Misschien heeft dat iets te maken met de specs van bepaalde chassis die ze gebruiken in die subwoofers, of hoe ze de kasten berekenen voor de grotere woofers, die dat gedrag verklaren. Ik zeg niet dat het per definitie zo is dat grotere woofers altijd meer "sluggish" zijn, of meerdere kleintjes juist sneller, ik heb daarvoor niet genoeg kennis van de achterliggende techniek om te kunnen beoordelen of dit een feitelijk iets is of niet.
In mijn ervaring is het echter zo dat grotere subwoofers lastiger mooi integreren met muziek bij dezelfde soort filtering en opstelling als uitvoeringen met kleinere of meerdere kleinere woofers.

Dit zie je ook terug in veel tests. Grotere woofers = grote punch en diepgang, kleinere woofers, minder diep maar "sneller", 2 of meer kleinere woofers: Beste combinatie van beide qua eigenschappen. Wel de diepgang en de punch van een grote, met de snelle respons van een kleinere woofer.
Nogmaals, ik wil hiermee niet zeggen dat dit gedrag inherent is aan de woofer (hoewel diepgang natuurlijk wel gekoppeld is aan oppervlakte en behuizing) maar dat de meeste "eindproducten" wel aan deze criteria voldoen. Kijk maar eens naar subs die "men" geschikt vind voor muziek, dat zijn bijna per definitie subs met chassis die niet groter zijn dan 12". (30cm)