, dan zou een puntje omlaag, of het geven van een -1, best goed kunnen.

quote:
RoD schreef op zondag 02 maart 2008 @ 17:36:
Of je nou "ik word" of "ik wordt" schrijft.. de boodschap wordt er niet onduidelijker op. Wel lijkt het behoorlijk dom als je "ik wordt" schrijft, maar dat is het probleem van de schrijver. Maar spelling een onderdeel maken van het modereren, nee.. alsjeblieft niet zeg.
Er zijn iets minder duidelijke vormen van dt-fouten, zodat er een voltooid deelwoord staat ipv een tegenwoordige tijd enkelvoud, waardoor er wat verwarring kan ontstaan. Maar ik moet inderdaad toegeven dat de last die ik ondervind bij het lezen van zulke fouten meestal bestaat uit ergernis, geen verwarring.

Leven en laten leven zeker?

Wat mij vooral tegen de borst stoot zijn mensen die ontkennen dat er een probleem is en zelfs minachtend doen tegenover mensen die tenminste proberen de taalkennis bij de medemens op een minimaal niveau te houden. Gelukkig zijn de mods hier begripvol over het onderwerp, dat kan ik enkel maar toejuichen.

Door: Cloud
Moderator TMF / FPM Coördinator
How can I be of service?
Reg. datum: 01 november 2001

Bij het modereren mag je de spelling maar tot op zekere hoogte meenemen in je oordeel. Het mag alleen als (zoals RoD ook al aan geeft) de post er echt minder leesbaar op wordt. Een voorbeeld hiervan is een post die vol MSN- en Breezah-taal staat. Per definitie een -1 geven voor zo'n post mag natuurlijk niet, maar hoger dan een 0 hoeft ook niet. Geheel afhankelijk van de inhoud dus. Ik kan me ook wel voorstellen dat een reactie die, perfect geschreven, een +2 waard zou zijn, met een wat minder lekkere spelling/grammatica een +1 krijgt. Daar heb ik ook helemaal geen problemen mee.

Dus: laat het meewegen, maar laat het niet de enige factor in je oordeel zijn :) Inhoud en argumentatie zijn nog altijd het belangrijkste. Stijl komt daarna pas.

Echter reageren op zulke posts met correcties is sowieso uit den boze. Daar past maar één score bij en dat is -1. Ik weet zeker dat velen (waaronder ikzelf) het met je eens zouden zijn, maar als we dat wel toelaten, staat de FP vervolgens in elk artikel vol met spellingsdiscussies. Iets wat we graag willen voorkomen :)

Reacties moeten interessant zijn voor de lezer van het artikel. Geneuzel over d's en t's, past niet in dat beeld.

"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so." - Douglas Adams (1952-2001)

quote:
DevilsProphet schreef op zondag 02 maart 2008 @ 18:13:
[...]

Er zijn iets minder duidelijke vormen van dt-fouten, zodat er een voltooid deelwoord staat ipv een tegenwoordige tijd enkelvoud, waardoor er wat verwarring kan ontstaan. Maar ik moet inderdaad toegeven dat de last die ik ondervind bij het lezen van zulke fouten meestal bestaat uit ergernis, geen verwarring.

Leven en laten leven zeker?

Wat mij vooral tegen de borst stoot zijn mensen die ontkennen dat er een probleem is en zelfs minachtend doen tegenover mensen die tenminste proberen de taalkennis bij de medemens op een minimaal niveau te houden. Gelukkig zijn de mods hier begripvol over het onderwerp, dat kan ik enkel maar toejuichen.
Ik vind dat je met taalkennis wel een terecht onderwerp aansnijdt, maar ik wil het op de FP niet hoeven lezen, zeg maar. Dat vind ik vervuilend en ergerlijk.
Verder kan ik me vinden in wat wolkje schrijft :)

Reg. datum: 25 september 2004

Over het d/t verhaal, hier is al eens, imho, een interessant discussie over gevoerd en dan vooral in combinatie met dyslexie. Verder ben ik het er mee eens dat dit niet op de FP thuis hoort.

Rinzwind in 'nieuws: 'Politiek te ingewikkeld voor computers Belastingdienst''
Wel een aardig punt, maar geen +1.

FicoF in 'nieuws: 'Politiek te ingewikkeld voor computers Belastingdienst''
Begint met: 'Ik vermoed dat dit weggemod gaat worden,..'.
Vind dat altijd zo jammer. En terwijl hij helemaal niet weggemod wordt. Maar ja, de rest van de post is wel aardig, toch maar een 0 gegeven. Wat vinden jullie?

Wat betreft die laatste, ik vind dat geen reden om een -1 te geven. Een nulletje lijkt me prima.

Deze reactie hoort op -1 vanwege moderatiecommentaar mijns inziens, de andere reactie is niet eens weggemod en stond ten tijde van de post zelfs op +1.
EDIT... Niels... :') volgens mij hoort ie op -1, commentaar voordat het uberhaupt gebeurd is.
De eerste heb ik op +1 gezet, met als achterliggende gedachte dat het voor bedrijfen net zo moeilijk is om software te maken als voor de belastingdienst.

Jorrit wijzigde dit bericht 02-03-2008 19:13 (36%)
Reden: Niels was sneller

No! I'm not!
Reg. datum: 21 november 2004

Het is geen moderatiecommentaar in de zin zoals we dat meestal tegenkomen. Hij vermoedt (JA, JA! dt!!) dat hij last gaat krijgen van meningmodders en anticipeert daarop. Eigenlijk is dit dus een voorbeeld van hoe fout het kan gaan door de meningmodders en papagaaienmodders dat hij van te voren hier al rekening mee gaat houden.
Daar moet je hem niet voor gaan afstraffen door hem op -1 te zetten.

Wat betreft de taalregels en moderatie:
Ik ben hier de Docent dus laat het schoolmeesteren aan mij over. En ook ik doe dat alleen als ik er voor betaald word (ik word dus geen dt!)! :P

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Dat de toon van deze reactie niet erg vriendelijk is neemt niet weg dat hij wel een punt heeft en dus wel een 0 waard is en niet de -1 waar hij nu op staat.

@hieronder, ja ik zie het, jammer want hij stond net op het punt weer zichtbaar te worden. Dat bewijst maar weer dat je beter geen kritiek kan hebben op de moderatie.

Jorrit wijzigde dit bericht 02-03-2008 21:18 (26%)

Reg. datum: 25 september 2004

Hij heeft ze bericht geedit met "Ongewenst? Laten ze tegenwoordig kleuters modereren?".

Dus hij is nu zeker weten -1. Voor de edit was het wat mij betreft net een 0 geweest.

PilatuS in 'nieuws: Straf eerste spamveroordeelde VS gehandhaafd'
Vind ik geen +1 waard. Gewoon een nette 0.

quote:
J.J.K. schreef op zondag 02 maart 2008 @ 20:43:
Dat de toon van deze reactie niet erg vriendelijk is neemt niet weg dat hij wel een punt heeft en dus wel een 0 waard is en niet de -1 waar hij nu op staat.
Het feit dat hij de moderators kleuters noemt lijkt me -1 genoeg?
Reg. datum: 29 november 2004

quote:
Megaflix schreef op zondag 02 maart 2008 @ 21:07:
[...]

Het feit dat hij de moderators kleuters noemt lijkt me -1 genoeg?
J.J.K. postte dat voor de edit, en zonder dat kon het inderdaad goed op 0.

Without order nothing can exist - without chaos nothing can evolve
Never forget that only dead fish swim with the stream

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: