Hoofdcategorieën
Topicacties

[Discussie] AMD Sempron, Athlon 64 & Opteron - Deel 15

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Nieuw Topic
-= HD4870 X2 =-

quote:
mad_max234 schreef op zondag 08 juli 2007 @ 21:10:
De k10 is ook de hele reeks en niet alleen de barcelona chip, dus klopt gewoon wat daar staat.

De Agena is ook een K10 familie cpu, en die komt tov de Core 2 cpu's te staan van intel. (quad en dual)
Mja het is wel een feit dat die twee na genoeg identiek aan elkaar zijn. Shanghai zal de eerste zijn die daar van af gaat wijken. Hopelijk gaat dat ook gepaard met een hogere IPC en clock speeds.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

Athlon X2 5600+

Toch zijn ze voor twee verschillende markten. En laten we als tweakers niet alle namen door elkaar gaan halen. Want vaak als er over de k10 word gepraat word Bareclona gebruikt maar dat is niet juist natuurlijk.

En word de Socket AM2+ Bareclona gelijk met de socket F variant uit gebracht, of komt deze later nat als de S939 opterons toen ook wat later pas kwam?
-= HD4870 X2 =-

quote:
mad_max234 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 12:30:
Toch zijn ze voor twee verschillende markten. En laten we als tweakers niet alle namen door elkaar gaan halen. Want vaak als er over de k10 word gepraat word Bareclona gebruikt maar dat is niet juist natuurlijk.

En word de Socket AM2+ Bareclona gelijk met de socket F variant uit gebracht, of komt deze later nat als de S939 opterons toen ook wat later pas kwam?
De AM2+ versie heet Agena. Socket F+ is Barcelona. De AM2+ versie komt 1-2 maanden later als ik het goed begrepen heb.

Sys -=System Specs=- -LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!!- 3DMark 2003 Score = 30869

www.audi-fan.nl

ik ga waarschijnlijk binnenkort een 5600+ kopen, dat in combi met een Asus M2N32-SLI Deluxe mobo, windows vista (32 of 64 bit weet nog niet)

nu zit ik te dubben over het geheugen. ik was van plan 2 Gb twin mos te nemen, maar nu lees ik in dit topic goede ervaringen met Corsair kost maar een paar euro meer dus ik denk dat ik die neem. maar nu twijfel ik tussen PC5300 en PC6400 geheugen... is er merkbaar verschil tussen 667 en 800mhz? kheb ook wel eens gelezen dat 800mhz in combi met een AMD X2 juist langzamer zou zijn... klopt dit?
Electrons at work
Reg. datum: 26 mei 2003

@Chaoss: Nee het klopt niet. Lees de vorige pagina eens door, ik stel daar namelijk dezelfde vraag. ;)

Ik heb nu dus ook een 5600+ met 2GB 667MHz ram, en heb toch wel spijt dat ik niet het 800MHz geheugen heb genomen. Het systeem loopt nu 2 dagen en ik heb wat lopen benchmarken en vergelijken, zo te zien maakt het zeker wel uit. Pas in pure CPU tests komt de echte snelheid van de processor naar voren.

Wat ik namelijk nu merk is dat mijn 667 geheugen op een snelheid loopt van:
2.8 GHz (de cpu) / 9 = 311 MHz, op dubbele snelheid (DDR) is dat dus 622 MHz, onder de 667 dus.
Als de divider 8 zou zijn krijg je:
2.8 GHz / 8 = 350 MHz, dubbel is 700MHz, maar dat is een overclock en moet je dus zelf zien te regelen (als dat al kan met je moederbord).

Als je 800MHz geheugen combineert met deze cpu zal je moederbord kiezen voor:
2.8 GHz / 7 = 400 MHz, verdubbeld dus 800MHz, precies wat je geheugen standaard aan kan. Veel beter en sneller dus. Ik baal nu iig dat ik er nu 667 in heb zitten, al was het natuurlijk wel ietsje goedkoper zo. ;)

Ik hoop dat mijn uitleg klopt.

Vraagje van mij dan weer:

Is het een idee om de geheugen divider te gaan veranderen (als dat al kan, ik duik zo es in mn BIOS) van 9 naar 8, of is dat een veel te heftige stap in 1 keer?
edit:
Anders vraag ik dit beter even in het OC forum O-)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Burning Universe

quote:
zwippie schreef op maandag 09 juli 2007 @ 19:40:
Ik hoop dat mijn uitleg klopt.
Sorry, er klopt niks van. De geheugen snelheid is niet afhankelijk van de CPU snelheid maar van die van de HyperTransport bus.

Acidfire wijzigde dit bericht 09-07-2007 22:36 (70%)

Eet alleen patat, geen friet.
Reg. datum: 28 juni 2006

quote:
Acidfire schreef op maandag 09 juli 2007 @ 22:28:
[...]

Sorry, er klopt niks van. De geheugen snelheid is niet afhankelijk van de CPU snelheid maar van die van de HyperTransport bus.
Sorry, daar klopt niks van. De geheugen snelheid is niet afhankelijk van de HyperTransport bus maar van de HTT bus. De HyperTransport bus is ook weer afhankelijk van diezelfde HTT bus.

๏̯͡๏) Specs ๏̯͡๏) Longcat is loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooong

Good moaning
Reg. datum: 26 januari 2002

quote:
De geheugen snelheid is niet afhankelijk van de CPU snelheid
Wel :) Kloksnelheid delen door de memory divider:

http://www.tweakers.net/ext/f/54040/full.gif

I was pissing your coffee

Burning Universe

Foutje :+

Athlon X2 5600+

quote:
Astennu schreef op maandag 09 juli 2007 @ 14:28:
[...]

De AM2+ versie heet Agena. Socket F+ is Barcelona. De AM2+ versie komt 1-2 maanden later als ik het goed begrepen heb.
Er zou toch ook een Bareclona AM2+ komen? Net als de Opteron S939 en AM2, of is deze van de baan.

Want dat bedoelde ik, en niet de Agena want dat is wel duidelijk dat die AM2+ gaat worden. ;)
quote:
leonpwner1 schreef op maandag 09 juli 2007 @ 22:32:
[...]

Sorry, daar klopt niks van. De geheugen snelheid is niet afhankelijk van de HyperTransport bus maar van de HTT bus. De HyperTransport bus is ook weer afhankelijk van diezelfde HTT bus.
Je zegt de HT-bus is weer afhankelijk van een ander HT-bus? :?

HTT wat eigenlijk ook niet helemaal klopt moet HT zijn, maar dat doet iedereen dus dat is zo ingeburgerde.

HT = HyperTransport kan dan de link zijn of de bus zijn.

mad_max234 wijzigde dit bericht 10-07-2007 00:25 (38%)

Good moaning

quote:
Er zou toch ook een Bareclona AM2+ komen? Net als de Opteron S939 en AM2, of is deze van de baan.
Die komt nog steeds maar later (ergens in 2008).
quote:
HTT wat eigenlijk ook niet helemaal klopt moet HT zijn, maar dat doet iedereen dus dat is zo ingeburgerde.
HTT werd bedacht om niet in de war te zijn met Intel.

HTT = HyperTransport Technology
HT = HyperThreading

Athlon X2 5600+

quote:
Hacku schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:24:
[...]

[...]

HT = HyperThreading
Het is eigenlijk juist anders om, maar iedereen weet wat er bedoeld word.

HT = HyperTransport Technology
HT Technology of HTT = Hyper threading Technology

mad_max234 wijzigde dit bericht 10-07-2007 00:23 (5%)

Acties: [view]

Door: Thandor
Moderator OH/CSL
Pearls of Light

quote:
Hacku schreef op maandag 09 juli 2007 @ 23:24:
[...]

[...]

HT = HyperThreading
Intel Hyper-Threading Technology.
quote:
The combination of an Intel® processor and chipset that support HT Technology, an operating system that includes optimizations for HT Technology, and a BIOS that supports HT Technology and has it enabled, delivers increased system performance and responsiveness.
Intel spreekt over HT Technology wat in de volksmond HT genoemd wordt (omdat er op de P4 logo's ook HT stond) terwijl HTT in principe ook als correct gezien kan worden.

AMD HyperTransport Technology
quote:
HyperTransport technology is a high-speed, low latency....
HyperTransport technology helps reduce the number .....
HyperTransport technology is designed to:....
Ik lees daar veel HyperTransport technology.Technology met een kleine letter, die zal waarschijnlijk niet meegenomen worden in de afkorting. (HTt, anyone? ;))

Helaas lees ik onderaan de pagina wel weer HyperTransport Technology. Ook HyperTransport Consortium spreekt over HyperTransport Technology. In de afbeeldingen die ze daar gebruiken staat echter weer HT.

HyperTransport : HT?
HyperThreading : HT Technology ofwel HTT?

Eureka! We noemen het gewoon beide HT Technology :+

Profiel | http://thandor.net
I'm talking 'bout the world lighting up shining blast white and then nothing. You have been warned.

Athlon X2 5600+

Juist zo zit het, er is ooit een tweede T bij gekomen die er eigenlijk niet hoort, op veel engels site word deze fout niet gemaakt en soms ook wel. :P

Edit/
Het is ook HT3.0 en niet HTT3.0. :D

Maar we weten waar we over praten, als je in het AMD topic zit zou er wel geen Hyperthreading bedoeld worden en anders om ook niet.

mad_max234 wijzigde dit bericht 10-07-2007 00:33 (38%)

Nou, HT ben ik het mee eens, dat is HyperTransport, maar voor de andere bus wordt vaak HTT gebruikt, dat staat volgens mij ook zo in een hoop BIOS'en.

Misschin een idee om AMD te mailen? :P

๏̯͡๏) Specs ๏̯͡๏) Longcat is loooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooong

You got n00bsticked.
Reg. datum: 12 februari 2005

Stel dat straks AM3 op de markt is, met AM3-processoren met memcontroller die zowel DDR2 als DDR3 ondersteunt, kan je dan gewoon op je AM3-bordje DDR2-mem prikken? Nazoekwerk leverde me niet veel duidelijkheid op, helaas.

Edit: laat maar zitten... http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM3
quote:
The Socket AM3, is a CPU socket designed by AMD for desktop processors, including the performance, mainstream and value segments. It has an expected release in late 2007 to early 2008, as a replacement for Socket AM2. AM3 should be able to run either DDR2 or DDR3 SDRAM memory, but not on the same motherboard; DDR3 runs at higher clock frequencies while drawing less power than DDR2 memory.

Jejking wijzigde dit bericht 10-07-2007 12:06 (52%)

DPC - WCG, 'cause we are worth it! Jij toch ook?

Good moaning

Die keuze ligt bij de moederbord fabrikanten. DDR2 en 3 banken zijn anders dus ze zullen nooit samen passen, tenzij er van beide twee banken op het bord geplaatst worden. Sommige fabrikanten als MSI hebben dat nu ook gedaan voor de P35 chipset van Intel.

Athlon X2 5600+

quote:
leonpwner1 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 11:52:
Nou, HT ben ik het mee eens, dat is HyperTransport, maar voor de andere bus wordt vaak HTT gebruikt, dat staat volgens mij ook zo in een hoop BIOS'en.

Misschin een idee om AMD te mailen? :P
Noem mijn 1 mobo waar er 2 HyperTransport bussen zijn? (Instelbaar en zichtbaar in de bios)

De HyerTransport.org vind ook dat het HT 3.0 is. link Deze site word door amd en de rest van de groep ondersteund.

mad_max234 wijzigde dit bericht 10-07-2007 12:46 (5%)

quote:
mad_max234 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 12:41:
[...]

Noem mijn 1 mobo waar er 2 HyperTransport bussen zijn? (Instelbaar en zichtbaar in de bios)

De HyerTransport.org vind ook dat het HT 3.0 is. link Deze site word door amd en de rest van de groep ondersteund.
Ja, HT 3.0 dat klopt. Maar als je over gaat clocken dan clock je toch de HTT over, die standaard op 200 MHz loopt? Als je die 200 vermenigvuldigt met 5 kom je op 1000 uit, wat de HyperTransport bus is. Dan zijn het toch 2 verschillende bussen of wat?

Zie ook dit stukje [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 34 waarin HTT en HT-link afzonderlijk worden genoemd als verschillende dingen.

Avalaxy wijzigde dit bericht 10-07-2007 12:52 (11%)

www.audi-fan.nl

thanx voor de uitleg mensen.... ik ga iig voor 2GB Corsair 800mhz :+

zit alleen wel te dubben of ik ook direct 4Gb zal nemen...
Good moaning

4GB met een 32-bit systeem heeft weinig zin, waarom geen 3GB?

Athlon X2 5600+

quote:
leonpwner1 schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 12:50:
[...]

Ja, HT 3.0 dat klopt. Maar als je over gaat clocken dan clock je toch de HTT over, die standaard op 200 MHz loopt? Als je die 200 vermenigvuldigt met 5 kom je op 1000 uit, wat de HyperTransport bus is. Dan zijn het toch 2 verschillende bussen of wat?

Zie ook dit stukje [OC & INFO] AMD Athlon64/Opteron OC Resultaten - Deel 34 waarin HTT en HT-link afzonderlijk worden genoemd als verschillende dingen.
Nee, dat is dus fout. En omdat er iemand het in een topic heeft gezet hoef het nog niet te kloppen.

Je OC je HT-bus en de HT-link (wat jij HyperTransport bus noemt :P ) snelheid word bepaal door de HT-multiepleir + HT-bus. ;)
www.audi-fan.nl

quote:
Hacku schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:15:
met 3Gb kan ik geen dual channel draaien.

32bit gaat tot 3,7GB toch? kan natuurlijk ook vista 64 gaan draaien.
Good moaning

quote:
met 3Gb kan ik geen dual channel draaien.
Volgens mij wel? 2x512MB en 2x1GB, het zijn alleen maar dezelfde kanalen die dezelfde capaciteit moeten hebben voor zover ik weet.

Athlon X2 5600+

quote:
Hacku schreef op dinsdag 10 juli 2007 @ 13:15:
Ik gebruik PS CS3 veel en andere software tegelijk, nu wil ik graag toch iets meer geheugen omdat hij toch wellus wilt gaan swappen. En wil graag XP 32bit blijven gebruiken.

Nu heb ik 2x1GB wat is het beste op nu te kopen, 1x 1GB of 2x512MB?

Blijft mijn bandbreedte met 3x1GB het zelfde of verlies ik mijn dual channel? Dacht het niet maar weet dit niet zeker.

mad_max234 wijzigde dit bericht 10-07-2007 14:24 (3%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 18 19 20 21 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: