quote:
Ed_L schreef op maandag 03 december 2007 @ 22:59:
[...]
op welke argumenten? Als je puur naar de hoogste fps kijkt, en het maakt je niet uit tegen welke prijs, dan zit je inderdaad goed met de D9E. Maar de iets meer prijsbewuste gamer, die nu met bijvoorbeeld een 8800GTS gamed, zou er goed aan doen naar het alternatief van Ati te kijken.
[...]
Dit is natuurlijk gebaseerd op lucht. Laten we even kijken wat we weten en/of denken te weten. De oude modellen laat ik even buiten beschouwing, want niemand koopt nu een G80 of een HD2900.
Situatie januari/februari
NV:
~170eu: 8800GT 256
~200eu: 8800GT 512
~500eu: D9E
Ati
~150eu: HD3850
~180eu: HD3870
~350eu: R680
Je ziet dat NV een gat heeft in de lower hi-end markt en Ati een gat heeft in de high-end markt.
Als de D8P (De dubbele G92, zeg maar) nog komt, wordt dat in de zomer. Deze zal dus gaan concurreren met de R680.
Ati heeft de R700 ook voor de zomer gepland. Dit wordt de high-end kaart die tegen de D9E op moet.
Je ziet dus dat er pas in de zomer sprake is van een complete line-up bij bedie bedrijven.
De door jouw voorgestelde refresh (na 4 maanden?), Ultra of GDDR5 zijn verzinsels uit de fanboy hoed. Net als dat een Ati fan op een refresh van de R680 in de zomer zou hopen. De 8800GTX is 14 maanden het topmodel van Ati geweest (not counting Ultra, want dat is een niche product imho), er is geen enkele reden om een upgrade van de volgende topper binnen driekwart jaar te verwachten.
Omdat ik de beste kaart van dat moment zoek.
Als je prijsbewust wilt gamen, tja.. dan kom je automatisch bij die kleinere appels terecht.
Maar daar had ik het niet over, ik maakte duidelijk de vergelijking tussen de D9E en de R680, het beste wat beide kampen dan te bieden hebben.
Maar goed, kleine appels zijn ook leuk hoor.
Edit :
Fanboyhoed, zal ff lekker worden gast.. mak aan!
Ruzie maken doe je maar in de zandbak, ik zeg gewoon hoe het mij lijkt.
Refresh was misschien niet de juiste bewoording, maar GDDR5 gebruiken i.p.v. GDDR4 is niet zo'n grote stap. (X1900 > X1950)
Een refresh na 6 maand daarintegen is niet ondenkbaar.
Verder nog iets?
Je mag mijn schepje wel lenen hoor

quote:
Mr. Detonator schreef op maandag 03 december 2007 @ 22:39:
[...]
misschien komen er wel 2 nieuwe kaarten rond die tijd
de g92 dual voor rond de 300-350 om met de 3870 dual te concureren rond januari,,
en de D9E iets later in februari als nieuwe ''highend'' voor 450-500 (of nog duurder)
geen concurrenten van elkaar dus

Enig idee wat het kost in R&D?.. drivers maken, productielijn opzetten, verscheepen, om maar niet te spreken over de tijd die ze er in steken.
Kleine kans dat het loont om een dergelijke kaart op de martk te brengen, er zijn genoeg alternatieven voor nvidia.
Denk bijvoorbeeld aan het verlagen van de prijzen van huidige topmodellen met vergoeding voor de retailers, voorraad is er toch al bijna niet meer.
Edit:
Anderzijds zoals Hacku al zei.. de chips zijn er al dus nvidia zou het gat tussen de R680 en de G92 kunnen dichtten met de D8E als de D9E niet in februari komt.
R4uw wijzigde dit bericht 04-12-2007 05:31 (102%)
Reden: fotkop layout