Hoofdcategorieën
Topicacties

[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 15

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
Eet alleen patat, geen friet.
Reg. datum: 28 juni 2006

quote:
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 14:22:
[...]

Ik gebruik PS CS3 veel en andere software tegelijk, nu wil ik graag toch iets meer geheugen omdat hij toch wellus wilt gaan swappen. En wil graag XP 32bit blijven gebruiken.

Nu heb ik 2x1GB wat is het beste op nu te kopen, 1x 1GB of 2x512MB?

Blijft mijn bandbreedte met 3x1GB het zelfde of verlies ik mijn dual channel? Dacht het niet maar weet dit niet zeker.
Met 3x1 verlies je dual-channel. Dus de helft minder bandbreedte en de helft minder requests.

๏̯͡๏) Specs ๏̯͡๏) Longcat is loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooong

Athlon X2 5600+

Daar was ik al bang voor, maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat wel werkte. (maar zou er wel naast zitten :P )

Nou dan word het 2x512 erbij, wil nog echt niet naar 64bit overstappen voorlopig.

Edit/

Bron

DIMM's: beide DIMM's hoeven niet hetzelfde te zijn; de beide MC's van de nForce2 zijn zoals eerder gezegd onafhankelijk van elkaar waardoor ze elk een DIMM met eigen toegangsparameters kunnen aansturen. De DIMM's hoeven zelfs geen eens dezelfde omvang te hebben. Het is overigens wél aan te raden dezelfde DIMM's te gebruiken omdat bij 128bit benaderingen (dus beide DIMM's tegelijk) de langzaamste DIMM bepalend is voor de gehele snelheid. Ook is het mogelijk om (als je mobo tenminste extra slots heeft) meer dan 1 DIMM op een kanaal te gebruiken. Zo is bijvoorbeeld een combinatie van 2x 256MB en 1x 512MB mogelijk. Let wel op dat naarmate je meer banks bezet de maximaal haalbare snelheid daalt- een afrader voor overclockers dus.

Uit de FAQ dus het kan wel? Maar nu is de vraag kan het ook bij de Athlon 64? Hij gaat gewoon de Bank (niet verwarren met sloten) delen onder de Dimm's, maar doet de Geheugen controller van de Athlon64 dat ook?

mad_max234 wijzigde dit bericht 10-07-2007 15:01 (74%)

Nee dan moet de hoeveelheid geheugen op channel 1 gelijk zijn aan de hoeveelheid geheugen op channel 2.

Dus bijvoorbeeld

Channel 1:
- 512MB
- 512MB

Channel 2:
- 1024MB
-

Gaat gewoon werken, maar dit gaat niet werken:

Channel 1:
- 1024MB
- 1024MB

Channel 2:
- 1024MB
-

Bovendien is het de vraag of je chipset/geheugencontroller dat aankan. De meesten moeten al op 2T gaan draaien met 4 modules, soms zelfs op DDR333 ipv DDR400. Volgens mij is het alleen voor nForce 2 chipsets.

Avalaxy wijzigde dit bericht 10-07-2007 15:08 (5%)

๏̯͡๏) Specs ๏̯͡๏) Longcat is loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooong

Athlon X2 5600+

Ik heb het net even getest met mijn S939 systeem en helaas geen dual channel met 3 reepjes. Dan ga ik er maar vanuit dat AM2 dat ook niet kan. Word het dus 2x 512 erbij prikken. Dat weet ik zeker dat het geen probleem is.

Word dan:

Channel A 2x 1024MB
Channel B 2x 512MB

Dat gaat als het goed is wel werken, want hoeveelheid maakt volgens mijn niks uit. (bij S939 niet tenminsten want ik ken gasten uit het Dual-sata2 topic die dat hebben draaien)

Dacht dat het geheugen duurder zou worden? merk er nog niks van 18 euro voor 512MB Corsair 667Mhz

En dat terug klokken doet S754 heel erg(meer dan 1 reepje) en S939 Winchester die heeft ook liever niet meer dan 2 reepjes. De rest klokt niet terug maar moet de timing wel aangepast worden.

mad_max234 wijzigde dit bericht 10-07-2007 15:27 (33%)

quote:
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:22:
Word dan:

Channel A 2x 1024MB
Channel B 2x 512MB

Dat gaat als het goed is wel werken, want hoeveelheid maakt volgens mijn niks uit. (bij S939 niet tenminsten want ik ken gasten uit het Dual-sata2 topic die dat hebben draaien)
Hmm ik betwijfel het hoor. Bij raid-0 moeten beide schijven ook evenveel 'ruimte' hebben. Bij dual-channel is dat ook zo afaik. Anders wilt ie dingen op gaan slaan in een stuk geheugen dat niet bestaat 8)7

Athlon X2 5600+

quote:
leonpwner1 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 15:31:
[...]

Hmm ik betwijfel het hoor. Bij raid-0 moeten beide schijven ook evenveel 'ruimte' hebben. Bij dual-channel is dat ook zo afaik. Anders wilt ie dingen op gaan slaan in een stuk geheugen dat niet bestaat 8)7
Je moet het zien als 2 raid array. ;)

Channel 0 A+B 2x1024MB
Channel 1 A+B 2X512MB

Dual Channel (Interleaved) Mode Configuration with Four DIMMs
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/dual4.jpg

Ik ga het gewoon proberen, mag toch wel even 2 reepjes lenen van de pc boer, als het niet werk koop ik gewoon 2x1GB en dan val de rest maar weg zolang ik XP 32bit blijf gebruiken.

mad_max234 wijzigde dit bericht 10-07-2007 15:49 (40%)

Reg. datum: 27 november 2005

ik heb hier 2x 512mb en 2x 256mb op dual channel gehad op een a8n sli deluxe en een asrock dual sata2

alleen kwa overclocken ging het erg naarbeneden vergeleken met 2dimss in dual channel

Mr Majestic
Reg. datum: 09 juli 1999

FYI: http://uk.theinquirer.net/?article=40897
quote:
Dave Orton quits AMD

With mixed feelings

By INQUIRER staff: Tuesday 10 July 2007, 14:29

THE FORMER president and CEO of ATI Technologies is quitting AMD at the end of the month.
According to a press release, Orton said he was leaving AMD with mixed feelings.

What that means we're not quite sure.

AMD will replace him, if he can be replaced, with Adrian Hartog, while the head of its graphics division, Rick Bergman, is now going to report directly to Hector Ruiz.

How puzzling. AMD only took over ATI about a year ago. No doubt he's not short of a penny or two, but replacing Orton is going to be pretty difficult. µ
-= HD4870 X2 =-

quote:
Very sad :'(

En over dat 2x1024 en 2x512. Ik zou het niet doen. Heb het op het werk eens geprobeerd met 2x256 en 1x512. Dat werkte in ieder geval niet goed. PC starte niet eens meer. Ik zou dan toch voor 4x1 GB gaan of 2x2 GB. Je kunt dan max 3.3 GB benutten. En als je 64 Bit gaat gebruiken de rest. En zo duur is het geheugen nu ook weer niet. Aan de Andere kant 2 GB is op dit moment nog genoeg. Tot nu toe mijn 2 GB nog niet vol gehad tijdens het gamen en dat ik op de achtergrond het een en ander open had staan. Dit is wel onder Win XP. Max was ongeveer 90% van 2 GB. Dus ik stap nu nog niet over naar 4 GB.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

code == kunst
Reg. datum: 14 oktober 2006

met dual channel moet er evenveel geheugen in channel A zitten als in channel B. Ik zou als ik jou was ook gewoon dezelfde grote modules erin zetten dus niet 1x1024 in channel 1 en 2x512 in channel 2, want ik weet niet of dat werkt.

(half) dyslectisch + semi-n00b

Athlon X2 5600+

quote:
achtbaanfreak schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 12:02:
met dual channel moet er evenveel geheugen in channel A zitten als in channel B. Ik zou als ik jou was ook gewoon dezelfde grote modules erin zetten dus niet 1x1024 in channel 1 en 2x512 in channel 2, want ik weet niet of dat werkt.
Dit schijnt dus wel te werken volgens Intel.

Memory Configuration for Dual Channel Mode
Dual channel mode can be achieved with two, three or four DIMMs.

Dual Channel (Interleaved) Mode Configuration with Two DIMMs
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/dual2.jpg

Dual Channel (Interleaved) Mode Configuration with Three DIMMs
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/dual3.jpg

http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/dual4.jpg

Ik ga even test want ik had gisteren met testen de eerste dimm eruit gehaald van de vier.

mad_max234 wijzigde dit bericht 11-07-2007 12:17 (7%)

code == kunst
Reg. datum: 14 oktober 2006

ik gaf ook al aan dat ik niet weet of het werk, maar dat ik het niet zou doen.

(half) dyslectisch + semi-n00b

-=5600+ X2 / HD4870 =-
Reg. datum: 05 april 2006

Fudzilla nog ff wat over AMD's G690 integrated chipseet waar persoonlijk erg over te spreken ben :Y
Trotse eigenaar van een MSI bordje van het type K9AGM2 *O* . Ik heb hier trouwens nog een Asrock bordje liggen met een integrated 6 serie N-v woord chipset en moet nog steeds een keer kijken naar de performance verschillen maar dei worden in dit geval alleen maar groter :P
Hij doet het nu trouwens al beter in BF2 dan me 6600GT die ik een jaar terug had maar daar hing dan ook een Sempron 2600 naast.

G690 gets a boost with BIOS Update
-= HD4870 X2 =-

quote:
Hekking schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 18:17:
Fudzilla nog ff wat over AMD's G690 integrated chipseet waar persoonlijk erg over te spreken ben :Y
Trotse eigenaar van een MSI bordje van het type K9AGM2 *O* . Ik heb hier trouwens nog een Asrock bordje liggen met een integrated 6 serie N-v woord chipset en moet nog steeds een keer kijken naar de performance verschillen maar dei worden in dit geval alleen maar groter :P
Hij doet het nu trouwens al beter in BF2 dan me 6600GT die ik een jaar terug had maar daar hing dan ook een Sempron 2600 naast.

G690 gets a boost with BIOS Update
Ik zag het ja. Heb bij twee klanten dit mobo er in zitten. en die gebruiken die chip ook. Dus kan interessant zijn.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

Reg. datum: 01 september 1999

quote:
mad_max234 schreef op woensdag 11 juli 2007 @ 12:14:
[...]
Dit schijnt dus wel te werken volgens Intel.

Memory Configuration for Dual Channel Mode
Dual channel mode can be achieved with two, three or four DIMMs.

Dual Channel (Interleaved) Mode Configuration with Two DIMMs
[afbeelding]

Dual Channel (Interleaved) Mode Configuration with Three DIMMs
[afbeelding]

[afbeelding]

Ik ga even test want ik had gisteren met testen de eerste dimm eruit gehaald van de vier.
LOL Je gaat toch niet linken naar een iNtel URL in een topic met AMD proc met onboard memory controller.

On topic: Normaal gesproken dien je voor dual channel 2 geheugen modules per kanaal hebben.
Hoe groot de modules per set van 2 zijn maakt niet uit.
Kijk in de handleiding van je moederboard of download 'm voor je een moederboard zou kopen en je weet precies wat ondersteund wordt voor dat moederboard.

Wat eigelijk niet zou moeten werken, maar toch werkt: 2x1GB en 1x512MB.
Ook dat pikte m'n S939 nVidia moederboardje.
Wel single channel maar werkte goed en stabiel Was maar voor een paar weken nodig.
M'n ESX server draait nu alweer een aantal maanden 200% stabiel met 2x 1GB + 2x 512MB in dual channel.

Sake wijzigde dit bericht 12-07-2007 00:36 (11%)

Athlon X2 5600+

Ik snap dat ook allemaal wel, hoef je mijn echt niet uit te leggen. ;) Ging erom of het kon, en Nforce2 kon het namelijk ook. Dus ik ben naar info gaan zoeken, had je even gelezen dan had je dat zelf ook gezien.

En ik weet ook wel dat je 2x1024 en 2x512 in dual channel kan draaien, want dat deden een paar mensen hele tijd terug al op het Dual-sata2 mobo. Het ging erom of je 3 reepjes in dual channel kon draaien, en ja dat kan. Maar naar wat te hebben gezocht en hier met wat mensen in discussie te zijn geweest denk ik niet dat de AM2 Athlon X2 geheugen controller dat gaat trekken. :P

En zoek jij maar een de white paper van amd zijn dual core architectuur, kon alleen die van intel vinden. En mobo manual geven vaak niet alle mogelijkheden die er zijn, als je wat gaat spelen kom je soms ineens tot leuk bedekkingen. ;)

Als je betere info heb, kom het dan even posten. Anders kan je beter wachten want je heb niks nieuws toegevoegd aan de discussie. :)
quote:
Wat eigelijk niet zou moeten werken, maar toch werkt: 2x1GB en 1x512MB.
En waarom zou dat eigenlijk niet moeten werken? Hij springt dan gewoon in single channel geen probleem.

mad_max234 wijzigde dit bericht 12-07-2007 03:21 (40%)

www.audi-fan.nl

lol leuke discussie, maar intussen ben ik er nog niet uit wat geheugen betreft.

het wordt iig 2GB Corsair 800mhz CL4

$gb is nu wat overdone maar voor in de toekosmt wellicht handig... alhoewel hebben games ooit zoveel mem nodig? $GB erin proppen kost wel weer een stuk meer (123,-) EN ik moet dan vista 64bit aanschaffen vraag me af hoe dat zit kwa ondersteuning, comptabiliteit etc.
Athlon X2 5600+

Ik wel, door te zoeken en wat hulp van hier. (al had ik daar niet al te veel aan ;) )

Tegenwoordig word je meer verbeterd dan geholpen. lol

Wat mijn tegenhoud van 4GB, is dat ik dan Vista 64 moet kopen. Want windows XP 64 ga ik niet meer aanschaffen, en vista ben ik ook niet echt over te spreken nog. Vind die prestatie drop niet echt leuk, daarom wacht ik tot ik een nieuw systeem aanschaf. Dan ga ik er iets minder op vooruit, maar ga tenminste niet achteruit.

mad_max234 wijzigde dit bericht 12-07-2007 09:08 (53%)

www.audi-fan.nl

ik ga sowiezo wel vista aanschaffen, maar twijfel wel tussen de 32 en 64bits versie.

mijn pc kan het wel draaien (Asus M2N32-sli deluxe, Athlon 64 X2 5600+, 2Gb Pc6400)

Acties: [view]

Door: Spice
Pricewatch Admin
wat was mijn ondertitel??
Reg. datum: 10 augustus 2000

Welke distri verkoopt de be-2350?
De volgende hebben deze namelijk niet: mcdos, wave, vip en alcom. (heb quote niet gechecked).
Vandaag maar eentje gekocht bij zercom om uit te proberen met Gigabyte GA-MA69G-S3H. (ook amd 690)

Freude, schöner Götterfunken Tochter aus Elysium wir betreten Feuertrunken himmlische, dein Heiligtum deine Zauber binden wieder was die Mode streng geteilt alle Menschen werden Brüder wo dein sanfter Flügel weilt

-= HD4870 X2 =-

quote:
Only 2.6 to 2.8 GHz Barcelona can beat 3GHz+ Penryn

AMD alert

The current first batch of Barcelona chips wont clock higher than 2.5 GHz. Many will say that this was the original plan all along but AMD needs more than 2.5 GHz to go against 3.0 or 3.2 GHz Penryn with FSB 1333.

AMD is in really difficult position as K10 is not what everyone expects it to be a Core 2 Quad killer. Barcelona / Agena at 2.5 GHz has problems to beat soon to be announced Core 2 Quad QX6850 with FSB 1333 and 3 GHz clock, not to mention the higher clocked Penryn CPUs.

AMD is trying for more than a year to clock the K10 over 2.5 GHz but it was not successful, as the previous attempts were not stable.

It is a struggle but they are still not ready to declare the capitulation.
Tja tja tja. Ben benieuwd. Ik vraag me nu echt af hoe goed een Barcelona kan overclocken. Het lijkt wel of er iets aan de hand is met 65nm dat AMD gebruikt want de K8 op 65nm doet nouwelijks beter. In het verleden zag je grote clock speeds boosts bij de overgangen van 130nm naar 90nm en die daar voor. Maar.....:
quote:
TDP at acceptable 89W

Barcelona at this moment can reach 2.5 GHz and we are talking about the last stable revision of the core. This is the highest that AMD can go today and at this clock speed this quad core has a TDP of acceptable 89W.

This is good Thermal design power for a 65 nanometre processor and this will get better in second half of 2008 when it finally goes to 45 nanometre.

AMD can thank acceptable TDP numbers to its Silicon on Insulator production but at the same time this is its nightmare as SOI is one of the key treble that is keeping the CPU cool and don’t allow AMD to go over the magical 2.5 GHz.

For DAAMIT sake we hope that AMD can bring a new revision that can go up to 2.8 GHz as AMD desperately needs one.
De TDP is wel netjes maar 89 watt voor een Quad core. Als ze er 120 Watt van maken kunnen ze misschien een stuk verder komen. Intel gebruikt in ieder geval 125 Watt als TDP en bij hun is dat het gemiddelde max verbruik en bij AMD echt de echte max dat de chip zou pakken als alle transistors tegelijk schakelen. Wat natuurlijk niet vaak voor zal komen.

Astennu wijzigde dit bericht 13-07-2007 09:27 (34%)

Athlon X2 5600+

De overstap van 130nm naar 90nm was niet alleen een die schrink. ;)
quote:
The first of these techniques, silicon-on-insulator (SOI) technology, has been used for all Athlon 64 processors. By situating the silicon layer on the chip on top of a film of silicon oxide, an SOI fab process allows for lower transistor capacitance and faster switching speeds.

The second technique, most widely known as strained silicon, is newer. AMD has used it in limited ways in its 130nm process and is now using it more extensively at 90nm. AMD and IBM jointly developed this process, which they call Dual Stress Liner technology. It's so named because the technique allows the firms to compress or stretch the lattice of silicon molecules on a chip, selectively, by placing the silicon on top of one of two layers of silicon nitride. Some types of transistors (PMOS transistors) benefit from the compressive effect, while others (NMOS transistors) benefit from stretch or strain. NMOS transistors, for instance, have lower resistance with strained silicon. AMD has claimed that Dual Stress Liner technology will allow for transistors that switch up to 24% faster at comparable power levels than transistors manufactured conventionally.

Fortunately, the benefits of the SOI and Dual Stress Liner techniques are additive, so they work together to reduce power consumption and increase the switching speed of transistors on the CPU. The end result is chips like our Venice-based Athlon 64 3800+ that should consume less power and, we hope, be willing to run at higher clock speeds, too.

mad_max234 wijzigde dit bericht 13-07-2007 17:16 (24%)

quote:
Astennu schreef op vrijdag 13 juli 2007 @ 09:24:
[...]

Intel gebruikt in ieder geval 125 Watt als TDP en bij hun is dat het gemiddelde max verbruik en bij AMD echt de echte max dat de chip zou pakken als alle transistors tegelijk schakelen. Wat natuurlijk niet vaak voor zal komen.
Wil je nou alsjeblieft eens stoppen met dat te zeggen, dat hebben we nu al té vaak gehoord :P (just kidding)

Ik vind idd ook dat ze niet zoveel waarde moeten hechten aan dat TDP, de consumenten kijken daar meestel toch niet echt naar. Lekker boeiend, 89 watt of 120 watt, zolang ze maar hoog kunnen clocken :O

Good moaning
Reg. datum: 26 januari 2002

quote:
Spice schreef op donderdag 12 juli 2007 @ 18:33:
Welke distri verkoopt de be-2350?
De volgende hebben deze namelijk niet: mcdos, wave, vip en alcom. (heb quote niet gechecked).
Vandaag maar eentje gekocht bij zercom om uit te proberen met Gigabyte GA-MA69G-S3H. (ook amd 690)
Geen idee, meeste waar ik klant bij ben hebben die cpu ook niet. Dat moederbord is overigens erg goed, veel features voor een lage prijs. Die (en een variant van MSI) gaat hier in elke budget bak.

I was pissing your coffee

Athlon X2 5600+

Schijnt een erg goed mobo te zijn, ook veel oc functies. En die nieuwe cpu's zijn ook echt zuiniger(zelfde vcore, en speed), dus niet de zelfde core als de oude Brisbane. (Als ik het goed herinner)

Edit/

http://www.hothardware.com/articleimages/Item970/wattload.PNG

http://www.hothardware.com/articleimages/Item970/wattidle.PNG

http://www.hothardware.com/articleimages/Item970/tempidle.PNG

http://www.hothardware.com/articleimages/Item970/tempload.PNG

Let op!! Het verbruik is voor het hele systeem.

mad_max234 wijzigde dit bericht 13-07-2007 17:27 (66%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: