Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
De soladin houdt de datum niet bij. Eén enkele uitlezing slaat dan dus gewoon op een aaneengesloten periode van activiteit. Ook in mijn linux script plak ik dus zelf de datum bij de uitlezing, maar het is dus zoals gezegd mogelijk dat dit ook niet juist gaat. En achteraf is het ook lastig om dat nog te corrigeren, omdat je dan moet werken met een verwachtingspatroon, dat niet 100% klopt. (bv met sneeuw kan je zomaar ineens maar een draaitijd van 2 uur hebben, terwijl het de dag ervoor nog 8 uur was. )quote:MisTraller schreef op dinsdag 22 mei 2007 @ 15:31:
Historie functie uit de soladin kent helaas wel bugs, die ik niet kan vermijden als ik de soladin historie uit wil lezen: Dat zijn er tot nu toe 3:
1) Als op 1 dag de soladin een tijdje uitgaat, en later weer opstart, wordt dit als een nieuwe dag gelogd.
2) Als de soladin een dag niet draait kan ik dat niet uit de ontvangen data halen.
3) De draaitijd wordt naar beneden afgerond op 5 minuten.
Probleem 1 en 2 komen niet vaak voor, alleen bij sneeuwval en defecten etc. Ik kan ze echter niet afvangen.
In een normale situatie zal dit echter niet zomaar voor problemen zorgen, ik heb het nog maar weinig meegemaakt in elk geval.
Het script wat mijn panelen continu uitleest, (wat dus niet uitgaat van de dagtotalen maar van de totaalopbrengst van het gehele apparaat) heeft daar geen last van. Als er een dag geen productie is geweest, dan wordt er gewoon een 0 weggeschreven voor die dag, en er wordt netjes een foutmelding in de log weggeschreven. Dat komt uiteraard omdat je onder linux of windows wel een datum beschikbaar hebt. Pas voor de grap je datum maar eens aan en draai dan de software nog eens.
Je kan het probleem wel omzeilen, maar dan zal je dagelijks het script moeten draaien. Als dan de voorlaatste gegevens (die dus "gisteren" zijn bewaard) ineens 2 of meer dagen zijn verschoven, ipv 1, dan weet je dus met enige zekerheid dat er iets raars aan de hand is. Het blijft echter een verwachting, want in het geval dat je meerdere dagen een even grote productie en draaitijd hebt, gaat het weer niet. Omdat je daardoor allerlei vage constructies creeërt die nooit tot 100% betrouwbaarheid leiden, ben ik daar niet aan begonnen.
In dit soort gevallen werkt een menselijke controle immers veel beter, want een programma kan niet zomaar zien of er sneeuw, zonsverduisteringen of stroomverstoringen zijn geweest...
Mistraller wijzigde dit bericht 26-05-2007 15:09 (3%)
Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net
Er was van de week al een heel gedoe omdat een van de twee EL's ineens niet meer bij de fabriek stond maar ergens anders. Omdat dat een stuk dichterbij was, zijn we daar vandaag naartoe gegaan ondanks dat we niet konden vergelijken welke beter was. Omdat dit echter de duurste van de twee was waren we positief dat het wel goed zou komen. Niet dus.
Er was nogal wat mis. De kilometerteller deed het niet waardoor ook de kilometerstand onbetrouwbaar is. Er zaten 68ah accu's in in plaats van de standaard 90ah. Het tentdakje was in slechte staat, en aan een zijkant was forse schade geweest die welliswaar gerepareerd was, maar niet met dezelfde kleur geel overgespoten. Naast de reparatie zat een scheur in het kunststof. Helemaal door en door en op een plek waar doorscheuren gegandeerd is. Verder zat er een dermate grote kier tussen onder en bovenstuk dat mijn hand er door naar binnen kon. Je keek gewoon tussen de schalen door. Als klap op de vuurpijl was er geen kenteken, waardoor de proefrit beperkt moest blijven tot de parkeerplaats. Even een stukje op topsnelheid was er niet bij. Nu hebben we het natuurlijk over een tweedehands voertuig, maar wel een van 7290 euro. Geen kattepis dus, en dan mag je op zijn minst verwachten dat er geen gaten in zitten.
Na een gesprek met de dealer bleek dat deze EL pas twee weken bij hem was. Ze hebben hem dus daarnaar toe gebracht nadat ze wisten dat we zouden komen kijken en dat geeft geen goed gevoel over de staat van de andere EL die kandidaat was. Van de week heb ik gehoord dat deze helemaal niet rijklaar is. Er zaten geen accu's is en geen lader. Deze konder er pas dinsdag aanstaande ingebouwd worden. Ik zou om 12.00 uur kunnen proefrijden en als ik hem wilde kopen dan gingen ze hem klaarmaken, waar ze nog een paar uur voor nodig zouden hebben. Als je bedenkt dat beide voertuigen in maart al in de showroom stonden, en het exemplaar van vandaag in ieder geval als sinds januari, geeft dat twijfels.
Vooralsnog is de koop dus afgeblazen. De dealer was zelf ook teleurgesteld en heeft mij zijn eigen CityEL te koop aangeboden
Nou jullie zullen begrijpen dat de sfeer in de auto terug niet opperbest was. Hopelijk krijg ik maandag goed nieuws zodat ik er alsnog een kan halen.
Ai, dat is een koude douche Deom. Het klinkt alsof je een goede, klantgerichte dealer getroffen hebt. Hopelijk kan hij wat voor je betekenen!quote:Deom schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:27:
Nou, ik ben net terug uit Duitsland om mijnCityEL te halen. 600 kilometer gereden vandaag en allemaal voor niks.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Ik hoop het inderdaad, maar er zat nog 2500 euro verschil tussen mijn beoogde CityEL en die van hem, en dat is een fors verschil.quote:CanonG1 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:53:
[...]
Ai, dat is een koude douche Deom. Het klinkt alsof je een goede, klantgerichte dealer getroffen hebt. Hopelijk kan hij wat voor je betekenen!
Volgens de dealer schijnt het echter vaak zo te gaan in Duitsland. Bedrijven zijn daar volgens hem niet zo klantgericht als in Nederland. In ieder geval staat deze dealer op de nominatie als leverancier van een set zonnepanelen, want hij het er redelijk wat staan, net als diverse heatpipe zonnecollectoren, warmtepompen en houtkachels met warmtewisselaars.
Op hoeveel zou de totaalprijs dan komen?quote:Deom schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:32:
Ik hoop het inderdaad, maar er zat nog 2500 euro verschil tussen mijn beoogde CityEL en die van hem, en dat is een fors verschil.
One-stop-shopping, zoals dat dan zo mooi heetquote:Volgens de dealer schijnt het echter vaak zo te gaan in Duitsland. Bedrijven zijn daar volgens hem niet zo klantgericht als in Nederland. In ieder geval staat deze dealer op de nominatie als leverancier van een set zonnepanelen, want hij het er redelijk wat staan, net als diverse heatpipe zonnecollectoren, warmtepompen en houtkachels met warmtewisselaars.
De prijs zou rond de 9800 euro uitkomen. Daar kan ik ook een andere auto en een electroscooter voor kopen. Door er wat accesoires af te halen kwam de prijs op 9500 euro, maar nog steeds te hoog.quote:CanonG1 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 23:18:
[...]
Op hoeveel zou de totaalprijs dan komen?
[...]
One-stop-shopping, zoals dat dan zo mooi heet
Nou dat one-stop-shopping valt erg tegen. Blijkbaar snappen ze het niet als je zegt: ik ben er om 11.00 uur en ik wil om 13.00 uur weer onderweg terug zijn met een CityEL in de aanhanger. We gingen namelijk pas om 13.00 uur zitten praten over wat er allemaal mis was. Toegegeven, ik was wat later, maar we gingen nu pas om 15.00 uur terug.
Het frustrerende is dat er geen alternatief beschikbaar is. Je bent dus gebonden aan CityCom. Ik heb net nog eens naar de foto zitten kijken, en enkele kenmerken van de wagen van gisteren zijn daar niet op te zien (schroefjes voor de kentekenplaten, krassen). Het lijkt er dus op dat de foto wat opgeleukt is voor de verkoopsite, of het is een foto van een andere CityEL, maar dat kan ik niet controleren.
Oef.... wat een geld...quote:Deom schreef op zondag 27 mei 2007 @ 08:32:
De prijs zou rond de 9800 euro uitkomen.
Ja, het is jammer dat de markt nog zo klein is. Als er meer aanbieders zouden zijn mag je verwachten dat de productie gestroomlijnd wordt (=prijs omlaag), dat ze met elkaar gaan concurreren (=prijs omlaag) en dat ze wat klantvriendelijker worden. Want nu lijken ze niet echt door te hebben dat ze een klant in de kou laten staan. Of het kan ze niet schelen omdat ze inderdaad weten dat je toch nergens anders kwijt kan.quote:Het frustrerende is dat er geen alternatief beschikbaar is. Je bent dus gebonden aan CityCom.
- Wasmachine, uit (?) --> 9W, aan maar doet niets 12W, aan/uit schakelaar tussen stopcontact en stekker EUR 6.95.
- HD recorder, in de handleiding stond iets over deep-standby dus even gekeken. Normale standby 12W, deep-standby (maar langzame startup) 2W. Hij staat nu op de laatste, een aan/uit schakelaar is niet mogelijk of ik moet mijn TV gids niet meer willen zien en voor die 1.15 kan ik geen abbo afsluiten.
- Stereo toren, uit --> 9W, nu maar een voetschakelaar er tussen gemonteerd, gaat alles ook meteen aan en niet alle componenten zelf aan doen, EUR 3.95
- TV slaapkamer uit 5W, aan/uit EUR 6.95.
- Afstand bestuurbare aan/uit schalaar (voor moeilijk te bereiken verlichting) 11W, geruild en nu 4W (en ziet er iets minder uit maar je ziet hem toch niet). Ja, luxe ... geaccepteerd want bovenop de kast kruipen is geen optie.
- Adapter voor apparaat ingebouwd in de keuken, 9W ... weet nog niet hoe ik hier een aan/uit tussen kan krijgen zonder in een vreemde hoek die schakelaar aan te hoeven zetten.
- Heb server draaien. De monitoren, boxen, USB dingetjes zitten netjes op een echte aan/uit schakelaars en vreten dus geen stroom ... printer aan de aandacht ontsnapt, 6W.
- Openhaard (beste investering tot nu toe
, gas verbruik met 30% naar beneden ), zitten ventilatoren op die automatisch (thermisch) aangaan ... deze adapter vreet echter wel 8W, toch even een aan/uit schakelaar er tussen zet. EUR 6.95.
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.
Wel zorgen dat ie helemaal leeg is natuurlijk
Als je dan thuis komt kun je de zaak weer vullen met boodschappen.
Binnekort valt hier de jaarafrekening van de stadsverwarmimg ook weer in de bus.
Ik schat zo'n 45% minder verbruik aan GJ als ik m'n meter zo zie, ik heb nu ongeveer drie kwart jaar mijn speksteenkachel.
Moet er wel bij aantekenen dat we een erg zachte winter hebbem gehad.
Bart
Dat is inderdaad ook altijd wat wij doen als we meer dan een paar dagen weggaan. Het is gelijk een goede gelegenheid om weer eens door de houdbaarheidsdata te neuzen én om de koelkast weer eens schoon te maken. Sowieso schakel ik altijd alles uit (behalve de zonnestroominstallatie uiteraard) als we op vakantie gaan.quote:Speksteenkachel schreef op zondag 27 mei 2007 @ 13:51:
Je zou nog kunnen overwegen om tijdens je vakantie de vriezer/koelkast helemaal uit te schakelen.
Wel zorgen dat ie helemaal leeg is natuurlijk![]()
Als je dan thuis komt kun je de zaak weer vullen met boodschappen.
Super!quote:Binnekort valt hier de jaarafrekening van de stadsverwarmimg ook weer in de bus.
Ik schat zo'n 45% minder verbruik aan GJ als ik m'n meter zo zie, ik heb nu ongeveer drie kwart jaar mijn speksteenkachel.
Moet er wel bij aantekenen dat we een erg zachte winter hebbem gehad.
Eigenlijk schandalig als je geen andere keus hebt, onze hele wijk heeft namelijk geen gas.
Wat zijn eigenlijk de vastrechtkosten bij een gasaansluiting?
Bart
Vanaf de NUON site:quote:Speksteenkachel schreef op zondag 27 mei 2007 @ 20:39:
Wat zijn eigenlijk de vastrechtkosten bij een gasaansluiting?
Meer info hierquote:Vastrecht gas
Het vastrecht voor de levering van gas door Nuon bedraagt ¤ 1,99 per maand, inclusief BTW.
Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)
Bart
Reg. datum: 24 juni 2005
Qua gas verbruik ik per dag 1,5M3. Is dat veel (2 onder 1 kap met een hoge rendementsketel, 2 volwassenen en 2 kleine kinderen van 1 en 2,8 jaar oud).
Maar mijn stoomverbruik is wel heeeel hoog.
Plaatje op imageshack (popups!)
Ik denk niet dat dat erg hoog is. Wij zijn met zijn tweetjes en wij gebruiken in de 'niet-stookmaanden' zo'n 20-30m3 aardgas per maand, dat is dus 0,7-1m3 per dag. Ik kan me voorstellen dat kleine kinderen vaak gewassen worden etc., dat zal was gas kosten.quote:jantje.vlaam schreef op maandag 28 mei 2007 @ 07:52:
Qua gas verbruik ik per dag 1,5M3. Is dat veel (2 onder 1 kap met een hoge rendementsketel, 2 volwassenen en 2 kleine kinderen van 1 en 2,8 jaar oud).
Zoooooquote:
Tip: gebruik photobucket, geen popups!
Dingen die we veranderd hebben om het verbruik terug te dringen zijn: Vaatwasser op een lagere stand, wasdroger zo min mogenlijk gebruiken, minder op 60 graden wassen, veel apparaten achter een schakelaar gezet (bv. magnetron, stereo\tv spullen, pc hoek) en bijna overal spaarlampen ingedraaid. (bij de action bv voor nog geen 2 euro spaarlampen van 3 watt voor de schemer en bedlampjes (=15watt))
tip, gebruik Tinypic ook erg makkelijk zonder pop-ups
hjs wijzigde dit bericht 28-05-2007 11:13 (6%)
Reden: tinypic toegevoegd
hamsteg wijzigde dit bericht 28-05-2007 11:31 (9%)
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.
Wat voor meter gebruik je daar nu ook weer voor? Want dat gamma ding wat ik dus had, kon geen sluipverbruik meten.quote:hamsteg schreef op maandag 28 mei 2007 @ 11:30:
Ik ben pas twee weken geleden begonnen met meten door voor en na de vakantie een nul-meting te maken. Die zit op 5.75 kWh (server, koelkast, vriezer en MV). Dagverbruik zit nu in de vijf dagen na de vakantie op 11.4 kWh. Gas < 1M3, water 0.25M3. Dat is dus inclusief extra wassen en veel klussen, veel Radio/TV. Komende week wordt een normale week dus een kijken wat dat wordt.
Ik heb hier nogal wat sluipers staan, maar ben bang dat ik die niet allemaal kan loskoppelen...we hebben hier ook zo'n klikaan klik uit systeempje voor onhandig te bereiken schemerschakelaars, onze microcontroller gestuurde afzuiger, de stereo, dect telefoon, en wat gebruikt een normale draaiende tijdschakelaar eigenlijk
Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net
Ben wel benieuwd waarom je voor een elektrisch autootje gaat in plaats van bijvoorbeeld een velomobiel. Zie op de CityEl site staan dat ze een actieradius hebben van maximaal 90 km, sommige modellen een stuk minder (lijkt me dat je voor de maximale ar. ook niet al te snel kan rijden). Met een velomobiel haal je dit ook makkelijk en na een tijdje rijd je ook veel grotere afstanden.quote:Deom schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 19:27:
Nou, ik ben net terug uit Duitsland om mijnCityEL te halen.
Een velomobiel zal misschien iets trager gaan, maar je sport ondertussen wel meteen (scheelt geld/tijd
Ben ook wel benieuwd of je nog andere voertuigen overwogen hebt naast zo'n CityEL en misschien een velomobiel
Canon EOS 300D + Canon EOS 1000FN + EF-S 18-55 (3.5-5.6) + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Oh ja, nog een maatregel die volgens mij hielp is de ventilatie achter de koelkast en vriezer verbeteren dmv van het plaatsen van rooster (werd er altijd erg warm). Die roosters waren niet nodig vonden de mannen die de keuken neergezet hebben
Het niet nemen van een velomobiel heeft een hele duidelijke reden. Ik moet ook naar mijn werk kunnen als ik lichamelijk niet in staat ben om te fietsen, maar wel goed genoeg ben om te werken. Als ik bijvoorbeeld mijn enkel kneus, kan ik best achter mijn bureau zitten, maar er eerst naartoe trappen wordt dan lastig. Daarnaast het ik al twee ligfietsen (Flevobike 50/50 en Optima Rider) dus een derde om te sporten is onzinnig. Daarnaast haal je met een velomobiel nooit zulke hoge gemiddelde tijden en kom je uitgerust aan op je werk als met een gemotoriseerd vervoermiddel.quote:Gizz schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:32:
[...]
Ben wel benieuwd waarom je voor een elektrisch autootje gaat in plaats van bijvoorbeeld een velomobiel. Zie op de CityEl site staan dat ze een actieradius hebben van maximaal 90 km, sommige modellen een stuk minder (lijkt me dat je voor de maximale ar. ook niet al te snel kan rijden). Met een velomobiel haal je dit ook makkelijk en na een tijdje rijd je ook veel grotere afstanden.
Een velomobiel zal misschien iets trager gaan, maar je sport ondertussen wel meteen (scheelt geld/tijd), waarschijnlijk goedkoper in onderhoud en je gebruikt helemaal geen elektriciteit (energie van je celletjes kan dan weer voor iets anders gebruikt worden).
Ben ook wel benieuwd of je nog andere voertuigen overwogen hebt naast zo'n CityEL en misschien een velomobiel
De hoofdreden waarom ik een CityEL wil hebben is omdat deze op het fietspad mag. Het is geen brommobiel maar een bromfiets. Aan een brommobiel heb je in Nederland niets omdat er te veel plekken zijn waar je niet mag rijden. Met een brommer heb je daar geen last van. Deze mag op het fietspad en kan dus eigenlijk overal komen. Een simple voorbeeld. Als ik naar mijn werk wil, moet ik over de Brienenoordbrug. Met een brommobiel mag dat niet, met de CityEL wel. Dat is de hoofdreden en meteen de reden waarom veel andere voertuigen afvallen. Ik ben nu 6 maanden bezig met dit project en heb ik al die tijd geen enkel ander voertuig gevonden dat de plek van de CityEL in kan nemen.
Dit is heel simpel door de meters uit te lezen in de meterkast en dan op vakantie te gaan. Verder heb ik bij Conrad de PeakTech 9024 die vanaf 2W aan (b)lijkt te geven. Tijdschakelaar 4-8W, de stereo kun je gewoon een voetschakelaar op monteren die je dan met je voeten aan kunt klikken. Geen boilers, geen electrische wekkers, verder alle stopcontacten leeg? Dat dacht ik een jaar geleden ook ... de meter kostte geloof ik 29.95 maar die heeft zich allang terugverdiend. De mooisten zijn halogeenverlichting (met dimmers ... die slurpen alleen al).quote:MisTraller schreef op maandag 28 mei 2007 @ 13:15:
[...]
Wat voor meter gebruik je daar nu ook weer voor? Want dat gamma ding wat ik dus had, kon geen sluipverbruik meten.
Ik heb hier nogal wat sluipers staan, maar ben bang dat ik die niet allemaal kan loskoppelen...we hebben hier ook zo'n klikaan klik uit systeempje voor onhandig te bereiken schemerschakelaars, onze microcontroller gestuurde afzuiger, de stereo, dect telefoon, en wat gebruikt een normale draaiende tijdschakelaar eigenlijk
Reg. datum: 01 maart 2001
De serre die ik voor ogen had, heeft uberhaupt geen doorzichtig dak. We hebben het nu al snel te warm in de tuin, dus een doorzichtig dak lijkt ons niet zo'n goed plan. Die doorzichtige panelen is wel een optie, maar het lijkt me het geheel flink duurder maken. Je hebt dan panelen nodig die precies passen etc, terwijl gewone panelen er op zetten een stuk makkelijker en goedkoper lijkt.quote:Ik zou juist de panelen opnemen in het dak van je serre. Ik heb van die doorzichtige panelen op marktplaats zien staan, en DBcom heeft ze ook liggen. Bij onze buren hebben ze ook een serre, en daar zat binnen een jaar een screen op het glazen dak, omdat het zo warm werd binnen. Dan kan je beter meteen een beetje zonwering dmv doorzichtige panelen toepassen.
Ik bedacht me nog wel dat het maar de vraag is of zo'n serre op het gewicht van die panelen berekend is. Hoe zit dat ook weer? Die panelen zijn betrekkelijk zwaar, toch?
Ik werk bij SPIL GAMES! Jij ook?
20 - 25 kWh/dag is zo'n 8000 kWh/jaar.quote:jantje.vlaam schreef op maandag 28 mei 2007 @ 07:52:
Mijn slimme Oxxio meter is eindelijk geplaatst. Nu had ik na de plaatsing geen gegevens, inmiddels zijn de eerste gegevens binnen en dat is nogal schrikken.
Maar mijn stoomverbruik is wel heeeel hoog.
[afbeelding]
Is niet onmogelijk, maar geeft zeker mogelijkheden tot besparing
Maar leg de rekening van een jaar geleden er eens naast (aangenomen dat je niet ineens veel meer bent gaan gebruiken door bijv een zonnebank)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 37 38 39 40 last
Dit topic is gesloten.