Hallo allemaal
Reg. datum: 12 februari 2002
Ik zit nog in de 5 cijfers, waarvan de eerste 2 niet boven de 7 uitkomenquote:OzBoz schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 21:08:
Kan iemand ff getal van 6 cijfers noemen? Zoek mijn WOZ waarde
Lijkt me een goed moment om te ruilen, mag jij die van mij hebben, heb de bitch gevonden met 128090quote:Westereinder schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 21:26:
Ik zit nog in de 5 cijfers, waarvan de eerste 2 niet boven de 7 uitkomen![]()
Ik woon in Breda en heb heel 2005 in Tilburg gewerkt. Deze reis (24km) heb ik vrijwel altijd met de bus en trein afgelegd. Nu zie ik echter in de toelichting dat ik een reisverklaring van mijn werkgever nodig heb om aan te tonen dat ik inderdaad met het OV heb gereisd. Hoe noodzakelijk is dit?
Zijn mijn bankafschriften met de omschrijving NS niet affdoende?
Natuurlijk heb ik al mijn treinkaartjes niet bewaard
Ik ben nu natuurlijk te laat om mijn voormalige werkgever nog te benaderen. Kan ik het gewoon opgeven en zorgen dat ik alsnog zo snel mogelijk een dergelijke verklaring krijg?
// Edit
Dom.. had nog even door moeten lezen. Krijg een reisaftrek van 880 maar heb 1881 aan reiskosten vergoeding gehad.. gaat dus niet door
frickY wijzigde dit bericht 28-03-2006 22:36 (11%)
Bij sommige gemeentesites (zoals zandvoort) kun je inloggen met je sofi-nummer en adres om je (nieuwe) WOZ-waarde te achterhalen.quote:OzBoz schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 21:08:
Kan iemand ff getal van 6 cijfers noemen? Zoek mijn WOZ waarde
Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1 en Athlon Thunderbird 1,2ghz
quote:Matt schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:32:
[...]
Dit is dus NIET aftrekbaar.
Zie volgende pagina:
http://aftrekbare.kosten.hypotheek.cc
Zal ik eens even een collega gaan afvallen?
Ik zou echt niet weten waarom de kosten voor een bankgarantie niet aftrekbaar zouden zijn. Het is wel leuk dat de Belastingdienst dat roept, maar gelukkig maakt de Belastingdienst de wet niet. Als ze bij mij de kosten voor de bankgarantie die ik in mijn eigen aangifte heb afgetrokken gaan corrigeren, dan mogen ze me eerst uitleggen waar ze dat op baseren en zo nodig ga ik hier dan wel mee naar de rechter.
God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......
quote:TagTag schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 22:33:
Bij sommige gemeentesites (zoals zandvoort) kun je inloggen met je sofi-nummer en adres om je (nieuwe) WOZ-waarde te achterhalen.
ik heb um gevonden, viel niet mee maar goed
@HenkieNL:
Volgens mij mag je bankgarantie ook niet aftrekken, ik weet het niet zeker maar als je wilt vraag ik het ff na. Zit elke dag met wat hypotheek dudes te lunchen en heb een zwaker die nogal in de hypotheken zit. Heb je het al opgegeven dan is er verder weinig aan te doen. Maar eerlijk gezegd zou ik met mijn boeren logica ook niet echt een reden zien waarom je het zou mogen aftrekken. Maar wil het met alle plezier navragen als je wil.
quote:sverzijl schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:40:
Je kan als particulier uitstel vragen tot 1 juli. Je moet dit uitstel echter wel voor 1 april aanvragen (simpel briefje naar belastingdienst met NAW + sofinummer is genoeg).
Je mag het toch altijd na 1 april indienen, alleen garandeerd de BL dat ze het dan niet voor een bepaalde periode overmaken
Je kan toch zelf over een termijn van 5 jaar geleden nog aangifte doen??
Seeing is believing, but even a blind man can believe
Reg. datum: 15 januari 2001
quote:Zosas schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 08:11:
[...]
Je mag het toch altijd na 1 april indienen, alleen garandeerd de BL dat ze het dan niet voor een bepaalde periode overmaken![]()
http://www.belastingdienst.nl/faq/jsp/vraag.jsp?id=1/5540
---
Vraag :
Ik heb nog niet alle gegevens en kan daarom mijn aangifte niet voor 1 april indienen. Kan ik de aangifte na 1 april indienen?
Antwoord:
Als u nog niet alle gegevens heeft en u kunt uw aangifte pas na 1 april indienen, dan kunt u om uitstel vragen. U doet dit door een brief te sturen naar het belastingkantoor waar u onder valt.
---
Je zal dus om uitstel moeten vragen als je het later indient dan 1 april. Doe je dit niet dan krijg je in april een herinnering dat je binnen 10 dagen alsnog in moet dienen. Doe je dat ook niet, dan kan je een boete verwachten.
sverzijl wijzigde dit bericht 29-03-2006 08:45 (5%)
Als je automatisch een aangifte-biljet van de BD hebt otnvangen staat hier een uiterlijke datum op, welke voor particulieren 1 april is.
Reg. datum: 15 januari 2001
quote:HenkieNL schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 23:11:
[...]
Zal ik eens even een collega gaan afvallen?
Ik zou echt niet weten waarom de kosten voor een bankgarantie niet aftrekbaar zouden zijn. Het is wel leuk dat de Belastingdienst dat roept, maar gelukkig maakt de Belastingdienst de wet niet. Als ze bij mij de kosten voor de bankgarantie die ik in mijn eigen aangifte heb afgetrokken gaan corrigeren, dan mogen ze me eerst uitleggen waar ze dat op baseren en zo nodig ga ik hier dan wel mee naar de rechter.
De reden zou bijvoorbeeld kunnen zijn :
"de kosten voor de bankgarantie zijn niet aftrekbaar, aangezien deze kosten verband houden met het voldoen aan de bepalingen van de koopovereenkomst en dus niet te maken hebben met de financiering van de woning"
De verschillende hypotheekadviseurs zijn er echter ook niet helemaal over eens als je een beetje googled. De ene zegt dat het wel aftrekbaar is, de andere weer niet. Ik zou het gewoon aftrekken in ieder geval. Ik dacht ook dat ik het zelf gedaan had, maar ik zie dat ik heb gekozen om het bedrag zelf bij de notaris te deponeren ipv een bankgarantie te regelen.
quote:frickY schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 08:39:
@Zosas
Als je automatisch een aangifte-biljet van de BD hebt otnvangen staat hier een uiterlijke datum op, welke voor particulieren 1 april is.
Ah... vandaar die brief
Maargoed dat ik het al heb gedaan deze week.
quote:Matt schreef op dinsdag 28 maart 2006 @ 19:32:
[...]
Dit is dus NIET aftrekbaar.
Zie volgende pagina:
http://aftrekbare.kosten.hypotheek.cc
Aankoop-, verkoop- en financieringskosten
Bij aankoop-, verkoop- en financieringskosten gaat het om kosten die u heeft gemaakt voor de aankoop en/of verkoop van de woning, zoals makelaarskosten, overdrachtsbelasting en notariskosten in verband met de overdracht. Kosten die u heeft gemaakt voor het verkrijgen van een geldlening (de financieringskosten), zoals afsluitprovisie en notariskosten voor de hypotheekakte, vallen niet onder de aankoop- en verkoopkosten. De financieringskosten kunt u meestal in de aangifte aftrekken.
Bron: http://www.belastingdiens...lsueenwoningkoopt-18.html
Lijkt me dat de kosten voor het verkrijgen van een bankgarantie (en dus niet de bankgarantie zelf natuurlijk) gewoon onder financiëringskosten vallen en dus afgetrokken mogen worden. De kosten voor de bankgarantie komen dan ook niet terug in het rijtje met kosten dat niet afgetrokken mag worden:
http://www.belastingdiens...ingkoopt-05.html#P42_3554
Maar uiteindelijk blijft het advies om bij twijfel gewoon even binnen te lopen bij een belastingadviseur of de lijn van de belastingdienst te bellen. Je hebt zo je antwoord...
Crayne wijzigde dit bericht 29-03-2006 09:37 (7%)
And I know that assholes grown on trees, but I'm here to trim the leaves...
Reg. datum: 02 juli 1999
Dit is de situatie (2005). Ik woon samen met mijn vriendin, zij werkt 32 uur, en studeert daarnaast deeltijd verpleegkunde, geen stufi. Ik heb dat jaar gewerkt in loondienst, heb wat winst uit een onderneming, zit in het laatste jaar van mijn HBO studie, maar krijg GEEN stufi meer, WEL nullening met OV. Mijn vriendin en ik zijn geen fiscale partners.
Mijn studiekosten in 2005 zijn begin van het schooljaar betaald door mijn ouders, en daar is vast nog wel een overschrijving van te vinden.
Mijn vriendin maakt elke maand zelf haar studiekosten over aan de Fontys Hogescholen.
Zijn in mijn of haar situatie de studiekosten op te geven in de aangifte? Ik las op de belastingdienst.nl juist iets over het feit dat de studie 'de onderneming' ten goede moest komen etc. (ik doe aangifte voor ondernemers)...
Wie kan me hierin helpen?
quote:
Vaste aftrek wegens chronische ziekte
Ben je officieel niet meer dan 45% arbeidsongeschikt, en ook niet ouder dan 65 jaar, maar heb je wel meer dan ¤ 311 aan specifieke ziektekosten uitgegeven? Dan heb je recht op het 'Chronischziekenforfait'. Je mag in dit geval een vast bedrag van ¤ 787 aftrekken.
Als je (fiscale) partner aan dezelfde voorwaarden voldoet, mag je voor hem of haar ook ¤ 787 aftrekken.
Het belastingprogramma noemt deze rubriek: 'Vaste aftrek wegens chronische ziekte'. Deze aftrekpost verschijnt alleen op je beeldscherm, als je
onder 'Algemene uitgaven' geen arbeidsongeschiktheidsaftrek hebt ingevuld, en
bij 'Specifieke uitgaven' meer dan ¤ 311 aan ziektekosten hebt opgevoerd.
Let op: bij het berekenen van de drempel voor het chronischziekenforfait (¤ 311 aan Specifieke uitgaven) mogen deze kosten nog niet verhoogd zijn met 65%!
In dit geval:
Mij vriendin 100% arbeidsgeschikt
Aanschaf bril a 325 euro
Dus recht op 'Chronischziekenforfait' aangezien brildragen als chronische ziekte wordt beschouwd bij de BL....
Voldoet aan alle eisen dus een extra aftrekpost van 787,-
(daarnaast zijn we al over de drempel ivm bevalling etc)
Had uiteraard zelf al wel een beetje gekeken en inderdaad ook gevonden dat men elkaar nogal tegenspreekt. Ik zal het wel op gaan geven denk ik zo, maar misschien dat er nog belastinginspecteurs hier meelezen
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P
quote:Martijn schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 10:10:
Ik heb grote delen van dit topic gelezen, en toch zit ik nog met wat vragen omtrent de aftrek van studiekosten:
Dit is de situatie (2005). Ik woon samen met mijn vriendin, zij werkt 32 uur, en studeert daarnaast deeltijd verpleegkunde, geen stufi. Ik heb dat jaar gewerkt in loondienst, heb wat winst uit een onderneming, zit in het laatste jaar van mijn HBO studie, maar krijg GEEN stufi meer, WEL nullening met OV. Mijn vriendin en ik zijn geen fiscale partners.
Mijn studiekosten in 2005 zijn begin van het schooljaar betaald door mijn ouders, en daar is vast nog wel een overschrijving van te vinden.
Mijn vriendin maakt elke maand zelf haar studiekosten over aan de Fontys Hogescholen.
Zijn in mijn of haar situatie de studiekosten op te geven in de aangifte? Ik las op de belastingdienst.nl juist iets over het feit dat de studie 'de onderneming' ten goede moest komen etc. (ik doe aangifte voor ondernemers)...
Wie kan me hierin helpen?
Net de belastingtelefoon even gebeld. Daar zegt men dus dat ik in beide situaties studiekosten op kan geven. Ze zeggen dat ik Lesgeld - 500 euro drempel kan opgeven + boeken (waar ik bonnen van heb). In dit topic wordt er echter vaak over een bedrag van 170/175 euro per maand gesproken, wat is dit dan? Ik vroeg hiernaar aan de telefoon en dat wist ze niet, ze zei dat het maximum bedrag 15000 euro was, als je maar bonnetjes had zeg maar.
De studie die je volgde moest ervoor zorgen dat je financieel economische situatie verbeterd zou worden. Nu ik erover nadenk is dit in mijn geval zeker zo, bij mijn vriendin twijfel ik nu. Zij heeft namelijk al een HBO opleiding (SPH), maar kan met de opleiding die ze nu doet (Verpleegkunde) waarschijnlijk meer, is dit dan een financieel economische situatieverbetering???
Kan iemand me ook nog vertellen waar die 170/175 euro vandaan komt?
En die bril werd niet vergoed door de ziektekostenverzekering?quote:Zosas schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 10:12:
Aanschaf bril a 325 euro
Dus recht op 'Chronischziekenforfait' aangezien brildragen als chronische ziekte wordt beschouwd bij de BL....
Nevermind, over wel of niet vergoed wordt niet gesproken bij de belastingdienst...
Crayne wijzigde dit bericht 29-03-2006 11:21 (19%)
And I know that assholes grown on trees, but I'm here to trim the leaves...
quote:Martijn schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 11:13:
[...]
(..)
De studie die je volgde moest ervoor zorgen dat je financieel economische situatie verbeterd zou worden. Nu ik erover nadenk is dit in mijn geval zeker zo, bij mijn vriendin twijfel ik nu. Zij heeft namelijk al een HBO opleiding (SPH), maar kan met de opleiding die ze nu doet (Verpleegkunde) waarschijnlijk meer, is dit dan een financieel economische situatieverbetering???
Kan iemand me ook nog vertellen waar die 170/175 euro vandaan komt?
Klik eens op "help"in het aangifteprogramma als je bij de studiekosten bent aangekomen.
Wat betreft het "financieel economische situatie verbeteren" dit is een voorwaarde om te voorkomen dat mensen hun cursus kantklossen gaan opvoeren.
Great minds think alike!
quote:Verbal Kint schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 11:48:
[...]
Klik eens op "help"in het aangifteprogramma als je bij de studiekosten bent aangekomen.Alles staat daar behoorlijk overzichtelijk beschreven. Je vindt er ook de tabel met forfetaire (
) maandbedragen die je zondermeer (no questions asked) mag opvoeren. Dat is die 170/175 euro.
Wat betreft het "financieel economische situatie verbeteren" dit is een voorwaarde om te voorkomen dat mensen hun cursus kantklossen gaan opvoeren.Elke "normale" student voldoet aan deze voorwaarde, dus ook mensen die twee studies doen.
In de aangifte 2005 voor ondernemers kom ik deze info dus niet tegen in de help, vandaar dat ik het vraag
Dat levert namelijk 2100 - 500 (drempel) = 1600 op, terwijl collegegeld (+-1500) - 500 (drempel) maar 1000 oplevert...
quote:Martijn schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 11:57:
[...]
In de aangifte 2005 voor ondernemers kom ik deze info dus niet tegen in de help, vandaar dat ik het vraag. Maar ik kan dus zonder problemen 12x175 (is het 170 of 175??) opgeven als studiekosten?
Dat levert namelijk 2100 - 500 (drempel) = 1600 op, terwijl collegegeld (+-1500) - 500 (drempel) maar 1000 oplevert...
Ja dat mag.
Zie deze brochure: http://download.belasting...n_2006_ib2751t61fdbui.pdf
Je doet dus 8x het bedrag van 2004/2005 en 4x het bedrag van 2005/2006 (als je teninste het hele afgelopen jaar gestudeerd hebt).
Great minds think alike!
quote:Verbal Kint schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 12:14:
[...]
Ja dat mag.
Zie deze brochure: http://download.belasting...n_2006_ib2751t61fdbui.pdf
Je doet dus 8x het bedrag van 2004/2005 en 4x het bedrag van 2005/2006 (als je teninste het hele afgelopen jaar gestudeerd hebt).
Hmm, thx voor de info, ga ik zeker doen dan
Edit1: BTW, het boeit dus niet dat mijn vader het geld aan mijn hogeschool heeft overgeschreven? Stel dat je vragen krijgt namelijk...
Edit2: Mijn vriendin is in juni vorig voor haar diploma SPH, in september is ze weer begonnen met de nieuwe opleiding. Hoeveel maanden mag je dan opgeven? In feite studeer je van juni tot september dus niet, maar je hebt er wel collegegeld voor betaald zeg maar, collegegeld wordt in laatste jaar van je opleiding namelijk niet minder...
Martijn wijzigde dit bericht 29-03-2006 12:43 (34%)
Reg. datum: 04 juni 2001
Klopt dit? Want dan zou mijn vriendin ook een extra aftrek post twv 787 euro hebben ivm aanschaf bril a 500 euri??quote:Zosas schreef op woensdag 29 maart 2006 @ 10:12:
Ik heb aan braincracker voor je:
[...]
In dit geval:
Aanschaf bril a 325 euro
Voldoet aan alle eisen dus een extra aftrekpost van 787,-
(daarnaast zijn we al over de drempel ivm bevalling etc)
Hail to the king baby!
Mijn kind is chronisch ziek (diabetes) maar we geven (schat ik nu even) niet meer uit dan 311,- aan specifieke uitgaven. Als ik nu dit jaar extra hulpmiddelen aanschaf die niet vergoed worden dan krijg ik dus recht op de extra aftrek? Dat zou dus een voordeel opleveren (bij 42%) van: [(311+787)*42%] - 311 = 150,-
Dus door extra hulpmiddelen te kopen (en ze bij wijze van spreken weg te gooien) kan ik een (klein) financieel voordeel halen? Daarnaast zal het een stuk schelen om boven de drempel van 11% uit te komen.
Nu ik hier zo over nadenk: Het zal voor nog veel mensen aantrekkelijk zijn om ieder jaar voor precies 311 (nou, vooruit, 312,-) euro een bril te kopen om zodoende boven de drempel uit te komen en nog eens een extra voordeel van 150,- per persoon te hebben.
Of zie ik iets over het hoofd?
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last