Reg. datum: 24 augustus 2006
Maar je moet wel zelf wat maken, zo in een fitings schroeven gaat niet.
Gebruik maar eens een zoekmachine om Luxeon-led's op te zoeken.
Of kijk bij www.farnell.com naar die Led's.
Een eenvoudige dimmer heb ik al eens ontworpen en gebouwd.
Schema's en print-layout in PDF kan ik wel beschikbaar stellen.
Er zijn ook Warm-wit Led's en dat is goed om aan te zien.
Ook kun je RGB nemen en zelf de lichtkleur instellen.
Een moderne spaarlamp heeft een elektronisch voorschakelapparaat.
De starcyclus is sneller en efficienter dan bij een standdaard "oude" TL-Buis.
Er zit geen ijzerkern meer als start- en smoor-spoel.
Ik verwacht dan dat ongeveer 1 minuut de grens zal zijn.
Dus langer dan een minuut uit, versus aan laten.
guus.assmann wijzigde dit bericht 28-01-2007 00:53 (36%)
Guus Assmann
Het probleem daarbij is dat ik niet goed wordt van dat licht. Misschien eens kijken naar halogeen spotjes.quote:CanonG1 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:45:
[...]
Helaas is dat antwoord kort en simpel: niet. En die zijn de komende tijd ook nog niet te verwachten. Geef het nog een jaar of 2 à 3.
Gewoon lekker spaarlampen plaatsen.
Roelant, rob_erwt, crisp en moto-moi roeleren de pan uit!!!
Oh, en Femme natuurlijk ook :P
Reg. datum: 30 december 2005
Weer 0,5 kWp staat van het zonnetje te genieten (foto volgt)
Ik heb alleen mijn hulp ook aangestoken, ze kunnen niet wachten om de overige ruimte van mijn dak te vullen.
Misschien komt dat nog.
De dagen zijn geteld
Voor ¤ 30 per stuk? De Pharox geeft bij lange na niet het lichtvan een 40W gloeilamp, daarbij heeft het licht een nare, koude kleur.quote:benoni schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 23:24:
En die Pharox dan? OK, het ding is vergelijkbaar met een 40 watt peertje, maar omdat ze slechts 3,4 watt trekken kun je er netzogoed 2 plaatsen natuurlijk![]()
![]()
In het ledenblad van windturbine-coöperatie de Windvogel stond een interessant stuk over LED-verlichting in het algemeen, van fietsverlichting tot de Pharox-lamp. Hier de laatste alinea:
Dat klinkt niet echt positief, zeker voor dat bedrag...quote:De aankondiging dat de Pharox-lamp, in tegenstelling tot spaarlampen en halogeenlampen, 'wél natuurlijk warm licht geeft', nodigt uit tot een thuistest. op drie plekken is de lamp een paar dagen uitgeprobeerd; in een schemerlamp in de huiskamer, boven de keukentafel, waar regelmatig wordt gegeten, en als leeslamp in de werkkamer. De Pharox moet een gloeilamp van 40 watt kunnen vervangen.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de lamp boven de keukentafel en de leeslamp normaal 60 watt bevatten, die in de huiskamer is wel 40 watt. Maar ook bij die laatste is de lichtopbrengst van de led-lamp beduidend minder. Lezen is niet echt plezierig bij deze lamp. Het beloofde warme licht valt ook tegen, te kil nog. De familie is het er over eens: geen lamp voor de sfeer of het lezen. Voorlopig dus een lamp voor plekken waar je alleen maar even hoeft te zien wat je doet.
LED-verlichting heeft iets futuristisch, iets 'cools', en het kan absoluut erg mooi zijn (zie de woonkamer van Femme elders op dit forum). Maar het simpele feit ligt er dat LED-verlichting minder licht per watt geeft dan fluorescentievelichting (TL-buis en spaarlamp). Die verhouding verandert snel, LEDs worden hard doorontwikkeld (hoewel de lichtopbrengst van fluorescentielampen ook nog steeds stijgt, maar minder snel), dus het kan heel goed mogelijk zijn binnen een paar jaar LED-verlichting efficiënter is dan spaarlampen. Maar op dit moment nog niet.
CanonG1 wijzigde dit bericht 28-01-2007 15:01 (0%)
Reden: zpelvaud er uit gehaald
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Als je hierover eens een leuke eigen pagina maakt met een soort stappenplan zodat ook de tweaker die iets minder regelmatig een soldeerbout in de handen pakt geholpen is, dan zal ik deze als link opnemen in de TS. Als je merken/winkels noemt, zoals Farnell, probeer dan ook alternatieven te noemen (Display?) anders grijpen modjes in voor reclame maken. Vind het wel een heel leuk idee!quote:guus.assmann schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:47:
Led's zijn wel al te gebruiken en geven heel veel licht. Maar je moet wel zelf wat maken, zo in een fitings schroeven gaat niet. Gebruik maar eens een zoekmachine om Luxeon-led's op te zoeken.
Of kijk bij www.farnell.com naar die Led's. Een eenvoudige dimmer heb ik al eens ontworpen en gebouwd. Schema's en print-layout in PDF kan ik wel beschikbaar stellen. Er zijn ook Warm-wit Led's en dat is goed om aan te zien. Ook kun je RGB nemen en zelf de lichtkleur instellen.
Ikzelf heb zo'n kant en klaar setje van 6 ledjes in serie gekocht bij een bouwmarkt maar ben nog niet tevreden. Vaak doen 3 er het wel en de rest het niet. Ben in contact met de firma want ik heb al twee keer een vervanger gekregen van de bouwmarkt en het probleem blijft. To be continued. Het nadeel is nu wel dat ik even minder gelukkig ben over leds.
Over de afgelopen periode heb ik een aantal informatie links al opgenomen in de TS, voor zij die alleen "last" gebruiken misschien toch handig zo nu en dan de TS nog even te bekijken
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.
Cool, mijn links staan er ook tussenquote:hamsteg schreef op zondag 28 januari 2007 @ 13:02:
offtopic:
Over de afgelopen periode heb ik een aantal informatie links al opgenomen in de TS, voor zij die alleen "last" gebruiken misschien toch handig zo nu en dan de TS nog even te bekijken. Mist er eentje? Mail me maar. Let wel dat reclame achtige links niet worden opgenomen.
Wow, ik heb geschiedenis geschreven, een bijdrage van mij staat in een TS op GoT!!!
Now I will never be forgotten
Still dreaming of my quad-core, 8 GB, 1 TB HDD, dual SLI, ... system - Hey, that's just a Mac Pro :-D
Verder is de handleiding zeer brak. Ik ben een vrij ervaren 'handleiding-lezer', maar deze is echt slecht. Ik moet nog even spelen met de diverse functies, als daar wat interessants uit komt laat ik dat hier ook wel even weten.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Bijvoorbeeld een TV.
Als de meetwaarde dan vrijwel gelijk is aan die van de Conrad-meter (zet ze bijvoorbeeld achter elkaar en houd rekening met zo'n 1,5 Watt die de Conrad-meter trekt), dan weet je zeker dat die meter dus RMS-waarde aan het meten is en niet gewoon een VA waarde weergeeft. (VA = Watt/cos phi, dus VA is altijd gelijk of hoger dan het aantal Watt)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Reg. datum: 22 januari 2004
Dat is mogelijk. Staat er in de handleiding iets van een minimum belastingsvermogen alvorens dat dat ding begint te meten? (5 Watt ofzo)quote:CanonG1 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 15:22:
Het sluipverbruik van diezelfde verlichting (3,1W) meet het ding echter niet; hij geeft dan 0W aan.
Neen, de handleiding geeft als meetbereik 0-3750Watt op, met een maximale afwijking van 2%quote:mooseman007 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 16:58:
Dat is mogelijk. Staat er in de handleiding iets van een minimum belastingsvermogen alvorens dat dat ding begint te meten? (5 Watt ofzo)
Dat zal ik inderdaad even doen. Ik zal posten wat daar uit komt.quote:TD-er schreef op zondag 28 januari 2007 @ 16:40:
Meet ook eens of die meter hetzelfde meet met een iets minder ideale belasting dan een lamp.
Bijvoorbeeld een TV.
De Energy check 3000 van de Conrad kan ook niet onder de 0,5 Watt meten en de Energy monitor 3000 (de duurdere versie) van de Conrad kan pas vanaf 0,2 Watt wat zinnigs zeggen.quote:CanonG1 schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:03:
[...]
Neen, de handleiding geeft als meetbereik 0-3750Watt op, met een maximale afwijking van 2%
[...]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Ik heb die duurdere versie, en die kan inderdaad tot vrij laag meten. Het sluipverbruik van de apparaten die ik gemeten heb ligt toch zo tussen de 2-5W en is dus prima meetbaar. Maar met die Elro kun je dat dus vergeten.quote:TD-er schreef op zondag 28 januari 2007 @ 18:51:
De Energy check 3000 van de Conrad kan ook niet onder de 0,5 Watt meten en de Energy monitor 3000 (de duurdere versie) van de Conrad kan pas vanaf 0,2 Watt wat zinnigs zeggen.
http://www.jharingman.dem...o%20M10%20kWh%20meter.pdf
Ik heb twee 11W spaarlampen aangesloten. Mijn Conrad Energy Monitor 3000 meet dit:
21,0W
33,0VA
0,64 cos phi
En de Elro M10 meet dit:
25-26W (hij wisselt de hele tijd, dus laten we zeggen 25,5W)
Heeft iemand een idee hoe dit verschil geïnterpreteerd moet worden? Ik heb nergens meer een gloeilamp die ik kan meten, dat is balen. De enige ohmse belasting die ik kan verzinnen is het broodrooster. Dat wil ik nog wel eens proberen. Een broodrooster is toch ohms, of vergis ik me nu?
-edit-
Als ik de M10 aansluit op de EM3000 zegt de laatste dat de eerste 0,8W verbruikt, maar bij een cos phi van 0,08(!) is dat 10,0VA... Bij andersom aansluiten denkt de M10 dat de EM3000 een verbruik heeft van 0W, maar dat is geen verrassing.
CanonG1 wijzigde dit bericht 28-01-2007 22:35 (19%)
Dus een koffie-zet apparaat kan ook
De meting van de elro-meter gemeten met de EM3000 kun je volgens mij helemaal niets van zeggen, omdat de meetwaarde waarschijnlijk onder de nauwkeurigheid van de EM3000 zit, voor een dergelijk lage cos-phi.
TD-er wijzigde dit bericht 28-01-2007 23:15 (7%)
Het rotte is wel dat je meteen na het inschakelen weinig licht hebt. De meeste moderne spaarlampen moeten minstens een minuut opwarmen vooraleer je de nominale lichtopbrengst hebt.quote:guus.assmann schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:47:
Een moderne spaarlamp heeft een elektronisch voorschakelapparaat.
De starcyclus is sneller en efficienter dan bij een standdaard "oude" TL-Buis.
Er zit geen ijzerkern meer als start- en smoor-spoel.
Ik verwacht dan dat ongeveer 1 minuut de grens zal zijn.
Dus langer dan een minuut uit, versus aan laten.
Ik heb hier 2 spaarlampjes van Megaman, mooie 7W spotjes. Als ze koud zijn, geven ze niet eens genoeg licht om bij te lezen... het duurt ook erg lang vooraleer ze warm staan, kan wel een minuut of 3 zijn. OK, die lampjes kan je dan wel 600000x in- en uitschakelen (beweren ze), maar als je geen steek ziet na het inschakelen schiet het ook niet op
CanonG1: die cosphi va 0.08 kan goed zijn, in die energy check zal een "condensatorvoeding" zitten, die hebben een beroerde cosphi. Maar op zo'n klein vermogen maakt het helemaal niks uit. Die M10 is waarschijnlijk onbetrouwbaar.
Ik heb zelf een "cost control", ook van Conrad, en die werkt wel goed. Heb ik met diverse belastingen getest, oa. een grote condensator (cosphi = 0, ~50VA, 0W), meet hij allemaal perfect. Geeft wel enkel W en KWh weer.
Gelukkig heeft hij het lang genoeg gedaan om te melden dat onze koelkast 650 kwh per jaar verbruikt. Die wordt dus afgevoerd!
Nog even wat anders: ik ben al wat aan het zoeken geweest maar heb niet kunnen vinden welke typen ferrarismeters wel en niet terug uit kunnen draaien. Is er iemand die daar wat info over heeft?
Er zijn maar weinig problemen in Nederland die door een stijgende zeespiegel níet opgelost worden! ;-)
Cool! Wel de foto's hier even plaatsen he, ik ben erg benieuwdquote:milker schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:45:
Als het goed weer blijft worden morgen onze paneeltjes gebracht en de nieuwe cv + zonnecollector geinstalleerd. Duimen jullie mee voor goed weer zodat de heren installateurs het dak op kunnen? :-) Ik ga zien of ik wat plaatjes kan schieten voor het nageslacht...
Nee, geen idee.... Misschien dat je energiebedrijf je het kan vertellen? Anyway, morgen weet je het! Als je alle apparaten in huis uitschakelt zou je meter terug moeten draaien, langzaam als het bewolkt is, sneller als het zonnig is.quote:Nog even wat anders: ik ben al wat aan het zoeken geweest maar heb niet kunnen vinden welke typen ferrarismeters wel en niet terug uit kunnen draaien. Is er iemand die daar wat info over heeft?
Meet je ook zelf de opbrengst van je panelen met een losse kWh-meter? Zoals deze:

CanonG1 wijzigde dit bericht 29-01-2007 15:16 (4%)
Reden: Afbeelding toegevoegd.
Ik heb vrijwel alleen maar Ikea-spaarlampen (goed, goedkoop en in veel soorten en maten te koop). De inschakelvertraging is ongeveer 0,5 seconden. Daarna moeten ze inderdaad nog een beetje opwarmen, de ene soort wat meer dan de ander. Ik vind dat niet zo erg, begin van de avond doe je de lampen aan en aan het eind van de avond weer uit. Van dat langzaam opkomen heb ik dus geen last.quote:subsonik schreef op zondag 28 januari 2007 @ 23:27:
Het rotte is wel dat je meteen na het inschakelen weinig licht hebt. De meeste moderne spaarlampen moeten minstens een minuut opwarmen vooraleer je de nominale lichtopbrengst hebt.
Ik heb overigens wel één spaarlamp die ik ooit eens in Duitsland gekocht heb, die gaat direct aan en volgens mij ook vrijwel op volle sterkte. Hoe ze dat gedaan hebben weet ik niet, maar ik heb hem maar in de gang gehangen, daar is het licht soms maar kort aan en dan is dat wel handig.
Nu las ik daarin ook het kritische punt dat een zonnepaneel (i.i.g. toen, en volgens mij is het rendement de afgelopen 3 jaar neit schrikbaren gestegen) in 150 jaar van zijn leven nooit de hoeveelheid bruikbare energie (dus watts) kan produceren als dat het gekost heeft om het paneel te maken. Ik weet niet of dit pure fabricage energie is (dus smelten/vormen/buigen/cristalliseren of weet ik veel wat voor procedures zo'n paneel ondergaat) of ook de energie van het vervoer (vrachtwagens, shipment etc).
Daarmee bedoel ik dus te zeggen dat je het voor het milieu niet hoeft te doen; niemand doet 150 jaar met hetzelfde paneel en daarbij is het ook uitgesloten dat in Nederland het ding 24/7 piek levert.
Weet iemand toevallig welk blad dat is, of concrete cijfers heeft, want het is opzich best een goede benadering van het alsmaar stimuleren van de zonnepanelen terwijl ze eigenlijk dus helemaal niet zo vriendelijk zijn: hooguit beter voor kosten besparing (snap ik, dat loont na paar jaar investeren denk ik wel) of stroomvoorziening op ongemakkelijke locaties zoals boeien op zee, schepen, eilanden, lantaarnpalen in de middle of nowhere etc.
T60P Widescreen
Een zonneboiler?quote:milker schreef op maandag 29 januari 2007 @ 14:45:
nieuwe cv + zonnecollector geinstalleerd.
indien ja, waar hebben jullie voor gekozen, en waarom?
Check de openingspost van dit topic, klik onder het kopje 'interessante links' op de bovenste link en je hebt je antwoord. In het kort komt het er op naar dat een zonnestroompaneel onder Nederlandse klimaatomstandigheden in ongeveer 3 à 4 jaar terugverdiend. Dat, gekoppeld met een verwachte levensduur van 20-25 jaar of nog langer maakt een zonnestroompaneel ook energetisch gezien een interessant apparaat.quote:Seesar schreef op maandag 29 januari 2007 @ 15:25:
Nu las ik daarin ook het kritische punt dat een zonnepaneel (i.i.g. toen, en volgens mij is het rendement de afgelopen 3 jaar neit schrikbaren gestegen) in 150 jaar van zijn leven nooit de hoeveelheid bruikbare energie (dus watts) kan produceren als dat het gekost heeft om het paneel te maken. Ik weet niet of dit pure fabricage energie is (dus smelten/vormen/buigen/cristalliseren of weet ik veel wat voor procedures zo'n paneel ondergaat) of ook de energie van het vervoer (vrachtwagens, shipment etc).
hamsteg wijzigde dit bericht 29-01-2007 15:51 (92%)
There are 10 kinds of people, those who understand binary and those who don't. Besparingsmeter: 887W, 87W sluipverbruik(+MV) en 800W halogeen vervangen voor LEDs.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last
Dit topic is gesloten.