Hoofdcategorieën
Topicacties

Duurzame energie

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Nieuw Topic
Aut bibat, aut abeat
Reg. datum: 14 juni 2002

Gisteren of eergisteren stond in nrc.next een artikel over een bedrijf dat duurzame energie betaalbaar wil maken 'voor het gewone publiek'. Was wel interessant stukje, weet niet of het ook in de 'grote' nrc of op de website staat, maar volgens mij heet het bedrijf econcern. Ik zal straks of morgen het artikel nog even opzoeken tussen het oud papier als er interesse is ;)

Any man who can hitch the length and breadth of the galaxy, rough it, slum it, struggle against terrible odds, win through, and still knows where his towel is is clearly a man to be reckoned with.

1365Watt-piek op ons dak!

quote:
MisTraller schreef op zondag 14 januari 2007 @ 22:32:
Wij bestellen onze hardware overigens bij een 1 mans bedrijfje hier in de buurt, DBcom.nl. Goede service, en een scherp tarief van 5,25 per Wp voor een complete set van 500Wp.
Ik zie op hun site in de koopjeshoek wel iets zeer interessants: 100Wp systeempjes voor ¤469! Dat is dus ¤4,69/Wp. Dat is echt laag...

Misschien koop ik er daar wel één of twee van...

-edit-

Laat maar, even gebeld en ze zijn op.

CanonG1 wijzigde dit bericht 17-01-2007 16:51 (5%)

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
Athmozz schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:42:
@CanonG1; vergeet niet dat jij die energie dan zelf opwekt door voedingsstoffen te verbranden. Logischerwijs ga je dan meer eten (je moet die extra verbranding namelijk kunnen onderhouden) dus qua kosten zal het zoveel niet schelen (en als je 10u moet zitten fietsen voor 1kWu van 20c bijeen te fietsen, dan zal je héél rap een lampje minder aandoen)
Als ik zo iets bouw zal het ook voor de lol zijn, ik ga echt niet zitten fietsen om tv te kunnen kijken :P Het zou handig kunnen zijn in noodsituaties.

Mijn zonnepanelen en wat testritten met elektrische voertuigen: www.solarwebsite.nl

quote:
Hertog schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:45:
Gisteren of eergisteren stond in nrc.next een artikel over een bedrijf dat duurzame energie betaalbaar wil maken 'voor het gewone publiek'. Was wel interessant stukje, weet niet of het ook in de 'grote' nrc of op de website staat, maar volgens mij heet het bedrijf econcern. Ik zal straks of morgen het artikel nog even opzoeken tussen het oud papier als er interesse is ;)
Graag!

Reg. datum: 28 december 2006

Hier in belgie krijg je als je voor het einde van het jaar installatie plaatst volgende subsidie:

Een producent van elektriciteit opgewekt uit hernieuwbare energiebronnen ontvangt in
Vlaanderen voor elke 1000 kWh een groenestroomcertificaat.

PV-installaties die in dit subsidieprogramma in dienst worden genomen vóór 1 januari 2008,
krijgen via de distributienetbeheerder een vaste vergoeding van 450 euro per
groenestroomcertificaat. Deze aankoopverplichting geldt voor een periode van 20 jaar.
Ter illustratie betekent dit in het voorbeeld uit punt 1.4. dat de betreffende fotovoltaïsche
installatie vijf groenestroomcertificaten oplevert in twee jaar, wat met een waarde van 2..250
euro overeenstemt.

Waarom zou hier dan iemand twijfelen om zonnepanelen aan te schaffen? je verdient je panelen terug op 3of4jaar? en daarna blijft het gewoon doorgaan?

zonne-energie voor iedereen

quote:
@CanonG1; vergeet niet dat jij die energie dan zelf opwekt door voedingsstoffen te verbranden. Logischerwijs ga je dan meer eten (je moet die extra verbranding namelijk kunnen onderhouden) dus qua kosten zal het zoveel niet schelen (en als je 10u moet zitten fietsen voor 1kWu van 20c bijeen te fietsen, dan zal je héél rap een lampje minder aandoen)
Yep, dat getal had ik ook al uit een fraai boek (World of Energy). 10 uur fietsen voor een kWh, laat de mensen zich dat maar eens goed realiseren als ze weer zo'n kWh aan sluipverbruik aan het verspillen zijn.

Echter: chemisch opgeslagen energie, zoals dat in ons lichaam gebeurt na inname van voedsel, is wel extreem efficiënte vorm van energieopslag. Ik kan op een paar bammies pindakaas heel lang fietsen, hoor! Maar als je dat om wilt zetten in 1 kWh elektrisch, vallen de schellen dus van je ogen. 10 uur fietsen om een miezerige 2 en een half uur van het elektraverbruik (3.500 kWh/jaar) van een gemiddeld huishouden te kunnen verzorgen? Beetje doorfietsen, beste mensen!

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr
Reg. datum: 15 juni 2001

quote:
zonnigtype schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 23:06:
Echter: chemisch opgeslagen energie, zoals dat in ons lichaam gebeurt na inname van voedsel, is wel extreem efficiënte vorm van energieopslag. Ik kan op een paar bammies pindakaas heel lang fietsen, hoor!
Maar als je dat weer uitzet tegen energie die de fabrieken waar de pindakaas geproduceerd nodig heeft, voor het transport, het landverbruik en energie voor het bakken van brood, etc. Dan is het helemaal niet zo efficient. Het is niet voor niets dat er vele onderzoeken stellen dat het produceren van een kilo vlees (varken, koe, mens....) een zeer energie verspillend proces is. Milieuvriendelijk eten betekend dus vegetarisch eten en dan vooral lokaal geproduceerd (niet in gas gestookte kassen natuurlijk) voedsel.

Overigens is chemisch opgeslagen energie niet per definitie efficient, een lood-zuur accu bijvoorbeeld zit rond de 70%. Daar tegenover staat de Lithium-ion accu die een efficientie van 99% heeft.

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

quote:
styno schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 10:34:
...tegenover staat de Lithium-ion accu die een efficientie van 99% heeft.
Waarbij je wel mee moet rekenen dat Li-ion accu's maar 2 jaar meegaan en dus in totaal relatief hoge productiekosten (kosten in energie) hebben.

Hail the scriptsausage!

quote:
Athmozz schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 16:42:
[...]

Dit zou ik echt niet doen, als er een gewone brand uitbreek bij jou thuis en je 2 reservoirs ontploffen dan kan jij heel je leven betalen voor de heropbouw van de rest van de straat. Je verzekering zal dat namelijk nooit uitbetalen, aangezien jij die 2 gassen niet mag stockeren (tenzij je een installatie plaatst en die ook jaarlijks laat keuren ed.).
(...)
he, niet zo serieus, waar is de tweaker in je gebleven? Ik denk dat het meer zin heeft om aan een chemoelektrisch netwerk te denken dan altijd vast te blijven zitten aan elektriciteitskabels. Een elektriciteitskabel vervoert 'immateriële' energie, een buisje gas kun je vasthouden. Bovendien heb je *althans theoretisch* veel voordelen aan chemoelektrische opslag, ware het niet dat op het moment de efficiëntie van het onttrekken van elektrische energie aan waterstof en zuurstof relatief laag is (productie is echter on par met >90% efficiënties). Uiteraard is het hele waterstofeconomie-idee een idealistische farce op dit moment maar ik ben ervan overtuigd - als geinteresseerde wetenschapper - dat het mogelijk is om dit soort ideeën langzaam te laten uitkristalliseren via kleinschalige toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan laptop-grade waterstofcelletjes in de buizen van een fietsenframe met koolstofvezelversterkte buisjes H2@200bar.

Ik moet persoonlijk nog verder kijken hoe makkelijk het is om een brandstofcel te bouwen zonder lithografische methoden, maar als het mogelijk blijkt om zoiets te doen ga ik dat zeker eens doen. Op mn faculteit heb ik verder namelijk genoeg middelen voorhanden... wel een idee voor mn design synthesis opdracht :-)

Oftewel: denk ik mogelijkheden (hoe vergezocht ook - dit is een beginnende economie) in plaats van beperkingen.

Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr
Reg. datum: 15 juni 2001

Waterstof creeeren m.b.v. electriciteit is 1 ding (en zeker niet moeilijk) maar het daarna vloeibaar opslaan gaat je zonder high-tech koelinstallaties niet lukken. Opslaan in gasvorm is imho niet economisch haalbaar vanwege de zeer lage energetische dichtheid hiervan. Bovendien is waterstof in gasvorm zeer explosief en daardoor al niet aan te bevelen in een hobby installatie thuis.

The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil. -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

En....nog iemand problemen ondervonden met de wind icm de paneeltjes? Hier zijn ze prima blijven zitten. Geen speling in de constructie of zo.

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

Zijn er nog zonnepaneelbezitters in de problemen gekomen door de storm van gisteren? Ik keek vanochtend even over de dakrand en mijn paneeltjes stonden er nog ongeschonden bij.

Als je dan een dergelijke foto ziet dan denk ik "dat had nóg minder leuk geweest als er zonnepanelen op het dak hadden gestaan..."

-edit-

Woeps, niet een post een kwartier open laten staan en dan zonder te kijken posten :)

CanonG1 wijzigde dit bericht 19-01-2007 10:38 (12%)

Reg. datum: 22 januari 2004

quote:
BaZZle schreef op woensdag 17 januari 2007 @ 21:43:
Hier in belgie krijg je als je voor het einde van het jaar installatie plaatst volgende subsidie:

...snip...

Waarom zou hier dan iemand twijfelen om zonnepanelen aan te schaffen? je verdient je panelen terug op 3of4jaar? en daarna blijft het gewoon doorgaan?
heb je hier een link naar een (overheids)website van?

edit: reeds gevonden:
http://www2.vlaanderen.be...e_pv_subsidieregeling.pdf

mooseman007 wijzigde dit bericht 19-01-2007 11:01 (40%)

Hail the scriptsausage!

quote:
styno schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 13:47:
Waterstof creeeren m.b.v. electriciteit is 1 ding (en zeker niet moeilijk) maar het daarna vloeibaar opslaan gaat je zonder high-tech koelinstallaties niet lukken. Opslaan in gasvorm is imho niet economisch haalbaar vanwege de zeer lage energetische dichtheid hiervan. Bovendien is waterstof in gasvorm zeer explosief en daardoor al niet aan te bevelen in een hobby installatie thuis.
in kleine flesjes (ca. 50-100 ml) is het mogelijk met hoogsterktematerialen (koolstofversterkte kunststoffen en misschien nog net glasvezelversterkte kunststoffen) op kamertemperatuur (dus niet cryogeen) waterstof in vloeibare vorm op te slaan. Grotere containers worden simpelweg te zwaar, we hebben iets van nanotubes nodig om nuttige hogedruktanks daarvoor te maken. Maar goed, voor <500W toepassingen zijn die kleine flesjes (al dan niet meerdere) een prima optie, met recyclebare micro titanium not-cold-welding ventieltjes (zoals die in satellieten worden gebruikt :-) komt mn studie toch nog van pas)

ssj3gohan wijzigde dit bericht 19-01-2007 20:23 (38%)

Praat alleen maar over zijn camera, ligfiets, efficiëntie en elektronica.

Gisteren was in de Rode Hoed in Amsterdam een conferentie over Peak Oil, georganiseerd door de Stichting Peakoil Nederland. Ik ben daar geweest, en het was erg interessant! Zijn er nog meer tweakers geweest?

Het meest opvallende vond ik dat waterstof door de aanwezige sprekers niet als mogelijke grootschalige energie-voorziening/opslag gezien werden. Vrijwel zonder uitzondering zagen ze meer in decentrale elctriciteitsproductie en de ontwikkeling van betere accu's. Ook was er een spreker die in Noord-Afrika CSP-centrales zag, die met HVDC-lijnen met Europa verbonden zouden worden. Die centrales zouden energie als warmte kunnen opslaan om die, wanneer het nodig is, op aanvraag te kunnen leveren.

In de workshop over biobrandstoffen werd aangegeven dat je daarmee enorm moet oppassen dat je niet gaat concurreren met de voedselproductie, omdat er anders de onaanvaardbare situatie onstaat dat mensen in arme landen geen eten kunnen betalen omdat wij in onze auto's willen blijven rijden. De prijs van mais in de VS schijnt al verdubbeld te zijn sinds daar vrij grootschalig mais in ethanol wordt omgezet. Beter zou zijn om landbouwafval en houtcellulose om te zetten in bio-methanol, wat ook een prima brandstof is waarvan de grondstoffen dus niet zouden concurreren met de voedselproductie.

Er was, voorzover ik kon nagaan, een zeer divers publiek, variërend van geïnteresseerde leken tot mensen die werkzaam zijn in de energie-wereld.

CanonG1 wijzigde dit bericht 21-01-2007 14:18 (22%)

Ik zie hier veel mensen die wel geïnteresseerd zijn in windturbines maar is er ook effectief iemand die hier ervaring mee heeft? Op de vermelde websites is de informatie puur theoretisch, er wordt geen gemiddeld jaarlijks rendement vermeld dat in werkelijkheid behaald kan worden. Zouden windturbines qua terugverdientijd beter zijn dan zonnepanelen? En wat zou de gemiddelde hoeveelheid wind in België of Nederland zijn? Zou een combinatie van windturbine en zonnepanelen nóg betere resultaten geven (rekening houdend met het kostenplaatje natuurlijk)?

Still dreaming of my quad-core, 8 GB, 1 TB HDD, dual SLI, ... system - Hey, that's just a Mac Pro :-D

quote:
deef_Vg schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:53:
Ik zie hier veel mensen die wel geïnteresseerd zijn in windturbines maar is er ook effectief iemand die hier ervaring mee heeft? Op de vermelde websites is de informatie puur theoretisch, er wordt geen gemiddeld jaarlijks rendement vermeld dat in werkelijkheid behaald kan worden. Zouden windturbines qua terugverdientijd beter zijn dan zonnepanelen? En wat zou de gemiddelde hoeveelheid wind in België of Nederland zijn? Zou een combinatie van windturbine en zonnepanelen nóg betere resultaten geven (rekening houdend met het kostenplaatje natuurlijk)?
Geen ervaring uit de eerste hand, maar windturbines zijn complexer dan zonnestroompanelen, dus ik verwacht hogere onderhoudskosten etc. Bij windturbines is de opbrengst, veel meer nog dan bij zonnestroompanelen, afhankelijk van de plaatsing. Kleine windturbines zoals de energie ball (google) zie je op plaatjes altijd laag geplaatst, bv. op de schoorsteen of zo. Dat kan bijna geen hoge opbrengst geven. De opbrengst van een windturbine neemt toe met de derde macht van de windsnelheid, daarom is zo hoog mogelijk plaatsen echt nogig voor een hoge opbrengst. Nog afgezien van de turbulentie die je hebt van gebouwen en bomen om je heen etc.

Ik zou het ook wel eens in het echt willen zien. Misschien ga ik binnenkort wel eens zo'n energy ball in het echt bekijken. En beluisteren, want ik ben er ook niet gerust op dat zo'n ding geen geluidsoverlast geeft als hij vastzit aanje huis.

Reg. datum: 24 januari 2000

In het noorden van Groningen zijn ze al een paar jaar bezig met het opzetten van een project om een aantal echt grote windmolens neer te zetten (vader van mijn vriendin zit in dat project)
Die molens zijn zo groot dat ze altijd luchtstromingen meepakken.
Op hun site staat een aantal getallen over de geschatte kosten en inkomsten.
Hier uitleg over de mogelijke groottes van de molens
Ik heb hem zelf ook wel getallen horen noemen van 140 meter hoogte, maar kennelijk is dat niet meer aan de orde.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

zonne-energie voor iedereen

Moderne, goed geplaatste grote windturbines hebben energetische terugverdientijd van 4-8 maanden. Zonnepanelen, afh. van lokatie in Europa, ongeveer 20-35 maanden

Cees Bakker van ODE kan je alles van windturbines vertellen, of probeer eens NWEA.

http://www.nwea.nl/ (factsheets)
http://www.polderpv.nl/ni...#25juli2006_Ademes_LCA_PV

Allemaal oude koek, dus.

;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Van het weekend een tripje naar Madrid gemaakt, (Ja ik ben een zondaar, het was met het vliegtuig) om m'n broer op te zoeken. Wat me opviel, VEEL stroomverbruik door de hele stad, alles staat in de schijnwerpers, het barst er uiteraard van de airco's, etc. Mijn broer heeft er in de hele stad noch in de (woestijnachtige) omgeving nog geen enkel zonnepaneel gezien! Terwijl er nog maar weinig dagen bewolking was in de 4 maanden dat ie er nu zit. Als je dat dan realiseert, dan zijn die paneeltjes van mij echt een druppel op een gloeiende plaat...

Online opbrengst van m'n zonnepanelen: http://solar.reinieren.net

Reg. datum: 24 augustus 2006

We zijn natuurlijk ook inmiddels wel heel erg verwend.
Elektriciteit komt toch uit het stopcontact?
En gas uit de buis, zo de verwarming in.
En water uit de kraan.
En een ei komt toch uit de supermarkt? Het ligt in de buurt van de kippeboutjes....

Weinig mensen staan erbij stil hoe alles tot stand komt.
Dat was (vrij lang geleden) wel anders.
Een van de minder positieve kanten van "ontwikkeling en beschaving" denk ik.
We zijn totaal ontreddert als de elektriciteit uitvalt. Zeer verontrustend eigenlijk.

Maar zolang er geen duidelijke voordelen zijn, zullen alleen idealisten (of visionairs) voor alternatieven kiezen.
Zou het ons misschien kunnen lukken om de polititiek ervan te overtuigen dat zonne-energie gebruiken en promoten aantoont dat je een visie hebt? O-)

Guus Assmann

(houtgestookt)
Reg. datum: 08 oktober 2006

Mijn speksteenkachel brandt op onbehandeld afvalhout van de plaatselijke Timmerschool :)

Bart

Reg. datum: 24 januari 2000

quote:
Speksteenkachel schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:36:
Mijn speksteenkachel brandt op onbehandeld afvalhout van de plaatselijke Timmerschool :)
Nu die lui nog even aansporen wat meer koperspijkertjes te gebruiken en je draait winst op je stookkosten :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Master of the Edit-button

Hey, dit is eigenlijk wel erg interessant :)
Niet dat ik op dit moment al een eigen huis heb, maar als ik er een heb, dan lijkt me dit eigenlijk wel een erg leuk project voor mezelf :)
Op de fotos op de site zie ik mar 3 redelijk klein uitziende paneeltjes. Persoonlijk zou ik dan voor wat grotere of gewoon meer van die kleintjes gaan. Liefst zoveel dat ik eigenlijk geen energiekosten meer heb of er zelfs winst op maak :P Hopelijk wordt het snel goedkoper om die dingen aan te schaffen, dan is het nog sneller om de aanschaf weer terug te verdienen.

Mijn naam is Gasaansteker! De duistere heerser van de 21ste eeuw! Want ook Lucifer raakt verouderd....
[hr]McKaamos heeft nu ook een blogje

quote:
McKaamos schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:54:
Op de fotos op de site zie ik mar 3 redelijk klein uitziende paneeltjes. Persoonlijk zou ik dan voor wat grotere of gewoon meer van die kleintjes gaan. Liefst zoveel dat ik eigenlijk geen energiekosten meer heb
Hoeveel elektriciteit verbruik jij per jaar McKaamos? Eén kWp aan zonnestroompanelen op je dak kost ongeveer ¤ 5500 en levert ongeveer 800 kWh per jaar op. Het gemiddelde verbruik van een Nederlands huishouden is 3500 kWh; als je dat volledig wil dekken komt dat op 3500 / 800 * 5500 = ¤ 24000. Verder heb je ook 40m2 aan schuin dak nodig of een nog groter oppervlak aan vlak dak.

Ik zou er ook best meer willen, maar het budget moet er wel zijn... Overigens verbruiken wij met zijn tweeën maar minder dan 1000 kWh per jaar (eerder 800kWh), waarvan de zonnestroompanelen zo's 500kWh zullen leveren.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 39 40 41 42 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: