De lucht is groen, het gras is blauw. Ik ben niet dronken, wat lul je nou?
[Blender] Het Blender vragentopic
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last
Reageer Nieuw TopicDie zijn van blendergebruikers op blenderartist.org
Een moderator wijzigde dit bericht 20-10-2007 13:07 (10%)
dit is het kasteel van de turtorial van www.blendercourse.com.
*knip*
daarna ging ik verder en moest ik een 'pil' maken, dat ging wel goed alleen toen ik het moest gaan renderen liep ik tegen een fout aan;
*knip*
nou is de vraag hoe krijg ik dat weg?
Een moderator wijzigde dit bericht 20-10-2007 13:08 (83%)
Kan ik dit licht op 1 of andere manier wel zien, of kan dit niet in blender, en moet ik er gewoon een "blender lamp" naast zetten?

(half) dyslectisch + semi-n00b
Ik denk dat de vlakken met de zwarte stippen 2 keer in je mesh zitten. Dus dat op elke plaats waar jij 1 vertex ziet, er 2 zitten. Om dit te verhelpen moet je al die dubbele vertices verwijderen, dus denk ik dat je hem beter even op nieuw kan makenquote:o0O KAASKOP O0o schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:58:
...
daarna ging ik verder en moest ik een 'pil' maken, dat ging wel goed alleen toen ik het moest gaan renderen liep ik tegen een fout aan;
*knip*
Dat kasteel zit er trouwens goed uit!
edit:
hier een voorbeeld, rechts zijn 2 cubes precies op dezelfde plek, links is 1 cube

-NMe- wijzigde dit bericht 20-10-2007 13:08 (16%)
Helemaal opnieuw maken zou toch echt te veel van het goede zijn, je kunt ook de doubles -dubbelen dus- verwijderen, door eerst de vertices te selecteren waar de dubbelen bij zitten, en dan inhet menu achter W-KEY op "remove doubles" te klikken. In de mesh-edittools zit ook zo'n knopje, en kun je de setting van die tool veranderen.quote:o0O KAASKOP O0o schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 14:58:
ik heb nu via http://uploader.polorix.net/ mijn plaatjes ge-upload. ik hoop dat het werkt :d
dit is het kasteel van de turtorial van www.blendercourse.com.
*knip*
*knip*
Wat is voor jullie trouwens DE grote verrassende nieuwe feature in 2.43? Sculpten is ver uit mijn favoriet.
Een moderator wijzigde dit bericht 20-10-2007 13:09 (45%)
Chaos is more logic than you understand
Zie hier een eigen creatie van 'De Peperclip'
*knip*
Een moderator wijzigde dit bericht 20-10-2007 13:09 (6%)
Je kunt ook handmatig mergen, met alt-M of ctrl-M ofzo, of via dat menu achter de W-KEY.
Chaos is more logic than you understand
Keurig! Aan mijn pil moet nog worden begonnenquote:o0O KAASKOP O0o schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:02:
Zie hier een eigen creatie van 'De Peperclip'![]()
*knip*
Een moderator wijzigde dit bericht 20-10-2007 13:10 (13%)
die ziet er goed uit, hier die van mij, beetje vaag belicht, zie ik en de uiteinden zijn niet dicht, verder vind ik hem best redelijk geluktquote:o0O KAASKOP O0o schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 16:02:
Zie hier een eigen creatie van 'De Peperclip'![]()
[mbr]*knip*[/mbr]
<hier ging ik zelf ook de fout in, ik liet één van mijn creaties zien>
achtbaanfreak wijzigde dit bericht 11-01-2008 20:43 (23%)
zie hier de classic disco
*knip*
-NMe- wijzigde dit bericht 20-10-2007 13:10 (11%)
De emit-functie in blender zorgt enkel voor hoe licht een object ertuitziet. Verder straalt het geen licht uit, ondanks wat je zou vermoeden als je naar de naam van de functie kijkt. Dus je moet er lampen bij zetten. Het probleem is alleen dat een TL-buis een lijnvormige lichtbron is. Een standaard blender-lamp is een puntvormige lichtbron, en die geeft andere schaduwen. Om een heel erg realistisch effect te krijgen moet je dus een hoop lampen naast elkaar zetten, en die dan heel zwak laten branden, zodat de totale hoeveelheid licht niet te veel is. Maar dit kost ook weer erg veel rekenwerk in het renderen als je voor elke lamp schaduwen gaat berekenen.quote:achtbaanfreak schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 15:04:
Oke, ik wou een lamp(geen blender lamp, maar een "gewone" lamp) met een tl-buis maken, ik heb emit tl-buis (cilinder) op 1 gezet, en hij is nu wit, maar dat licht zie je verder helemaal nergens
Kan ik dit licht op 1 of andere manier wel zien, of kan dit niet in blender, en moet ik er gewoon een "blender lamp" naast zetten?
{afbeelding]
Misschien is er ook een betere manier om te bereiken wat jij wil in blender, maar de emit-functie is hier niet voor bedoeld.
Als je bereid bent ongeveer 2 uur op een render te wachten, dan weet ik wel een heel simpele oplossing voor je: Download indigo. Indigo is een standalone renderer die al het licht natuurkundig correct berekent. (voor link zie de startpost) In blender kun je dan wél de emit-functie gebruiken om een mesh-emitter van je TL-buis te maken. Als je dan je scene rendert in indigo (tutorial staat op hun site) straalt je TL-buis dus wel licht uit en krijg je realistische schaduwen enzovoorts.
Het nadeel van deze methode is alleen dat je moet weten hoe je je scene exporteert en vervolgens opend met indigo, en dan nog eens 2 uur wacht tot je scene is gerendered. (korter kan ook, maar dan is je plaatje veel korreliger)
Met die sculpt mode zie ik het zonniger in
Foto's met de Nikon d80 18-70mm + 50 mm f 1.8
oke, bedankt, dan bedenk ik maar wat anders, want 2 uur per render vind ik een beetje overdreven.quote:Duesenberg J schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 23:34:
[...]
De emit-functie in blender zorgt enkel voor hoe licht een object ertuitziet. Verder straalt het geen licht uit, ondanks wat je zou vermoeden als je naar de naam van de functie kijkt. Dus je moet er lampen bij zetten. Het probleem is alleen dat een TL-buis een lijnvormige lichtbron is. Een standaard blender-lamp is een puntvormige lichtbron, en die geeft andere schaduwen. Om een heel erg realistisch effect te krijgen moet je dus een hoop lampen naast elkaar zetten, en die dan heel zwak laten branden, zodat de totale hoeveelheid licht niet te veel is. Maar dit kost ook weer erg veel rekenwerk in het renderen als je voor elke lamp schaduwen gaat berekenen.
Misschien is er ook een betere manier om te bereiken wat jij wil in blender, maar de emit-functie is hier niet voor bedoeld.
Als je bereid bent ongeveer 2 uur op een render te wachten, dan weet ik wel een heel simpele oplossing voor je: Download indigo. Indigo is een standalone renderer die al het licht natuurkundig correct berekent. (voor link zie de startpost) In blender kun je dan wél de emit-functie gebruiken om een mesh-emitter van je TL-buis te maken. Als je dan je scene rendert in indigo (tutorial staat op hun site) straalt je TL-buis dus wel licht uit en krijg je realistische schaduwen enzovoorts.
Het nadeel van deze methode is alleen dat je moet weten hoe je je scene exporteert en vervolgens opend met indigo, en dan nog eens 2 uur wacht tot je scene is gerendered. (korter kan ook, maar dan is je plaatje veel korreliger)
www.indigorenderer.com (je wordt doorverwezen naar http://www2.indigorenderer.com/joomla/)
Indigo is een open-source renderer voor allerlei 3D pakketten, waaronder natuurlijk Blender. Je kunt hier op de site Indigo downloaden, een export script voor Blender en je kunt een grote tutorial vinden die je op weg helpt met Indigo.
Ik heb namelijk in mijn vorige post maar aangenomen dat het wel al in de startpost zou staan en gezegd: "voor link zie startpost"
Maar toen ik net keek stond hij er niet in.
Maar misschien is dat meer iets voor het "post hier je 3D stuff maar"-topic
Overigens zag ik ook in de startpost staan dat blender 2 modes heeft: Object mode en edit mode.
Mijn blender (2.43) heeft er wel 7! Hoewel ik het er mee eens ben dat object mode en edit mode de meestgebruikte modes zijn.
Duesenberg J wijzigde dit bericht 23-02-2007 11:12 (21%)
Aangezien ik vorig jaar eens een stuk of 30 pagina's van de Blender noob-to-pro tutorial (http://en.wikibooks.org/wiki/Blender_3D:_Noob_to_Pro) heb gedaan, ga ik deze waarschijnlijk opnieuw doen..
Ik heb alleen een vraagje: Ik vind het wel lekker om met vier schermpjes te werken. Nu kun je dit zo instellen, maar dat moet telkens opnieuw. Wat ik toen gedaan heb, is gewoon een mooi splitscreen waarin enkel dat standaard-vierkantje staat opslaan als project, en die steeds openen als je begint. Weet iemand hoe je dit snel en automatisch kunt doen?
Bedankt Aardbei!
Q.E.D.
PROBLEEM: Hoe kan je een video/.gif plaatje afspelen in een animatie. Bijvoorbeeld je hebt een animatie van een huis en de televisie staat aan en je wilt dat er beeld uit de televisie laten komen is daar een tutorial van?
alvast bdankt!
Start Blender, stel je layouts in zoals jij dat graag zou zien (je hebt meer dan 1 layout waarmee je kunt switchen mbv Ctrl+links/rechts (pijltjestoetsen)) en geef dan Ctrl+U een aanslag.
Ik ben benieuwd wanneer de RVD voor m'n deur staat omdat ik net "aanslag" schreef
Wat je daarmee doet is het opslaan van de standaard instellingen in een bestand dat altijd .B.blend heet. Dit is het bestand waarin Blender al z'n instellingen opslaat. Wanneer dit ontbreekt, worden de standaard (ingebakken) instellingen gebruikt. Waar die instellingen worden opgeslagen is afhankelijk van waar je voor hebt gekozen tijdens de installatie van Blender:

Heb je gekozen voor de application directory? Dan is je .B.blend afaik terug te vinden onder %APPDATA%/.blender (Blender Foundation/.blender zou ook kunnen, maar dat weet ik zo even niet uit m'n hoofd).
De rest van de opties spreken voor zich, lijkt me
@o0O KAASKOP O0o:
Heb even geen tijd meer voor een uitgebreide reactie, maar je kan gewoon een filmpje laden, kiezen in de opties dat het een filmpje/animatie is en die gebruiken als texture (image..).
Tijden kan je instellen via dezelfde opties.
"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"
HAHAHA

Oke, die link komt mss wel van pas ja. Ik dacht om anders nog even zo'n kopje te maken met overige render programma's ofzo? en dan kan die daarbij.quote:Duesenberg J schreef op vrijdag 23 februari 2007 @ 11:07:
...
www.indigorenderer.com (je wordt doorverwezen naar http://www2.indigorenderer.com/joomla/)
...
Ik heb namelijk in mijn vorige post maar aangenomen dat het wel al in de startpost zou staan en gezegd: "voor link zie startpost"
Maar toen ik net keek stond hij er niet in.
Maar misschien is dat meer iets voor het "post hier je 3D stuff maar"-topic
Overigens zag ik ook in de startpost staan dat blender 2 modes heeft: Object mode en edit mode.
Mijn blender (2.43) heeft er wel 7! Hoewel ik het er mee eens ben dat object mode en edit mode de meestgebruikte modes zijn.
Dat van die startpost vond ik ook al raar, maar ik dacht, het zal wel goed zijn
Ja, ik gebruik nog ff 2.42a en die heeft er 6, heb je zeker gelijk mee. Ik weet niet waar het staat, maar ik zoek het wel even, en pas het aan.
Bedankt voor al deze info, het komt er allemaal in!
edit: is aangepast, staat erin.
Mijn CSS, HTML, JavaScript blog: http://web404.blogspot.com/
"The probability of life originating on earth is no greater than the chance that a hurricane sweeping through a scrap-yard would have the luck to assemble a Boeing 747"
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 20 21 22 23 last