Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl
[SSD] Wat is er beschikbaar en werkt het ? Deel 1
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 63 64 65 66 last
Nieuw TopicIk heb een linux bakje draaien op een transcend 133x 4GB (dezelfde als IceOnFire) in een elcheapo cf2ide converter. De doorvoersnelheid daar is: ongeveer 25MB/secquote:RemcoDelft schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 15:25:
Ik las juist (in mijn mailbox) dat een CF2IDE-adapter met 1 enkele SanDisk Extreme IV CF-kaart 30 MB/s doet in UDMA2-mode. Oftewel jouw grafiekjes met raid-performance zijn wat laag...
Dus inderdaad zoals jij zei, die controller suckt.
job wijzigde dit bericht 23-01-2008 16:35 (5%)
Mijn Wii nummer: 0525 4728 8772 1934, graag een PM bij toevoeging
Het lijkt wel alsof de goden je hoop realiseren, zie HP introduceert nieuwe desktop met SSD opslagquote:cc12 schreef op woensdag 23 januari 2008 @ 14:33:
Ik hoop dat de grote computerbouwers zoals Dell, HP, Acer, Toshiba etc. zulke ssd geheugens standaard gaan inbouwen. Al zou het om niet zo een grote capaciteit gaan (bijv. 2 gig). Als er tienduizenden of zelfs hondderduizenden worden afgenomen is de kans groot dat de prijzen gaan dalen EN dat dat de ontwikkeling op gang brengt zodat de capaciteit van de SSD steeds meer toeneemt. Oftewel steeds meer geheugen per euro.
Heb je nog meer goede ideeën ;-)
:: Silvermoon : Euthalia - 70 Dwarf Priest | Lalitta - 70 Draenei Mage | Phoibe - 70 Night Elf Hunter ::
Reg. datum: 30 november 2007
Kun je me iets meer vertellen over wat voor hardware je van plan bent in die TNN300 te stoppen? De site van Zalman is al erg lang niet meer bijgewerkt, en ik weet niet eens of dat CPU block van ze werkt met AM2 sockets... Het idee van een 0dB PC intrigeert me, maar ik heb het nooit zo praktisch gevonden ivm mechanische HDDs... nu die Mtrons beschikbaar zijn is het heel erg verleidelijk.quote:IceOnFire schreef op dinsdag 22 januari 2008 @ 19:43: Uiteindelijk wil ik t gaan gebruiken voor mn 0dB compleet fanless pc (zalman TNN kast, alles passief gekoeld) dus dan is een "support"-hdd om van te booten niet echt een alternatief. Wordt toch t spaarvarken slopen en een MTron scoren..
Reg. datum: 31 oktober 2000
Qua hardware heb ik een bord gevonden wat in die kast past en de nieuwe Core 2 Duo's ondersteund. Officieel kan daar alleen een dual core proc in, maar misschien neem ik het risico een quadcore erin te zetten. TDP-technisch kan dat officieel eigenlijk net niet (95W ipv de 70W max), maar t idle verbruik is met de nieuwe penryns erg laag en ik verwacht toch de 4 cores niet snel allemaal full te belasten. Met een beetje geluk de traagste quad uit de nieuwe serie dus.
Losse videokaart heb ik helaas ook nodig aangezien ik een dual link DVI aansluiting nodig heb voor m 30-inch scherm dus dat wordt een nvidia 8500GT. Als harddisk een MTron 16GB en nog een simpel brandertje en that's it. Later komt er dan nog een SATA-RAID controller in en een paar extra MTronnen als die wat in prijs gezakt zijn.
Kast staat al klaar, nu alleen nog even geduld hebben tot de penryns echt leverbaar zijn.
Zij gebruiken een P5E-VM, maar ze hebben ook een AM2 systeem, dus misschien dat ze wat aanpassingen doen om het allemaal te laten passen?
Als een low power kaart met 2x dual-link DVI (b.v. HD2600XT) past, dan ga ik ook voor de TNN300 + Mtron. Enig idee of het GPU mounting mechanisme van de TNN300 past op een HD2600XT?
Reg. datum: 31 oktober 2000
Die site had ik idd ook gevonden, in combi met wat berichten op t silentpcreview-forum en een paar andere sites die ik zo gauw even niet kan terugvinden was de conclusie dat een P5E-VM en P5K-VM zouden beide moeten werken> Daarbij heeft de eerste de voorkeur en dan weer vooral in HDMI-uitvoering. AMD borden heb ik verder niet naar gekeken, als t goed is worden de recente Intels minder warm dan de AMD's.
Ik heb even gekeken naar de HD2600XT, qua fysieke compatibiliteit durf ik dr zo niet veel over te zeggen, als ik kijk naar t opgegeven stroomverbruik (http://www.atomicmpc.com....sp?s=2&c=7&t=9354) zit hij al net iets te hoog eigenlijk. Mocht je niet persé aan ATi vastzitten is een nvidia 8600 GT misschien nog een optie, die zou moeten passen en dat gaat qua energiegebruik wel goed.
IceOnFire wijzigde dit bericht 25-01-2008 12:05 (26%)
Reden: ff wat toegevoegd...
Hij is dan wel sneller dan de Mtron - bijna gelijk aan de profi versie.
Echter zou ik niet het extra (bijna het dubbele van de mobi) niet over hebben voor een Profi.
Met 360 kun je idd overwegen zo'n 'profi' te nemen.
Straks ff de review lezen
=[edit]=
Men beweerd dus idd dat het gewone relabeled Mtrons zijn. Wat ik echter niet snap:
- Waarom doet Mtron dat ?
- Waarom zijn ze zo goedkoper dan Mtron
- Waarom is het prijsverschil tussen een gewone ('mobi') hama en een highspeed (Profi) hama zo gering (de 16gb 'profi' is maar 60,- duurder dan de 'mobi')?
Koffie wijzigde dit bericht 25-01-2008 13:31 (35%)
Mij persoonlijk boeit het niet of het Hama of Mtron is, als het maar hard gaat
Ik sta er ook op te watertanden, hoorquote:TRRoads schreef op zaterdag 22 december 2007 @ 00:27:
[...]
Dat maakt niet zoveel uit, een gemiddelde class 6 SD kaart is nu eenmaal rated met een snelheid van 20MB/s (schrijfsnelheid minstens 6 MB/s).
add: Op een normale doorsnee schijf laad je Windows XP in met 6-14 MB/s. Derest van de tijd gaat op aan zoekwerk van de kop. Deze SSD lijkt me ideaal als bootdisk met zakelijke applicaties en daarnaast een snelle schijf voor de games. Besef dat je WIndows XP inlaad met 20 MB/s en dat zal best schelen vermoed ik, vooral het zoekwerk gaat vlug.
Ik weet niet of Vista hier profijt uithaald want Vista laad in met 35-55 MB/s.
Formatteer de schijf in FAT32 zodat je de minste schrijfbewerkingen hebt. NTFS logt nogal veel en dat lijkt me slecht voor het aantal cycly. Windows XP installeerd moeiteloos op FAT32, Windows Vista werkt niet vanaf FAT32.
Ook maakt het niets uit hoe je het ding aansluit, ieder NAND en NOR flash geheugen heeft 'last' van een gelimiteerd aantal erase/schrijf cycles per block. Of je dit nu aansluit via CF, SD, USB, PATA, SATA, Firewire of whatever, het blijft dezelfde techniek en moet je dus dezelfde besparende technieken toepassen.
add: FAT32 inderdaad of exFAT, geen NTFS
Dit wordt altijd gedaan in de controller die de flash chips aanstuurt, dit is dus niet de controller die zorgt voor de uiteindelijke communicatie naar buiten (hoewel je voor Linux ook bepaalde filesystems hebt die er wat beter voor zijn).
add: SSD zijn toch ook sectorbased?
Tegenwoordig is het echter geen probleem meer, het aantal cycles is enorm hoog, de technieken zitten in de controller en ieder stukje flash krijgt een ruim aantal reserve blocks mee die on the fly geremapped kunnen worden.
add: Met 1322 IO/s bij Vista zit je zo aan de 10 miljoen of aan een miljard. Vooral de vaste logfile staat steeds op dezelfde plek en wordt vaak bijgewerkt, dus NTFS is geen optie??
Zelfs als je continu aan het schrijven bent doe je er jaren over voordat een blokje kapot gaat, op dat moment is ie nog goed leesbaar en wordt ie realtime geremapped naar een nieuw blok (je merkt daar dus niets van). Tegen de tijd dat al je reserve blokken op zijn is het allang niet meer interessant om het ding in huis te hebben, tegen die tijd heb je voor een appel en een ei 1000x betere technieken.
add:Dit is een goed argument, maar het loont toch om blokken verdeeld te gebruiken. Fragmentatie maakt weinig uit en met 16KB clusters is er nog minder fragmentatie (4x minder als met 4KB units)
[bewerkte quote]
Het is 's-nachts kouder dan buiten
You can't always get what you want. I can, but you can't.
quote:Imation Corp. (NYSE: IMN), a worldwide leader in removable data storage, today announced a strategic relationship with Mtron Co., Ltd., a pioneer in Solid State Drive (SSD) technology and performance. Together, the two companies will develop and market SSD solutions with an initial focus on high-growth areas including portable computing and enterprise markets. The strategic relationship combines Mtron's leading technology innovation, R&D and manufacturing with Imation's global marketing, distribution and technical service expertise. Working together, the two companies will make an early entrance in the SSD market with Imation brand SSD products "powered by Mtron," to be released in the first calendar quarter of 2008.
DaCoTa wijzigde dit bericht 30-01-2008 22:42 (56%)
Werkt dat, en kan diegene benchmarks posten?
Wat er ook gebeuren moogh...
35mb/sec write = traag en dat voor 1000e is het een beetje prijzig. Zeker als je al Mtron (hama) 64gb's hebt die, 3x zo snel zijn, voor een vergelijkbaar bedrag.quote:
Er is geen winkel in Nederland die deze Hama producten standaard in het assortiment heeft, maar ze kunnen wel besteld worden, bij o.a. Foto den Boer in Amsterdam. Voor de Mtron 3000 serie is het niet interessant, voor de 7000 serie des te meer:

Alle prijzen zijn excl. BTW
Wellicht weten mensen nog andere kanalen om aan de Hama's te komen?
DaCoTa wijzigde dit bericht 12-02-2008 18:42 (12%)
Reden: Plaatje vernieuwd, nu alles zonder BTW.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 63 64 65 66 last
Dit topic is gesloten.