Hoofdcategorieën
Topicacties

Belastingdienst 2006 (aangifte)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
*Plop*
Reg. datum: 19 mei 2000

quote:
argro schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 11:00:
[...]
Je kunt volgens mij geen PC-kosten bij de normbedragen optellen. Het normbedrag is een "allesomvattend" bedrag. Wil je hiervan afwijken dan zul je met bonnetjes moeten komen.

Met "niet interessant" bedoelde ik dat je als student bijna ¤7000 per jaar moet verdienen wil je überhaupt profijt hebben van aftrekposten. Menig student haalt dat bedrag niet, de aftrekpost is dan dus "niet interessant".
Hmm daar heb ik niet aan gedacht. Van de PC kosten heb ik natuurlijk wel bonnetjes maar van boeken etc dan weer niet. Najah, ik speel het maar gewoon op veilig en trek alleen dat normbedrag af. Scheelt 100 euro max. dat ik minder terug krijg. Die 7000 euro vind ik ook niet extreem veel, werk 12-16 uur in de week en kom op ong. 8000-9000 euro.

Jah 'k ben toch malle pietje nie!

Hebben jullie allemaal de brief al binnengehad?
Mind explorer
Reg. datum: 23 augustus 2002

Ik nog niet, zit met smart te wachten op jaaropgave, hypotheekoverzicht en de blauwe envelop :9 krijg dit jaar een leuk sommetje geld terug :)

Mind explorer

Fools
Reg. datum: 12 november 2000

quote:
Zorg schreef op zondag 07 januari 2007 @ 12:14:

• Periodieke giften, niet veel maar heb je een maandelijkse overboeking dan mag je deze ingeven!
Dit mag toch alleen bij goede doelen onder bepaalde voorwaarden? Anders kan iedereen wel periodiek geld weggeven en zo onder de belasting uit komen.
quote:
Verder nog wat vragen aan mijn kant:
Thuisapotheek, ik kan het nergens vinden om goed in te vullen in het aangifte programma, het is niet veel maar alle kleine beetjes zijn mooi meegenomen!
Thuisaptoheek is 23 euro per persoon. Alle ziektekosten die je maakt boven de drempel (van ik geloof 11%) mag je aftrekken, maar daar kom je niet snel aan als je een redelijk salaris hebt.
quote:
Studiekosten: Mijn vriendin studeert nu voor het 5e jaar, de eerste 4 jaren worden een gift wanneer zij binnen 10 jaar haar diploma haalt. Vanaf het 4e jaar (nu dus) betaald ze alles zelf, via een lening v.d. IBG. Dit geef ik dus ook als studiekosten op, het wordt immers zelf betaald. Betaalde rente en dergelijke is niet aftrekbaar. Ik vraag me af in hoeverre dit klopt
Als studeren je hoofdbezigheid is dan geldt een vast bedrag van "aftrek = normbedrag - stufi" en geen werkelijk gemaakte kosten. Ik weet niet of dit ook zo is als je geen stufi meer krijgt, maar als studeren wel je hoofdtaak is. Zijn jullie wel fiscale partners? Anders heeft ze er waarschijnlijk nog niks aan.

Het makkelijkst is gewoon elektronisch aangifte doen, daar staat het meeste zeer duidelijk in beschreven.

Fools

quote:
Demonfreak schreef op maandag 08 januari 2007 @ 04:40:
[...]

Normaliter liet ik die belastingaangifte altijd over aan de belastingadviseur, omdat die formulieren altijd zo onduidelijk zijn, maar dit kost wel elke keer keer 40 euro. Daar pas ik dit jaar maar voor.
Voor een hele hoop mensen wel goed aangezien ze vaak meer geld laten liggen.

Fools

quote:
MAX3400 schreef op maandag 08 januari 2007 @ 16:13:
Kan iemand een zeer beknopte uitleg of URL geven voor mijn situatie want door de bomen zie ik het bos niet meer. Dit jaar huis gekocht. Overzicht gekregen van tussenpersoon over gemaakte kosten voor hypotheekakte, taxatie, waarborg, afsluitprovisie en NHG-kosten. Dit kan ik gewoon invullen en aftrekken.

Maar volgens mij kan ik veel meer aftrekken: bouwdepot? kosten voor levensverzekering? andere kosten? :? :?
Als je door de bomen het bos niet meer ziet is het misschien handig en verstandig om een consulent in te schakelen zodat je geen geld laat liggen. Of vul hem zelf eerst in en laat iemand anders hem controleren. Het jaar erop kun je dezelfde truukjes uithalen als je wilt. ;)

Fools

quote:
Pinin schreef op maandag 08 januari 2007 @ 19:22:
Vraagje, wij betalen meer als de 1015,- pp voor de basispremie zorgverzekering, moet ik dan toch met 1015,- rekenenen?
Ja!

Dit vaste bedrag is gekozen om mensen te stimuleren om een goedkopere verzekering te nemen (bijv. met veel eigen risico) terwijl ze wel hetzelfde bedrag kunnen aftrekken.

Reg. datum: 04 februari 2002

Je kan de kosten van de aanvullende verzekeringen een paar regels lager in het rekenveld opgeven. Lijkt erop dat die dus wel meegenomen worden.

Ik weet niks nuttigs.....wat weet ik eigenlijk wel? Weinig...

Vidi, Vici, Veni

quote:
Tweaker schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 23:51:
[...]

Ja!

Dit vaste bedrag is gekozen om mensen te stimuleren om een goedkopere verzekering te nemen (bijv. met veel eigen risico) terwijl ze wel hetzelfde bedrag kunnen aftrekken.
Leuk ook dat je met dat basisbedrag minus toeslag nooit boven dat bedrag uitkomt...

www.carina-avensisclub.nl

Max & Milo.. lief

quote:
MikeyMan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 19:37:
[...]
Leuk ook dat je met dat basisbedrag minus toeslag nooit boven dat bedrag uitkomt...
Dat is niet raar, je krijgt immers al een vergoeding.. Voor mij is het wel heel intressant (Wij krijgen geen vergoeding)
Dr. Tim, I presume?
Reg. datum: 13 mei 2004

quote:
TweakersOnly schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:00:
[...]
Ook dit vraagstuk heeft nog geen olossing. Dames, heren, komt u maar. >:)
Ook ik lees hier graag meer over!

edit:
Ik was een beetje dom ...

prtl wijzigde dit bericht 21-01-2007 17:33 (37%)

Fools

quote:
MikeyMan schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 19:37:
[...]

Zorgtoelag is ook al een vergoeding en vergoedingen worden eerst verrekend voorsat je ze mag aftrekken.

Maar zo hoog is die zorgtoeslag niet, met wat kosten heb je toch een aftrek.

Reg. datum: 21 januari 2001

Over het aftrekken van ziektekosten en aanverwante premies:
- Op mijn loonstrookje staat bij de cumulcatieven een kopje "zorgverzekering" met een xxx bedrag er achter. Is dit de premie die ik mede kan aftrekken?
- Ik heb meerdere werkgevers, ik neem aan dat ik die premies gewoon kan optellen?
- Mijn zorgverzekering wordt door mijn ouders betaald, kan ik deze aftrekken? Zo niet, kunnen zij deze aftrekken?

Als ik het goed bekijk kan ik(of mijn ouders) dus eventueel (standaardpremie+ aanvullende premie + premie op loonstrook + evt. andere kosten) - zorgtoeslag aftrekken?

THIJZEL wijzigde dit bericht 22-01-2007 02:38 (7%)

“It is not the years in your life but the life in your years that counts”

Dr. Tim, I presume?

Na vanochtend zes verschillende medewerkers van de BelastingTelefoon gesproken te hebben ("... dan moet u toch echt de afdeling X hebben ..."), kan ik voorzichtig het volgende zeggen over het opgeven van ontvangen zorgtoeslag wanneer je toeslagpartner niet ook je fiscale partner is: beide personen mogen (moeten?) gewoon de helft van het ontvangen bedrag opgeven.

In het geval van TweakersOnly (broers wonen samen, wel toeslagpartners, geen fiscale partners, gezamenlijk 1150 euro ontvangen) zou dus ieder 575 euro op moeten geven.

Er werd overigens wel gesuggereerd dat je wat kon spelen met de verhouding van die verdeling, maar tegelijkertijd kon niemand met zekerheid zeggen of de behandelende ambtenaar daarmee akkoord zou gaan.

Er lopen trouwens meer mensen rond met deze vraag:
http://www.monitor.nl/zie...onitor.nl/s_1589_all_.htm

quote:
prtl schreef op maandag 22 januari 2007 @ 10:29:
Na vanochtend zes verschillende medewerkers van de BelastingTelefoon gesproken te hebben ("... dan moet u toch echt de afdeling X hebben ..."), kan ik voorzichtig het volgende zeggen over het opgeven van ontvangen zorgtoeslag wanneer je toeslagpartner niet ook je fiscale partner is: beide personen mogen (moeten?) gewoon de helft van het ontvangen bedrag opgeven.

In het geval van TweakersOnly (broers wonen samen, wel toeslagpartners, geen fiscale partners, gezamenlijk 1150 euro ontvangen) zou dus ieder 575 euro op moeten geven.

Er werd overigens wel gesuggereerd dat je wat kon spelen met de verhouding van die verdeling, maar tegelijkertijd kon niemand met zekerheid zeggen of de behandelende ambtenaar daarmee akkoord zou gaan.

Er lopen trouwens meer mensen rond met deze vraag:
http://www.monitor.nl/zie...onitor.nl/s_1589_all_.htm
Da's raar, ik heb vrijdag voor deze vraag naar de belastingdienst gebeld. Volgens man aan de telefoon zijn er voor deze situatie geen richtlijnen opgesteld, ik mocht zelf bepalen hoe ik de zorgtoeslag over de twee toeslagpartners zou verdelen. Dus 575-575 mag, maar ook 0-1150 of 1150-0 in de meest extreme gevallen.
Dr. Tim, I presume?

quote:
TweakersOnly schreef op maandag 22 januari 2007 @ 10:47:
[...]
Da's raar, ik heb vrijdag voor deze vraag naar de belastingdienst gebeld. Volgens man aan de telefoon zijn er voor deze situatie geen richtlijnen opgesteld, ik mocht zelf bepalen hoe ik de zorgtoeslag over de twee toeslagpartners zou verdelen. Dus 575-575 mag, maar ook 0-1150 of 1150-0 in de meest extreme gevallen.
In dat geval zou ik zeker kijken wat voor jullie het gunstigst uitvalt. Ik kan nog niet alles doorrekenen (mijn vriendin wacht nog op haar jaaropgaaf), maar ik lijk tot 860 euro ontvangen zorgtoeslag 'voor mijn rekening' te kunnen nemen zonder dat dat het teruggaafbedrag beïnvloedt.

... dan is het natuurlijk nog afwachten wat de behandelende ambtenaar daarvan heel laat. :/

Mind explorer
Reg. datum: 23 augustus 2002

Krijg je elk jaar een overzicht van je hypotheekverstrekkende bank over de betaalde rente ed ?
Kan het namelijk ook zo uitrekenen :/

Mind explorer

Reg. datum: 29 september 1999

ik wel (Bouwfonds).. zal vast wel bij elke verstrekker zo zijn

Reg. datum: 17 december 2001

quote:
Metro2002 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:10:
Krijg je elk jaar een overzicht van je hypotheekverstrekkende bank over de betaalde rente ed ?
Kan het namelijk ook zo uitrekenen :/
Het is inderdaad gebruikelijk dat je van je hypotheekverstrekker een overzicht krijgt met betaalde rente, evt. opgebouwd saldo etc.

Proud owner of Fiets 'em d'r in.

Reg. datum: 04 juni 2001

En anders gewoon ff vragen, maar je krijgt het vast vanzelf.

No production networks were harmed during this posting

Reg. datum: 17 september 2000

quote:
Grolsch schreef op maandag 15 januari 2007 @ 11:13:
[...]

maar mbt de hypotheekrente aftrek zit het dus zo dat we eerst een half jaar samen moeten wonen voordat ik de aftrek voor 100% kan "claimen" zeg maar :?

Of is het zo dat als ik besluit half juni samen te gaan wonen, ik dus in 2007 al een half jaar samen ga wonen en de voorlopige terug gave dus wel via mijn salaris kan doen :?
Je kan zelf niet de 100% claimen als je niet een half jaar over langer samenwoont. Echter het totaal van jullie beiden aangiften moet 100% zijn. Je kunt in het aangiftebiljet namelijk aangeven dat je bijvoorbeeld 50% eigenaar bent. Hierdoor wordt het eigenwoningforfait met de helft verminderd. Je moet dus kijken voor de periode dat je niet langer dan 6 maanden hebt samengewoond in een jaar tot welk deel ieder gerechtigd is.

voor wat betreft de teruggaaf over 2007, als je zeker weet dat je langer dan een half jaar gaat samenwonen in 2007 en het is voordeliger de gehele aftrek bij jou te nemen dan kan dat gewoon. Het is tenslotte een teruggaaf voor het belastingjaar 2007.

Hou je er in het jaar van aankoop ook rekening mee dat je een deel van de notariskosten meeneemt in de aftrek, je afsluitprovisie, eventueel je bereidstellingsprovisie? Je mag ook nog een stelpost opnemen voor het onderzoek naar de beste hypotheek. Ik zou hiervoor ong 100 euro voor opnemen (hierbij moet je denken aan gemaakte telefoonkosten, reiskosten enz). Mocht je nog vragen hebben PM me dan maar even. Aangiften maken is namelijk mijn werk :-)

http://specs.tweak.to/6635

Reg. datum: 02 februari 2000

quote:
Stampre schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:07:
Mocht je nog vragen hebben PM me dan maar even. Aangiften maken is namelijk mijn werk :-)
Voor een forum is het wel zo aardig als de interessante ontopic vragen en antwoorden via het forum lopen en niet prive :)

Reg. datum: 02 december 2006

quote:
TweakersOnly schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:32:
Ik zit echter nog met een vraag die ik nergens kan terugvinden.

Bij de belastingaangifte moet je opgeven hoeveel zorgtoeslag je in 2006 hebt ontvangen. Bij mij was de zorgtoeslag gebaseerd op een toetsingsinkomen van 23000 euro, ik kreeg hiervoor 15 euro per maand. (totaal ongeveer 180 euro)

Nu terugkijkend is mijn verzamelinkomen over 2006 ongeveer 19000 euro, onder andere door gebruik te maken van aftrekposten ivm specifieke zorgkosten. Omdat volgens de belastingdienst het toetsingsinkomen voor de zorgtoeslag gelijk is aan het verzamelinkomen van de belastingaangifte heb ik dus recht op een hogere zorgtoeslag.
[De vraag die je moet beantwoorden in de aangifte is: Hoeveel zorgtoeslag heb in 2006 ontvangen; hierboven (en waarschijnlijk ook in de "beschikiing zorgtoeslag") staat ¤180. Dat je recht heb op een hogere zorgtoeslag is juist; als het goed is krijg je die in 2007 alsnog uitbetaald en dat mag je dan verrekenen in je aangifte 2007. De belastingdienst zal bij je aangifte 2006 ook de laatste in 2006 afgegeven beschikking over 2006 volgen.]

Echter, bij de aangifte wordt gevraagd naar de in 2006 ontvangen zorgtoeslag. Moet ik nu uitgaan van de daadwerkelijk ontvangen toeslag ofwel de toeslag die ik eigenlijk ontvangen zou moeten hebben.

Daarnaast vind ik de regeling heel krom. Je zorgtoeslag wordt nu immers niet over je inkomen minus woningschulden bepaald, maar ook over je aftrekposten. Ofwel de belastingdienst steunt je nog eens EXTRA wanneer je zorgkosten maakt.

quote:
Ronald Koeman schreef op zondag 07 januari 2007 @ 18:48:
Ik heb in 2006 kosten gehad aan m'n leaseauto die aftrekbaar zijn van de bijtelling. Mijn werkgever heeft dit nog niet verrekend dus ik moet dit zelf met de belastingdienst afhandelen. Iemand enig idee hoe ik dit in m'n aangifte verwerk?
Niet dus bij de belastingdienst. De vraag over de leaseauto ontbreekt dus in de aangifte 2006 omdat alles inclusief de declarabele kosten via de werkgever loopt. Als de werkgever dat niet meer in 2006 heeft recht getrokken zal hij dat dus in 2007 moeten doen [en heb je dus over 2007 een lagere of zelfs negatieve bijtelling]

quote:
TweakersOnly schreef op maandag 15 januari 2007 @ 00:00:
[...]
Zijn er nog belastingadviseurs op GoT die mijn vraagstuk kunnen beantwoorden? ;)

[...]
Ook dit vraagstuk heeft nog geen olossing. Dames, heren, komt u maar. >:)
[ Bij het opgeven van de toeslag 2006 dient men uit te gaan van de laatste in 2006 ontvangen beschikken zorgtoeslag 2006. Komt er in 2007 alsnog een herziene beschikking 2006 omdat je recht heb op meer toeslag (zoals GoT aangeeft) of juist minder toeslag (omdat je je inkomen te laag had geschat) dan kjanm dat verschil worden meegenomen in de aangifte over 2007]

[De belastingwetgever (=2e kamer) is gek op kromme regelingen: als je in 2006 je hypotheek hebt overgesloten en door de boeterente nog meer eigenwoningaftrek hebt dan heb je nog meer recht op zorgtoeslag]

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: