Hoofdcategorieën
Topicacties

Het Grote Ubuntu Topic Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
...
Reg. datum: 26 februari 2001

oke thnx

...

quote:
Jesse schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 11:42:
[...]

Inplaats van onboard raid schijn je beter gewone linux software raid te gebruiken. Ik zou eens wat rondzoeken in de ubuntu forums of gewoon op google met als zoekwoord de naam van de chipset e.d.
Kan iemand dat bevestigen? Nu heb ik nl nog gewoon 2 losse diskjes erin hangen, maar binnenkort wil ik naar een fileserver, met misschien de Asus A8N als moederbord. Nu ondersteunt deze raid (0/1/5) met 4 sata disks, maar als deze slechter presteert dan de softwarematige linuxvariant binnen Ubuntu, ga ik natuurlijk voor de software Ubuntu raid:)

Portfolio | Your ecological footprint looks even bigger in melting snow

Reg. datum: 27 februari 2001

Ikzelf kan het niet bevestigen, want ik heb het van horen zeggen (Ik heb in het geheel geen eigen ervaringen met raid), maar zoals E-jey al zegt zijn al die onboard raid chippies in feite software raid (winraid zegmaar, netzoals de winmodems vroeger).

Een aannemelijke redenatie is denk ik dat 'linux' meer moeite zal stoppen in een goede universele software-raid oplossing dan in de ondersteuning van allerlei verschillende software-raid controllers. Maar of dit idd waar is weet ik niet.

Jesse wijzigde dit bericht 25-10-2006 13:32 (5%)

titel onder
Reg. datum: 09 juni 2001

quote:
Mithras86 schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:13:
[...]
Kan iemand dat bevestigen? Nu heb ik nl nog gewoon 2 losse diskjes erin hangen, maar binnenkort wil ik naar een fileserver, met misschien de Asus A8N als moederbord. Nu ondersteunt deze raid (0/1/5) met 4 sata disks, maar als deze slechter presteert dan de softwarematige linuxvariant binnen Ubuntu, ga ik natuurlijk voor de software Ubuntu raid:)

ik wil dat wel bevestigen hoor ;)

Prestatie is niet het enige waar je naar moet kijken, datazekerheid lijkt me ook niet onbelangrijk. Stel dat je moederbord het begeeft, hoe ga jij dan bij je data komen?

de software-raid is feitelijk hetzelfde als de pseudo-hardware-raid, en dus presteren ze ook vergelijkbaar.

quote:
smokalot schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 13:34:
[...]

ik wil dat wel bevestigen hoor ;)
O-)
quote:
Prestatie is niet het enige waar je naar moet kijken, datazekerheid lijkt me ook niet onbelangrijk. Stel dat je moederbord het begeeft, hoe ga jij dan bij je data komen?

Dat is wel een goed punt ja, waar ik nog helemaal niet bij stilgestaan had.
Je zou dus kunnen zeggen dat bij een softwarematige RAID 5 een van je hdd of je moederbord mag crashen :p

edit:
maar dit is wel heel offtopic, my bad...

mithras wijzigde dit bericht 25-10-2006 13:40 (4%)

...
Reg. datum: 26 februari 2001

maar met software matige raid kan je toch niet het os op een raid 0 zetten omdat je os meerdere disken ziet. met onboard raid zou dat toch wel moeten kunnen envenals echte hardware raid.

...

Reg. datum: 25 december 2005

Hey, ik zit nu nog steeds in 6.06, wilde toch voor de zekerheid ff de officieele release van 6.10 afwachten. Is het dan morgen gewoon een kwestie van een balkje "nieuwe update beschikbaar -> ubuntu-desktop" of moet je het zelf handmatig gaan upgraden?

www.flitspaal.nl

quote:
HetWonder schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 15:07:
Hey, ik zit nu nog steeds in 6.06, wilde toch voor de zekerheid ff de officieele release van 6.10 afwachten. Is het dan morgen gewoon een kwestie van een balkje "nieuwe update beschikbaar -> ubuntu-desktop" of moet je het zelf handmatig gaan upgraden?

Volgens mij komt ie wel via de update binnen...

Handig.. ik werk net 2 dagen met 6.06:)

Heeft iemand trouwens een idee hoe ik onder Wine een SMB connectie opzet naar een andere pc? Ik draai op de zaak een Windows agenda pakketje.. Het programma draait al, maar hij wil nietmet de DB connecten (=gewoon een gedeelde map op een andere pc..)

http://www.flitspaal.nl- http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/570889/last

titel onder

quote:
Zjemm schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 14:55:
maar met software matige raid kan je toch niet het os op een raid 0 zetten omdat je os meerdere disken ziet. met onboard raid zou dat toch wel moeten kunnen envenals echte hardware raid.
dat kan wel. Windows kan het misschien niet, maar linux wel... google maar om te zoeken hoe het moet.

quote:
HetWonder schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 15:07:
In de release notes van 6.10 komt vrijwel zeker te staan wat de aanbevolen manier van upgraden is.

Voor de rc van 6.10 is dat ook al het geval. Zie http://www.ubuntu.com/news/EdgyReleaseCandidate

quote:
Because this is the Release Candidate, you need to invoke the update manager explicitly. To do this, press Alt-F2 (or open a Terminal using Applications -> Accessories ->Terminal)
gksudo "update-manager -c -d"

This step will not be necessary on the final release.

Make sure you are up to date - click the "Check" button. If you are connected to the network, Update Manager should now tell you about the 6.10 ("Edgy Eft") release
Had je dus zo zelf te weten kunnen komen.

Jesse wijzigde dit bericht 25-10-2006 15:33 (31%)

quote:
Jesse schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 15:29:
[...]
In de release notes van 6.10 komt vrijwel zeker te staan wat de aanbevolen manier van upgraden is.

Voor de rc van 6.10 is dat ook al het geval. Zie http://www.ubuntu.com/news/EdgyReleaseCandidate

[...]

Had je dus zo zelf te weten kunnen komen.
En het staat zelfs in de TS: Mithras86 in "Het Grote Ubuntu Topic Deel 3" ;)

quote:

Maar dat's dus de procedure voor de RC, dat moet je ff wijzigen als de final er morgen is.
Ik ben overigens wel benieuwd hoe ze de optie om up te graden naar Edgy gaan presenteren. Het zal toch niet standaard gaan neem ik aan, anders is 6.06 een beetje voor noppes LTS-ed.

* Jesse gaat morgenavond even een nieuw linux os installeren (draai nou ff Debian Etch omdat Edgy Eft zichzelf ophing een tijdje terug), maar ik twijfel nog tussen Edgy Eft final of Opensuse 10.2 beta1. :D

Jesse wijzigde dit bericht 25-10-2006 15:50 (17%)

$geen_ondertitel
Reg. datum: 12 februari 2005

Ik gebruik nu al een tijdje ubuntu, maar met torrents downloaden heb ik nog steeds problemen.

zo kan ik nog steeds geen inkomende verbindingen ontvangen, en vind ik het lastig om hierover een goed artikel te vinden.

op dit moment wil help.ubuntu.com niks doen bij mij (wil mn browser een bestandje downloaden, meer niet) en eerlijk gezegd vind ik het forum van ubuntu te groot voor het leuk.

Iemand een tip waar ik wel info hierover kan vinden? Moet ik wat op de pc instellen? (hoe stel ik bijvoorbeeld in dat ik een vast ip wil?) Moet ik de router zelf instellen omdat dit niet lukt met upnp?

Security is not an option!
Reg. datum: 03 maart 2000

quote:
smokalot schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 15:24:
[...]

dat kan wel. Windows kan het misschien niet, maar linux wel... google maar om te zoeken hoe het moet.
Moet je die RAID ondersteuning dan in de kernel compileren, of mag dat wel gewoon een module zijn? Want als hij de module gaat laden, moet hij al bij het root fs kunnen... toch?

Imagining an infinite amount of monkeys with typewriters, at least one of these monkeys would type "To be, or not to be; that is the gezortensnhwshbla."

titel onder

quote:
_DH schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:39:
[...]

Moet je die RAID ondersteuning dan in de kernel compileren, of mag dat wel gewoon een module zijn? Want als hij de module gaat laden, moet hij al bij het root fs kunnen... toch?

ubuntu maakt gebruik van een initramfs, dus mag het een module zijn.

ik heb maar even gegoogled voor jullie: http://www.planamente.ch/...x_howto_root_lvm_raid.php
http://www.gentoo-wiki.co..._Install_on_Software_RAID
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-3136.html
http://www.howtoforge.com/linux_software_raid

allemaal van de eerste pagina als ik zoek naar "ubuntu software raid"

smokalot wijzigde dit bericht 25-10-2006 16:48 (34%)

Reg. datum: 03 mei 2004

quote:
killu schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:35:
Ik gebruik nu al een tijdje ubuntu, maar met torrents downloaden heb ik nog steeds problemen.

zo kan ik nog steeds geen inkomende verbindingen ontvangen, en vind ik het lastig om hierover een goed artikel te vinden.

op dit moment wil help.ubuntu.com niks doen bij mij (wil mn browser een bestandje downloaden, meer niet) en eerlijk gezegd vind ik het forum van ubuntu te groot voor het leuk.

Iemand een tip waar ik wel info hierover kan vinden? Moet ik wat op de pc instellen? (hoe stel ik bijvoorbeeld in dat ik een vast ip wil?) Moet ik de router zelf instellen omdat dit niet lukt met upnp?
Misschien gebruik je onder Windows standaard upnp en heeft je huidige client onder Ubuntu hier geen ondersteuning voor.
Wat je dan kan doen is kijken bij de settings van je torrentclient welke poort wordt gebruikt door het programma. Zorg dat iedere keer dezelfde poort wordt gebruikt(en dus niet steeds wisselt)

Het forwarden van zo'n NAT poort gaat eigenlijk onder Lunix hetzelfde als in Windows, je moet via de webpagina naar je router gaan(bij mij bv 192.168.1.1) en onder NAT de torrent poort toevoegen. Zet dan de poort open voor TCP en UDP, dan lukt het ook om peers te verbinden met DHT(trackerless protocol).

Voor meer informatie over NAT forwarden, kijk op http://www.portforward.com/ Hopelijk staat jouw router hierbij en is het dan nog makkelijker. Als jij trouwens een vast IP wil moet je dat ook via de router doen. (DHCP moet dan uit) Ik heb een dualboot met windows en onder Windows is mijn IP hetzelfde als in Ubuntu, en dat is nog altijd hetzelfde gebleven. En dat terwijl ik geen vast IP heb.

Als je nog een client zoekt(de standaard Ubuntu client is niet zo geweldig hoorde ik):
- Azureus: Je moet wel een beta hebben anders werkt het heel slecht. (werkt in principe goed)
- Bittornado: 1 torrent, 1 window. 2 torrents, 2 windows , etc. Wel altijd heel tevreden over geweest.
Verder bovenaan(of misschien deel 2) staat een verhaal over een nieuwe torrentclient, maar die is nog niet helemaal af geloof ik.

Reg. datum: 31 augustus 2005

Probeer tribler eens, gebruik ik naar volle tevredenheid.

quote:
jmk schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:58:
- Azureus: Je moet wel een beta hebben anders werkt het heel slecht. (werkt in principe goed)
Weet iemand misschien een repository waarop actuelere versies van azureus staan dan 2.4.2.0? 2.5.0.0 is al uit en met beta's zijn ze nog verder... handmatig installeren van tar.gz ben ik niet zo'n fan van, ik heb liever dat het allemaal automatisch geupdated blijft via synaptic m.b.v. een goede sources.list

Security is not an option!
Reg. datum: 03 maart 2000

quote:
Oh Smokalot, je bent geweldig :>

Imagining an infinite amount of monkeys with typewriters, at least one of these monkeys would type "To be, or not to be; that is the gezortensnhwshbla."

getfirefox.com
Reg. datum: 02 februari 2002

quote:
killu schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 16:35:

Ik gebruik op mijn debian server mldonkey, omdat daar een web-interface op zit. Alles-in-een voor Torrent en vele andere P2P netwerken (alhoewel het, zoals je in de naam kan zien, voornamelijk voor het eDonkey/eMule netwerk is ontwikkeld). Er is ook een gnome en windows frontend voor :)

quote:
HetWonder schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 17:25:
[...]

Weet iemand misschien een repository waarop actuelere versies van azureus staan dan 2.4.2.0? 2.5.0.0 is al uit en met beta's zijn ze nog verder... handmatig installeren van tar.gz ben ik niet zo'n fan van, ik heb liever dat het allemaal automatisch geupdated blijft via synaptic m.b.v. een goede sources.list

Ik heb gewoon via de synaptic de "nieuwste" versie gedownload en geinstalleerd. Vervolgens heb ik een .jar file gedownload(Azureus 2.5.0.1B.jar of iets in die trend) en die hernoemd naar azureus2.jar en die vervangen met de azureus2.jar file in mijn java directory. Zorg wel dat Azureus niet aanstaat als je dit doet. Werkt perfect zo!
Ik zou hem hier vandaan halen: http://azureus.sourceforge.net/index_CVS.php
quote:
I did this and it works very well this is how i did it

close Azureus

download the file from the link above,
save the file to desktop, rename file to Azureus2.jar,
the open a terminal and type this

cd to Desktop

code:
1
sudo cp -rv Azureus2.jar /usr/share/java/

Je kan de huidige "synaptic" versie niet gebruiken, Zogenaamde tips verdwijnen niet en de system-tray functionaliteit is mank. Met de nieuwste Beta .jar file werkt alles perfect zoals het zou moeten.

Ik heb wel enorme heimwee naar uTorrent trouwens...

jmk wijzigde dit bericht 25-10-2006 21:37 (18%)

Nog even iets uit de TS (update nodig):
quote:
Firefox 2 ("bon echo", nu nog beta)
De link verwijst ook nog naar de beta, en t'is nu final...

1600kb of shit

Mensen die een zwarte scherm krijgen met de nvidia-driver: verwijder eeprom uit /etc/modules

quote:
jmk schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 21:30:
Ik heb gewoon via de synaptic de "nieuwste" versie gedownload en geinstalleerd. Vervolgens heb ik een .jar file gedownload(Azureus 2.5.0.1B.jar of iets in die trend) en die hernoemd naar azureus2.jar en die vervangen met de azureus2.jar file in mijn java directory. Zorg wel dat Azureus niet aanstaat als je dit doet. Werkt perfect zo!
Ik zou hem hier vandaan halen: http://azureus.sourceforge.net/index_CVS.php
Werkt perfect. Bedankt!

Alhoewel ik loop nog tegen een vreemde foutmelding op...

Ik download alles altijd naar een FAT32 schijf (compatibiliteit met windows enz). Resultaat is dat ik bij het laden van elke torrent de foutmelding "Fout. Bewerking niet toegestaan. Setlength fails <blabla".

Ik heb de oplossing gevonden op deze pagina, met als enige beperking dat ik nergens een optie "Enable incremental file creation." kan vinden, terwijl die er dus gewoon moet staan :S. Dus ik kan het probleem niet oplossen. Iemand een idee wat de oplossing wel moet zijn?

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: