/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Reg. datum: 24 juni 2005
http://www.gamma.com/products.html?id=99
Hier zie ik trouwens ook een nieuwe G10 Led lamp van Philips.
jantje.vlaam wijzigde dit bericht 30-05-2007 11:58 (18%)
Je aanname klopt helemaal. Wij hebben 6 weken geleden een zonneboiler laten installeren. Hiermee is het mogelijk om 200 tot 250 m3 gas per jaar te besparen, maar dan moet je wel al het warme water gebruiken. Op dit moment benutten wij niet al het warme water als er meerdere dagen achter elkaar veel zon is (zoals in april/begin mei). Als onze zoontjes (nu 2.5 jaar en 4mnd) wat ouder zijn zullen we meer warm water gaan gebruiken waardoor de besparing groter wordt. Ik overweeg om onze wasmachine te gaan vullen met warm water om het warme water beter te benutten.quote:herbergier schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:33:
Om even terug te komen op zonneboilers: ik heb een paar maanden geleden overwogen om een zonneboiler te plaatsen toen ik de cv-ketel liet vervangen, maar ik heb mijn twijfels over het rendement van een zonneboiler.
Met een zonneboiler kun je de helft van het gas besparen voor het verwarmen van warm water. Bij ons (2 persoons huishouden) wordt maandelijks ongeveer 20 m3 gas verbruikt voor warm water. Een zonneboiler zou dit dus kunnen reduceren tot 10 m3.
Besparing per jaar is dan 120 m3 = ¤ 60
Voordat je de kosten (zonneboiler ons geoffreerd voor ¤2500) hebt terugverdient, ben je 2500/60 = 41 jaar verder (bij gelijkblijvende gasprijs, dat dan weer wel)
En een nadeel van een boiler is dat een mogelijk overschot aan zomerwarmte niet kunt "opslaan" voor bijvoorbeeld de wintermaanden, als het boilerwater moeilijk warm te krijgen is.
Natuurlijk, iedere m3 gas die minder verbruikt wordt is er 1, maar financieel lijkt het niet echt interessant.
Klopt mijn aanname, of zijn er hier mensen met een zonneboiler die hele andere (positieve) ervaringen hebben? En hoeveel besparen jullie door het gebruik van een zonneboiler?
Je leverancier is hiertoe wel verplicht hoor.quote:herbergier schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 23:33:
Wij hebben gekozen voor een HR ketel en zonnepanelen (PV). Voordeel bij netgekoppelde zonnepanelen is dat wanneer er meer elektriciteit opgewekt wordt als dat er wordt verbruikt, dat dit wordt teruggeleverd aan het net. Je energieleverancier moet de terugegeverde kWh's uitbetalen. (is bij ons nog niet gelukt overigens)
Ik deel 1 van deze topic staan wel een aantal tips voor je om dat aan te kaarten en met welk wetsartikel je kan schermen.
Je moet óf een meter krijgen die de teruglevering registreert (of gewoon terugdraait) óf een forfaitaire regeling krijgen.
Succes.
PS. Volgens mij zit je fout met je aanname wat de zonneboiler betreft. Ik denk dat de terugverdientijd heel wat korter is maar wellicht dat een ervaringsdeskundige hier je daarmee verder kan helpen.
"What do you get if you multiply six by nine..."
Hier in huis is dat nogal dikwijls dat een spaarlamp zijn branduren niet haalt, heeft er nog iemand problemen met spaarlampen? Want ik vind dit niet veel besparing. Ok een spaarlamp is zuiniger als een gloeilamp maar als ze te rap stuk gaan moeten er meer gemaakt worden wat mij ook niet goed voor het milieu lijkt en de kost van zo een lamp ligt toch wat hoger. (15-20€ voor zo'n *degelijke* philips, Het kan nu wel zijn dat dit zo'n gratis spaarlamp was van de regering/energieleverancier.)
Zou dit trouwens aan een te hoge spanning van het net kunnen liggen of aan spanningspieken? Dat spaarlampen daar extreem gevoelig voor zijn? Er zijn hier in huis namelijk geen andere apparaten die moeilijk doen en de spanning heeft meestal (als ik eens meet) een normaal niveau.
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'
Die lampen heb je na een paar maanden al terugverdiend!
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Als zo'n lamp zo snel stuk gaat is dat uiteraard niet normaal. Dus garantie claimen.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Reg. datum: 24 juni 2005
De Philips lampen die ik laatst bij de Gamma gekocht heb zijn voorzien van 5 jaar garantie. (alleen gaat het thermische bonnetje niet zolang mee
jantje.vlaam wijzigde dit bericht 30-05-2007 16:08 (27%)
Reg. datum: 29 mei 2007
Er zitten nu Calex spaarlampen in, ben benieuwd hoe lang die het volhouden.
Voor mij iig geen Praxis lampen meer.
Zonnepanelen in Apeldoorn: www.herbergpv.nl
Ik heb zeer goede ervaringen met Osram, na wat aandringen toen een van onze dure spaarlampen vroegtijdig overleden bleek te zijn:quote:CanonG1 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 15:25:
Ik heb nog nooit een kapotte spaarlamp gehad (behalve eentje die, uhm, een hoogteverschil wat al te snel overbrugde), sommige heb ik nu al bijna 10 jaar. Vrijwel allemaal Ikea spaarlampen van 5 tot 20W, hier en daar een 15W Hema lamp.
Als zo'n lamp zo snel stuk gaat is dat uiteraard niet normaal. Dus garantie claimen.
http://www.polderpv.nl/nieuws_DE8.htm#28nov2006_Osram_pluim
O.h.a. goede ervaringen met andere lampen (er hangen hier veelgebruikte 9 watt-ers van het NL merk POPE, vergeten waar we die vandaan hebben...
Ik heb veel in te halen, zie ik, maar dat lag dan ook HIER aan.
Vanavond vergadering van de ZPV, dus effetjes geduld...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Klopt. Slimme ketels beginnen inderdaad rustig aan, zodat je geen last hebt van tikkende buizen (ze warmen geleidelijk op).quote:hjs schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:55:
Er zijn ook modulerende ketels die niet gelijk op 100% beginnen, maar eerst rustig aan heb ik wel eens gelezen. Lijkt me nog zuiniger
En natuurlijk een ketel zonder waakvlam of voorraad vat (bij combi).
Overigens zijn de meningen verdeeld of een weersafhankelijke thermostaat zuiniger is.
(oa het inregelen schijnt vrij lastig te zijn als ik zo rond zoek of het forum van cv-shop doorlees)
Wat betreft het inregelen: bij een goede weersafhankelijke thermostaat hoef je niets in te regelen. Mijne hangt er nu al 6 jaar en ik kijk er nooit naar om. Het ding zoekt het zelf uit en ik heb het behagelijk, prima dus. Je moet natuurlijk wel de parameters goed instellen, maar daar heb je de erkende installateur voor
Nope, de meeste combi's werken met een voorraadvat. Als dat te koud wordt, wordt er volle kracht bijverwarmd. Ik heb zowieso al vaak gehoord dat modulerend regelen niet zoveel uitmaakt. Wat me verder opvalt, is dat ik ook nog nooit een modulerende klokthermostaat voor een acceptabel bedrag heb gevonden.quote:CanonG1 schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:51:
[...]
Klopt het ook dat een dergelijke ketel in combinantie met een waterbesparende douchekop meer gas kan besparen t.o.v. een niet-modulerende ketel? Zo'n douchekop vermindert de waterstroom (van 8 naar 5 l/min of zo), daar zal zo'n modulerende ketel beter op in kunnen spelen vermoed ik.
Klinkt heeeeeerlijk veilig! Ik neem aan dat je je 12v armaturen uiteraaaard met 220v bedrading hebt aangelegd?quote:WVL_KsZeN schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 11:54:
...
Misschien moet ik mijn armatuur een keertje modden en de 12V trafo eruit slopen zodat er gewoon 220V op staat
...
Dit is dus onzin. Een modulerende ketel zal bij de eerste keer aanspringen gewoon volle kracht gaan, aangezien de thermostaat een grote warmtevraag ziet. Zodra de kamer op temperatuur is, zal er geleidelijk aan minder gestookt worden.quote:Microkid schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 17:27:
[...]
Klopt. Slimme ketels beginnen inderdaad rustig aan, zodat je geen last hebt van tikkende buizen (ze warmen geleidelijk op).
....
We hebben hier één "tikbuis", en die tikt het hardste als de ketel voor het eerst aanstaat die dag, en 's avonds een klein beetje, als de ketel soms iets harder stookt.
Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net
Reg. datum: 24 augustus 2006
Dat vindt ik een redelijk bedrag.
En mijn Remeha Quinta regelt op de temperatuur van het retourwater.
Als dat heel koud is, dan gaat de ketel hoog branden.
Hoe warmer de retour, hoe minder gas er gestookt wordt.
Je kunt ook een zonnebouler installatie kopen voor ongeveer 1300 Euro.
Die moet nog worden geinstaleerd, maar dat zal toch geen 1200 euro kosten?
De besparing is wat moeilijk te bepalen voor mij.
Maar het is tussen de 200 en 300 kuub per jaar.
en met een collector van 4,12 vierkante meter was de prijs zo'n 1500 Euro.
Met de huidige gasprijs dan tussen de 10 en 12 jaar terugverdientijd.
En als alles lukt, gaat ook de verwarming nog hulp krijgen van de restwarmte.
Daarmee wordt de besparing nog groter....
Guus Assmann
Is dat wel zo? Een ketel doet meer dan alleen gas verbruiken; hij verbruikt ook stroom. Voor de meet- en regelelectronica, maar vooral voor de pomp... Het nadeel van een modulerende thermostaat is dat de pomp (nagenoeg) continu loopt. Hierdoor zal dus een verhoogd electriciteitsverbruik optreden. Bij een aan- uit ketel gaat de pomp enige minuten na de brander uit (als het goed is).quote:Microkid schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 08:34:
[...]
IAls je het water continu een beetje verwarmt is dit zuiniger dan steeds 100% branden en dan weer stoppen.
Iemand een idee waar het "break-even point" ligt?
Interesse in alternatieve energie, kachels etc? --> forum voor ecologie en energie
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Helaas heb je het fout. Mijn Atag Blauwe Engel begint bij opwarmen altijd langzaam, en steeds harder. Je kan dat ook horen aan de brander. Eerst zacht, en als de watertemperatuur rond de 60 graden is steeds harder. Binnen 5 minuten loeit ie dan op volle kracht. Dat is juist één van de dingen die de Blauwe Engel zo goed maakt.quote:MisTraller schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 18:21:
[...]
Dit is dus onzin. Een modulerende ketel zal bij de eerste keer aanspringen gewoon volle kracht gaan, aangezien de thermostaat een grote warmtevraag ziet. Zodra de kamer op temperatuur is, zal er geleidelijk aan minder gestookt worden.
We hebben hier één "tikbuis", en die tikt het hardste als de ketel voor het eerst aanstaat die dag, en 's avonds een klein beetje, als de ketel soms iets harder stookt.
Wij hebben een Nefit, en die doet het dus niet zo. Modulerend heeft m.i. voornamelijk te maken met het terugregelen als de warmtevraag minder groot is.quote:Microkid schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 22:38:
[...]
Helaas heb je het fout. Mijn Atag Blauwe Engel begint bij opwarmen altijd langzaam, en steeds harder. Je kan dat ook horen aan de brander. Eerst zacht, en als de watertemperatuur rond de 60 graden is steeds harder. Binnen 5 minuten loeit ie dan op volle kracht. Dat is juist één van de dingen die de Blauwe Engel zo goed maakt.
Wellicht dat jouw ketel intern dus nog meer regelt, maar dat is dus niet bij alle modulerende ketels zo.
Het geluid dat je in de meeste ketels het beste hoort is overigens de ventilator en niet de brander. Als de brander meer gas toegevoerd krijgt, stijgt het zuurstofverbruik, en zal de ventilator die de lucht aanvoert harder gaan draaien. Dat is in elk geval bij onze ketel wel zo. De brander zelf hoor ik niet zo goed hier.
Kun je het merk + type vermelden + wat het kost incl installatie.quote:zonneschijn schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 12:49:
[...]
Je aanname klopt helemaal. Wij hebben 6 weken geleden een zonneboiler laten installeren. Hiermee is het mogelijk om 200 tot 250 m3 gas per jaar te besparen, maar dan moet je wel al het warme water gebruiken. Op dit moment benutten wij niet al het warme water als er meerdere dagen achter elkaar veel zon is (zoals in april/begin mei). Als onze zoontjes (nu 2.5 jaar en 4mnd) wat ouder zijn zullen we meer warm water gaan gebruiken waardoor de besparing groter wordt. Ik overweeg om onze wasmachine te gaan vullen met warm water om het warme water beter te benutten.
Ik zit er ook aan te denken, ik wil de zaak naverwarmen indien nodig met de stadsverwarming.
Bart
Yepquote:Speksteenkachel schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 11:07:
Zitten er hier meer mensen die verplicht gebruiken moeten maken van stadsverwarmimg?
Zo ja, zijn bij jullie de vastrechtkosten ook zo hoog als hier in Enschede a 21 euro per maand?
De vastrechtaansluiting voor gas is maar 1,75 euro per maand, echter wij hebben geen gas in onze wijk.
Vastrecht bij NUON in Leiden is momenteel alweer een slordige 25,87 incl. BTW/mnd (comfortklasse laagste = 3 of 4), dus wat zit je nou te zeuren in Enschede (dat is Essent zeker?). Of heb je de BTW niet meegerekend (goed opletten op dat soort geintjes). 310,44 euripietermannen per jaar, en dan heb je nog helegaar NIKS, al was het vorig jaar nog 312,96 (maar liefst 0,8% vastrecht MINDER!
Je maakt een ERNSTIGE inschattingsfout met dat vastrecht voor gas.
Je bedoelt waarschijnlijk het vastrecht voor de leverancier (dat is bij NUON Energie = leverancier) namelijk 1,99 incl. BTW.
En wat komt daar allemaal nog bij? JUIST JA! Alle vastrechten die de netbeheerder jou als gasafnemer dan ook nog in de maag mag splitsen van de vrije energiemarkt boys bij de DTe:
Per 1 feb. 2007 Continuon:
"periodieke aansluitvergoeding" t/m G6 1,81 euri/mnd incl. BTW
"vastrecht transport" 1,79/mnd per aansluiting incl. BTW
"capaciteit transport" t/m G6/jaarverbruik tot 500 Nm3 3,81/mnd. incl. BTW
idem 500 tot 7.500 Nm3 6,09/mnd. incl. BTW
(volume transport 1,45 per Nm3 = variabele transport tarief, dus geen vastrecht)
"meetdienst" (moet je een meter voor hebben t/m G4 1,82/mnd incl. BTW
idem G6 2,02/mnd incl. BTW
Totaal komen de vastrechtbedragen voor een gasaansluiting t/m G4 en verbruik onder 500 Nm3 (bijv. kookgasaansluiting) en leveringscontract bij leverancier NUON Energie neer op:
1,99 + 9,23 = 11,22/mnd = 134,64 euri schoon aan de haak
Bij verbruik boven de 500 Nm3 en capaciteit G6 (gewoon gas huishouden met bijv. verbruik van ongeveer 1500 kuub) zou je kwijt zijn aan vastrecht:
1,99 + 11,71 = 13,70/mnd = 164,40 euri
Blijft nog steeds een giller vergeleken met het vastrecht voor stadswarmte (dat is bijna twee maal zoveel, wordt vooral veroorzaakt door die gigapost "vermeden kosten voor eigen CV-ketel"), maar het is dus wel effe iets ingewikkelder dan je dacht. En je moet natuurlijk ook nog bij de totale kosten het variabele verbruik bij je leverancier EN bij je netbeheerder erbij optellen om aan de totale kosten voor "het product gas" te komen.
Ach, je moet maar zo denken: Brinkhorst vond destijds vast dat ze het die domme consumenten vooral niet te makkelijk moesten maken. En anders dachten zijn energiebureaucraten het wel...
Zie ook deze link. Nog geen recentere gegevens van NUON gekregen. Al in brief van augustus 2006 gevraagd...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
HRsolar, 100 ltr boiler, 2400 euro.quote:Speksteenkachel schreef op woensdag 30 mei 2007 @ 23:24:
[...]
Kun je het merk + type vermelden + wat het kost incl installatie.
Ik zit er ook aan te denken, ik wil de zaak naverwarmen indien nodig met de stadsverwarming.
Ik zal binnenkort mijn homepage eens aanpassen en opbrengst getalletjes van de zonneboiler plaatsen (ik schrijf ze dagelijks op).
UK-power-meter monitor
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Geinig, maar bij teruglevering vaak niet bruikbaar. Ik zat er laatst naar te kijken, de onze knippert ook bij teruglevering.quote:TD-er schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:06:
Aangezien we hier toch echt nog steeds op Tweakers zitten, even een tech-oplossing voor power-meting.
UK-power-meter monitor
Het signaal voor teruglevering is bij mij een gewoon tekentje op het lcd scherm, en kan je dus niet oppikken met een sensortje.
Grappig om te zien dat de meesten MRTG cq. RRDTool gebruiken voor de grafiekjes
Als het LED-je bij teruglevering ook evenredig knippert met het aantal kWh, dan is dat toch niet zo moeilijk te maken?quote:MisTraller schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:27:
[...]
Geinig, maar bij teruglevering vaak niet bruikbaar. Ik zat er laatst naar te kijken, de onze knippert ook bij teruglevering.
Het signaal voor teruglevering is bij mij een gewoon tekentje op het lcd scherm, en kan je dus niet oppikken met een sensortje.
[...]
Gewoon een 2e sensor erbij zetten die detecteert dat dat tekentje oplicht.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Grappig.quote:TD-er schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:06:
Aangezien we hier toch echt nog steeds op Tweakers zitten, even een tech-oplossing voor power-meting.
UK-power-meter monitor
Beetje overbodig, een teller die meetelt met de teller...
Bij onze meter blijft het lampje branden bij teruglevering. Zou die dat als één keer knipperen rekenen?
Tsja je kunt natuurlijk ook elk uur naar de meter toe lopen en de waarde noteren als je een idee wilt krijgen van het verloop van je verbruik door de dag heen.quote:Punkrocker schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:35:
[...]
Grappig.
Beetje overbodig, een teller die meetelt met de teller...![]()
[..]
Ja, natuurlijk. Stom van me.quote:TD-er schreef op donderdag 31 mei 2007 @ 13:37:
[...]
Tsja je kunt natuurlijk ook elk uur naar de meter toe lopen en de waarde noteren als je een idee wilt krijgen van het verloop van je verbruik door de dag heen.
Zijn er ook monitor-methodes waarbij je PC niet 24/7 aan moet staan?
Betaalbare...
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last
Dit topic is gesloten.