Hoofdcategorieën
Topicacties

Chello knijpt torrentverkeer af; wat te doen? *

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

Reageer Nieuw Topic
Reg. datum: 24 juli 2003

Ik heb het nogmaals getest met een torrent die ik al compleet heb, en ik zit binnen enkele minuten aan het plafond van mijn upload bandbreedte: ca. 110 kByte/sec (1Mbit). BT poort is de standaard 6881 TCP, client is de orginele Bittorrent client.

Er wordt hier (Chello classic, Eindhoven) dus niet geknepen op upload bittorrent. Hoe kan ik mijn BT download betrouwbaar testen?

De m.i. enige betrouwbare manier is een speciale torrent starten voor de test met 1 seeder en 1 leecher, waarbij je zeker weet dat de seeder geen geknepen verbinding heeft.

quote:
joopv schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 12:14:
Ik heb het nogmaals getest met een torrent die ik al compleet heb, en ik zit binnen enkele minuten aan het plafond van mijn upload bandbreedte: ca. 110 kByte/sec (1Mbit). BT poort is de standaard 6881 TCP, client is de orginele Bittorrent client.

Er wordt hier (Chello classic, Eindhoven) dus niet geknepen op upload bittorrent.
Heb je de client list gechecked om te zien of er toevallig andere Chello klanten bij zaten?

quote:
OlafvdSpek schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 14:18:
[...]
Heb je de client list gechecked om te zien of er toevallig andere Chello klanten bij zaten?

Ik ken die ranges niet exact. Voor zover ik die ken (80.56.0.0/15, 213.46.?.0/?) in ieder geval niet.

Als iemand een tracker weet voor een testje wil ik wel een torrent seeden van pakembeet 100MB of zo met 1 andere chello abbonnee als leecher. Als het goed is zou je dan gewoon 100kbyte/sec transfer moeten krijgen. Zo niet, en een FTP of zo gaat wel met die snelheid, dan lijkt me dat overtuigend bewijs van geknepenheid.

quote:
joopv schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 00:16:
Als iemand een tracker weet voor een testje wil ik wel een torrent seeden van pakembeet 100MB of zo met 1 andere chello abbonnee als leecher. Als het goed is zou je dan gewoon 100kbyte/sec transfer moeten krijgen. Zo niet, en een FTP of zo gaat wel met die snelheid, dan lijkt me dat overtuigend bewijs van geknepenheid.

Het probleem zit juist tussen Chello en niet-Chello abonnees, niet tussen Chello abonnees onderling.

Maar dat (sommige) abonnees geknepen worden is al lang duidelijk.

Olaf van der Spek wijzigde dit bericht 03-08-2005 00:21 (7%)

Oke, ik heb een torrent uitgezocht (gentoo linux iso image) om te downloaden en die spuit nu hier met meer dan 200 kByte/sec naar binnen... Gaat lekker rap.

Misschien dat degenen die problemen hebben met hun geknepen chello verbinding deze ook eens kunnen proberen:

http://linux.mybookmarkmanager.com/

En dan deze torrent (712,460,288 bytes) :
http://linux.mybookmarkma...versal-2005.0.iso.torrent

Let wel: ik doe deze moeite omdat ik ook 'last' heb van traagheid bij het downloaden van torrent files. Mij upload is 100% in orde, maar een download op deze snelheid zie ik nu ook voor het eerst - tot nu toe nooit boven de 40kByte/sec uitgekomen.

Ik ben benieuwd wat anderen voor download snelheid halen op deze torrent.

joopv wijzigde dit bericht 03-08-2005 01:35 (34%)

Reg. datum: 20 juni 2005

quote:
joopv schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 00:16:
[...]

Ik ken die ranges niet exact. Voor zover ik die ken (80.56.0.0/15, 213.46.?.0/?) in ieder geval niet.

Mijn IP in 2003 lag ook in de 213.46.x.x range, even voor jullie verdere beeldvorming.

Dus nogmaals, er zijn IP ranges die gewoon geknepen worden vanwege te weinig
beschikbare bandbreedte.

Reg. datum: 06 januari 2005

Wat een verhaal zeg! Ik ben enerzijds niet verbaast dat dat chello nog steeds van die rot geintjes uithaald en hun klanten als grov vuil blijft behandelen (ja, want dat is het als je bewust de boel knijpt en intern instructies geeft dat niemand dat naar buiten mag melden) en anderzijds wel verbaast dat er nog steeds consumenten zijn die chello hebben. Waarom pikken zo veel consumenten het dat ze zo behandeld worden? Dat gaat er bij mij simpelweg niet in. Zijn er echt nog zo veel plaatsen waar mensen geen alternatief hebben? Ik kan me dat niet voorstellen. Ik heb dus ook maar weinig medelijden met de klagers in dat geval.

Voor wat betreft de topic titel is er kennelijk maar 1 oplossing: ADSL nemen (als je tenminste onbeperkt wilt downloaden).

Acties: [view][quote]

Door: dion_b
Moderator PMG/VB/OH
say Baah
Reg. datum: 19 september 2000

quote:
NonaSuomy schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 08:49:
Wat een verhaal zeg! Ik ben enerzijds niet verbaast dat dat chello nog steeds van die rot geintjes uithaald en hun klanten als grov vuil blijft behandelen (ja, want dat is het als je bewust de boel knijpt en intern instructies geeft dat niemand dat naar buiten mag melden)

Lekkere samenzweringstheorie, maar ooit bedacht dat problemen niet door onwil maar onwetendheid/onvermogen kunnen komen?

Het is dan ook bijna niet uit te zoeken wat er in vredesnaam aan de hand is (want laten we duidelijk zijn: er IS iets aan de hand) als iedereen aan alle kanten van alles en nogwat begint te roepen, maar niemand (muv joopv _/-\o_ ) daadwerkelijk op een reproduceerbare manier meet...
quote:
en anderzijds wel verbaast dat er nog steeds consumenten zijn die chello hebben. Waarom pikken zo veel consumenten het dat ze zo behandeld worden? Dat gaat er bij mij simpelweg niet in. Zijn er echt nog zo veel plaatsen waar mensen geen alternatief hebben? Ik kan me dat niet voorstellen. Ik heb dus ook maar weinig medelijden met de klagers in dat geval.

Wat dacht je van het simpele feit dat voor andere zaken dan de torrents je voor EUR 49 een betrouwbare verbinding hebt met 1Mb upload (en 4Mb down) dat ook daadwerkelijk (ongeacht afstand tot enige centrale) gehaald wordt (momenteel download ik met 430kB (3440kb)/s, upload ik met 45kB (360Kb)/s terwijl mijn huisgenoot op dezelfde verbinding in staat is WoW te spelen met teamspeak aan zonder problemen...

Overigens is van die 3440kbps 800kbps van Torrents (de rest is oDC), dus is het probleem in het geheel niet universeel ;)
quote:
Voor wat betreft de topic titel is er kennelijk maar 1 oplossing: ADSL nemen (als je tenminste onbeperkt wilt downloaden).

Oh :?

Als de een blijkbaar prima volop kan downen (en uppen) en de ander met dezelfde verbinding niet, zou het volgens jou dus aan kwaadwillendheid van de provider liggen |:(

ADSL is niet zaligmakend (en vind maar eens een betaalbare provider die 1Mb upload biedt), bovendien is er tot op z'n minst chello zelf precies weet wat er aan de hand is niet eenduidig te zeggen of er een storing is, of gewoon een instellingsissue.

Ik neig trouwens naar dat laatste - ik had aanvankelijk ranzige instabiliteit in mijn modem en downloads die max 80kbps (10kB) haalden. Oplossing: in Azureus stond de global max connections op 80, die naar 25 verlaagd en hij gaat als een trein :)

Edit:
joopv: zodra mijn oDC download binnen is (over paar minuten op dit tempo ;) ) ga ik eens die benchmark-torrent proberen

dion_b wijzigde dit bericht 03-08-2005 20:21 (3%)

Knoflookworst + LANparty = overtreding Genčve Protocol (gas...)

Team Slayer:-)
Reg. datum: 05 juni 2002

Het is erg moeilijk om betrouwbare benchmarks uit te voeren. Er is geen sprake van een absolute cap, het P2P-verkeer krijgt de laagste prioriteit.
Ik heb in de avonduren en 's nachts hogere snelheden gehaald.

Het feit dat die linux torrent vanmorgen met een noodgang hier naar binnen spoot (ik zag 'm oplopen tot 250 kByte/sec voor ik ging slapen) is voor wat mij betreft een redelijk bewijs dat er althans hier niet geknepen wordt op torrent protocol. Ik twijfelde daar ook enigzins aan.

Ik denk dat er een combinatie van zaken speelt: verkeerd ingestelde routers / firewalls / bittorrent clients, XP-SP2 die allerlei beperkingen (connection rate limiting) heeft, torrents die niet genoeg geseed worden (dat heb je met bovenstaande test afdoende uitgesloten) en joost mag weten wat nog meer.

Bittorrent is een "sociaal gevoelig" protocol: naarmate er meer systemen seeden zijn de downloads sneller, en kan de zwerm groeien. Ik denk dat bij slome torrents de mensen zo gauw ze hun data binnen hebben van de zwerm disconnecten zonder zich om de zwerm te "bekommeren" door extra te seeden. Dat is in torrent termen tamelijk "asociaal" gedrag.

Team Slayer:-)
Reg. datum: 05 juni 2002

Wanneer krijgen mensen het hier nou eens door. Het gaat niet alleen over torrents, ook DC bijvoorbeeld. Hele snelle hosts (SUNET, BBB) gaan nu het grootste deel van de dag met max 10k, i.p.v. de volle snelheid. Je maakt mij niet wijs dat dit in 1 keer gebeurt, na bijna 2 jaar en dan ook structureel. RRAS is hier netjes geconfigureerd, mag je zelf komen bekijken. Meerdere machines die er aan hangen laten precies hetzelfde zien.
Wanneer het reguliere verkeer minder wordt in de daluren krijgt het P2P verkeer meer ruimte.

edit:

Ik ben trouwens ook benieuwd of het systeem geimplementeerd is op het hele netwerk van Chello of alleen op een aantal delen. Mijn locatie is iig Amsterdam-Oost.

ultimateharry wijzigde dit bericht 03-08-2005 21:30 (15%)

Vandring
Reg. datum: 12 juni 2000

quote:
joopv schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 01:30:
Oke, ik heb een torrent uitgezocht (gentoo linux iso image) om te downloaden en die spuit nu hier met meer dan 200 kByte/sec naar binnen... Gaat lekker rap.

Misschien dat degenen die problemen hebben met hun geknepen chello verbinding deze ook eens kunnen proberen:

http://linux.mybookmarkmanager.com/

En dan deze torrent (712,460,288 bytes) :
http://linux.mybookmarkma...versal-2005.0.iso.torrent

Let wel: ik doe deze moeite omdat ik ook 'last' heb van traagheid bij het downloaden van torrent files. Mij upload is 100% in orde, maar een download op deze snelheid zie ik nu ook voor het eerst - tot nu toe nooit boven de 40kByte/sec uitgekomen.

Ik ben benieuwd wat anderen voor download snelheid halen op deze torrent.

Ik ben sinds vanmiddag 4 uur bezig met het downloaden van deze torrent en terwijl de totale snelheid boven de 1 MB/sec ligt en ik groene hoofdjes heb, haal ik het binnen met gemiddeld 4 KB/sec (soms even een uitschieter naar 20 KB/sec). Het houdt dus in dat ik met een beetje mazzel morgenmiddag klaar ben met het downloaden van deze Linux distributie.

Vorige week heb ik Chello gemaild over dit p2p probleem en de reactie die ik kreeg was dat het aan een instelling van mijn computer moet liggen.
Nou, ik heb mijn laptop bij mijn vriendin aan de ADSL verbinding gehangen en mijn torrents en DC++ bestanden gingen als een speer. Voor de zekerheid heb ik toch mijn pc opnieuw geďnstalleerd en het ding direct aan het modem gehangen (ipv eerst een AP ertussen), maar dit mocht natuurlijk niet baten.

[update 9:50 (de volgende dag dus 8)7 )]
Als test heb ik dezelfde torrent nu weer ~30 minuten lopen en het is precies hetzelfde verhaal als gisteravond: traag.
Ik heb wederom als test mijn laptop direct aan het kabelmodem gehad, maar het maakte weer geen moer uit.
Overigens (als het al iets uit maakt, want dat geloof ik niet echt) zit ik in de 213.93.x.x range (Almere).

Halfkakkende wijzigde dit bericht 04-08-2005 09:53 (13%)

En sargad kropp i evig sömn.

@dion_b: Lijkt wel een reclame folder van chello dat verhaal van jou! Ben jij die ene tevreden , niets eisende en niets verwachtende, chello gebruiker? Het gras is echt groener aan de overkant hoor!

Wat heb je aan een snelle pijp als je geen p2p (op volle snelheid) kunt doen? Webbrowsen gaat er niet sneller van want dat zijn heel veel hele kleine bestandjes en daarvan is de netwerk latency (ping tijden) juist erg belangrijk. Deze maken voor 95% de snelheid v.h. surfen uit. Laat nou net die ping tijden bij chello ook bij heel erg veel mensen gewoon ontzettend slecht zijn. M.a.w. de hele verbinding is 49,- weggegooit geld want met het allergoedkoopste adsl abbonementje kun je EN sneller surfen EN sneller P2P doen.

Het zal ongetwijfelt aan mij liggen hoor. Maar ik begrijp echt niet dat mensen bij een provider blijlven die dat soort grappen uit haalt. (tenzij ze geen keuze hebben maar dat zullen er maar heeeel weining zijn).

Edit: mijn verhaal terug lezende gaat het wat offtopic worden. Om ontopic te blijven dus de opmerking dat je er waarschijnlijk maar heel weinig aan kunt doen. Gewoon nemen zoals het is of weggaan als je er niet mee kan/wil leven.

NonaSuomy wijzigde dit bericht 04-08-2005 08:24 (12%)

quote:
dion_b schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 20:20:
--- KNIP advertentie Chello ---

Kan me sterk vergissen, maar het verhaal is bevestigd door mensen
binnen chello. Zie voorgaande posts. En 3 jaar inmiddels lijkt me structureel.
Het lijkt alleen wel om bepaalde IP-ranges te gaan. De 213.46.x.x is er 1 van.
Dat weet ik 1000% zeker. Heb dat zelf mee mogen maken.

Dat ik na drie jaar nog dezelfde dingen lees over een verbinding zegt genoeg.
Al het verkeer dat niet over de "normale poorten" gaat wordt geknepen
op die IP-ranges. Maakt niet uit of je op FTP (anders dan port 21), P2P of iets anders zit.

In de drukke uren wordt het verkeer zo geshaped dat HTTP voorrang heeft zodat
mensen daar niet over gaan klagen en het niet zo opvalt dat er nog steeds
te weinig bandbreedte is om echt de volledige snelheid te kunnen geven 24/7
waarvoor je betaald (waarmee ze adverteren).

Toen ik van chello naar demon over ben gestapt was het probleem verholpen.
24/7 -> 2 mbit down, 1 mbit up. Zoals het hoort. En dan maakt het niet uit welke verkeer.
Eigenlijk is het te belachelijk voor woorden.

quote:
NonaSuomy schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 08:21:
@dion_b: Lijkt wel een reclame folder van chello dat verhaal van jou! Ben jij die ene tevreden , niets eisende en niets verwachtende, chello gebruiker? Het gras is echt groener aan de overkant hoor!
Ik heb vanmorgen nog de Knoppix 3.9 torrent gedownload bij bovenstaande site. Die ging ook weer met 200 tot 250kByte/sec. Met andere woorden: het gras is groen genoeg hier.
quote:
Wat heb je aan een snelle pijp als je geen p2p (op volle snelheid) kunt doen? Webbrowsen gaat er niet sneller van want dat zijn heel veel hele kleine bestandjes en daarvan is de netwerk latency (ping tijden) juist erg belangrijk. Deze maken voor 95% de snelheid v.h. surfen uit.
Oja, en vannacht heb ik 4 GB van Easynews gedownload. 2,5 uur doorstampen op 400kByte/sec, met HTTP (web).
quote:
Laat nou net die ping tijden bij chello ook bij heel erg veel mensen gewoon ontzettend slecht zijn.
14 milliseconden naar de centrale servers op WCW kan ik niet over klagen.
quote:
M.a.w. de hele verbinding is 49,- weggegooit geld want met het allergoedkoopste adsl abbonementje kun je EN sneller surfen EN sneller P2P doen.
Wat doe je eigenlijk in dit topic? Jij bent blijkbaar geen Chello abbonnee.
quote:
Het zal ongetwijfelt aan mij liggen hoor. Maar ik begrijp echt niet dat mensen bij een provider blijlven die dat soort grappen uit haalt. (tenzij ze geen keuze hebben maar dat zullen er maar heeeel weining zijn).

ADSL op de snelheid die Chello levert kan alleen als je niet te ver van de centrale woont. Ik zit op 3400 meter en kan maximaal 1M/512k krijgen terwijl ik nu 4M/1M heb bij Chello.

Ik zal die knoppix torrent nog een paar keer ophalen op piekuren om een betere meting te krijgen. Vooralsnog heb ik in ieder geval geen reden om te klagen bij Chello.

quote:

De discussie gaat over bepaalde IP-ranges.
Blijkbaar geldt dit niet voor jou.

Misschien handig even je range te vermelden, dan zul je zelf zien dat het
om bepaalde ranges gaat als meer mensen dit doen.

Daarbij is het een open discussie, dus je hebt er niets over te zeggen wie hier wel en
niet mogen komen.

session1978 wijzigde dit bericht 04-08-2005 09:09 (15%)

Ik ga deze discussie verlaten. Er zijn een aantal die hard chello fans die altijd zullen roepen dat chello geweldig is. Op deze manier ontstaat er een flame/troll gebeuren. Ik heb van iemand een tip gekregen dat ook sommige modjes hier te gekleurd (chello in favour) naar kijken en dat je hier snel problemen mee krijgt. Ik ga dit risico niet nemen.

Ik zou een ieder hier dan ook aanraden om gewoon on-topic te blijven: Wat kun je doen als je met Chello de beloofde P2P snelheid niet haald?

Reg. datum: 19 januari 2001

Ik heb hier ook hetzelfde probleem, heb altijd goed kunnen down- en uploaden met bijv. Azureus.
Haalde met het 49 EUR abbo de normale snelheden.
Sinds een paar maand ook hetzelfde gedoe als een aantal anderen hier.
De upload is niks mis mee, maar downloaden komt niet normaal meer boven de 20 kb/sec!
Dat terwijl ik eerder toch gewoon downloade met +/- 200 kb/sec.
Zit ook in het bekende IP bereik, 213.46.xx.xx

Rare is ook dat als je Azureus lang genoeg aan laat staan, je hele internet verbinding niet meer werkt! Stroom moet van de router, en dan is je internet snelheid weer normaal.
P2P blijft bagger..

Slechte zaak van Chello!

quote:
Flipmo schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 10:34:
Ik heb hier ook hetzelfde probleem, heb altijd goed kunnen down- en uploaden met bijv. Azureus.
Haalde met het 49 EUR abbo de normale snelheden.
Sinds een paar maand ook hetzelfde gedoe als een aantal anderen hier.
De upload is niks mis mee, maar downloaden komt niet normaal meer boven de 20 kb/sec!
Dat terwijl ik eerder toch gewoon downloade met +/- 200 kb/sec.
Zit ook in het bekende IP bereik, 213.46.xx.xx

Rare is ook dat als je Azureus lang genoeg aan laat staan, je hele internet verbinding niet meer werkt! Stroom moet van de router, en dan is je internet snelheid weer normaal.
P2P blijft bagger..

Slechte zaak van Chello!
Kennelijk zit jouw probleem in je router/modem. Dus dit is wat anders dan wat hier besproken wordt! Heb je chello al gebeld dat je een nieuw modem wilt?

Reg. datum: 19 januari 2001

Heb aan de instellingen van de Router niks veranderd, poort van azureus staat gewoon open net als anders.
Met deze modem heb ik ook normale snelheden gehaald met P2P programma's.
Denk dus dat het niet met mijn instellingen heeft te maken als het "zomaar ineens" niet meer 100% functioneerd
Moooooh!

Ik heb vergelijkbare problemen zowel met Emule als met Bittorrent. Mijn IP-adres is 62.194.251.x, Chello Light in Putten, Gelderland.
quote:
dion_b schreef op woensdag 03 augustus 2005 @ 20:20:
Het is dan ook bijna niet uit te zoeken wat er in vredesnaam aan de hand is (want laten we duidelijk zijn: er IS iets aan de hand) als iedereen aan alle kanten van alles en nogwat begint te roepen, maar niemand (muv joopv _/-\o_ ) daadwerkelijk op een reproduceerbare manier meet...

Mijn post gemist?

Vooruit dan:
Shaping lijkt te worden getriggered door de eerste 20 bytes: 0x13, "BitTorrent protocol". Als je in plaats van die string 20x 0x00 verzend, is de snelheid een stuk beter.

quote:
NonaSuomy schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 10:34:
Ik zou een ieder hier dan ook aanraden om gewoon on-topic te blijven: Wat kun je doen als je met Chello de beloofde P2P snelheid niet haald?
ADSL nemen?

Acties: [view][quote]

Door: dion_b
Moderator PMG/VB/OH
say Baah
Reg. datum: 19 september 2000

quote:
NonaSuomy schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 08:21:

Ik eis een goede verbinding en als ik met een 4Mb verbinding 3.4Mb downloads haal terwijl tegelijk online gegames wordt ben ik tevreden ja. Dat ik die haal heeft te maken met een handeling van mijn kant (het beperken met de maximale aantal connecties in mijn P2P progs).

Ik ben niet de enige, joopv kan, in tegenstelling tot de mensen die hier lopen te flamen en blaten, ook vergelijkbare waardes aantonen. Zolang mensen alleen maar schreeuwen maar zelf niet betrouwbaar meten, kan niemand er iets mee. En zolang niemand zelf z'n instellingen bereid is na te lopen verwacht ik ook niet dat een provider iets kan doen.
quote:
Wat heb je aan een snelle pijp als je geen p2p (op volle snelheid) kunt doen? Webbrowsen gaat er niet sneller van want dat zijn heel veel hele kleine bestandjes en daarvan is de netwerk latency (ping tijden) juist erg belangrijk. Deze maken voor 95% de snelheid v.h. surfen uit. Laat nou net die ping tijden bij chello ook bij heel erg veel mensen gewoon ontzettend slecht zijn.

Noem cijfers en geef aan waarom (anders dan gewoon napraterij) je meent dat "heel erg veel mensen" daar last van hebben :Z

Ping naar www.tweakers.net: average 19ms
quote:
M.a.w. de hele verbinding is 49,- weggegooit geld want met het allergoedkoopste adsl abbonementje kun je EN sneller surfen EN sneller P2P doen.
IK zou daarmee sneller kunnen P2P/surfen? Dacht het niet, 3400Mbps down en tegelijk gamen (huisgenoot zit _alweer_ te WoW en... :+ ) haal je niet met een 256/128Kb verbinding |:(
quote:

Edit: mijn verhaal terug lezende gaat het wat offtopic worden. Om ontopic te blijven dus de opmerking dat je er waarschijnlijk maar heel weinig aan kunt doen. Gewoon nemen zoals het is of weggaan als je er niet mee kan/wil leven.

Bullshit. Met zo'n houding verandert inderdaad niets. Een tweaker hoort zelf pro-actief bezig te zijn, dit is gewoon lui je probleem dumpen zonder zelf de moeite doen iets te achterhalen :o

Stappenplan waar je WEL wat mee kan:

Het is hopelijk vanzelfsprekend dat je deze metingen moet doen met 1 PC direct op de modem en zonder andere applicaties die bandbreedte verbruiken. Let op dat firewalls & virusscanners aardig bandbreedte

- meet allereerst binnen het chello netwerk je verbindingssnelheid (testserver is op www.chello.nl te vinden)
- meet vervolgens buiten het netwerk je snelheid (www.speedtest.nl ofzo)

Als deze twee al slecht zijn, heeft je probleem niets met P2P te maken. Los dat eerst op...
Haal je echter op deze (op HTTP gebaseerde) tests goede cijfers (>75% van de theoretische max van je verbinding), dan is het tijd om verder te kijken:

Begin met DC - als je iemand vindt wiens upload hoger is dan jouw download, heb je beet (tip: mensen op studentenhuisvestingscomplexen)

- meet om 2u 's nachts de snelheid bij overzetten groot bestand

Wijkt deze waarde sterk af van wat je op www.speedtest.nl gemeten hebt, is de eerste stap om te kijken naar connecties. Zorg dat max connecties op iets van 20 staat. Later kan hij evt weer omhoog...

- meet nogmaals.

Nog steeds slecht? Verzeker jezelf er eerst van dat de ander daadwerkelijk de hogere bandbreedte heeft en dat hij niet 1001 andere uploads heeft lopen. Als je daar zeker van kunt zijn, en het blijft slecht, voer eens een tracert uit (als je IP weet...) en kijk of ergens een bottleneck optreedt. Zo ja, noteer waar (indien binnen chello/upc netwerk, misschien later bij contacteren helpdesk relevant) en probeer een andere peer te vinden met hoge upload. Zo nee, noteer behaalde snelheden en ga verder met de torrent tests.

Als je daarentegen wel goede downloads haalt 's nachts:

- meet downloadsnelheid vanaf dezelfde snelle peer om 7u 's avonds.

Is het dan wel slecht, terwijl het 's nachts goed is? Dan is dit zeker een probleem met drukte. De vraag is dan of het een absolute bottleneck is (bijvoorbeeld dat de bandbreedte van de peer in kwestie platgetrokken is), of een relatieve (door lagere QoS prioritisering komt P2P verkeer in de file terwijl HTTP/VOIP voorbij kan razen).

Eerst testen op absolute locale bottleneck:

- nogmaals chello & speedtestmetingen doen

Ervan uitgaande dat dat goed is, probeer een paar verschillende remote peers met DC. Als daar groot verschil tussen zit, dan is het waarschijnlijk dat daar een absolute bottleneck zit. Zo niet, dan _kun_ je last hebben van QoS beperkingen. Noteer tijdstippen, downloadsnelheden en snelheden bij zelfde peers op andere momenten. Dan over tot BT:

- probeer een torrent te vinden met een enorme swarm aan seeds. joopv's torrent zou goed moeten zijn, ik download dat op dit moment (16u) met 320kB (2560kbps) in Nijmegen met een 213.46.xxx.xxx IP. Als je iets boven de 100kB (800kbps) haalt, heb je zeker geen last van QoS traffic shaping.
- test dit wederom 's nachts en in de vroege avond.

Hier geldt weer hetzelfde als bij DC, als je tijdsgebonden verschillen krijgt _kun_ je last hebben van trafficshaping. Is het niet tijdsgebonden, dan is er vrijwel zeker iets anders aan de hand. Met BT is het enerzijds veel moeilijker om exacte metingen te doen, maar anderzijds ben je nooit van een enkele verbinding afhankelijk.

Over traffic shaping:
chello knijpt niet af, maar prioritiseert verkeer. Dat is geen geheim. Het gebeurt nooit individueel, maar globaal. Bovendien is traffic shaping pas ingevoerd na het afschaffen van de harde toepassing van AUP (dat is afgelopen voorjaar gebeurd). Daar kun je een aantal conclusies trekken:

- op rustige momenten ('s nachts) zal het effect minder zijn dan op drukke momenten (vroege avond)
- als je buurman met chello er geen last van heeft, kun jij er ook geen last van hebben
Of dat noodzakelijkerwijs hoeft te betekenen dat als ik in Nijmegen er geen last van heb, het in Amsterdam niet aan de orde kan zijn is veel minder duidelijk... :o - maar binnen dezelfde wijk moet het opgaan
- problemen die hiermee te maken hebben zullen pas na maart 2005 opgetreden zijn

Als je dus een trage verbinding ervaart bij bepaalde soorten verkeer, kan het enkel hierdoor komen als het niet langer dan 5 maanden bestaat, anderen in de buurt met chello er ook last van hebben en het effect verandert naar gelang tijdstip. In dat geval kun je het best schriftelijk (niet per email) melding maken met zoveel mogelijke harde informatie erin - op z'n minst de gebruikte protocollen, de gemeten waardes op verschillende tijdstippen (met ter controle de http waardes erbij), vanaf welke datum je er last van hebt en of er sindsdien veranderingen waar te nemen zijn geweest.

Valt het niet onder dat patroon, dan is er iets anders aan de hand. Dat sluit niet uit dat de oorzaak bij chello ligt, maar is het in ieder geval niet gerelateerd aan traffic shaping :o

Overigens kan ik de invloed van het maximum aantal connecties in BT clients niet teveel benadrukken - bij global max van 80 knalde constant Thomson modem of Edimax router eruit (de ene keer de ene, andere keer de andere) en mocht ik blij zijn als ik transfers van 10kB (80kbps) haalde. Dat heb ik tijdens het tikken van deze reply getest en idd, bij 80 connections zakte transfer naar 5kB (40kbps). Na terugzetten op 25 connections hersteld op 290kB (2280kbps)
quote:
NonaSuomy schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 10:34:
[...]
Zie hierboven :)
quote:
Ik ga deze discussie verlaten. Er zijn een aantal die hard chello fans die altijd zullen roepen dat chello geweldig is. Op deze manier ontstaat er een flame/troll gebeuren. Ik heb van iemand een tip gekregen dat ook sommige modjes hier te gekleurd (chello in favour) naar kijken en dat je hier snel problemen mee krijgt. Ik ga dit risico niet nemen.

Aangezien ik de enige mod ben die regelmatig in dit topic post veronderstel ik dat je mij hiermee bedoelt. Wat je hier schrijft trekt mijn integriteit als moderator in twijfel - iets wat vele malen erger is dan een ordinaire flame. Om er geen enkele twijfel over te laten bestaan post ik hier een openbaar antwoord op:

1) in dit topic gelden exact dezelfde regels als elders op GoT. Ongefundeerde flames, trolls etc., ongeacht waarop en door wie, worden niet getolereerd
2) iedere gefundeerde mening mag geuit worden, ongeacht of anderen het ermee eens zijn of niet. Ook als het een mening is waar een moderator het niet mee eens is.
3) ik heb niet eens modrechten in dit subforum. Al negeerde ik bovenstaande punten volledig (in welk geval ik niet lang meer moderator zou zijn...) heb ik geen enkele recht in Internet & Telefonie die een andere user niet heeft.

Duidelijk :?

En als je ook dit in twijfel wilt trekken, daag ik je uit om ook hier met iets anders te komen dan onderbuikgevoelens en napraterij. FUD verspreiden is gewoon laf. Ik zou je ook op de GoT FAQ willen wijzen - indien je bevooroordeeld (of anderszins onaanvaardbaar) gedrag van een moderator vermoedt, kun je dat bij zijn Admin (in mijn geval is dat Kaj, HGA Harde Waren) of de Doktersteam aangeven.

Knoflookworst + LANparty = overtreding Genčve Protocol (gas...)

quote:
dion_b schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 17:18:
- probeer een torrent te vinden met een enorme swarm aan seeds. joopv's torrent zou goed moeten zijn, ik download dat op dit moment (16u) met 320kB (2560kbps) in Nijmegen met een 213.46.xxx.xxx IP. Als je iets boven de 100kB (800kbps) haalt, heb je zeker geen last van QoS traffic shaping.
- test dit wederom 's nachts en in de vroege avond.
En controleer dat er geen andere Chello klanten tussen de peers zitten.

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: