Hoofdcategorieën
Topicacties

Aangifte 2005 - Tips en Trucs

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 16 juli 2005

quote:
Bike schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 09:55:
[...]

het word toch in juni/juli uitbetaald? en kan tot 1 april worden doorgegeven?

of zie ik dat verkeerd? :?
iemand antwoord hierop? :)

Hier aan het begin van het topic zag ik van alles staan over middeling.
En nu denk ik daar wel voordeel van te kunnen hebben mits ik niet te laat ben.

Ik ben in 2002 begonnen met full-time werken. Ben ik dan te laat of niet? Ik zit te denken aan een middeling over [2000-2003] of [2001-2004].

Iemand enig idee?
Maakt altijd alles kapot ...
Reg. datum: 24 augustus 2003

quote:
Biedzjee schreef op vrijdag 17 maart 2006 @ 11:27:
[...]

Ik heb m'n gegevens niet bij de hand, maar met een beetje googlen lijkt het er inderdaad op dat de ZKOO een bruto uitkering is.

Dat is inderdaad waar, je betaalt gewoon belasting over de ZKOO. Deze heb ik dus voor m'n vriendin vorig jaar niet meegenomen en de aangifte is gewoon geaccepteerd.

Nog even over de ziektekosten. als je ¤311,= per persoon aan specifieke uitgaven hebt (hier vallen brillen en lenzen ook onder, inclusief vloeistof ed) dan mag je die persoon als chronisch ziek aanmerken en mag je ¤787,= extra aftrekken. Je moet dan wel boven je drempel uitkomen. Tevens mag je als je drempelinkomen lager is dan ¤30.357,= is deze bedragen ook nog een keer met 65% verhogen (de drempel van 311 is wel vast). Die 65% wordt automatisch door het programma berekend, je hoeft dus alleen de werkelijke kosten in te voeren.

http://www.belastingdiens...005/aangifte2005-140.html

hoe werkt dat nou met die schoolkosten?

lesgeld en boekengeld mag je invullen volgens mij. maar ik heb geen bon ofzo meer van de boeken is dat erg?

UrbanTerror

quote:
Bike schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 08:29:
hoe werkt dat nou met die schoolkosten?

lesgeld en boekengeld mag je invullen volgens mij. maar ik heb geen bon ofzo meer van de boeken is dat erg?
Ja, je kunt controle krijgen, en moet dan bonnetjes kunnen overleggen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

*Plop*
Reg. datum: 19 mei 2000

Je mag een standaard bedrag aftrekken als je een voltijd studie over heel 2005 hebt gevolgd. Dit bedrag (is al eerder genoemd in dit topic) mag je aftrekken ongeacht of je bonnetjes ed hebt. Is het werkelijke bedrag wat je kwijt was aan kosten veel hoger dan heb je de mogelijkheid om dit hele bedrag af te trekken mits je dat dus kunt bewijzen dmv bonnetjes.

Jah 'k ben toch malle pietje nie!

quote:
ZeRoC00L schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 09:17:
[...]

Ja, je kunt controle krijgen, en moet dan bonnetjes kunnen overleggen.
aangifte is al de deur uit lol :P was iets van 200 euro aan boeken maar ik kon in dat programma niet duidelijk zien of je nu bonnetje nodig had of niet.. maarja ik zie wel :D

Standaardbedragen voor studiekosten zijn ongeveer ¤170/maand, verschilt tussen type opleiding. Tabel is te vinden op de site van de BD.
Wanneer je dus ¤200 aan boeken kwijt was zou je kunnen overwegen om opnieuw aangifte te doen. Je benut de aftrekpost nu maar gedeeltelijk, toch zonde.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

quote:
argro schreef op donderdag 23 maart 2006 @ 15:48:
Standaardbedragen voor studiekosten zijn ongeveer ¤170/maand, verschilt tussen type opleiding. Tabel is te vinden op de site van de BD.
Wanneer je dus ¤200 aan boeken kwijt was zou je kunnen overwegen om opnieuw aangifte te doen. Je benut de aftrekpost nu maar gedeeltelijk, toch zonde.

Maar ik heb er geen bon meer van?

En wat zou je dan terug krijgen? hoe bereken ik dat? is dat een bepaald percentage van die boeken?

Wanneer je het standaard bedrag van +/- ¤170/maand opgeeft voor een studie dan heb je geen bonnen nodig. Je hebt dan dus aftrekpost van 12*170-500-stufie=¤1500-stufie. Je krijgt dus geen studiekosten terug, geen percentage van de boeken dus. Het gevolg van een aftrekpost is dat je minder belasting hoeft te betalen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Ik zit met het volgende.
En ik me Ex zijn uit elkaar maar hebben samen in 2005(september) een huis gekocht (notariskosten etc..)
Nou heeft zij alles daarvan al op gegeven bij haar aangifte.
En is er afgesproken dat ze het geld wat er van terug komt overmaakt.
Nu is het contact niet echt zo goed meer en omdat ik me aangifte nog moet versturen vraag ik me af of ik het ook niet op kan geven zodat het door de Belastingdienst opgelost wordt?
En in hoeverre is zij mijn fiscale partner?

Wat betekenen foto's nou echt - Keelsies video
Taal fouten inbegrepen ;)

UrbanTerror

quote:
klaasbram schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 11:06:
Ik zit met het volgende.
En ik me Ex zijn uit elkaar maar hebben samen in 2005(september) een huis gekocht (notariskosten etc..)
En in hoeverre is zij mijn fiscale partner?

Niet, want je hebt niet minimaal 6 maanden samengewoond.
zie: http://www.belastingdiens...2005/aangifte2005-24.html

ZeRoC00L wijzigde dit bericht 24-03-2006 11:17 (12%)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Max & Milo.. lief

Je zou kunnen proberen om de helft op te geven. De belasting komt daar misschien niet eens direct achter. Als het huis op beide namen stond en jullie hebben nergens een afspraak gemaakt, dan is het volgens mij aannemelijk dat het 50/50 wordt. Hebben jullie afgesproken dat zij het zou opnemen in haar aangifte en hebben jullie dat ergens op papier, dan moet je het neit doen. Dan staat er neem ik aan ook wel dat daarvan 50% naar jou overgemaakt wordt.
Huis staat nog steeds te koop.
Dus we betalen ook nog steeds allebei hypotheek etc..
Er staat niks op papier dat ik de helft van de terug gave krijg van haar. (mondeling werd dat tegen me gezegd)
Ik ben zelf sind 13-maart niet meer in geschreven in de gemeente van de woning waarschijnlijk precies minder dan 6maanden want we hebben het gekocht op de 19 van september.
Normaal gesproken zou de vader van me ex dit alles in vullen (werk zelf bij de belastingdienst) maar ja dat ligt nu iets anders..

Wat betekenen foto's nou echt - Keelsies video
Taal fouten inbegrepen ;)

quote:
klaasbram schreef op vrijdag 24 maart 2006 @ 12:23:
Huis staat nog steeds te koop.
Dus we betalen ook nog steeds allebei hypotheek etc..
Er staat niks op papier dat ik de helft van de terug gave krijg van haar. (mondeling werd dat tegen me gezegd)
Ik ben zelf sind 13-maart niet meer in geschreven in de gemeente van de woning waarschijnlijk precies minder dan 6maanden want we hebben het gekocht op de 19 van september.
Het gaat erom dat je 6 maanden hebt samengewoond in het jaar waarover je aangifte doet. Als je pas in september samenwoonde kom je niet aan 6 maanden . Deze regeling geldt overigens als je _ongehuwd_ samenwoont. Als je getrouwd was kan je altijd fiscaal partnerschap aangaan, ook als je minder dan 6 maanden hebt samengewoond.

Peeping Tom
Reg. datum: 25 januari 2002

En even een tip die 90% van de Tweakers niet gaat gebruiken (maar ik wel:)

Als je gescheiden bent onder co-ouderschap en je kind staat niet op jouw adres ingeschreven, vergeet dan niet om combinatiekorting en eventueel aanvullende combinatiekorting aan te vragen. Dit is een klein hulpmiddel van de belasting om een "oneerlijke" situatie enigszins recht te trekken.

Gescheiden ouders waar het kind wel ingeschreven staat kunnen namelijk gebruik maken van één of meer van de volgende heffingskortingen: kinderkorting, aanvullende kinderkorting, alleenstaande-ouderkorting, aanvullende alleenstaande-ouderkorting, combinatiekorting en aanvullende combinatiekortin. Tot een aantal jaren geleden kon de partner die wel kinderalimentatie betaalde, maar bij wie het kind dus niet ingeschreven stond, geen enkele extra heffingskorting claimen.

Vergeet ook niet om alle alimentatie, danwel kinderalimentatie betalingen op te voeren in je belastingaangifte.

Crayne wijzigde dit bericht 24-03-2006 14:24 (11%)

And I know that assholes grown on trees, but I'm here to trim the leaves...

Reg. datum: 27 december 2004

quote:
Jaspertje schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 15:23:
[...]

Niet helemaal curry684 je moet namelijk 10% overhouden
1800*10% = 180
1800-180 = 1620
1620/3=540 (en dat 3 jaar lang, niet vergeten dus komende 2 jaar! :)

Geldt dit nou ook als je zeg maar een full time job hebt en er zelf een mcse studie bij doet?
Kan je dan je pc opgeven die je gekocht hebt het afgelopen jaar?

EXtended eXchange
Reg. datum: 01 juni 2001

Nog een tip betreffende de bijzondere lasten:

De premie van een overlijdensverzekering (Dela etc.) mag je ook aftrekken bij de bijzondere lasten.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Peeping Tom

quote:
EXX schreef op maandag 27 maart 2006 @ 14:11:
De premie van een overlijdensverzekering (Dela etc.) mag je ook aftrekken bij de bijzondere lasten.

Bedoel je een uitvaartverzekering of een overlijdensrisicodekking? En ik denk dat je hier de plank misslaat. Waar baseer je dat op?

Edit: Inderdaad, over de uitvaartverzekering heb ik op de site van de belastingdienst ook niets gevonden, maar het kan inderdaad goed dat het in de Help van het programma uitgebreider aan bod komt.

Zoals hieronder wordt vermeld lijkt er in ieder geval op dat de premies alleen aftrekbaar zijn wanneer het bedrag in natura wordt uitgekeerd bij overlijden. Ik mag mijn premie dus niet opvoeren.

Crayne wijzigde dit bericht 27-03-2006 15:18 (50%)

quote:
Crayne schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:07:
Bedoel je een uitvaartverzekering of een overlijdensrisicodekking? En ik denk dat je hier de plank misslaat. Waar baseer je dat op?
Alleen de premie van een natura uitvaartverzekering mag je aftrekken als buitgewone ziektekosten. Een natura uitvaartverzekering is een verzekering die bij overlijden de begrafenis/crematie verzorgt. Verzekeringen waarbij de nabestaanden een kapitaal krijgen bij jouw overlijden tellen dus niet mee. Bron: http://www.msvnamsterdam....d/Belastingtips-2005.html :).

TweakersOnly wijzigde dit bericht 27-03-2006 15:16 (30%)

Reg. datum: 04 juni 2001

quote:
Crayne schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:07:
[...]

Ik denk dat hij de uitvaartverzekering bedoelt, en het mag zeker wel, doe het zelf ook en staat ook in de help file van het aangifte programma. Kan het zo snel niet vinden op de site van de belastingdienst.

Hail to the king baby!

nee, daar staat niet hufter!
Reg. datum: 28 maart 2000

Wie weet zo of ik kosten gemaakt voor het regelen van een bankgarantie tbv aanschaf eigen woning af mag trekken?

En hoe zit het met uitstel aanvragen als particulier, want met alle tips in dit topic moet ik mij volgens mij toch nog even iets langer concentreren op de belastingen :)

Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Peeping Tom

quote:
urk_forever schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:13:
[...]
Ik denk dat hij de uitvaartverzekering bedoelt, en het mag zeker wel, doe het zelf ook en staat ook in de help file van het aangifte programma. Kan het zo snel niet vinden op de site van de belastingdienst.

Lees de reactie van TweakersOnly even, het mag dus zeker niet altijd.

@hufkes: Volgens mij mogen alle kosten voor de aanschaf van de eigen woning worden opgevoerd.

Crayne wijzigde dit bericht 27-03-2006 15:20 (11%)

quote:
hufkes schreef op maandag 27 maart 2006 @ 15:15:
Wie weet zo of ik kosten gemaakt voor het regelen van een bankgarantie tbv aanschaf eigen woning af mag trekken?

Ja die mag je aftrekken. (volgens mij geeft de help van IB2005 ook wel redelijk goed aan wat je wel/niet af mag trekken)

quote:
En hoe zit het met uitstel aanvragen als particulier, want met alle tips in dit topic moet ik mij volgens mij toch nog even iets langer concentreren op de belastingen :)
Je kan als particulier uitstel vragen tot 1 juli. Je moet dit uitstel echter wel voor 1 april aanvragen (simpel briefje naar belastingdienst met NAW + sofinummer is genoeg).

sverzijl wijzigde dit bericht 27-03-2006 15:41 (8%)

quote:
urk_forever schreef op donderdag 16 maart 2006 @ 11:22:
Zeg een vraag mbt de aangifte 2005. Mijn vriendin en ik hebben eind 2004 een huis gekocht. Daar wonen wij nog niet, maar zijn druk bezig met verbouwing etc. Heeft dit nog gevolgen voor mijn belasting aangifte dat wij er nog niet wonen, en dus ook niet ingeschreven staan?
Ehh..op het moment dat je al hypotheek betaald (je hebt hem al gekocht toch) dan kun je dat gewoon opgeven volgens mij. Heb ik ook gedaan, men was me huis nog aan het bouwen, maar ik betaalde al wel hypotheek :)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: