Daarom heet is het ook een gilde voor front-enders en niet alleen voor HTML-ers. HTML is inderdaad geen fulltime job. Het gilde wil in mijn ogen een goede status creëren voor de client-side/front-end developer. Dat houdt zowel CSS en Javascript als HTML in. Deze talen kunnen heel goed op elkaar inspelen en samen geven ze genoeg werk voor een fulltime job. Alleen HTML is niet zo moeilijk, alleen CSS is wat moeilijker, maar zeker te doen. Het is de combinatie van de drie talen die wat meer dan een paar uurtjes leren vereist. PHP is ook niet zo ongelooflijk moeilijk, maar wel veel werk om alles netjes en efficiënt te laten draaien. Zo zit het ook met client-sided code.quote:SchizoDuckie schreef op dinsdag 03 juli 2007 @ 21:27:
[...]
• Dan denk ik eigenlijk dat je eerder moet gaan werken aan je eigenwaarde als je het zo interpreteert. Ik ben zelf van mening dat HTML voor mij als serverside developer gewoon een manier is om weer te geven wat ik bouwIk ben het best met je eens dat er wat meer aandacht besteed mag worden aan bijv. het opzetten van standaard templating, maar ik heb nog steeds weinig ideeën over hoe een clubje van professionals binnen een beroepgroep die zich verenigen ook maar enige invloed zou kunnen hebben in hoe bedrijven tegen het 'vak' html'ert aankijken, voor zover je het een vak kan noemen, want als je een paar basis principes door hebt die je als persoon met íets meer dan gemiddelde interesse in je vakgebied wat dingetjes bijhoudt dan heb je het volgens mij snel door. Volgens mij is er echt maar een héél kleine niche van mensen die zich echt 40 uur per week bezighoudt met clientside html'en in deze wereld van CMS'en en serverside talen.
@Arjan: Hoe willen jullie trouwens de overheid overtuigen van jullie certificaat? Het lijkt me nogal arrogant om aan te komen lopen van "Yo jongens, stop maar met zoeken naar amateurs! Wij geven certificaten uit aan bevoegde developers.". Verder heeft de overheid ook de kennis niet om dit te controleren.