Slecht nieuws. Ik heb mijn Linux partitie eraf gemikt
De hoofdreden is eigenlijk dat het gewoonweg teveel tijd kost om het systeem volledig draaiende te krijgen zoals ik dat wilde. Ik heb redelijk wat uurtjes/dagen gestoken in het opzetten van het systeem. Maar het is toch gebleken dat dit echt een paar maand kost, als je niet dagelijks met computers bezig bent (als werk bedoel ik).
Linux zit best ingewikkeld in elkaar, maar meestal wel logisch. Logischer dan windows...maar wel ingewikkelder dan Windows. Het centrale pakketten idee is erg logisch en slim. Maar omdat alle pakketten onderling met elkaar verbonden zijn is het een zware taak om je systeem schoon te houden. Meestal worden de afhankelijke pakketten netjes verwijderd, maar soms ook niet. Losse pakketten die ik zelf installeerde blijven staan, ook als je ze niet meer nodig hebt. Ook als ik netjes een programma via Synaptic verwijderde, bleven in mijn [user] folder mappen (ongebruikt) achter. Het gevolg was dus dat m'n systeem na een paar weken al vervuild was met allerlei bestanden en mappen die ik niet meer gebruikte. Bovendien is het nodig om allerlei belangrijke systeeminstellingen te wijzigen om je systeem draaiende te krijgen. Met als gevolg dat je ook af en toe de verkeerde dingen wijzigt. En weet ik na 100 wijzigen nog wat de originele was? Nee dus, of ik moet met pen en papier alles gaan bijhouden wat ik allemaal heb ge(g)edit.
Sowieso was het installeren en werkend krijgen van een programma een crime. Quake IV, Robin Hood, Quake III, allemaal voorbeelden van spellen die native onder Linux zouden moeten draaien. Geen van deze spellen heb ik ooit fatsoenlijk draaiend gekregen.
Natuurlijk zijn hier oplossing voor. Maar daarvoor moet je uuren zitten klooten in de terminal. Op fora worden soms tegenstrijdige adviezen gegeven. "je moet dit en dit pakket installeren" en de ander zegt juist van niet. (wat ook als gevolg heeft dat je 10-tallen pakketen installeert die ongebruikt op je systeem blijven staan).
De climax was vooral dat ik na het installeren van Robin Hood (althans, ik vermoed dat dit de oorzaak was), geen toegang meer had tot mijn persoonlijke map, met als gevolg dat ik niet meer kon inloggen

dit was ook een beetje de druppel. Hoe is het mogelijk dat ik als administrator geen toegang meer heb tot mijn computer. Ik heb met windows XP en Vista heel wat zitten te klooien, ook in het register, maar ik heb
altijd kunnen inloggen om toch nog toegang te krijgen tot mijn persoonlijke bestanden.
Bij het rippen van CDs moest ik ook al in de terminal duiken om LAME zover te krijgen op 256kbps joint stereo te rippen. Het standaard meegeleverde Sound Juicer zat vol bugs en een CD rippen zoals ik dat wilde is me hiermee nooit gelukt. De ID3 tags (ID3V2.4) worden niet door Windows Media Player herkend en het wijzigen van de tags naar ID3V2.3 was (via soundjuicer) niet mogelijk.
Enkele belangrijke programma's voor mij, zoals MythTV, sound juicer en OpenOffice 'hebben het allemaal net niet'. De GUI, de de mogelijkheden en het 'ease of use' lieten me allemaal met een 'mwoh' gevoel achter.
Ik was wel erg tevreden met de GNOME interface. Het werkt erg makkelijk en heeft een duidelijke indeling en is erg 'customizable'. Firefox is ook prettig om mee te werken. (Jammer was dan weer dat het me nooit is gelukt om flash werkend te krijgen met geluid. Ook niet na uren zoekwerk en probeersels.)
Totem en rhythmbox zijn ook ideale programma's, vooral het feit dat totem automatisch de juiste codec voor je download (en standaard subtitles!)
Detail: Ubuntu is 2x vastgelopen

waarschijnlijk eigen schuld (ik denk het niet), maar toch...
Kort samengevat: Ubuntu is een uitstekend OS, maar:
- Je moet er (heel) veel tijd voor uittrekken als je wat meer eisen hebt (RAID0, Media center, etc.). En met veel tijd bedoel ik echt dagen, zoniet weken, maanden, jaren voordat je het systeem echt 'snapt'.
- Sommige delen van het besturingssysteem zitten erg ingewikkeld in elkaar en het is voor een beginner moeilijk om het systeem schoon te houden.
- De hardwareondersteuning blijft hier en daar een probleem (hoewel Creative vandaag eindelijk drivers voor de X-Fi serie heeft uitgebracht

- Sommige zaken (filesystem indeling, installatie drivers, programma's werkende krijgen) vind ik omslachtig en niet handig om mee te werken.
Voor mij word het dus nog een paar jaar wachten totdat Ubuntu nóg gebruiksvriendelijker wordt. Er moet meer via de GUI in te stellen zijn zodat ik niet voor elk dingetje de terminal tevoorschijn moet toveren. Desondanks leuk om een keer (2-3 maand) geprobeerd te hebben.