Hoofdcategorieën
Topicacties

Ervaring met huis kopen deel 3

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 28 april 2000

quote:
Pooh schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:30:
[...]

Dan heb je of een slapende adviseur gehad, of je hebt niet duidelijk gemaakt dat je nog in je proeftijd wilde kopen. Ook wel logisch, 2 maanden proeftijd is voor de meeste mensen niet genoeg om een huis te kopen en laten passeren.

Maar ik zou er inderdaad maar vanuit gaan dat je 'm pas kunt laten passeren als je proeftijd is afgelopen. Je kunt wellicht wel eerder een hypotheek krijgen, maar dan heb je een stuk minder keus, en daar word je niet meteen gelukkiger van.
Idd dan kom je terecht bij hypotheken zoals op de reclame: "Geen hypotheek omdat u een BKR registratie hebt?"

Het aanvragen van de hypotheek is niet zo'n probleem tijdens je proeftijd, maar de acceptatie van je hypotheek zal lastig worden binnen je proeftijd.

To be, or not to be, those are the parameters

Reg. datum: 04 februari 2003

quote:
rwb schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 13:57:
[...]

Idd dan kom je terecht bij hypotheken zoals op de reclame: "Geen hypotheek omdat u een BKR registratie hebt?"

Het aanvragen van de hypotheek is niet zo'n probleem tijdens je proeftijd, maar de acceptatie van je hypotheek zal lastig worden binnen je proeftijd.
Bedankt voor jullie advies! Ik heb gelijk de hypotheker gebeld en die bevestigde het inderdaad, waarschijnlijk was ik vergeten te vertellen dat ik een proeftijd had van 2 maanden. |:( Was te blij met het onbepaald contract dat ik gekregen had. Net heb ik de makelaar gebeld om te vragen of de overdracht 2 weken later mag plaatsvinden op 7 maart, ben benieuwd!

----> live long and prosper <------

Reg. datum: 09 oktober 2004

Dan nog steeds vind ik eigenlijk dat je voor jezelf onverantwoorde risico's loopt door een huis te kopen tijdens je proeftijd. Voor hetzelfde geld wordt je opzij gezet door je baas, kun je straks 10% aan de verkopende partij gaan betalen, aangezien jij contractbreuk pleegt. (Doe je nu trouwens al, latere overdracht betekend extra kosten voor verkopende partij, zoals langer dubbele lasten enzo)
Beetje te overenthousiaste actie imo.

Lolhozer wijzigde dit bericht 04-01-2008 16:05 (18%)

Het weekend is net een biertje, het is gedaan voordat je het door hebt

Oderint dum metuant
Reg. datum: 25 april 2001

quote:
deltaquad_1979 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 15:58:
[...]
Bedankt voor jullie advies! Ik heb gelijk de hypotheker gebeld en die bevestigde het inderdaad, waarschijnlijk was ik vergeten te vertellen dat ik een proeftijd had van 2 maanden. |:( Was te blij met het onbepaald contract dat ik gekregen had. Net heb ik de makelaar gebeld om te vragen of de overdracht 2 weken later mag plaatsvinden op 7 maart, ben benieuwd!
En stel dat de verkopende partij je nu keihard uitlacht? Een koopcontract is niet zomaar een vodje papier hoor. Als verkoper zou ik in ieder geval de extra kosten (2 weken rente, belastingen en meuk) willen terughebben. Plus een vergoeding voor de moeite om een nieuwe datum te prikken, als je niet zo flexibel vrij kunt krijgen.

Maargoed, ik hoop voor je dat 't goed afloopt. Volgende keer iets beter nadenken voordat je dingen aanschaft die een aantal keer je jaarsalaris waard zijn? :?

Lees eens een boek

Reg. datum: 04 februari 2003

quote:
Pooh schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:33:
[...]

En stel dat de verkopende partij je nu keihard uitlacht? Een koopcontract is niet zomaar een vodje papier hoor. Als verkoper zou ik in ieder geval de extra kosten (2 weken rente, belastingen en meuk) willen terughebben. Plus een vergoeding voor de moeite om een nieuwe datum te prikken, als je niet zo flexibel vrij kunt krijgen.

Maargoed, ik hoop voor je dat 't goed afloopt. Volgende keer iets beter nadenken voordat je dingen aanschaft die een aantal keer je jaarsalaris waard zijn? :?
Er is nog helemaal geen koopcontract opgesteld, laat staan getekend. Als dat zo was geweest was het een nog groter probleem geweest. volgende week gaan we erheen om te tekenen, kunnen ze dus het voorlopig koopcontract nog aanpassen. Een eventuele vergoeding voor die mensen lijkt me wel terecht.

----> live long and prosper <------

Oderint dum metuant
Reg. datum: 25 april 2001

quote:
deltaquad_1979 schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:41:
[...]

Er is nog helemaal geen koopcontract opgesteld, laat staan getekend. Als dat zo was geweest was het een nog groter probleem geweest. volgende week gaan we erheen om te tekenen, kunnen ze dus het voorlopig koopcontract nog aanpassen. Een eventuele vergoeding voor die mensen lijkt me wel terecht.
Ok. Je hebt dus al een passeerdatum voordat je een koopcontract hebt? Nouja, dat kan natuurlijk, dacht dat dat niet normaal was. Wij spraken gewoon een datum af bij het tekenen van 't koopcontract.

Lees eens een boek

Reg. datum: 11 juni 2004

Mijn vrouw en ik krijgen over zo'n 2 weken de sleutel van ons nieuwe huis. De verkopende partij heeft aangeboden om nog een laatste ronde door het huis te doen met ons zodat we alles goed kunnen checken en nog evt. kunnen vragen.

Wat zijn nou echt dingen waar we goed op moeten letten? Het huis is in goede staat van onderhoud dus voor zover wij (en onze aankoopmakelaar) heeft kunnen zien zijn er geen rare dingen. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Reg. datum: 09 oktober 2004

Zijn alle sleutels er bijvoorbeeld, ook van het hek achterin de tuin en de schuurdeur. Ligt de vloerbedekking die jullie zouden overnemen er nog wel. En die kapotte achterruit, zat die bij de koop in?
Even samen de meterstanden opnemen scheelt ook mogelijk gezeur, en waar ligt de afvalkalender.

Het weekend is net een biertje, het is gedaan voordat je het door hebt

Reg. datum: 11 maart 2000

quote:
Pooh schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:56:
[...]
Je hebt dus al een passeerdatum voordat je een koopcontract hebt? Nouja, dat kan natuurlijk, dacht dat dat niet normaal was. Wij spraken gewoon een datum af bij het tekenen van 't koopcontract.
Bij ons was de datum overdracht gewoon onderdeel van de (mondelinge) onderhandelingen, dus ook voor er überhaupt iets op papier stond. Lijkt me niet heel ongebruikelijk.

Overigens zit ik ook met een proeftijd, passeren kan inderdaad alleen wanneer die verstreken is. Als je gewoon een degelijke opleiding (of arbeidsverleden) hebt, wordt er niet moeilijk gedaan. Uiteraard kun je zelf het beste inschatten of er aanleiding is tot twijfel over de voortzetting. In mijn geval is dat niet zo, vandaar dat ik de stap wel durfde te zetten. Bovendien heb ik mijn proeftijdgesprek voordat de ontbindende voorwaarde van financiering verloopt, dus in het ergste geval zou de hele boel nog afgeblazen kunnen worden.

.......
Reg. datum: 14 oktober 1999

Voor diegene die het vervolg leuk vinden, we hebben gisteren koop contract getekend en de VEH technische keuring heeft plaats gevonden.

Huis hebben we de komende 10 jaar totaal geen onderhoud aan, alles staat er netjes tot zeer netjes bij. Man was er achteraf zelfs wel enthousiast over, hij zei buiten ook : " goede koop, kan jullie met recht feliciteren en ik ben blij dat ik geen 60.000/70,000 euro onkosten in het rapport hoef te vermelden "

Overigens even met de kopers gesproken over evt. over te nemen dingen. Men was toch benieuwd naar het bod van ons en of we iets meer hadden willen betalen.. ;)
Even gepraat... wij hadden 225 geboden, hun hadden maximaal tot 230 willen zakken. Dus daar zaten we 5k onder en hun eerste reactie was nee maarja 5maanden hypotheek en stress nog (dubbele lasten) is ook direkt 5k. Wij hadden niet hoger willen gaan als 227. dus denk dat we het idd goed aangepakt hebben. Lager bieden hadden ze niet geaccepteerd.

En nu het hele weekend dozen in pakken, poetsen, persoonlijke dingen weg halen en het huis ruim maken voor de verkoop die spoedig begint :)

Capo wijzigde dit bericht 05-01-2008 20:21 (7%)

Bezig met ICND1 Passed , ICND2 Passed , SND Passed , SNRS Passed,SNPA Passed,CANAC,IPS.

Acties: [view]

Door: Rukapul
Moderator WI/SG/SF
Reg. datum: 02 februari 2000

quote:
Lolhozer schreef op vrijdag 04 januari 2008 @ 16:04:
Dan nog steeds vind ik eigenlijk dat je voor jezelf onverantwoorde risico's loopt door een huis te kopen tijdens je proeftijd.
Kwestie van zorgen dat je financieringsbeding afloopt na de proeftijd en je loopt geen enkel risico. Als je het fair wilt spelen communiceer je dat ook naar de verkopers.

Vrijdag gaan we het voorlopig koopcontract van onze woning tekenen. Ondertussen probeert de verkopend makelaar overal nog een graantje van mee te pikken: referentie naar een notaris waar we goede ervaring mee hebben (prima joh, maar ik heb de top 3 in Eindhoven allang gebeld voor offertes ;)), financiering via hun hypotheekadvies poot (prima, waren we toch al eens langsgeweest en zijn redelijk kundig), etc. Wat een wereldje :+

Inmiddels bij 2 intermediairs langsgeweest en die adviseerden exact hetzelfde voor onze eisen (100% hypo, 60% vermogenopbouw met zekerheid, 10% eigen inbreng, 2x 50% ORV, rentevast >10jr, goede voorwaarden):
  • u moet naar de Rabobank (SpaarZeker) want die hebben veruit de beste aanbieding (5,5% 30jr vast = NHG tarief)
  • eventueel kunt u naar Westland Utrecht (6,7% rente 10jr over spaardeel)
  • heel misschien had Aegon nog wat voor u kunnen betekenen (maar net te duur)
De volgende geplande afspraak is de Rabobank, maar ik heb zo'n gevoel wat daar uit gaat komen :P
Eigenlijk had ik gehoopt dat er een andere aanbieder uit zou springen zodat om het onderste uit de kan te halen bij de definitieve offerte. Misschien dat we nog maar een bank of intermediair gaan proberen.

Hulde voor de intermediairs waar we binnen 2 dagen terecht konden, terwijl dat bij de Rabo anderhalve week moet duren :X M.i. ben je als bank dan niet goed snik. Bij de Hypotheker hadden we ook een keer zo'n ervaring en die hebben ons dus nooit teruggezien.
quote:
DarkChylde schreef op donderdag 03 januari 2008 @ 10:10:
ik kom net deze site tegen http://www.provisieoverzicht.nl/
daar staat een overzicht van wat tussenpersonen aan provisie opstrijken.
Leuk overzicht. (Jammer dat de Rabobank er niet tussen staat.)

Deze week heb ik nog een gesprek met de makelaar, maar ik ga hoogstwaarschijnlijk een nieuw appartement in Roermond kopen. Hieronder een aantal plaatjes.

Verkoopprijs is 205.000 VON, in totaal heb ik 245.000 euro hypotheek nodig. Aangezien ik de rente van mijn huidige hypotheek mag meenemen (4% nog 8 jaar vast), is een aanvraag voor een nieuwe offerte inmiddels in gang gezet. Ook heb ik inmiddels een makelaar ingezet om mijn huidige appartement te verkopen.http://home.versatel.nl/paul.out/raodhoes-maasniel_08.jpghttp://home.versatel.nl/paul.out/C.gif
Echter, er zijn nu m.i. een aantal stappen die moeten worden genomen.
1. Koopovereenkomst nieuwe appartement
2. Transportakte nieuwe appartement
3. Goedkeuring nieuwe hypotheek
4. Hypotheekakte nieuwe hypotheek
2. Verkoopovereenkomst oude appartement
6. Transportakte oude appartement naar nieuwe bewoners.

Stel nu dat mijn oude appartement pas over een half jaar verkocht wordt? Kan de hypotheekakte en de transportakte voor mijn nieuwe appartement dan toch al in bijv. februari plaatsvinden? De bouwrente is namelijk 7%, een flink stuk hoger dan de hypotheekrente.

Acties: [view]

Door: Rukapul
Moderator WI/SG/SF

quote:
Rukapul schreef op zondag 06 januari 2008 @ 11:45:
Inmiddels bij 2 intermediairs langsgeweest en die adviseerden exact hetzelfde voor onze eisen
Een van de intermediairs wilde graag een tegenaanbieding doen middels retourprovisie (taxatie- en bankgarantiekosten zijn zo wel te fixen). Heeft iemand ervaring met hoeveel provisie je evt. terug kunt krijgen?

Reg. datum: 11 maart 2000

quote:
Rukapul schreef op zondag 06 januari 2008 @ 11:45:
[...]

Inmiddels bij 2 intermediairs langsgeweest en die adviseerden exact hetzelfde voor onze eisen (100% hypo, 60% vermogenopbouw met zekerheid, 10% eigen inbreng, 2x 50% ORV, rentevast >10jr, goede voorwaarden):
  • u moet naar de Rabobank (SpaarZeker) want die hebben veruit de beste aanbieding (5,5% 30jr vast = NHG tarief)
  • eventueel kunt u naar Westland Utrecht (6,7% rente 10jr over spaardeel)
  • heel misschien had Aegon nog wat voor u kunnen betekenen (maar net te duur)
De volgende geplande afspraak is de Rabobank, maar ik heb zo'n gevoel wat daar uit gaat komen :P
Let wel even goed op de voorwaarden van de Rabo, ze eisen voor de beste tarieven wel dat je veel andere diensten van ze afneemt (ORV, inboedel/opstal VZ) en al je betaalrekeningen naar hen toe verhuist. Hoeft niet problematisch te zijn (hoewel ze zeker niet de goedkoopste zullen zijn wat betreft verzekeringen), maar is wel iets om rekening mee te houden.

Reg. datum: 05 april 2002

Ik krijg altijd wat terug van mijn intermediar (hij regelt nu mijn 3e hypotheek)
Deze keer krijg ik ongeveer de helft van de provisie (500 euro) terug.

Hij neemt mijn oude hypotheek mee als gedeelte van de nieuwe dus ontvangt daar geen provisie over.

Reg. datum: 01 februari 2004

Hallo,

Ik heb een klein vraagje omtrent energielabel

Sinds vorige week is mijn huis verkocht onder voorbehoud. Momenteel wacht ik op mijn tijdelijke koopakte. Vanmiddag belde mijn makelaar en zei dat de koper een energielabel eist, dus in andere woorden ik moet mijn huis laten keuren. Mag de koper tijdens verkocht onder voorbehoud de energielabel eisen, en dat ik daarvoor moet betalen?

Wij hebben bij de deals niets over de energielabel gehad. Ik weet dat een energielabel is verplicht, maar wij waren al in december bezig met de deals.

Kunnen jullie hier een antwoord opgeven? Met die energielabels is tot nu toe totaal niet duidelijk!

Bedankt.

Call of Duty Call of Duty Call of Duty Call of Duty Call of Duty

Reg. datum: 05 april 2002

Slimme koper, wat als er een G label uitkomt wil ie het dan niet?
Wat als er een A label uitkomt krijg je dan meer? Is daar iets in de voorbehoud onder gezegd. Maar je zegt dat het verkocht is onder voorbehoud (mondeling dus?? als je nog geen papiertje hebt)

Onder voorbehoud van financiering of nog meer dingetjes?
En wat is 200 of 400 euro nog op de verkoop (buiten zuur geld voor zo'n stomme sticker)

Ja is slim, maar een naaistreek.
Het is huis is idd mondeling onder voorbehoud van financiering.

Ik weet niet precies wat hij wil, maar het was het 1 of ander. Dus een energielabel betalen of ik moest 100 euro aan zijn taxatie meebetalen. Ik vraag mij af of dit wel mag.

De koop kan hij nu niet stoppen, alleen als hij het niet aan kan tonen dat ie financieel niet kan betalen.

albert04 wijzigde dit bericht 09-01-2008 21:52 (10%)

Tot het moment van tekenen van de voorlopige koopakte kan alles nog geeist worden omdat er nog helemaal geen sprake is van een juridisch bindende overeenkomst.

Per wanneer eist de koper het label en wil hij er ontbindende voorwaarden aan verbinden? Dan gooi je je huis toch lekker weer in de verkoop. Wil hij puur het label hebben dan lap je 200 euro, en levert het label bij de overdracht bij de notaris.

Gaat je nix aan

Vanaf 1 januari is het sowieso verplicht, dus als je koopovereenkomst nog niet is getekend (en daar lijkt het hier op), zul je bij de overdracht een label moeten kunnen overhandigen.

Dat weet ik niet per wanneer hij de label wil hebben. Hij wil eigenlijk een deal met ons maken. Wij betalen hem 100 euro voor de taxatie, of hij wil een energielabel.

Als ik voor de energielabel betaal, is dan de label echt van mij? Kan ik het gewoon meenemen? Wellicht kan ik de label verkopen aan de koper voor 100 euro?

Bedoel je met lap 200 euro? Er op de koopprijs bij of dat ik 200 euro voor de label lap?

quote:
Stampertje schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 22:01:
Vanaf 1 januari is het sowieso verplicht, dus als je koopovereenkomst nog niet is getekend (en daar lijkt het hier op), zul je bij de overdracht een label moeten kunnen overhandigen.
Koper en verkoper mogen er vanaf zien. Ik vermoed dat het verstandig is dit wel schriftelijk vast te leggen (en er staat ook geen sanctie op het niet hebben van een energielabel).

Ik moet nog even zien hoe we dat in ons geval doen, maar het zal me om het even zijn. Iedereen weet dat het energielabel kwalitatief een prutje is en in ons geval had het absoluut niet geholpen om de prijs omlaag te krijgen (is bekend dat het niet energieoptimaal is en was nog niet lang in de verkoop). Om vervolgens de verkopers te pesten en 200 euro extra kosten te maken is erg flauw en hooguit aardig als tegenaktie.
quote:
albert04 schreef op woensdag 09 januari 2008 @ 22:03:
Dat weet ik niet per wanneer hij de label wil hebben. Hij wil eigenlijk een deal met ons maken. Wij betalen hem 100 euro voor de taxatie, of hij wil een energielabel.

Als ik voor de energielabel betaal, is dan de label echt van mij? Kan ik het gewoon meenemen? Wellicht kan ik de label verkopen aan de koper voor 100 euro?

Bedoel je met lap 200 euro? Er op de koopprijs bij of dat ik 200 euro voor de label lap?
Niet moeilijk doen, maar praktisch en zakelijk bekijken. Dit is gewoon een voortzetting van de onderhandeling. Met 'lap 200 euro' bedoel ik het laten doen van een keuring twv zo'n 200 euro en het label geven aan de koper. Als je dat niet wilt dan moet je gewoon je poot stijf houden en idd. voorstellen dat de verkoopprijs 200 euro omhoog gaat. Daarbij zou ik vooral ook laten blijken dat je van dit soort geneuzel niet gediend bent.

Waar je volstrekt niet mee akkoord moet gaan is dat het energielabel verstrekt wordt voor de koop onherroepelijk is (dus na 3 dagen bedenktermijn) en geen ontbindende voorwaarde opnemen mbt de waarde die het energielabel oplevert, want dat is domweg een opening voor de koper om op basis van een (slecht) energielabel verder te onderhandelen over de prijs.

Oke, ik laat het hierbij. Hij krijgt zijn zin. Ik betaal 100 euro aan zijn taxatiekosten. Ik betaal dan geen energielabel. Wij kunnen in ieder geval niets tegen doen. :(

Thanks voor jullie hulp :)

Gaat je nix aan

Laat dat dan wel vastleggen in de overeenkomst zodat je later niet dubbel genaaid wordt.
Reg. datum: 16 november 2004

quote:
albert04 schreef op donderdag 10 januari 2008 @ 13:25:
Oke, ik laat het hierbij. Hij krijgt zijn zin. Ik betaal 100 euro aan zijn taxatiekosten. Ik betaal dan geen energielabel. Wij kunnen in ieder geval niets tegen doen. :(

Thanks voor jullie hulp :)
Wat ik zou doen is gewoon het energielabel aanvragen. Dit is immers verplicht vanaf 1 januari.
Jij betaalt nu mee aan de kosten van het taxatierapport van de kopende partij. Stel dat zij na het tekenen (binnen drie dagen) besluiten er vanaf te zien, heb jij alsnog geen label en aan die taxatie heb je dan niet veel meer. Zij komen nu goedkoop aan een taxatie en kunnen straks allerlei bezwaren aantekenen om de koopprijs naar beneden proberen te krijgen. (jij kan dat niet meer controleren)
Het zou me namelijk niks verbazen als ze straks weer zo'n streek uithalen.

Pagina: 1 2 3 4 ... 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2009 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: