- Stel je werkt en doet daarnaast geen studie. Je wilt een nieuwe pc van 3000 euro kopen. Boel centjes en PCprive bestaat niet meer. Als je deze pc aanschaft onder de noemer studie, kan je elk jaar (3000-10%)/3 = 900 euro opgeven bij de belastingaangifte. Dit komt neer op 400 euro die je af mag trekken. Maar..... ik doe geen studie. Zou je dat kunnen oplossen door in de maand dat je je computer aanschaft een LOI cursus (photoshop) oid te beginnen en daarvoor een nieuwe PC nodig hebben.
na een maand kom je erachter dat die studie toch niets voor je is. PC heb je gekocht centjes mag je opvoeren en je studie cancel je.
Zou deze constructie geaccepteerd worden (wettelijk natuurlijk, gevoel is een tweede
[ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je de studie kan afbreken]
Jaspertje wijzigde dit bericht 24-05-2006 11:48 (5%)
Nee, je kunt alleen scholingskosten aftrekken zolang je een opleiding/cursus doet. Je moet dus wel kunnen aantonen dat je de maanden waarover je de kosten wilt aftrekken ook echt bezig was met een studie.quote:Jaspertje schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 11:47:
Laatst had ik een gedachte over mijn 'scholingsuitgave':
- Stel je werkt en doet daarnaast geen studie. Je wilt een nieuwe pc van 3000 euro kopen. Boel centjes en PCprive bestaat niet meer. Als je deze pc aanschaft onder de noemer studie, kan je elk jaar (3000-10%)/3 = 900 euro opgeven bij de belastingaangifte. Dit komt neer op 400 euro die je af mag trekken. Maar..... ik doe geen studie. Zou je dat kunnen oplossen door in de maand dat je je computer aanschaft een LOI cursus (photoshop) oid te beginnen en daarvoor een nieuwe PC nodig hebben.
na een maand kom je erachter dat die studie toch niets voor je is. PC heb je gekocht centjes mag je opvoeren en je studie cancel je.
Zou deze constructie geaccepteerd worden (wettelijk natuurlijk, gevoel is een tweede)
[ik ga er natuurlijk wel vanuit dat je de studie kan afbreken]
quote:Canaria schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 14:24:
[...]
Nee, je kunt alleen scholingskosten aftrekken zolang je een opleiding/cursus doet. Je moet dus wel kunnen aantonen dat je de maanden waarover je de kosten wilt aftrekken ook echt bezig was met een studie.
Dat zou betekenen dat je dus eigelijk vanuit mijn rekenvoorbeeld waarbij je 900 euro per jaar had maar 900/12 = 75 euro mag opvoeren omdat je de 1e maand de PC kocht en die ene maand wel voor scholing hebt gebruikt?
Mijn PC koste maar 1000 euro dus voor mij maakt het niet uit, maar ik speelde met de gedachte
Jaspertje wijzigde dit bericht 24-05-2006 15:11 (7%)
IK HAD BETER MOETEN LEZEN EXCUUS!
SEQREEL wijzigde dit bericht 27-05-2006 23:40 (22%)
Reden: Tja weer te snel geweest
www.abovedalaw.nl
Reg. datum: 22 mei 2003
Na dit topic doorgelezen te hebben en ook de bd site, zit ik toch met een paar vragen. Ze zijn hier al voorbij gekomen maar op 1 of andere manier kom ik er toch niet uit (als dat wel zo was, had ik beter een andere studie kunnen doen
M'n situatie: ben aug. 2004 afgestudeerd, en heb daarvoor 2 jaar zelf (dus vanaf 2002) mijn studie zelf betaald met een nul lening + OV van de IBG. Die tijd heb ik bij mijn ouders gewoond (en ook nog een tijdje op het adres van mijn zus, waarbij ik bij haar stond ingeschreven).
Vanaf juni 2004 ben ik gaan samenwonen met mijn vriendin (geen fiscaal partner) en in begin van 2004 een PC aangeschaft (a 1500, bonnetje is nog wel te vinden), wat naar mijn inziens onder de noemer "studiekosten" valt.
In 2004 heb ik mijn betaalde afstudeerproject gedaan, was ik ook nog werkzaam bij mijn PT job en heb ik nog diverse baantjes gehad. Over 2004 heb ik omdat ik het volle pond aan de belastingdienst betaalde door de baantjes, zo'n 1500 euro terug kunnen krijgen. In de jaren daarvoor heb ik wel aangifte gedaan, maar niks teruggekregen.
Nu lees ik dus over middeling, omdat je de studiekosten en PC gedeeltelijk kan terugvorderen en als je inkomen flink schommelt(toch?). Maar nadat ik de berekening op de site van berekenhet.nl had gedaan, kon ik een bedrag van rond de 700 euro terugvragen. Logisch lijkt mij, omdat ik in 2004 teveel belasting had betaald en over die andere jaren niks. Maar mijn vraag is nu: hoe kan ik dan het beste de studiekosten invullen, het lijkt mij namelijk dat ik 2004 "met rust moet laten" als het gaat om middeling om de andere jaren gelijk te trekken.
Is het dan bijvoorbeeld mogelijk dat ik mijn studiekosten (waarvan dan 2001 door mijn ouders betaald werd, en er toen ook een PC werd aangeschaft a 1200 euro voor ons) over 2001, 2002 en 2003 kan laten gaan.... (en wat zien ze als studiekosten: zijn dat boeken + het volledige collegegeld ?) Of per jaar een wijziging aanvragen. Ik had net even snel wat studiekosten berekend, en dan zou ik 30 euro meer krijgen over die 1500 (tja 30 maakt mij niet zoveel uit, maar als 3x is is het toch wel mooi meegenomen...)
Met deze (grote) vraag blijf ik toch wel even mee zitten... wie kan me hierbij duidelijkheid in verschaffen ?
Alvast bedankt!
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Moet ik nu bezwaar gaan maken, of toch wachten op de definitieve aanslag?
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Als je eens goed het overzicht op de achterkant bestudeerd en je aangifte kun je ze wel degelijk vergelijken.
Is het inkomen in box bijvoorbeeld gelijk bij beiden of niet.
Hallo allemaal
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Op zich lukt het wel , alleen ik kom maar niet achter een ding
WAAR geef ik nu aan hoeveel voolopige teruggave ze in 2005 ontvangen hebben (ivm hun hypotheek)
Intel Duo 2 Core E8400,EVGA 680i,2x 1GB G-skill DDR800,Saphire 4870 512mb,2x 250GB SATA II HD,Vista Home Premium,Apple Cinema 20"
Bij de te verrekenen bedragen. Zit inderdaad ergens aan het eind van de checklist.quote:seninha schreef op maandag 26 juni 2006 @ 20:47:
WAAR geef ik nu aan hoeveel voolopige teruggave ze in 2005 ontvangen hebben (ivm hun hypotheek)
And I know that assholes grown on trees, but I'm here to trim the leaves...
Daarbij heb ik in loondienst gewerkt. Nu moet ik zo'n EUR 300,00 betalen. Kan dat te maken hebben met de uitkering?
Comp specs LinkedIn
Canon EOS 300X kit+BP220+Sigma 70-300 macro
Op die uitkering had je dus recht in 2004? Dan valt deze ook onder de aangifte van 2004, ondaks het feit dat de uitbetaling in een ander jaar geschiedde. In dat geval hoef je hem dus niet op te voeren bij je aangifte over 2005, maar wel (eventueel met terugwerkende kracht) bij je aangifte over 2004. Bel anders even met de beslastingtelefoon, die kunnen je ongetwijfeld zo verder helpen.quote:PcDealer schreef op donderdag 29 juni 2006 @ 16:17:
Ik heb in 2005 een uitkering ontvangen vanwege een gefrustreerde ww-aanvraag uit 2004 (ja, duurde een jaar). In een keer stond ik weer in de plus
Daarbij heb ik in loondienst gewerkt. Nu moet ik zo'n EUR 300,00 betalen. Kan dat te maken hebben met de uitkering?
alles waar "te" voor staat is slecht, behalve Terweksel
In voorjaar 2005 heb ik aangifte gedaan (voor teruggave) ivm extra medische kosten die ik gemaakt heb in 2004, welke niet vergoed werden door de ziektekostenverzekering.
Hierdoor kreeg ik in juli 2005 een voorlopig bedrag terug.(waar totop heden nog geen uiteindelijke verekkening op heeft plaatsgevonden of enige ander bericht)
Nu moet ik aangifte over 2005 doen en vraag ik me af of ik dit bedrag nu weer moet opgeven onder het kopje terug ontvangen bedragen? Zodat het weer bij m'n inkomen wordt opgeteld?
edward2 wijzigde dit bericht 30-06-2006 21:24 (12%)
*Intel Q6600@ 3,3 gHz*Asus P5E* Club3d HD4870X2 quad CF*4 GB OCZ 6400C4*adaptec 19160U160*Quantum Atlas 15KII SCSI U160 147Gig*Eizo T966*X-Fi Fatal1ty*Logitech Z5500*Coolmaster RP 1000W*Vista64 Ultimate*
Reg. datum: 13 november 2000
Thanx!quote:cowgirl schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 21:28:
Nee, dat moet je niet. Terug ontvangen bedragen slaat alleen op een voorlopige teruggaaf die je gekregen hebt over 2005. Dus bijvoorbeeld hypotheekrenteaftrek.
*Intel Q6600@ 3,3 gHz*Asus P5E* Club3d HD4870X2 quad CF*4 GB OCZ 6400C4*adaptec 19160U160*Quantum Atlas 15KII SCSI U160 147Gig*Eizo T966*X-Fi Fatal1ty*Logitech Z5500*Coolmaster RP 1000W*Vista64 Ultimate*
Wie weet wanneer ik mijn belastingzooi op moet gaan geven ?
Ik heb sinds 7 februari ( tekenen koopcontract ) een huis gekocht. Moet ik elk jaar aan het einde aangifte doen of moet ik dit per jaar rond 7 februari doen ? Ik heb namelijk nog het 1 en ander terug te krijgen heb ik begrepen ivm div kosten van aankoop van het huis ( notariskosten ofzo en hypotheekkosten )
Acer 5920G GF8600GT 256mb 2GB mem 160GB HD Flaptop
Je moet toch altijd aangifte doen over het voorgaande jaar?quote:Kzyto schreef op zondag 05 november 2006 @ 16:08:
Topic is een beetje verlopen maar beter hier mijn vraag stellen dan een nieuw topic openen.
Wie weet wanneer ik mijn belastingzooi op moet gaan geven ?
Ik heb sinds 7 februari ( tekenen koopcontract ) een huis gekocht. Moet ik elk jaar aan het einde aangifte doen of moet ik dit per jaar rond 7 februari doen ? Ik heb namelijk nog het 1 en ander terug te krijgen heb ik begrepen ivm div kosten van aankoop van het huis ( notariskosten ofzo en hypotheekkosten )
Comp specs LinkedIn
Canon EOS 300X kit+BP220+Sigma 70-300 macro
Acer 5920G GF8600GT 256mb 2GB mem 160GB HD Flaptop
In theorie zijn theorie en praktijk hetzelfde, in de praktijk niet.
Hier de berekening van een voorlopige teruggaaf voor 2007.
paknaald wijzigde dit bericht 05-11-2006 16:38 (23%)
Reg. datum: 12 december 2001
Nu vraag ik me af het nu verder gaat. Duurt zoiets lang? Krijg ik een bevestiging dat ik een verzoek heb ingediend? Wie heeft hier ervaring mee?
"He who thinks knows evertyhing, knows nothing" - Socrates
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last