Hoofdcategorieën
Topicacties

EL democompo!

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

Reageer Nieuw Topic
anti-velociraptor
Reg. datum: 06 oktober 2002

quote:
wacco schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:18:
[...]

Kijk naar het plaatje, alles is in volle R, volle G, volle B of een combinatie. Afaik gooit Sprite_tm gewoon digitale signalen op de pinnen, en zorgt met de weerstandjes voor een fatsoenlijk signaal.
Ook de 160x96 pixels, keer drie bits (een voor elke kleur), maakt het 46080 bits, ofwel ~5.6KB. Met een geheugen ruimte van 8KB kan je ook niet teveel verwachten natuurlijk. ;)

Nu weet ik niet wat Sprite_tm van plan is als output, maar z'n maximale bitmap (als 'ie 6KB opofferd van z'n geheugen) is 128x128 op deze manier. Chop dat in stukjes, en je kan nog redelijk wat leuke dingen kwijt. :) Afaik werdt deze chip namelijk aangestuurd door iets groters/anders, en hoeft deze chip alleen maar het grafische eind verhaal (de vga aansturing) te doen. 2KB moet dan meer dan genoeg zijn om de VGA code kwijt te kunnen.

Heeft de LPC2103 een paar interne timers? If so, zou het waarschijnlijk nog wel kunnen met minder dan die 2KB, en zou je nog meer kwijt kunnen aan bitmaps. Al moet je natuurlijk wel nog de 'aansturing' ontvangen en eventueel ontcijferen (als je bitmaps/sprites wilt gaan relatief-rondschuiven).

</speculatie>

Verder zeer leuk plan, ik wil niet mee doen met deze compo (ik ben al druk zat met andere hw dingetjes) maar dit gaat zeker nog een keertje geimplementeerd worden in een projectje. :P
In zijn post staat 6-bit kleur ;) Maar ik gok idd dat dit 2 bits per kleur is die dan met een afrotech® weerstandjesDAC aan de VGA poort hangen. Nou vraag ik me alleen af.. heeft die LPC2013 niet nog 2 pinnetjes over zodat je voor groen en rood (bijvoorbeeld) 3 bits kunt gebruiken? Ik neem aan dat je nu in je geheugen 2 bits per byte ongebruikt laat omdat het anders wel erg lastig wordt met opslaan en lezen van plaatjes in/uit het geheugen.

Als je neus andersom zou staan, zou je verdrinken onder de douche.

cli, hlt.
Reg. datum: 01 augustus 2002

quote:
Remboooo schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 17:27:
[...]

In zijn post staat 6-bit kleur ;) Maar ik gok idd dat dit 2 bits per kleur is die dan met een afrotech® weerstandjesDAC aan de VGA poort hangen. Nou vraag ik me alleen af.. heeft die LPC2013 niet nog 2 pinnetjes over zodat je voor groen en rood (bijvoorbeeld) 3 bits kunt gebruiken? Ik neem aan dat je nu in je geheugen 2 bits per byte ongebruikt laat omdat het anders wel erg lastig wordt met opslaan en lezen van plaatjes in/uit het geheugen.

Ah, ik zie de edit nu. Had wel op refresh gedrukt maar de edit van die post was me niet opgevallen :+
Ik vond de dubbele ingangen van de microcontroller naar de rgb pin zo vaag. En het verklaard ook meteen het grijs realiseer ik me nu. :P
Tiles is natuurlijk wel handig, kan je nog wat compressie doen op de egale vlakken.

5x6 bits = 30 bits, 32 bits interne bus naar het SRAM, dus maar 2 bits opgeofferd per 5 pixels. Daarnaast is wat bitshiften niet zo heel erg pijnlijk calculatie-wise, dus die laatste 2 bits zouden ook nog gebruikt kunnen worden.
Ik ga niet verder speculeren want ik weet natuurlijk niet hoe Sprite_tm het nou echt geimplementeerd heeft, maar d'r zijn zat mogelijkheden om dit werkend te krijgen. Ik denk alleen niet dat we te horen krijgen hoe dit nou exact werkt voordat de compo over is. ;)

wacco webstack - blog - low budget, open source VGA compatible video card | homeserver

Acties: [view][quote]

Door: Sprite_tm
Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

Och, dat mag je best weten hoor :) Ik gebruik basically maar 6 bit omdat 6 draadjes aan een tqfp-chippie solderen al irritant genoeg is; ik vond de 2 bit aan kleur de extra irritatie niet waard. Ik sla alles wel als 8-bit-waardes op, wat daarna nog eens door een palette-achtige lookup-table heengaat, maar in het plaatje in het voorbeeld worden daar dus 2 bits niet van gebruikt. Bitshiften is inderdaad zo ongeveer gratis op de arm-architectuur (er zit gewoon een barrelshifter in het pad naar de ALU) dus ik ga misschien jouw idee nog gebruiken ook :P

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: 96x48 monochtome led-matrix as seen on GoT/EL!

Missionary to the word of ska

Ziet er gaaf uit hoor sprite_tm! Alleen de lijnen lijken om en om iets verschoven, of is dat door de foto?

Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

Neuh, da's idd vaagheid met de aanstuurroutine... ik denk dat ik dat hele ding zowiezo in RAM ga zetten, ik heb zo het vermoeden dat de flash-access-acceleratie-module (MAM) vreemd zit te doen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: 96x48 monochtome led-matrix as seen on GoT/EL!

cli, hlt.
Reg. datum: 01 augustus 2002

Schop:
quote:
http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/alert.gif Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud! http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/alert.gif
Dat moet niet kunnen heh, ik ben toch wel erg nieuwschierig naar de status van iedereens' projectjes. :P

wacco webstack - blog - low budget, open source VGA compatible video card | homeserver

Helaas, nog twee weken geen tijd om er aan te werken, daarna ga ik er weer verder mee (wordt helaas wel krap dan).

Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

Ik heb de afgelopen tijd al tot mijn oren in de embedded-arm-wereld gezeten, zodra dat bijtrekt ga ik het wel weer es proberen :)

Reparateur
Reg. datum: 28 september 2000

Sorry, het leven als leraar Basisonderwijs in opleiding gaat niet over rozen. Stageweek, werk, tentamens etc etc, het vreet tijd. Ik ga in april wel nog een poging wagen om wat leuks neer te zetten.

Ja en probeer het nu eens? .... ZET HEM UIT ZET HEM UIT!!!!

Zelf de laatste paar weken amper tijd gehad.

Tentamen weken gehad. Was een ware slachting, moet nog kijken hoe ver ik ben gekomen of dat ik flink moet aanpoten voor studiepunten. Zeker met de ontzettend strenge rekening van bepaalde professoren ben ik niet blij.

Maar dit weekend komt het er toch eindelijk van wat verder werken, maar of de hardware afkomt ben ik niet zeker van, moet ik even naar kijken. Anders ga ik toch wat simpelers bouwen op een breadboardje zodat ik iets te showen heb.

Entropy is not what it used to be

Ik heb ondertussen weer iets meer tijd om er aan te werken, ben de schema's verder aan het afmaken om vervolgens een printontwerp te kunnen maken. Al af:
Voeding
http://www.madwizard.org/extern/demo/power-supply.png
Step-up voor 2 AAA batterijen naar 5V

Filter voor analoge voeding
http://www.madwizard.org/extern/demo/filter.png
Wat kleine EMI filtertjes om de analoge voeding iets rustiger te maken.

Grafische gedeelte
http://www.madwizard.org/extern/demo/video-part-thumb.png
(klikbaar)
Het gedeelte dat de scope aan moet gaan sturen. Een 2V reference op een snelle DAC, gebufferd door een dual opamp met een kleine lowpass erbij (om de scope een beetje lijnen te laten trekken). Misschien dat de waarden daarvan nog wat aangepast moeten worden. De Z uitgang is om de trace aan en uit te zetten. edit: de DAC lijkt verkeerd aangesloten (REF als uitgang) maar zo werkt deze in voltage mode.

madwizard wijzigde dit bericht 10-04-2006 20:00 (6%)

Reparateur

Lijkt wel een vectrex! Basisconcept is hetzelfde... Is niet erg, Vectrex is een gave console... En om dat eventjes zelf te klussen is erg mooi.

Leuk ding, pret voor het hele gezin :)
http://cvmm.vg-network.com/vectrex.jpg
Reg. datum: 29 oktober 2002

Mm, weet niet of ik nog iets kan bouwen de komende paar weken...

Heb alle spullen hier, maar geen mogelijkheid om te etsen...

En smd uc's op 2000 toeren draaien en dan spinsolderen werkt echt niet :(

Ach Sprite_tm heeft z'n proc ook met draadjes vast gemaakt dus het kan wel :) Evengoed ga ik gewoon voor een printje, moet nog even het audio gedeelte verder uitwerken en dan de print ontwerpen. Ook heb ik het stukje plexiglas (10x10cm) wat ik als 'behuizing' gebruiken wil gebogen. Het was iets dikker dan ik in gedachte had (3mm) maar het is redelijk gelukt. Niet helemaal recht helaas maarja. Heb nu ongeveer 6,5 cm recht stuk en dan de rest 90 graden gebogen als opstaand frontje. Helaas past door de dikte m'n audio jack er niet in (schroefdraad is net zo dik als het plaatje) dus daar komen waarschijnlijk twee tulpstekkertjes voor in de plaats.
Reg. datum: 29 oktober 2002

Erm, het probleem zijn niet de draadjes, het probleem is dat ik 3 uc's samen met 16 rgbleds op een goede 2000 toeren wil ronddraaien.... En dat gaat dan weer niet zo goed...

Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

Waarom doe je het niet wat trager? Als je op >25rpm zit kan je al een beeld opbouwen, hoor.

Ik heb mijn hardware wel, maar zit zwaar te twijfelen over de demo zelf: ik wil er eik wel een verhaal in bouwen, maar ik heb geen idee wat nou precies...

Sprite_tm wijzigde dit bericht 12-04-2006 20:50 (56%)

Reg. datum: 09 december 2001

RPM staat voor rounds per minute ;)

Moderator EL/CM/TCA
Backups al geregeld?

SA007 corrigeerde mij er per icq ook al over jah :) Nja, 25 rondjes per seconde zou alsnog te weinig moeten zijn om met een goed gesoldeerde spin- of experimenteerprintschakeling problemen te geven imo, dat wilde ik basically zeggen.

quote:
Sprite_tm schreef op woensdag 12 april 2006 @ 23:42:
SA007 corrigeerde mij er per icq ook al over jah :) Nja, 25 rondjes per seconde zou alsnog te weinig moeten zijn om met een goed gesoldeerde spin- of experimenteerprintschakeling problemen te geven imo, dat wilde ik basically zeggen.
Dat kon nog wel eens tegenvallen, ik ken toevallig iemand die ook een dergelijk projectje heeft gemaakt en die draait op 25 rondjes per seconde maar die opstelling moet behoorlijk nauwkeurig uitgelijnd zijn. Even niet goed uitgelijnd en dat ding vliegt uit elkaar, komt best hard aan kan ik je vertellen :X

GeekBlog.nl

quote:
miniK0bo schreef op woensdag 12 april 2006 @ 20:50:
RPM staat voor rounds per minute ;)
offtopic:
Eigenlijk staat het meer voor revolutions per minute ;)

Verder ontopic:
Ik heb eerder in dit topic aangegeven mee te gaan doen, maar het is er steeds maar niet van gekomen. Misschien dat er een deeltje twee gaat komen en ik dan genoeg tijd kan vinden om vanalles te verzinnen (dat was nl. het moeilijke). Helaas pindakaas. Ik wens alle andere deelnemers succes en bovenal plezier in het rotzooien met hun project. :)

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond
GeekBlog.nl

Weer een update, het definitieve audio gedeelte:
http://www.madwizard.org/extern/demo/audio-part-thumb.png
Adreslijnen staan flink door elkaar om de print eenvoudiger te maken, zoals eerder gezegd. Printje is ook al een heel eind, hopelijk geen fouten gemaakt :x.

Verder ook stekkers in m'n behuizing geplaatst, zie aldaar:
http://www.madwizard.org/extern/demo/plexi-stekkers.jpg

Zo, het printje is ook zo goed als af, nog even een keer alles nalopen of er geen fouten in zitten en dan hopen dat het etsen goed gaat lukken :)
http://www.madwizard.org/extern/demo/print-bijna-final-grijs.png
Op het blok bovenin komt een batterijhouder. Linksboven is de voeding, linksonder het video gedeelte, rechtsonder en boven het audio gedeelte.
Reparateur

Ik zie nog enkele niet verbonden traces, of zijn dat draadbruggen?

Ja die komen aan de achterkant, vond het te veel gedoe om die te routen met 0 ohm weerstanden dus maak daar gewoon een paar draadjes, het zijn er maar een stuk of 8.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: