Any man who can hitch the length and breadth of the galaxy, rough it, slum it, struggle against terrible odds, win through, and still knows where his towel is is clearly a man to be reckoned with.
Bedankt voor het opzoeken, dat ga ik eens even lezen!quote:Hertog schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:17:
Het oud papier was al weg toen ik het opzocht, maar via Google heb ik alsnog een digitale versie kunnen vinden. Klik hier voor het artikel (vreemd genoeg in te zien zonder login)
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Of een spaarlamp veel energie verbruikt bij het aanzetten zou ik niet exact weten, maar volgens mij valt dat reuze mee. Het probleem is meer dat de slijtage van spaarlampen vooral optreedt door de inschakelcyclus. Van het branden op zich slijt hij niet zo hard. Dus het plaatsen van een spaarlamp op een plek waar hij vaak kort in- en uitgeschakeld wordt (bv. wc) is niet handig, hij zal dan sneller kapot gaan.quote:vbmot schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 16:05:
Ik gebruik meestal maar één lamp en daar zit een spaarlamp in. Lampen die je maar een paar minuten per dag aan hebt hoeven niet zo nodig vervangen te worden neem ik aan. Gebruikt een spaarlamp nou eigenlijk meer energie als je 'm aanzet? Hoorde dat vroeger altijd over TL buizen maar het kan zijn dat dat inmiddels verbeterd is. Is er 'correct' gebruik van een spaarlamp? Dus bijvoorbeeld als je een paar minuten weg bent is het beter om 'm aan te laten of uit te zetten?
Voor TL-buizen geldt volgens mij de vuistregel dat het al lonend is om ze uit te zetten als je twee minuten of langer weg bent (dat zal dus vrijwel altijd zijn vermoed ik). Spaarlampen zijn natuurlijk gewoon opgevouwen TL-buisjes, daar zal dus wel hetzelfde voor gelden.
Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl
Nog over een stukje terug in het topic: ik heb wat meetwerk verricht en heb de volgende verbruiken gemeten:
zuipschuit die redelijk gelijk hoort te staan aan je gemiddelde core systeem:
pentium 4 1.8 GHz / 1024 MB / geforce 6600PE 128 MB / 80gb / dvdrw met 300W p4-voeding die redelijk inefficient loopt: 190W max, 170W typ onder Vista
behalve als je superzware videokaarten en/of andere peripherals runt zou je verbruik hier dichtbij moeten liggen want de chipset & RAM hierin zijn niet bepaald zuinig, de processor heeft een TDP van 65W wat overeenkomt met core 2 en ondanks dat de hdd redelijk zuinig is zal het redelijk overeenkomen met moderne 320+ giegs.
Daarbij komt een 17" crt op 85 Hz die ongeveer 60W slurpt (ter vergelijking: een ronde philips-tl high-efficiency gebruikt ook ongeveer 60W, dus of je nou je verlichting aan hebt of je monitor maakt niet veel uit in verbruik)
mn laptopje is in verbruik goed vergelijkbaar met moderne high-enders, het is een pentium 4 3.06 GHz met geforce fx 5600 die idle low power ongeveer 35W slurpt en full blast net de 80W niet haalt. (dus met laadstroom is de 130W adapter nog ruim genoeg). Ik heb ook twee zuinigere laptops staan waarvan bij één het gebruik echt uit het jaar 0 is (pentium II 400 MHz, 10W idle, 22W als je heel hard je best doet en ook nog een dvdtje aan het branden bent) en de ander goed vergelijkbaar met een laag pentium M'etje: 12-15W idle, 25W full blast en 45W met laadstroom. Dat is dan een pentium III 700.
Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.
Maar dat is mijn gehele pc, incl tft monitor, boxen e.d.
Had het idee om hem te vervangen door een T7200 op een Gigabyte S478 mobo.
Had het idee dat de T7200 niet eens zoveel langzamer zou zijn dan een E6400, maar volgens mij valt dat toch wel tegen
Gisteren is onze elektriciteitsmeter voor het eerst sinds de vorige zomer weer teruggedraaid. Het winterzonnetje scheen lekker, en die heeft er via onze paneeltjes ruim 2kWh uitgeperst en omdat we niet thuis waren werd er ook weinig verbruikt. Vandaag zal er waarschijnlijk weer vrijwel niets binnenkomen, maar ja, zo gaat dat
Verder heb ik een Google Earth-bestandje gemaakt. Enjoy
(Meer commentaar daarover op mijn website)
CanonG1 wijzigde dit bericht 26-01-2007 14:26 (12%)
Reden: Woeps, linkje vergeten.
Intel Core 2 Duo t5600 (mobiele; 35watt max) - 2GB ddr2 - Geforce 7900GT - raptor 150GB - 250GB WD - Stacker - Antec Greenpower voeding - Dell 24"
Yep. En ook de berg werk die nog verzet moet worden voordat we een volledig duurzame energie voorziening hebben.quote:Bartjuh schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 15:53:
FF vraagje, moet die 'curve' in het midden van de banner, de peakoil curve voorstellen ?
CanonG1 wijzigde dit bericht 26-01-2007 16:21 (20%)
Reden: text toegevoegd.
52°37'38.02"N 4°59'38.84"E staan 7 windmolens.
Verder staan er in Wieringen nog een heleboel,
bv 52°46'15.60"N 4°59'17.96"E of 52°51'43.74"N 5° 3'16.01"E
quote:Sargasso: Vijf minuten licht uit voor adempauze aarde
Op intiatief van een franse alliantie van milieuorganisaties zullen op 1 februari tussen 19.55 en 20.00 in Europa wellicht duizenden mensen hun lichten in huis doven. Vijf minuten geen electriciteitsverbruik zou de aarde namelijk even een adempauze moeten geven. Afgezien van het feit dat er bij de goedwillende participanten vast nog wel een paar apparaten op stand-by zullen staan en dat de industrie ook een groot deel van electriciteitsconsumptie voor haar rekening neemt vraag je je toch af wat er zou gebeuren als heel Europa even vijf minuten geen stroom zou afnemen? Electriciteitsproducenten zouden dan een serieus probleem hebben, waar moeten alleen al de 59 franse kerncentrales met hun stroom naartoe? Gelukkig voor de aarde dat dit intiatief waarschijnlijk vrij beperkt zal blijven, al weet je het na een publicatie op Sargasso maar nooit...
Graag! Ik zal ze toevoegen!quote:hjs schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:02:
Mogen we aanvullen op je GE ?
-edit-
Toegevoegd!
CanonG1 wijzigde dit bericht 26-01-2007 22:11 (3%)
Neen, ik heb wel een andere foto. Met woestijnratten moet je uitkijken. Zeker voor wie de "Brinkhorst story" heeft bijgehouden op Polder PV...quote:MisTraller schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:08:
[...]
Heb je er ook een echte foto van? Ben wel benieuwd eigenlijk. K'heb dat ook eens geprobeerd met onze gerbils, maar dan kregen ze het molentje niet meer rond...
http://www.polderpv.nl/ni...006_destructive_behaviour
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
So much to see.quote:hjs schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 21:02:
Mogen we aanvullen op je GE ?
Only a tip of the iceberg...
http://home.hetnet.nl/%7Ef2hbertie.joan/PVvanboven.htm
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Had ik uiteraard gezien, jammer dat je er geen coördinaten (of de kmz-file) bij hebt staan, dan zijn ze makkelijker vindbaar!quote:zonnigtype schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 22:10:
So much to see.
Only a tip of the iceberg...
http://home.hetnet.nl/%7Ef2hbertie.joan/PVvanboven.htm
De productie van mono- en polykristallijne zonnecellen lijkt erg op die van chips (IC's). De grondstof van het silicium is zand, op zich is dat nog vrij veel voorradigquote:El Cid schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 22:02:
Weet iemand toevallig wat er bij de productie van zonnepanelen aan schadelijke bijproducten en afvalstoffen ontstaat? En zijn alle grondstoffen voor het produceren van een zonnepaneel voldoende voorradig, zodat het echt grootschalig toegepast kan worden?
http://www.polderpv.nl/nieuws_PV7.htm#27okt2005crystalclearquote:El Cid schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 22:02:
Weet iemand toevallig wat er bij de productie van zonnepanelen aan schadelijke bijproducten en afvalstoffen ontstaat? En zijn alle grondstoffen voor het produceren van een zonnepaneel voldoende voorradig, zodat het echt grootschalig toegepast kan worden?
en
http://www.nrel.gov/docs/fy05osti/37656.pdf
en
http://www.nrel.gov/docs/fy04osti/35098.pdf
At your soooooooolarrrrrrr service...
Moet wel "leuk" blijven, uiteraard. Beetje lastig maken en zo. Zelf beetje moeite doen, info opzoeken op het www (moeilijk zat voor sommige projecten). Kort stukkie schrijven, inhoudelijke achtergrond gegevens, presentatie etc.quote:CanonG1 schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 22:11:
[...]
Had ik uiteraard gezien, jammer dat je er geen coördinaten (of de kmz-file) bij hebt staan, dan zijn ze makkelijker vindbaar!
kmz is aardig voor het snelle werk, maar ik ben nog van den oude stempel....
(club voor ouwe lullen solar boojz)
http://www.sale.nl/produc..._336&products_id=2412
Mooi niet, die dingen geven wel licht maar verlichten nauwelijks. Goed als decoratie maar niet als vervanging voor je standaard verlichting.
Wat zijn nou goede leds die als vervanging van standaard verlichting (60Watt) kunnen dienen?
Roelant, rob_erwt, crisp en moto-moi roeleren de pan uit!!!
Oh, en Femme natuurlijk ook :P
Dat is toch onvoorstelbaar veel niet?quote:Bij wijze van referentie: het jaarverbruik van een gemiddeld Vlaams gezin met 4 personen ligt meestal tussen de 3.000 en 4.000 kWh.
Ik heb ook ergens iets gelezen over HCPV's. Dat zijn zonnepanelen die een veel grotere opbrengst hebben! Hier ff een linkje met wat info.
Nu heb ik ook ergens gelezen dat er zonnepanelen gemaakt zijn met een rendement van net iets meer dan 40%. Wat is het gemiddelde rendement van de huidige generatie zonnepanelen? Is dat niet iets van tussen de 10 en de 20%?
Still dreaming of my quad-core, 8 GB, 1 TB HDD, dual SLI, ... system - Hey, that's just a Mac Pro :-D
In NL gebruiken we per huishouden ook gemiddeld 3500 kWh, aldus de Essent-site.quote:deef_Vg schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:10:
Ik was even aan het rondkijken naar wat extra info over zonne-energie en ik kwam op de volgende website: Energiesparen.be Moet je volgende quote eens lezen:
[...]
Dat is toch onvoorstelbaar veel niet? [...]
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.
Nee, wij zitten rond de 6000kWhquote:deef_Vg schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 15:10:
Ik was even aan het rondkijken naar wat extra info over zonne-energie en ik kwam op de volgende website: Energiesparen.be Moet je volgende quote eens lezen:
[...]
Dat is toch onvoorstelbaar veel niet?
We zijn met z'n 5en, maar hebben elk een eigen computer (op m'n moeder na). Zitten ook veel achter de computer, daarbij staat natuurlijk altijd een lamp aan voor de verlichting in elke kamer. Dat tikt aan als je elk een redelijk aantal uur per dag achter de computer maakt.
3 van de 4 computers is het moederbord en processor al vervangen door, een t2300 Yonah, t2400 Yonah, en een t5600 Merom. Zijn energiezuinige dual-core laptopprocessors. Wat harde schijven betreft wil ik misschien wat vervangen door een laptopschijf op den duur.
Misschien dat ons verbruik nu omlaag gaat
Intel Core 2 Duo t5600 (mobiele; 35watt max) - 2GB ddr2 - Geforce 7900GT - raptor 150GB - 250GB WD - Stacker - Antec Greenpower voeding - Dell 24"
Nu deden we al zoveel mogenlijk ophangen, maar ja met zijn 6en kom je af en toe lijnen te kort
Anders sluipverbruiker is de pomp van je vloer verwarming, gebruikt zo 60 watt en als die dan 24/7 draait. Die van ons zit achter een schakelklok, zou wel lekker zijn als hij op de cv zelf wordt aangestuurd maar helaas heeft de vorige bewoner geen rekening mee gehouden.
Helaas is dat antwoord kort en simpel: niet. En die zijn de komende tijd ook nog niet te verwachten. Geef het nog een jaar of 2 à 3.quote:NitroX infinity schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 14:50:
Wat zijn nou goede leds die als vervanging van standaard verlichting (60Watt) kunnen dienen?
Gewoon lekker spaarlampen plaatsen.
En die Pharox dan? OK, het ding is vergelijkbaar met een 40 watt peertje, maar omdat ze slechts 3,4 watt trekken kun je er netzogoed 2 plaatsen natuurlijkquote:CanonG1 schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 17:45:
Helaas is dat antwoord kort en simpel: niet. En die zijn de komende tijd ook nog niet te verwachten. Geef het nog een jaar of 2 à 3.
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last
Dit topic is gesloten.