Hoofdcategorieën
Topicacties

De EL-kroeg

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 58 59 60 61 last

Nieuw Topic

Acties: [view]

Door: Sprite_tm
Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

<graaf>
quote:
SA007 schreef op maandag 04 juni 2007 @ 21:50:
Ik ben zelf al een tijdje bezig met dat toner transfer gebeuren, maar wil hier maar niet lukken.

Heb aldi-fotopapier geprobeerd, maar dit smelt in de printer al, en tijdens de transfer helemaal.
HP fotopapier luk ook niet zo super.
Heb nu een A4 telfon folie, maar zelfs daar lukt het niet mee.

Iemand een idee voor temperatuur etc van het tranferen, heb een 1000W strijkbout met regelaar, maar geen idee op wat voor stand hij moet. Linnnen? Denim? Zijde? :P
En ik heb een hint voor je: Ga Een Laserjet 3 Slopen! Waarom?

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2173.jpg
HP Premium Glossy Photo Paper, 230g/m2, in een tray van de LaserJet4 van een flatgenoot.

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2176.jpg
En dit rolt eruit.

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2179.jpg
Deze twee gaan in de fuser van de eerder aangehaalde LJ3.

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2180.jpg
En nog een keer, 180 graden gedraaid, zodat ook de meuk op het laatste randje goed eropkomt...

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2181.jpg
En dit komt er uiteindelijk uit. Tadaa! Magische overspringing van toner! :)

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2190.jpg
En zo ziet het er na even etsen (en een klein IC'tje er enigszins op vastzetten) uit.

http://sprite.student.utwente.nl/~jeroen/foto/foto/misc6/tmb-img_2191.jpg
En je mag het nakijken: geen haarscheurtjes, slechts 1 brug tussen 2 pootjes (die met wat onderetsen ook wel zou verdwijnen, maar ik zag 'm al zitten tijdens het etsen en hij is onschadelijk.)

Mocht je het na willen bouwen: ik heb wel een speciaal printje inelkaargefietst om de stappenmotor aan te sturen en om als thermostaat te dienen, met een uC en firmware. Geef maar een gil als je die wilt hebben.

Sprite_tm wijzigde dit bericht 19-06-2007 23:40 (11%)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: 96x48 monochtome led-matrix as seen on GoT/EL!

Wow, dat ziet er wel heel strak uit.. Heel wat strakker en netter dan ik op school voor elkaar krijg.. Misschien moet ik hier thuis ook maar eens een doe-het-zelf opstelling bouwen.. :)

You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Hail the scriptsausage!

Ik ga zsm een laser slopen en hiervoor misbruiken. Wow, sprite, je bent aanbidbaar!

Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.

Reg. datum: 30 november 2003

http://forum.videohelp.com/topic177053.html zo'n printer ombouwen en dan ets bestendige inkt erin zoals hier http://techref.massmind.org/techref/pcb/etch/c84-st.htm lijkt me een ook wel een mooi idee. geen belichting meer nodig goedkopere pcb's ( geen lichtgevoelige meer ) geen gekloot met fotopapier en strijkijzers of lichtbakken :) en een mogenlijkheid voor een 'silkscreen' op je pcb :D

Raz- wijzigde dit bericht 20-06-2007 11:41 (7%)

Aaah! I'm losing all the durability in my boots! Time to make my escape!

Reg. datum: 27 juli 2004

quote:
flux_w42 schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 19:34:
[...]

Volgens mij is daar onlangs een topic over geweest. Ik kan het wel niet terugvinden, maar 't was iemand die een random generator nodig had voor een algoritme op een server of zoiets.

edit: Gevonden -> Topic: Hardware RNG in elkaar zetten

Zet achter deze schakeling een datalatch, en je kan een random bit uitlezen na een klokpuls :)
http://willware.net/rng-circuit.gif
Ik heb even naar dit circuit zitten kijken en ik snap waarom hij werkt. Het enige wat ik niet snap is waar die 18V voor nodig is? Wat veranderd er als ik daar 5 van maak? Houd ik dan niet genoeg signaal over om te versterken?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

Ras: Je zou eigenlijk meteen etsmiddel in je inkjetkop moeten gooien en je PCB negatief uitprinten :) Heeft wat practische problemen zoals te weinig etskracht per druppel en het snel wegrotten van je kop, maar het idee is koel :P

Lemming_nl: Als ik her goed heb moet je een bepaalde grens overschrijden voordat een tor echt goed gaat ruisen; daar zal die 18V wel voor zijn.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: 96x48 monochtome led-matrix as seen on GoT/EL!

IMHO --->
Reg. datum: 11 juni 2006

quote:
Sprite_tm schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:35:
Ras: Je zou eigenlijk meteen etsmiddel in je inkjetkop moeten gooien en je PCB negatief uitprinten :) Heeft wat practische problemen zoals te weinig etskracht per druppel en het snel wegrotten van je kop, maar het idee is koel :P
Of een CNC die zo precies is dat ie alleen het koper eraf kan halen. Dan kan ie gelijk de gaatjes voor je boren en is het helemaal een stoer systeem.

In theorie heel leuk, in de praktijk niet echt haalbaar (zeker niet DIY).

They call me Sir Poopsalot because I poop... a lot

jah, nu is het helemaal kapot
Reg. datum: 24 november 2006

quote:
lemming_nl schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 12:08:
[...]
Het enige wat ik niet snap is waar die 18V voor nodig is? Wat veranderd er als ik daar 5 van maak? Houd ik dan niet genoeg signaal over om te versterken?
Een transistor gaat pas goed ruisen als ie verkeerd gepolariseerd is (linker transistor) én als de spanning hoger is dan de Emitter-Base Breakdown Voltage ( = V(BR)EBO ).
Volgens de datasheet is die 6V bij IE = 10 μA, IC = 0 µA
't is misschien het proberen waard om eens te kijken vanaf welke spanning de schakeling nog deftig werkt :)

flux_w42 wijzigde dit bericht 20-06-2007 13:16 (22%)

Who the fuck is General Failure? And why is he reading my harddisk?

Reg. datum: 09 september 2005

quote:
TRRoads schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:08:
[...]

Of een CNC die zo precies is dat ie alleen het koper eraf kan halen. Dan kan ie gelijk de gaatjes voor je boren en is het helemaal een stoer systeem.

Volgens mij kan deze dat wel. Beetje duur alleen :S

Hail the scriptsausage!

quote:
TRRoads schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:08:
[...]

Nou, ik denk dat het best wel mogelijk is om een paar hele stijve (printer-)staven te nemen, een beetje precieze stappenmotoren, tandheugels, dremel en flink harde freesjes + graveernaald en dan heb je een cnc. Microcontroller erop, usb-interface, software schrijven (ja, dat zal wel verdomde moeilijk zijn, maar je kunt wel misschien proberen een makkelijk lijnenscript te schrijven dat heel inefficient maar wel effectief over je bordje rastert). Wie doet er mee?

Lijkt me wel een leuke voor een werktuigbouwkundige contest ;)

edit: spuit 11.

Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.

IMHO --->

quote:
Hoe precies is die dan? Dat staat er niet bij.

Lijkt me niet dat die zo precies is dat ie zo'n printplaat als sprite liet zien kan frezen.
quote:
ssj3gohan schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:27:
[...]

Nou, ik denk dat het best wel mogelijk is om een paar hele stijve (printer-)staven te nemen, een beetje precieze stappenmotoren, tandheugels, dremel en flink harde freesjes + graveernaald en dan heb je een cnc. Microcontroller erop, usb-interface, software schrijven (ja, dat zal wel verdomde moeilijk zijn, maar je kunt wel misschien proberen een makkelijk lijnenscript te schrijven dat heel inefficient maar wel effectief over je bordje rastert). Wie doet er mee?

Lijkt me wel een leuke voor een werktuigbouwkundige contest ;)

edit: spuit 11.
Lijkt me inderdaad een leuke contest, maar zou er iemand zijn die het zo precies kan krijgen om zulke printplaten te frezen?

Moeilijk is het sowieso en ook zeker wel te doen, maar waarschijnlijk kost het je zoveel tijd en zoveel geld dat je op de ouderwetse manier al 100000 printplaten had kunnen maken :+

TRRoads wijzigde dit bericht 20-06-2007 13:29 (57%)

Reg. datum: 27 juli 2004

quote:
flux_w42 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:15:
[...]

Een transistor gaat pas goed ruisen als ie verkeerd gepolariseerd is (linker transistor) én als de spanning hoger is dan de Emitter-Base Breakdown Voltage ( = V(BR)EBO ).
Volgens de datasheet is die 6V bij IE = 10 μA, IC = 0 µA
't is misschien het proberen waard om eens te kijken vanaf welke spanning de schakeling nog deftig werkt :)
Ik heb het met een bc547 geprobeerd (die is volgens mijn bijna identiek). Pas bij 9V gaat hij ruisen, spanning vervolgens verhogen heeft geen zin, ruist even hard. Weet ik dat ook weer :) Bedankt voor de uitleg (en jij ook natuurlijk Sprite_tm ;) ).

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

quote:
TRRoads schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 13:27:
[...]

Hoe precies is die dan? Dat staat er niet bij.

Lijkt me niet dat die zo precies is dat ie zo'n printplaat als sprite liet zien kan frezen.
Op internet kon ik niet zo gauw specificaties van het apparaat vinden maar hier is wel een filmpje waarin ze een printje frezen. Er zal inderdaad speling in zitten.

Reg. datum: 21 september 2003

quote:
hansmbakker schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:23:
[...]

Op internet kon ik niet zo gauw specificaties van het apparaat vinden maar hier is wel een filmpje waarin ze een printje frezen. Er zal inderdaad speling in zitten.
Deze firma verkoopt dit soort pcb freesbanken al vele jaren.
En ja ook zo'n print als die van Sprite kan hierop gefreesd worden.
http://www.colinbus.be/Nederlands/Productenvl.htm

Just_a_Cow doet F@H bij Schapie

IMHO --->

quote:
jeronimo2003 schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 14:30:
[...]

Deze firma verkoopt dit soort pcb freesbanken al vele jaren.
En ja ook zo'n print als die van Sprite kan hierop gefreesd worden.
http://www.colinbus.be/Nederlands/Productenvl.htm
Welke prijsrange moeten we denken voor de goedkoopste machine?

Bij Elektuur hebben ze op dit moment een bouwpakket: http://www.elektuur.nl/default.lynkx?pointer=1-2-16038-49522. Toch nog een boel centjes!

Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

Hmmm, voor dat geld moet je alsnog zelf je boortjes verwisselen en duurt het alsnog een halve eeuwigheid voordat je printje af is... ik denk dat ik met 80 cent per velletje fotopapier, plus wat voor het etsmiddel en toner, ik per PCB nog steeds goedkoper uitben dan na aanschaf van die freesunit.

quote:
Sprite_tm schreef op woensdag 20 juni 2007 @ 16:55:
Hmmm, voor dat geld moet je alsnog zelf je boortjes verwisselen en duurt het alsnog een halve eeuwigheid voordat je printje af is... ik denk dat ik met 80 cent per velletje fotopapier, plus wat voor het etsmiddel en toner, ik per PCB nog steeds goedkoper uitben dan na aanschaf van die freesunit.
Daar heb je wel een punt :P

Reg. datum: 29 oktober 2002

Nah, ben weer 's bezig geweest

Helaas word de teflonfolie niks, heeft een lichte structuur, en die kwam heel netjes terug op het eindresultaat :(
En gladde teflonfolie heb ik niet kunnen vinden.

Heb het Aldi fotopapier nog een kans gegeven, ging een stuk beter dan de vorige keer, kwam heel netjes de laserprinter uit, en toen ik het verwarmde werd het een soortvan hotglue...
mijn proefplaatje metaal en de strijkijzer zaten netjes aan elkaar met een velletje papier ertussen,
Toner is wel netjes overgezet, maar omdat het papier vastplakt aan het oppervlak trek je stukje toner mee. Waardoor je dus een slecht eindresultaat krijgt.
Edit: Nog het aldi-papier 's getest, temp langzaam opvoeren, papier ging smelten, en de toner nog niet. Waardeloos voor dit doel dus, iemand nog ~85 vel aldi fotopapier :)

Morgen neemt een vriend van mij uit nijmegen speciaal een pak HP Premium Fotopapier mee, en dan nog 's proberen.

SA007 wijzigde dit bericht 20-06-2007 19:13 (10%)

Fire bad, Tree pretty
Reg. datum: 05 april 2002

Tip: Hema Glossy fotopapier, 25 vel voor 5 euro (geel pak).

Na veel gepruts met HP Premium Plus en Canon foto papier heb ik een pak Hema Glossy fotopapier gehaald. Voordeel van het Hema papier is dat de glossy laag bros is terwijl dat van HP en Canon en soort plastic laagje is wat te vast smelt aan de toner en dan in zijn geheel los komt van de het papier. Vooral als de pcb grote koper oppervlakten heeft en dicht op elkaar liggende banen.

De Hema glossy laag laat alleen los op de plaatsen waar de toner zit. De rest blijft gewoon op het papier zitten. Bijkomend voordeel is dat de glossy laag op de toner het koper extra isoleert bij het etsen. De banen drogen dan ook wit op en eventuele losse glossy kan je met de een naald verwijderen.

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Ik heb ook nog een tip, kwam ik achter toen ik die resten van het aldi fotopapier van mijn testplaatje af probeerde te halen.
Met thinner kan je heel erg netjes en snel toner van metaal af krijgen. En op de expoxy van een print heeft het helemaal geen effect. En het droog op zonder residu. Klein beetje op een tissue ofzo, haal erlangs en brandschoon.

OVER 9000

Ik vraag me al tijden af of dat gladde papier waar stickers op bewaard worden geschikt is om de toner over te brengen, je kunt er prima op printen en de toner komt er vrij makkelijk vanaf.

I can't believe it doesn't work, I found it on the internet man!
blog

Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

Ik heb het daar vroegah wel eens mee geprobeerd, maar iirc was het te glad; als je ook maar een beetje onvoorzichtig was, lag je spoortje compleet op een andere plek op het papier dan dat je 'm geprint had.

Arg, het wil maar niet lukken hier.

Heb nu HP Premium Fotopapier, maar heb op 20x 1x een hlf succes gehad wat me inet meer gelukt is om te herhalen.

Erg frustrerend.

Edit: Het lag dus aan me testplaatje, als ik het op een echte print doe gaat het opeens echt 20x zo goed.
Hele toner die eraf komt ipv de helft, alleen nog oefenen met gelijkmatig een stuk verwarmen met mijn strijkbout die werkenlijk geeneen vlak stuk heeft op de onderkant na :P

SA007 wijzigde dit bericht 21-06-2007 12:00 (45%)

Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

Mja, vettigheid en shit op je PCB kan het flink verkloten idd. Ik neem mijn printplaten altijd eerst af met spiritus en als er dan nog oxide opzit, leg ik ze een tiental seconden in de (koude) ets-oplossing, dan worden ze weer mooi blank.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 58 59 60 61 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: