Hoofdcategorieën
Topicacties

[Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
[Ervaringen] Hoe en wat over partyfotografie deel 3

In deze startpost worden veelgestelde vragen beantwoorden over het hoe en wat van partyfotografie, en worden er tips gegeven :)

De vorige delen:
Policy

Voor dit topic geldt dezelfde policy als die van de gehele FG, dus geen thumbnails breder dan 600 pixels en al helemaal geen fullsize platen. De bedoeling is dat hier alleen partyfotografie-platen verschijnen, voor concerten en festivals kan je bij de buren terecht. Doe ook iedereen een plezier, en gebruik de check images knop wanneer je foto's post. Dit scheelt een hoop scrollwerk.

Ah cool, ik koop een vette camera en ik ga ook eens even...

Helaas, zo werkt het niet. Hoewel je bij de kleinere clubs wel binnen komt met de camera, en ze er daar vaak ook nog blij mee zijn vanwege de extra exposure, gaat je dit niet lukken bij de grotere partyorganisaties. De controles aan de deur zijn erg streng, zelfs met een Ixus wordt je tegengehouden, laat staan met het materiaal waarmee de gemiddelde serieuze partyfotograaf aan komt zetten.

Hoe kom je dan binnen? Netwerken, leer veel mensen kennen en onderhoudt véél contacten. Wees punctueel, laat wat van je horen als je dat hebt afgesproken en stuur je resultaten zo snel mogelijk naar je opdrachtgever.

Er zijn veel handige mensen met een fotocamera, dus je zult er op wat voor gebied dan ook met je hoofd boven het maaiveld uit moeten komen. Persaccredities worden niet zomaar weggegeven, je moet jezelf kunnen verkopen.

Welke camera moet ik kopen?

Hoewel je soms fotografen tegenkomt met prosumercamera's is het bijna standaard dat er DSLR's worden gebruikt. De reden hiervoor is de flexibiliteit van de DSLR qua lenzen en accessoires én de ruisvrijheid van de gemiddelde DSLR. Daarbij zijn de flitsers die voor de DSLR's verkrijgbaar zijn over het algemeen geavanceerder en degelijker.
Welke flitser moet ik kopen?

Dit is uiteraard afhankelijk van het merk, maar zorg dat je een flitser koopt die van het TTL-systeem van je camera gebruik maakt. Voor Canon
(E-TTL) zijn dit bijvoorbeeld de 420EX, 430EX, 550EX en de 580EX. Voor Nikon (I-TTL) zijn dit onder andere de SB-600 en de SB-800. Het is erg prettig om over Flash Exposure Compensation te beschikken, en het liefste op de flitser vanwege de bereikbaarheid van de functie. Ook kan het handig zijn om manueel je instellingen op de flitser in te kunnen stellen.

Welke lenzen moet ik kopen?

Dat ligt heel sterk aan je budget en wat je precies wil doen. Lichtsterk glas is natuurlijk prachtig, maar het kost een vermogen om het allemaal op te bouwen. Daarbij heb je vaak last van de te beperkte DOF van écht lichtsterk glas, zoals de 50mm 1.4 van Canon. Voordeel is wel dat wanneer je dit soort lenzen dichtknijpt om de DOF wat groter te krijgen, de scherpte navenant toeneemt. Voor de minder bedeelden heb je voor met name de peopleshots geen gigantisch lichtsterk glas nodig.

Wat ook erg prettig kan zijn in dit soort omstandigheden zijn lenzen met IS/VR/OS die ervoor zorgen dat je met langere sluitertijden kunt werken zonder dat je bewegingsonscherpte krijgt. Hoewel je minder snel last hebt van bewegingsonscherpte wanneer je flitst blijft het een prettige optie.

Do's en dont's
  • draag gehoorbescherming!Doe het voor je eigen bestwil. De bekende gele schuimdoppen kosten je bij de drogist ongeveer ¤2,50 en nog veel minder in de grootverpakkingen. De wat betere herbruikbare doppen, die een fijner draagcomfort hebben, kosten wat meer, en voor op-maat-gemaakte doppen ben je al snel richting ¤150-170 kwijt, afhankelijk van het soort en de gebruikte filters.

Voor een uitgebreide uitleg over de verschillende soorten doppen die verkrijgbaar zijn kun je post van Jumpstart doorlezen waarin de werking en de kosten van de verschillende soorten doppen worden beschreven.
Gallery's van partyfotografen hier op GoT en anderen

Mocht je een toevoeging hebben voor deze lijst, post die er dan bij als je toch al ging posten. Ga er niet speciaal een post voor neerzetten aub :)

Kiss the Moonlight

Toevoeging (en verkapte terugvindpost) is het volgende linkje, vermomd als quote:
quote:

No-brainer: zorg wel voor multicoated filters, want filters zonder anti-reflectie coating kunnen voor flinke contrastvermindering, ghosting en flaring zorgen...

Extra tip/hint: Zijn uitleg over flitsen is een must-read, naar mijn bescheiden mening :Y)

JumpStart wijzigde dit bericht 30-03-2006 19:33 (19%)

"Consider how clunky the term "the F-word" is. The authentic article, by contrast, explodes into space from a gate formed by the upper incisors and the lower lip. Then it slams to a dramatic glottal cough."

Hoi!
Reg. datum: 13 oktober 2000

Ik heb zin in Carl Cox & Friends, lekker rustig mijn ding doen en dergelijke :9

PSN: Paxlie || <--- meest verrassende PSN ooit, ik weet het

Volgende week ga ik bezig hier in de lokale club voor een nieuwe editie van hun (twee?)maandelijkse feestje, heb ik ook weer erg zin in :)
zie mophor
Reg. datum: 08 juni 2001

quote:
Paxlie schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:38:
Ik heb zin in Carl Cox & Friends, lekker rustig mijn ding doen en dergelijke :9
ik ook :) weer wat nieuwe dingen die ik wil gaan doen, weer es experimenteel bezig. Leuke plaatjes schieten, zoals dat heet. :)

it ain't about the pictures, it ain't about the camera's, it's about the journey and the experience. Live it - every second of it. Smile, have fun, and dream wild! Live in the now!

Reg. datum: 15 april 2005

Het lijkt me weleens leuk om met iemand mee te gaan die wat meer van fotografie afweet, tijdens een feest ofzo... Maarja wie wil mij mee hebben :+ ;) Lijkt me leuk omdat je dan gewoon real-time commentaar kunt krijgen van iemand met verstand van zaken etc.

Ambtenaar!

Deeltje zoveel.. gaat lekker :) Ik gooi per 1 april mijn nieuwe site online, meer de party site. En wil daarnaast nog een fotografie site gaan maken :)
Hoi!

quote:
Heaget schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:50:
Het lijkt me weleens leuk om met iemand mee te gaan die wat meer van fotografie afweet, tijdens een feest ofzo... Maarja wie wil mij mee hebben :+ ;) Lijkt me leuk omdat je dan gewoon real-time commentaar kunt krijgen van iemand met verstand van zaken etc.
Mjah, toch gaat dat niet werken. Als je toch tips wil hebben. Maak foto's en loop dan gewoon naar de fotograven die aanwezig zijn en vraag het even aan hun :)

Zo ik geef ff een vriend van mij op voor in het lijstje -spam, zie bericht hieronder-
Hij zal zich binnenkort wel registreren ik heb hem al over dit topic vertelt :)

Zoefff wijzigde dit bericht 30-03-2006 20:24 (21%)

Ut leaven he

Modbreak:
Het lijstje in dit topic bestaat uit partyfotografen die al veel in het topic en/of GoT kwamen. Jij hebt je speciaal geregistreerd om in het lijstje terecht te komen, wat in mijn boekje gewoon onder spam valt. Iets wat we niet toestaan, zoals je kan lezen (en als het goed is hebt gelezen) in de registratievoorwaarden.

Zoefff wijzigde dit bericht 30-03-2006 20:24 (93%)

Lucpoels.nl Become famous and join the party!

zie mophor

quote:
Heaget schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 19:50:
Ik denk dat het nadeel is dat een fotograaf op zo'n event ook moet presteren. En ondanks dat ik het geen probleem vind om een kennis een keer mee te nemen (been there done that) is het met mensen die je van een forum kent toch even anders. :)

luc, zoals in het 1e bericht in dit topic is aangegeven, is dit topic niet bedoeld om je website te spammen. Je kan het zijdelings noemen als je hier wat dingen laat zien of vraagt oid. Maar de manier waarop jij het hier zo neerdumpt is werkelijk niks.

HunterPro wijzigde dit bericht 30-03-2006 20:16 (18%)

it ain't about the pictures, it ain't about the camera's, it's about the journey and the experience. Live it - every second of it. Smile, have fun, and dream wild! Live in the now!

Weer een nieuw deel! :D terug vind post
Binnenkort weer eens naar een disco ergens om wat verder te oefenen! :)

D200 - MBD200 - D50 | 18-55 - 50 - 70-300 | SB600 - SB800

Ut leaven he

quote:
HunterPro schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:15:
[...]
Ik denk dat het nadeel is dat een fotograaf op zo'n event ook moet presteren. En ondanks dat ik het geen probleem vind om een kennis een keer mee te nemen (been there done that) is het met mensen die je van een forum kent toch even anders. :)

luc, zoals in het 1e bericht in dit topic is aangegeven, is dit topic niet bedoeld om je website te spammen. Je kan het zijdelings noemen als je hier wat dingen laat zien of vraagt oid. Maar de manier waarop jij het hier zo neerdumpt is werkelijk niks.
nou zeg ;) Wordt het meteen afgekraakt :( Welkom zeg :O

zie mophor

quote:
lucpoels schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:22:
[...]

lees dan eens een topic voordat je het gebruikt als reclamezuil. Dit is een discussietopic, geen plakpaal. :)

Vandaag @ kraagjes.nl:
Reg. datum: 18 september 2001

Kom, niet overdrijven he. Het komt misschien wat direct over, maar HunterPro heeft wel gelijk. Het word niet gewaardeerd om je site zomaar te spammen, iets wat jij wel doet (zie ook je vorige bericht). Het is prima om gezellig mee te doen in het topic en wat fototjes te laten zien (waarvan jij denk dat de kwaliteit kan tippen aan de rest van de foto's die je hier ziet), maar zomaar met de deur in huis vallen komt wat spammerig over. Laten we hier in ieder geval weer on-topic doorgaan :)
Ut leaven he

Okey dan plaats ik eerst wel wat fot''s van mij :)Om de pagina wat aan te kleden
quote:
lucpoels schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:22:
[...]

Hoi!

quote:
lucpoels schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:29:
Okey dan plaats ik eerst wel wat fot''s van mij :)Om de pagina wat aan te kleden
[...]

Als je nou eerst eens gewoon actief meepost?
Dan willen mensen daarna vanzelf wel wat werk van je zien. Post anders ook eens een showcase of een testcase of iets dergelijks, maar ga niet gelijk de url van je site neerknallen want dat is gewoon niet gewenst :)

Ut leaven he

Hier een aantal voorbeelden van wat foto's die ik heb gemaakt in het seizoen van 2005.
De foto's zijn gemaakt in een aantal feesttenten in Zuid-Limburg

http://members.home.nl/lpoels/gitaarristbtlucpoelsnl.jpg

http://members.home.nl/lpoels/gittarrisrhlucpoelsnl.jpg

http://members.home.nl/lpoels/pikkatrillazlucpoelsnl.JPG

http://members.home.nl/lpoels/rhvanvoorlucpoelsnl.jpg

Wat is jullie mening over de foto's zelf ?( Buiten de reclamen van toennet :D )

lucpoels wijzigde dit bericht 30-03-2006 20:44 (30%)

Hoi!

Ik vind eigenlijk alleen de eerste echt goed....
De rest vind ik persoonlijk niet echt bijzonder, magoed ik sta dan ook bekend als zeikerd :Y)

Ut leaven he

quote:
Paxlie schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:44:
Ik vind eigenlijk alleen de eerste echt goed....
De rest vind ik persoonlijk niet echt bijzonder, magoed ik sta dan ook bekend als zeikerd :Y)
Bedankt voor jou reacties, ik houw wel van wat kritisch commentaar.:) Vindt je me erg goed omdat die zo duielijk is? Of door het minder felle kleuren effect?

Hoi!

quote:
lucpoels schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:48:
[...]

Bedankt voor jou reacties, ik houw wel van wat kritisch commentaar.:) Vindt je me erg goed omdat die zo duielijk is? Of door het minder felle kleuren effect?

houding van die gast spat er gewoon uit, die spot erbij maakt het ook af. De rest is onderbelicht en die andere is stom geflitst waardoor het er allemaal veel te hard uitziet en er totaal geen sfeer meer is.

Overigens gelden hier ook nog wat regels met de maten van je foto's. Lees die ook even door :)

Reg. datum: 30 november 2001

Met bovenstaande (foto 2 gaat ook wel). 3 is ook ontzettend lelijk ingeflitst. Waarom schiet je eigenlijk met zo'n grote DoF?

er lijken trouwens wel zwarte balken boven en onder te zitten bij 2 en 4 :?

edit: how, wat loopt dit topic snel, maar "bovenstaande" is nog zelfde persoon

inquestos wijzigde dit bericht 30-03-2006 20:53 (19%)

Ut leaven he

quote:
inquestos schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 20:52:
Met bovenstaande (foto 2 gaat ook wel). 3 is ook ontzettend lelijk ingeflitst. Waarom schiet je eigenlijk met zo'n grote DoF?

er lijken trouwens wel zwarte balken boven en onder te zitten bij 2 en 4 :?

edit: how, wat loopt dit topic snel, maar "bovenstaande" is nog zelfde persoon
Op foto 4 zie je id zwarte balke, deze zijn boven waarschijnlijk van het doek en onder van het podium. :? Ik denk een monitor( Box ) is me zelf eigleijk nog nooit opgevallen

lucpoels wijzigde dit bericht 30-03-2006 20:56 (9%)

Kiss the Moonlight

Look before you leap lucpoels

Ik bedoel, hoe meer zielen hoe meer vreugd, maar dat betekent nog niet dat je zonder beetje voor-werk zomaar binnen kan komen banjeren. Beetje op verkeerde voet begonnen dus. Copy/paste uit de openingspost:
quote:
Policy

Voor dit topic geldt dezelfde policy als die van de gehele FG, dus geen thumbnails breder dan 600 pixels en al helemaal geen fullsize platen. De bedoeling is dat hier alleen partyfotografie-platen verschijnen, voor concerten en festivals kan je bij de buren terecht. [...]
Ik ben wel benieuwd naar wat van je favo party foto's :)

"Consider how clunky the term "the F-word" is. The authentic article, by contrast, explodes into space from a gate formed by the upper incisors and the lower lip. Then it slams to a dramatic glottal cough."

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: