quote:
Het maakt niet uit hoe hoog de lijn ligt, meer hoe vlak hij is. Hoe vlakker de lijn, hoe neutraler het geluid. Ik zou op basis van de grafiek haast zeggen dat de 24 beter zijn: de 26 heeft een vrij hoge piek rond de 1KHz, een diepere dip rond de 10KHz, iets minder hoge tonen daarboven, en iets minder bass bij de 100Hz. Op basis van de grafiek zou ik dus zeggen dat hij spraak wat benadrukt, en minder hoge tonen laat horen.
In theorie zou je op basis van die grafiek een equalizer ervoor kunnen zetten die alles compenseert, zodat je het theoretische ideaal-geluid krijgt. In de praktijk wordt dat toch erg lastig
vergeleken met mijn CX300 en SR60 heeft hij wel erg weinig mid-hoog. Mijn grado zet ik de hoge tonen in winamp ietsje hoger, bij mijn CX300 wordt het dan wel erg schel (waarschijnlijk door dat piekje).
De lijn van de K26P ligt lager dan de rest door de piek bij 1KHz, waar normaal het 'neutrale' punt ligt. Vandaar dat het lijntje wat lastiger te vergelijken is: hij heeft dus relatief meer hoge tonen dan mijn Grado, wanneer je de piek rond 1KHz weg zou halen.
MBV wijzigde dit bericht 18-11-2007 13:09 (20%)