Hoofdcategorieën
Topicacties

Aangifte 2005 - Tips en Trucs

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 06 november 2002

quote:
urk_forever schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 13:12:
[...]

Klopt dit? Want dan zou mijn vriendin ook een extra aftrek post twv 787 euro hebben ivm aanschaf bril a 500 euri??

Je zal eerst boven een drempel uit moeten komen voordat je er aanspraak op maakt. Om dit te checken vul dat aangifte in en vul daar onderstaande posten in:
- ingehouden ziektenpremie van werkgever
- Betaalde premie ziekenfonds (wat je zelf betaald)
- Huisapotheek (standaard 23 euro voor iedere persoon)
- Hulpmiddelen (dus de bril van 500 eurie)
kom je dan boven de drempel en heb je een uitgave gedaan van meer dan 311 euro (ja 500 zelfs) dan maak je hier aanspraak op.

Zie ook onderstaand:
quote:
Nieuwe belastingregels voor chronisch ziekenBron: BN De Stem - Anita de Haas

Dinsdag 23 december 2003 - Met terugwerkende kracht tot 1 januari 2003 gaat een nieuwe fiscale regeling in voor de vaste aftrek 'chronisch zieken'. Die komt erop neer dat bijna iedereen in een bepaald jaar voor de fiscus wel eens 'chronisch ziek' kan zijn.

Voor de fiscus ziet de definitie van 'chronisch ziek' er voortaan heel anders uit. Er ligt een nieuwe regeling die ieder jaar opnieuw bepaalt of iemand in aanmerking komt voor de vaste aftrek ofwel het ‘chronisch ziekenforfait’ of niet.
Dat is een bedrag van 776 euro (prijspeil 2004) dat bij de kosten opgeteld mag worden zodat sneller de drempel overschreden wordt om voor aftrek van ziektekosten in aanmerking te komen. De drempel overigens blijft 11,2 procent van het verzamelinkomen (van de belastingplichtige en partner samen) met een minimum van 762 euro en een maximum van 5.936 euro.

Forfait
De nieuwe regeling om voor de vaste aftrek ‘chronisch zieken’ in aanmerking te komen maakt onderscheid in ziektekosten die voor iedereen kunnen gelden (de betaalde ziektekostenpremies plus werkgeversdeel, controle tandarts) en ‘specifieke ziektekosten’ die vaker dan gemiddeld van toepassing zijn voor chronisch zieken en gehandicapten. De vaste aftrek van 776 euro wordt toegekend als iemand in een kalenderjaar kan aantonen voor meer dan 307 euro aan deze ‘specifieke ziektekosten’ te hebben betaald.

Als 'specifieke ziektekosten’ zijn nu benoemd: hulpmiddelen, eigen bijdrage medicijnen, dieetkosten, extra uitgaven voor kleding en beddegoed en de eigen bijdrage voor verblijf in een AWBZ-instelling.
Onder hulpmiddelen verstaat de fiscus, zo blijkt bij navraag bij de Belastingdienst, alles wat een mens in staat stelt de normale lichaamsfuncties te gebruiken, ofwel om te horen, te eten, te zien en voort te bewegen. Het gaat dus niet alleen om een rolstoel, braille, aangepaste schoenen en gehoorapparaat, maar ook om een kunstgebit, kronen, matrassen en een bril.
@RikTW: check goed wat allemaal onder specifieke ziektekosten valt. Om je een idee te geven; ik heb mijn zoontje laten inenten tegen Pneumokokken. Deze enting heb ik zelf betaald en valt onder een van de specifieke ziektekosten. ps: ook lenzen en lenzenvloeistof valt onder Hulpmiddelen bij ziektekosten. :*)

Zosas wijzigde dit bericht 29-03-2006 14:25 (11%)

Seeing is believing, but even a blind man can believe

The man with the plan
Reg. datum: 17 januari 2001

quote:
Zosas schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:16:
[...]

Je zal eerst boven een drempel uit moeten komen voordat je er aanspraak op maakt. Om dit te checken vul dat aangifte in en vul daar onderstaande posten in:
(..)
kom je dan boven de drempel en heb je een uitgave gedaan van meer dan 311 euro (ja 500 zelfs) dan maak je hier aanspraak op.
Volgens mij staat in de tekst die je quote iets anders dan wat je hier boven zegt. In de quote staat dat iedereen die meer dan 30x euro uitgeeft aan "iets" wat met een chronische ziekte te maken heeft 787 mag aftrekken. Dit staat dan los van de "normale" ziektekostenaftrek.
quote:

Zie ook onderstaand:

[...]

@RikTW: check goed wat allemaal onder specifieke ziektekosten valt. Om je een idee te geven; ik heb mijn zoontje laten inenten tegen Pneumokokken. Deze enting heb ik zelf betaald en valt onder een van de specifieke ziektekosten. ps: ook lenzen en lenzenvloeistof valt onder Hulpmiddelen bij ziektekosten. :*)

Great minds think alike!

No soup for you!!
Reg. datum: 14 januari 2004

quote:
Zosas schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:16:

Ja, als brillen en lenzen e.d. er onder vallen: dat is allemaal gewoon vrij verkrijgbaar, toch? Ik zie niet dat de belastingdienst ergens checkt of je ook echt ziek bent. Toch kan ik me niet voorstellen dat ze zo'n enorm gat laten zitten. Dat zou betekenen dat heel veel mensen boven de drempel kunnen komen.
quote:
Verbal Kint schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:44:
[...]

Volgens mij staat in de tekst die je quote iets anders dan wat je hier boven zegt. In de quote staat dat iedereen die meer dan 30x euro uitgeeft aan "iets" wat met een chronische ziekte te maken heeft 787 mag aftrekken. Dit staat dan los van de "normale" ziektekostenaftrek.

[...]
Nee hoor; volgens mij staat er gewoon dat voor chronisch zieken een forfaitaire aftrek bestaat waardoor de totale ziektekosten eerder boven de drempel uitkomen: totale kosten = Algemene uitgaven + specifieke uitgaven + Overige ziektekosten of buitengewone uitgaven

RikTW wijzigde dit bericht 29-03-2006 15:28 (32%)

Reg. datum: 02 juli 1999

quote:
Verbal Kint schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:14:
[...]

Ja dat mag.

Zie deze brochure: http://download.belasting...n_2006_ib2751t61fdbui.pdf

Je doet dus 8x het bedrag van 2004/2005 en 4x het bedrag van 2005/2006 (als je teninste het hele afgelopen jaar gestudeerd hebt).
Beste Verbal Kint, ik zie nu in die PDF dat er staat "Bij voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting 2006 voor buitenlandse belastingplichtigen"... Klopt dit wel dan, geldt dit ook voor binnenlandse belastingplichtigen??

The man with the plan

quote:
Martijn schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:07:
[...]

Beste Verbal Kint, ik zie nu in die PDF dat er staat "Bij voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting 2006 voor buitenlandse belastingplichtigen"... Klopt dit wel dan, geldt dit ook voor binnenlandse belastingplichtigen??

Is inderdaad een gegooglde folder (site van belastingdienst is niet verschrikkelijk doorzichtig), maar dit is voor zover ik weet de standaard regeling voor iedereen.

quote:
RikTW schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 14:49:
[...]

Nee hoor; volgens mij staat er gewoon dat voor chronisch zieken een forfaitaire aftrek bestaat waardoor de totale ziektekosten eerder boven de drempel uitkomen: totale kosten = Algemene uitgaven + specifieke uitgaven + Overige ziektekosten of buitengewone uitgaven

Ik zou bijna zeggen: we hebben allebei gelijk. :)
De drempel wordt inderdaad lager omdat je inkomen daalt, vanwege de aftrek. Maar die aftrek op zich staat los van andere ziektekosten regelingen. Je kunt dus wel chronisch zieken aftrek hebben (787) zonder dat je nog andere ziektekostenaftrek hebt.

Verbal Kint wijzigde dit bericht 29-03-2006 16:15 (41%)

Great minds think alike!

No soup for you!!

quote:
Verbal Kint schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:10:

Ik zou bijna zeggen: we hebben allebei gelijk. :)
De drempel wordt inderdaad lager omdat je inkomen daalt, vanwege de aftrek. Maar die aftrek op zich staat los van andere ziektekosten regelingen. Je kunt dus wel chronisch zieken aftrek hebben (787) zonder dat je nog andere ziektekostenaftrek hebt.

Huh :?
Ik lees:
quote:
Dat is een bedrag van 776 euro (prijspeil 2004) dat bij de kosten opgeteld mag worden zodat sneller de drempel overschreden wordt om voor aftrek van ziektekosten in aanmerking te komen.

Ik neem aan dat 'kosten' hier slaat op het totaal van de ziektekosten, dan gaat het toch allemaal op de grote hoop ziektekosten (dus, zoals gezegd: algemeen+specifiek+overig)?

Ook op de site van de belastingdienst staat deze vast aftrek onder het kopje 'Specifieke uitgaven'

RikTW wijzigde dit bericht 29-03-2006 16:28 (7%)

The man with the plan

quote:
RikTW schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 16:27:
[...]

Huh :?
Ik lees:
[...]

Ik neem aan dat 'kosten' hier slaat op het totaal van de ziektekosten, dan gaat het toch allemaal op de grote hoop ziektekosten (dus, zoals gezegd: algemeen+specifiek+overig)?

Ook op de site van de belastingdienst staat deze vast aftrek onder het kopje 'Specifieke uitgaven'
Inderdaad! Is dat ook weer de wereld uit. O-)

Great minds think alike!

quote:
[...]

Is inderdaad een gegooglde folder (site van belastingdienst is niet verschrikkelijk doorzichtig), maar dit is voor zover ik weet de standaard regeling voor iedereen.
Aangezien jij erg veel weet ;), weet je hier vast ook nog antwoord op:
quote:

Edit1: BTW, het boeit dus niet dat mijn vader het geld aan mijn hogeschool heeft overgeschreven? Stel dat je vragen krijgt namelijk... ;)

Edit2: Mijn vriendin is in juni vorig voor haar diploma SPH, in september is ze weer begonnen met de nieuwe opleiding. Hoeveel maanden mag je dan opgeven? In feite studeer je van juni tot september dus niet, maar je hebt er wel collegegeld voor betaald zeg maar, collegegeld wordt in laatste jaar van je opleiding namelijk niet minder...

Reg. datum: 06 november 2002

Nou ik heb de chronischeziekte forfait verwerkt en ik krijg bijna het dubbele terug dan zonder _/-\o_

Seeing is believing, but even a blind man can believe

Hiya, fellas!
Reg. datum: 28 juli 2000

Ik ben dit jaar er voor het eerst achter gekomen dat je de Premie ZFW op je loonstrook, de betaalde ziekenfondspremie en ¤23 voor de "huisapotheek" kunt aftrekken. Bij de aangifte over 2004 heb ik ¤235 moeten bijbetalen. Ik heb nu in het Aangifte-programma van 2004 bovenstaande aftrekposten ingevoerd en nu komt uit de berekening dat ik maar ¤107 bij hoef te betalen. Kan ik nu nog de aangifte van 2004 opnieuw verzenden en krijg ik dan het teveel betaalde bedrag alsnog terug? En kan dat ook nog over 2003? Dat zou wel super zijn!

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Ik heb nog een vraag over de kinderkorting en de combinatiekorting:
Eis voor kinderkorting volgens het aangifteprogramma:
quote:
In 2005 behoorde tot uw huishouden voor meer dan zes maanden minimaal één kind dat op 31 december 2004 jonger was dan 18 jaar.
Eis voor combinatiekorting volgens het aangifteprogramma:
quote:
In 2005 behoorde tot uw huishouden voor ten minste zes maanden, minimaal één kind dat op 31 december 2004 jonger was dan 12 jaar.

(Aanvullende combinatiekorting heeft dezelfde eis overigens)

Nu is ons kind in april 2005 geboren, dus is hij dan op 31-12-04 jonger dan 12 of 18 jaar?
Met andere woorden, voldoe ik aan deze eis?

quote:
[...]

Verbal Kint, nog een vraagje. Ik ben net het formulier van mijn vriendin aan het invullen, maar daar bestaat de mogelijkheid van studiekosten aftrekken helemaal niet op... :? Het is een E formulier... Ik zelf doe het digitaal voor Ondernemers, daar kan het inderdaad wel... Idee hoe dit op te lossen?

Phone Home
Reg. datum: 04 augustus 2001

quote:
bolke schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:04:
Tip:
Ook je Internet abonnementen zijn aftrekbaar. Onderbouwen dat het zakelijk of studie is en je kan het opvoeren. Doe ik al jaren.
Onder welke aftrekpost trek je dit af dan?

Peeping Tom
Reg. datum: 25 januari 2002

quote:
Sherlock schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 23:01:
Nu is ons kind in april 2005 geboren, dus is hij dan op 31-12-04 jonger dan 12 of 18 jaar?
Met andere woorden, voldoe ik aan deze eis?
Als je kind in april 2005 is geboren vang je natuurlijk niets terug voor het kind over 2004.

Idioot, beter lezen op de vroege ochtend. Je doet helemaal geen aangifte over 2004. *zucht* *headdesk*

Goed, ja, je komt mijns inziens gewoon in aanmerking voor kinderkorting en combinatiekorting. Lijkt me sterk dat mensen die in de loop van het jaar ouder worden, genaaid worden omdat hun kind op de peildatum voor leeftijd nog niet geboren waren.

Als je het zeker wilt weten, even de belastingtelefoon bellen. :)

Crayne wijzigde dit bericht 30-03-2006 09:04 (35%)

And I know that assholes grown on trees, but I'm here to trim the leaves...

Peeping Tom
Reg. datum: 25 januari 2002

quote:
-ET- schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 08:59:
[...]
Onder welke aftrekpost trek je dit af dan?
Beroepskosten of studiekosten.

And I know that assholes grown on trees, but I'm here to trim the leaves...

Phone Home
Reg. datum: 04 augustus 2001

Hmm schiet ook niet op dan. Want dan heb je te maken met die drempel van 500euro.

quote:
bolke schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:04:
Tip:
Ook je Internet abonnementen zijn aftrekbaar. Onderbouwen dat het zakelijk of studie is en je kan het opvoeren. Doe ik al jaren.
Iets al jaren doen is iets anders dan mogen. Voor je studiekosten kun je beter de normbedragen van de BD gebruiken, dat bedrag ligt doorgaans hoger dan som(collegeld, boeken, internet).
Wanneer de BD op een gegeven moment ontdekt dat er iets niet goed gaat bij je aangifte (ze controleren niet ieder jaar alles) dan zullen ze niet schromen om je aangiften van de afgelopen jaren er ook even bij te pakken en op de gevonden punten te checken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Do the Mojito!
Reg. datum: 27 augustus 2001

Hmmzz... misschien balanceert dit op het randje van de legaliteit, dus daarom even navragen:

Vorig jaar heb ik op kosten van de werkgever een opleiding gevolgd. Echter, omdat ik binnen een vastgestelde termijn mijn ontslag heb ingediend, ben ik contractueel verplicht om alsnog de helft van deze kosten te betalen à ¤888,-

Echter, mijn nieuwe werkgever is zo lief voor me om deze factuur voor haar rekening te nemen. Ik heb echter wel een specificatie van de kosten in mijn bezit. Kan ik deze factuur dan alsnog opvoeren als aftrekpost?

't Zou me anders toch weer mooi ¤160 extra op kunnen leveren ;)

Wok wijzigde dit bericht 30-03-2006 14:21 (8%)

In Memoriam: Lars Toenk Muller (27-06-2005 - 28-06-2005) :'(
Ook AutoFan?
fotospullekes

grrrr....
Reg. datum: 24 oktober 2000

Het is de vraag of de werkgever dit zelf kenbaar heeft gemaakt bij de belastingdienst. Zoniet, dan zou ik het lekker opvoeren, hoe meer aftrekposten hoe beter :)

Tja het kan wel, maar het mag niet natuurlijk. Kosten die je vergoed krijgt door je werkgever kun je niet als aftrekposten opvoeren. Of ze erachter komen is natuurlijk een tweede.

4 dagen werken als .Net ontwikkelaar en de 5e dag gegarandeerd besteden aan training en R&D? DM voor info!

Do the Mojito!
Reg. datum: 27 augustus 2001

OK, thx! Toch maar op safe gespeeld bij het versturen ;)

¤240 is altijd beter dan niets ;)

In Memoriam: Lars Toenk Muller (27-06-2005 - 28-06-2005) :'(
Ook AutoFan?
fotospullekes

No soup for you!!

idd, de werkgever zal het ook als kosten aftrekken, dus de belastingdienst kan er achter komen (als ze gaan zoeken ;))

Om even terug te komen op het aftrekken van studiekosten. Er wordt hier gezegd dat je het aantal maanden dat je gestudeerd hebt MAAL het normbedrag MINUS drempel mag opgeven als je geen stufi ontvangt. In mijn belastingaangifte komen de normbedragen echter ALLEEN voor in de volgende zin:

Als u zelf in 2005 studiefinanciering voor thuiswonende kinderen ontving, kunt u meestal een bedrag meetellen. U kunt het normbedrag min de beurs die u heeft ontvangen (tempobeurs) of de rentedragende lening die u heeft ontvangen (prestatiebeurs), meetellen.

Wie legt me dit uit...

grrrr....
Reg. datum: 24 oktober 2000

Ik vraag me zowiezo af hoe de belastingdienst aangiftes controleert. Iedereen doet maar wat met de bedragen, hier wat aftrek bij, daar een hiaat, wel of niet een regeltje gebruikt. Je komt zo nooit tot feitelijke basiscijfers. Wazig gebeuren in ieder geval, en echt onderdeel van teveel losse regeltjes en uitzonderingen. :)

Reg. datum: 29 juni 2001

quote:
Martijn schreef op donderdag 30 maart 2006 @ 14:51:
In mijn belastingaangifte komen de normbedragen echter ALLEEN voor in de volgende zin:

Als u zelf in 2005 studiefinanciering voor thuiswonende kinderen ontving, kunt u meestal een bedrag meetellen. U kunt het normbedrag min de beurs die u heeft ontvangen (tempobeurs) of de rentedragende lening die u heeft ontvangen (prestatiebeurs), meetellen.

Wie legt me dit uit...

Je hebt een puntje hoor. Maar in mijn gebruik van het Nederlands is een normbedrag, de norm, normaal, etc. Ik neem aan dat ze een normbedrag dus niet controleren. Dus ik heb het gewoon geprobeerd, omdat het een flinke bonus bovenop mijn collegeld betekent. Niet dat ik uiteindelijk het hele normbedrag aannemelijk zou kunnen maken, maar met allerlei bonnetjes zal ik het heus wel halen.

Ik denk ook dat bij de Belastingdienst ze allerlei gegevens van je hebben (salaris, betaalde belasting, betaalde premies, leeftijd, etc) en dat 'bijzondere gevallen' een vlaggetje krijgen. Daarom zouden die kleine bedragen waarover het bij veel studenten e.d. gaat niet zo makkelijk opvallen, de BD gaat natuurlijk liever achter een paar grootverdieners met een bijzondere aangifte aan dan achter een student die 'toevallig' wat veel aftrekt.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: