Hoofdcategorieën
Topicacties

Aangifte 2005 - Tips en Trucs

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

Reageer Nieuw Topic
Wijze en grijze ouwe hippie

quote:
HenkieNL schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 18:22:
[...]
Mag ik weten hoe je hierbij komt?

Ik lees toch echt iets anders

Artikel 6.28. Beperkingen
1.Tot de scholingsuitgaven behoren niet uitgaven die verband houden met:
a.levensonderhoud, daaronder begrepen huisvesting, voedsel, drank, genotmiddelen en kleding;
b.werk- of studeerruimten, daaronder begrepen de inrichting;
c.reizen en verblijven, daaronder begrepen excursies en studiereizen;
d.oorzaken die bij algemene maatregel van bestuur zijn aangewezen.

Oops, dit is een vrij nieuwe regeling die ik zelf niet (meer) gebruik. Niet lang geleden mocht het wel. Foutje dus. :(

Ik maak gebruik van de bijzondere uitgaven ziektekosten. Een aangepaste stoel, in hoogte verstelbaar etc., is dan als noodzakelijk hulpmiddel wél aftrekbaar. Dat werd/wordt tot op heden gewoon geaccepteerd.

Lees mijn BLOG - - - Bezoek ook eens OuweHippie.nl

lui..
Reg. datum: 14 december 2002

Je studiefinanciering is inderdaad zoals hierboven genoemd een uitkering ten gunste van studie, en moet dus opgegeven worden onder ontvangen vergoedingen voor studiekosten.
Verder is het niet toegestaan om middelen (huisvesting, inrichting studieruimte) als studiekosten te rekenen.

Zelf ben ik een "uitwonende student", en heb dus geconcludeerd dat het ongunstig is om zelf je centjes te verdienen, een thuiswonende student ontvangt minder vergoeding (stufi) en kan daardoor wel een aanzienlijk bedrag aftrekken van zijn belastbaar inkomen, beetje krom imo.
Een vrouwtje op het belastingkantoor meldde mij "dat ik toch meer stufi ontvang dan een thuiswonende". Dat is naar mijn inzicht niet om belastingnadeel te compenseren, maar de hogere kosten (huisvesting, voer en inrichting studieruimte).

Verder ontopic:
Uw aftrekpost ziektekosten voor specifieke uitgaven kan verhoogd worden met 65% als uw drempelinkomen niet hoger is dan 30.357. Uw drempelinkomen is het totaal van uw inkomsten en aftrekposten in box 1, 2 en 3, maar zonder uw persoonsgebonden aftrek. (uit het programma)

U mag voor uw huisapotheek (zoals aspirine, laxeermiddelen, pleisters en verband) een vast bedrag van 23 per persoon per jaar meetellen. (uit het programma)
Dit is ongeacht de uitgaven, ook als deze minder dan ¤23 zijn (onder voorbehoud, uit m'n hoofd)

ColdSTone wijzigde dit bericht 08-02-2006 20:05 (4%)

ik ben vorig jaar 1 keer naar de dokter geweest, heb dit niet vergoed gekregen door een eigen risico van ¤250, mag ik de kosten hiervoor (¤24.80) opgeven bij "specifieke uitgaven" onder "verzorging en verpleging"?

argro wijzigde dit bericht 08-02-2006 20:41 (7%)

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Kinderpindakaas.....
Reg. datum: 25 september 2001

quote:
argro schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 20:34:
ik ben vorig jaar 1 keer naar de dokter geweest, heb dit niet vergoed gekregen door een eigen risico van ¤250, mag ik de kosten hiervoor (¤24.80) opgeven bij "specifieke uitgaven" onder "verzorging en verpleging"?
Nee, onder verzorging en verpleging wordt echt het verzorgen in een verzorgings- verplegingstehuis verstaan. De dokterskosten die je noemt vallen onder de algemene uitgaven.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

quote:
IceManX schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:45:
[...]
Ik heb het aangifte programma voor 2005, en daarin kun je bij aftrekposten kiezen voor "Ziektekosten of andere buitengewone uitgaven". Als je die aanvinkt kun je bij "Algemene uitgaven" de rekenhulp gebruiken, met daarin de volgende velden:
  • Ziekenfonds premie die is ingehouden op het loon
  • Nominale ziekenfondspreime en aanvullende ziekenfondsverzekering
  • Premies voor een particuliere ziektekostenverzekering • Vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid (¤787 per persoon)
Daar moet je onbelaste vergoedingen voor algemene uitgaven vanaf trekken - voor de meesten is dit 0.
* IceManX krijgt toch opeens een aftrek van ¤544 euro - ipv 13 euro betalen is het opeens 216 euro ontvangen
die ga ik trouwens wel op een rekening zetten voor het geval er iets niet klopt

Als je studeert kun je trouwens ook studiekosten aftrekken. Heb ik vorig jaar overwogen maar het leverde me geen voordeel op.
Op de site van de belastingdienst vind ik het volgende:
quote:
Vaste aftrek arbeidsongeschiktheid

U kunt een vast bedrag van ¤ 787 meetellen bij uw buitengewone uitgaven als u aan alle volgende voorwaarden voldoet:

* U was op 31 december 2004 jonger dan 65 jaar.
* In 2004 en 2005 was u door ziekte of een handicap niet in staat minimaal 55% te verdienen van wat gezonde mensen in gelijke omstandigheden kunnen verdienen.
Het lijkt me dus niet dat iedereen die ¤787 mag optellen bij zijn buitengewone uitgaven. Wel vreemd dat het standaard aangegeven is in het computerprogramma. Daardoor lijkt het alsof iedereen het op mag geven.

heeft een echte avatar

quote:
argro schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 21:38:
[...]
Op de site van de belastingdienst vind ik het volgende:

[...]
Het lijkt me dus niet dat iedereen die ¤787 mag optellen bij zijn buitengewone uitgaven. Wel vreemd dat het standaard aangegeven is in het computerprogramma. Daardoor lijkt het alsof iedereen het op mag geven.
Ik dacht eerst ook dat dat voor iedereen gold, maar de Help van het programma geeft wel duidelijkheid.
* IceManX gaat helaas weer terug naar 13 euro betalen.
Gelukkig is dat te weinig dus wordt het 0.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
Stanzinist | system specs

Een der antidigibeet
Reg. datum: 04 juni 2005

Ik weet wel dat ik nog zo'n 420 euri's terugkrijg, dat is zeker. Ben alleen benieuwd wanneer?

Het is 's-nachts kouder dan buiten

Acties: [view][quote]

Door: Janoz
Moderator PRG/SEA/DTE
!litemod
Reg. datum: 19 oktober 2000

quote:
HenkieNL schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 23:00:

In de situatie die jij schetst kun je ook nog best de studiekosten meenemen, moet je alleen even de geldstromen goed vormgeven ;) In welk jaar was dit? 2004 of 2005?
2004 en 2005. Ik kan het echter niet meer terug draaien. Wij hebben het nooit betaald. Haar ouders betaalden immers de studiekosten. Ik heb nergens een rekening of overschrijving liggen.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Lekker belangrijk...
Reg. datum: 16 augustus 2000

quote:
HenkieNL schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 21:09:
Ook iets wat het altijd wel leuk doet: de reiskosten naar de dokter/tandarts e.d. Je mag hiervoor gewoon 0,18 rekenen en ze vallen ook onder de specifieke uitgaven, dus ook nog een verhoging bij een niet al te hoog inkomen.

Nog iets wat vaak vergeten wordt: lenzen en lenzenvloeistoffen, hiervoor geldt ook specifieke uitgaven

Dat van de lenzen en vloeistoffen wist ik al maar waar kan ik dat van die reiskosten terugvinden? Ik kan alleen iets vinden over het bezoeken van iemand die in het ziekenhuis ligt maar niet wanneer je er voor jezelf heen moet.

Als dat zo is kan ik een leuk bedrag in gaan vullen daar aangezien ik vorig jaar iets van 2500km (groffe schatting) heb gereist op en neer naar het ziekenhuis.

Last.fm | Mijn DVD-collectie | Ook zo'n hekel aan fake linkjes?

quote:
Janoz schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:58:
[...]

2004 en 2005. Ik kan het echter niet meer terug draaien. Wij hebben het nooit betaald. Haar ouders betaalden immers de studiekosten. Ik heb nergens een rekening of overschrijving liggen.
er zijn normbedragen voor studiekosten, deze verschillen per jaar en per maand (telken iets hoger door inflatiecorrectie), wanneer je dit opgeeft als kosten zal de belastingdienst geen vragen stellen neem ik aan.

Kinderpindakaas.....

quote:
Bergie schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 23:34:
[...]

Dat van de lenzen en vloeistoffen wist ik al maar waar kan ik dat van die reiskosten terugvinden? Ik kan alleen iets vinden over het bezoeken van iemand die in het ziekenhuis ligt maar niet wanneer je er voor jezelf heen moet.

Als dat zo is kan ik een leuk bedrag in gaan vullen daar aangezien ik vorig jaar iets van 2500km (groffe schatting) heb gereist op en neer naar het ziekenhuis.

Even uit de help van het aangifteprogramma gekopieerd:
Uitgaven voor vervoer van een zieke of invalide

De volgende uitgaven kunt u meetellen:

- uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis;
- uitgaven voor ambulancevervoer;
- extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit.

Dit zijn dus ook specifieke uitgaven.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

Kinderpindakaas.....

quote:
Janoz schreef op woensdag 08 februari 2006 @ 22:58:
[...]

Dan maak je een leningsovereenkomst voor deze studiekosten. Vervolgens schelden haar ouders telkens een gedeelte van deze lening kwijt binnen de schenkingsvrijstelling. Zo kun je naar mijn mening zowel 2004 als 2005 meenemen als kosten (wel in de betreffende aangiftejaren natuurlijk).
Ik weet alleen niet of je vriendin recht had/heeft op studiefinanciering. Dan geldt het onderstaande en hoef je verder ook niets met leningsovereenkomsten te doen.

quote:
argro schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 00:50:
[...]

er zijn normbedragen voor studiekosten, deze verschillen per jaar en per maand (telken iets hoger door inflatiecorrectie), wanneer je dit opgeeft als kosten zal de belastingdienst geen vragen stellen neem ik aan.
Dat klopt, maar dan moet je wel recht hebben op studiefinanciering, zo niet dan neem je gewoon de werkelijke kosten -/- drempel mee.

Klikt nu met een 400D.
Reg. datum: 02 oktober 2000

Tip:
Ook je Internet abonnementen zijn aftrekbaar. Onderbouwen dat het zakelijk of studie is en je kan het opvoeren. Doe ik al jaren.

Het nut van het leven: Probeer er iets moois van te maken. http://www.hroling.nl

Breda Helpt

Even voor de duidelijkheid.
Ik ben nu 23 en werk sinds mijn 19de. Al die jaren heb ik puur en alleen de gegevens van mijn jaaropgaaf overgenomen op het aangifteformulier. Dus dingen als ontvangen loon, loonheffing, etc.

Ik had al die jaren dus allerlei aftrekposten kunnen opvoeren, zoals ziekenfonds premie, studiekosten, reiskosten, etc?
Is dit achteraf nog te corrigeren?

Het eerste jaar dat ik werkte heb ik wel een paar eurtotjes terug gekregen, maar daarna stond ik altijd netjes op 0,-
www.audi-fan.nl

staan een paar leuke tips in dit topic, zal er dit jaar toch eens anar gaan kijken.. elke euro extra is weer meegneomen natuurlijk.

alleen heb ik nog steeds geen jaaropgave van 2005 nog niet gehad :O
Reg. datum: 01 september 2003

Laatste loonstrook van het jaar staat ook je jaarloon op ;) Maar die moet je dan wel gehad hebben.

Reg. datum: 29 juni 2001

quote:
Iblies schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 10:28:
Laatste loonstrook van het jaar staat ook je jaarloon op ;) Maar die moet je dan wel gehad hebben.
Maar veel andere gegevens niet, of niet erg duidelijk.

paknaald wijzigde dit bericht 09-02-2006 10:47 (6%)

left part of the evil twins

quote:
mssl schreef op dinsdag 07 februari 2006 @ 20:56:
[...]

Andere tip:
Als je loon flink gestegen is de laatste 3 jara bijvoorbeeld, kan je ook ''middelen''. Hierdoor kan je gebruik maken van het progressieve stelsel. Hierdoor zorg je dat je elk jaar even veel hebt verdient ipv grote fluctuaties ;) . Je kan hierdoor net steeds buiten het top tarief vallen.

Kun je hier eens over uitwijden? Mijn salaris is een factor 3 gestegen tot ver in de 52%-schaal dit jaar dus het klinkt wel interessant 8)7

[edit]

Omg bedankt voor deze tip:
Conclusie Middeling over de jaren 2004 t/m 2006 kan een teruggave van ¤ 1.447 opleveren

8)7

Even met Excel nagerekend en het lijkt te kloppen. Voor de mensen die creatief met belastingen willen rekenen heb ik net een formule gebouwd die vermoedelijk de inkomenstenbelasting correct berekent op basis van een totaal inkomen:
code:
1
=IF(D1<16893,D1*0.344,5811+IF(D1<30357,(D1-16893)*0.4195,5647+IF(D1<51762,(D1-30358)*0.42,8990+(D1-51763)*0.52)))

Let wel dat heffingskortingen hier niet in zijn verwerkt, dit is enkel de 'rauwe' belasting over inkomsten.

curry684 wijzigde dit bericht 09-02-2006 11:23 (39%)

Reg. datum: 13 juni 1999

quote:
bolke schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 08:04:
Tip:
Ook je Internet abonnementen zijn aftrekbaar. Onderbouwen dat het zakelijk of studie is en je kan het opvoeren. Doe ik al jaren.
Dat jij het opvoert en er geen opmerkingen over krijgt zegt niets. De belastingdienst heeft veel te weinig capaciteit om alles te controleren. Zakelijk zal het niet snel een probleem zijn, maar waar je vandaan haalt dat je het als studiekosten mag opvoeren weet ik niet.

quote:
curry684 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 11:01:
[...]

Kun je hier eens over uitwijden? Mijn salaris is een factor 3 gestegen tot ver in de 52%-schaal dit jaar dus het klinkt wel interessant 8)7

Ik weet er toevallig wel iets over :)

Het is toegestaan om je inkomen over drie aaneengesloten jaren achteraf te middelen. Stel dat je in 2003 en 2004 niets hebt verdiend en in 2005 ineens ¤150.000, dan mag je een herberekening maken waarin je elk jaar ¤50.000 hebt verdiend. Omdat we een progressief belastingstelsel hebben kan dit een flink verschil maken.

Alles wat je boven de ¤5xx (dacht ik) aan voordeel hebt krijg je terug.

left part of the evil twins

quote:
joepP schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 11:27:
[...]

Ik weet er toevallig wel iets over :)

Het is toegestaan om je inkomen over drie aaneengesloten jaren achteraf te middelen. Stel dat je in 2003 en 2004 niets hebt verdiend en in 2005 ineens ¤150.000, dan mag je een herberekening maken waarin je elk jaar ¤50.000 hebt verdiend. Omdat we een progressief belastingstelsel hebben kan dit een flink verschil maken.

Alles wat je boven de ¤5xx (dacht ik) aan voordeel hebt krijg je terug.
Drempel is 545 ja. Kan er alleen op de site van de belastingdienst niets over terugvinden.
www.audi-fan.nl

quote:
Iblies schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 10:28:
staan niet alle gegevens op die ik nodig heb. zit ik ook nog eens met de vorige werkgever waar ik nog een jaaropgave van moet krijgen... ik zit dus op 2 jaaropgave's te wachten. :+
quote:
HenkieNL schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 07:25:
[...]
Dat klopt, maar dan moet je wel recht hebben op studiefinanciering, zo niet dan neem je gewoon de werkelijke kosten -/- drempel mee.
Waarom mag je de normbedrage niet gebruiken als je stufie al gestopt is maar je nog wel bezig bent met je studie?

Weer even over de ziektekosten. Afgelopen jaar heb ik uitzendwerk gedaan, hierbij heb ik dus automatisch premie betaald voor de ziektekostenverzekering (zowel werknemers als werkgeversdeel), omdat het werk niet continu was ben ik ook particulier verzekerd geweest. Ik heb dus premie betaald voor de particuliere verzekering en voor de ziektekostenverzekering. Deze premies mag ik volgens de belastingtelefoon beide opvoeren als uitgaven voor ziektekosten. Doordat ik gedeeltes van het jaar dubbel verzekerd ben (de tijden dat ik werk had) kan ik echter wel een deel van de particuliere premie terug vragen. Interessante aftrekpost dus. Door de dubbele premie kom ik boven de drempel uit.

argro wijzigde dit bericht 09-02-2006 12:56 (49%)

quote:
curry684 schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 11:36:
[...]

Drempel is 545 ja. Kan er alleen op de site van de belastingdienst niets over terugvinden.

Er zijn genoeg sites die er informatie over hebben, bijvoorbeeld http://www.berekenhet.nl/...ddeling-inkomen-box1.html. Overigens vergiste ik me, je krijgt geld terug terug als je boven de drempel komt, maar dan wel het volledige bedrag.

Ik zal even de belastingtelefoon bellen, daar weten ze er wel meer over. Waarschijnlijk moet je een schriftelijk verzoek doen tot middeling, maar of je daarvoor eerst je aangifte 2005 gedaan moet hebben weet ik niet. Misschien zijn er standaard formulieren voor?

Nog handiger is het je boekhouder/accountant dit te laten regelen. Als je genoeg verdient wil je je helemaal niet bezighouden met dit soort zaken :)

Reg. datum: 10 augustus 2001

quote:
joepP schreef op donderdag 09 februari 2006 @ 16:24:
[...]

Er zijn genoeg sites die er informatie over hebben, bijvoorbeeld http://www.berekenhet.nl/...ddeling-inkomen-box1.html. Overigens vergiste ik me, je krijgt geld terug terug als je boven de drempel komt, maar dan wel het volledige bedrag.

Ik zal even de belastingtelefoon bellen, daar weten ze er wel meer over. Waarschijnlijk moet je een schriftelijk verzoek doen tot middeling, maar of je daarvoor eerst je aangifte 2005 gedaan moet hebben weet ik niet. Misschien zijn er standaard formulieren voor?

Nog handiger is het je boekhouder/accountant dit te laten regelen. Als je genoeg verdient wil je je helemaal niet bezighouden met dit soort zaken :)
Je krijg alleen het bedrag boven de drempel terug! Ik heb er vorig jaar iets van 145 euro of zo voor terug gekregen... toch mooi meegenomen.

Zoek je leuk werk in de ICT? Mail me maar==> mail in profiel!

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: