Hoofdcategorieën
Topicacties

[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Burn that Metal
Reg. datum: 07 september 2001

Staat daar niet gewoon dat ie van input accepteer van 100 of 240 volt, en daar 12 en 5 volt van maakt? :?

Volgens mij werkt die voeding niet op 12V hoor :)
Reg. datum: 13 september 2001

Er staat dat er gebruik word gemaakt van een Externe Power Supply. Wel goed lezen he.
Je kunt dus die externe power supply overslaan maar ik zou wel een ITPS gaan gebruiken om je invoer te reguleren op 12 volt.

quote:
SpeedAddict schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:18:
Staat daar niet gewoon dat ie van input accepteer van 100 of 240 volt, en daar 12 en 5 volt van maakt? :?

Volgens mij werkt die voeding niet op 12V hoor :)

Nee, daar krijg je idd een (externe) adaptor bij, van 100-240V naar 12V, 5 ampere.

Dat ding voed dus intern alles vanaf een 12V ingang, dus kan wat dat betreft in de auto.

Of t alleen in de praktijk ook goed werkt... autospanning is alles behalve stabiel 12V, veel storingen en als dynamo draait is het bijna 14V. Maar als die (interne) voeding geen eisen stelt aan een stabiele 12V ingang dan is het een goeie kandidaat.

Reg. datum: 23 januari 2005

quote:
DJSmiley schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:28:
[...]

Nee, daar krijg je idd een (externe) adaptor bij, van 100-240V naar 12V, 5 ampere.

Dat ding voed dus intern alles vanaf een 12V ingang, dus kan wat dat betreft in de auto.

Of t alleen in de praktijk ook goed werkt... autospanning is alles behalve stabiel 12V, veel storingen en als dynamo draait is het bijna 14V. Maar als die (interne) voeding geen eisen stelt aan een stabiele 12V ingang dan is het een goeie kandidaat.

En als ik er een spanning stabelisator voor hang?

(Mischien heeft iemand zo'n soldeer schema?)

Car lover wijzigde dit bericht 24-01-2005 12:42 (9%)

quote:
Car lover schreef op maandag 24 januari 2005 @ 12:40:
[...]

En als ik er een spanning stabelisator voor hang?

(Mischien heeft iemand zo'n soldeer schema?)

1. Spanningsstabilisator is normaal maar 1-2 ampere (7812 serie)
2. Uitgangstroom verhogen dmv een transistor kan, alleen dan moet je dus wel 0.7 extra input hebben (spanningsval in transistor)
3. Ingangsspanning van stabilisator moet hoger zijn dan uitgangsspanning, er mag dan wel een volt of 15 op minimaal, en dat heb je dus niet in de auto.

Blijft over:
- een ITPS om daarmee de 12V te stabiliseren
- een laptop-autovoeding die je gebruikt om de 12V te stabililseren

Reg. datum: 01 september 2004

Ik heb mijn voeding nog niet getest icm 9v (gemiddeld bij starten) maar zal hoogstwaarschijnlijk wel het probleem van de spanningval hebben

Ik dacht aan de volgende "oplossing":

zou dit kunnen werken om het starten te overleven?

+ auto ......................... >|........ + extra batterij ..... + voeding

- auto ......................... >|........ - extra batterij ..... - voeding

>| is een gewone diode

Mijn excuses voor het onduidelijke schematje maar heb geen host voor een paintkribbeltje neer te zetten B)

repoord wijzigde dit bericht 24-01-2005 14:30 (5%)

quote:
repoord schreef op maandag 24 januari 2005 @ 14:29:
Ik heb mijn voeding nog niet getest icm 9v (gemiddeld bij starten) maar zal hoogstwaarschijnlijk wel het probleem van de spanningval hebben

Ik dacht aan de volgende "oplossing":

zou dit kunnen werken om het starten te overleven?

+ auto ......................... >|........ + extra batterij ..... + voeding

- auto ......................... >|........ - extra batterij ..... - voeding

>| is een gewone diode

Mijn excuses voor het onduidelijke schematje maar heb geen host voor een paintkribbeltje neer te zetten B)

Diode in de massa moet andersom ;) en is daarnaast overbodig.
Ik heb ook zo'n constructie. Of het goed gaat weet ik niet, de batterij wordt (continue) opgeladen, zonder laadregeling. Maar goed, ik heb toch meerdere (lood)accutjes dus als er 1 overlijd pak ik wel weer een andere ;)

Aan het continu opladen had ik idd niet gedacht ... hoe wordt dit dan geregeld bij de hoofdaccu van de auto ? (heb namelijk maar een accutje met voldoende ampère op overschot :) )

Ik had iets trouwens eerst iets in gedachten met elco's maar .... dan had er een meeeega elco in de koffer moeten liggen dus was geen oplossing

edit: waarom zou de diode overbodig zijn? Anders gaat de starter de extra accu toch ook leegtrekken?

repoord wijzigde dit bericht 24-01-2005 15:12 (15%)

quote:
repoord schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:10:
Aan het continu opladen had ik idd niet gedacht ... hoe wordt dit dan geregeld bij de hoofdaccu van de auto ? (heb namelijk maar een accutje met voldoende ampère op overschot :) )

Ik had iets trouwens eerst iets in gedachten met elco's maar .... dan had er een meeeega elco in de koffer moeten liggen dus was geen oplossing

edit: waarom zou de diode overbodig zijn? Anders gaat de starter de extra accu toch ook leegtrekken?

1 diode is genoeg, zoals je in het schema hebt, in de +. Diode in de massa is onnodig, ten eerste heb je die precies verkeerd om, en ten 2e zal de diode in de + al sperren om te voorkomen dat je startmotor de accu leegtrekt.

Je autoaccu wordt geladen via de dynamo, daar zit een eigen laadregeling in. Een mega-elco kan idd ook, alleen heeft die, bij inschakelen, vaak (kortstondig) een enorme lage weerstand (= enorme stroom) om 'm op te laden. En wil je een beetje capaciteit hebben dan mag je ook wel aardig betalen, met 1000 uF red je t niet echt.

ja inderdaad één diode op de + is genoeg en in de omgekeerde richting uiteraard (ik kende het symbool van een diode niet 8)7 )

bedankt voor de uitleg

Een dergelijke laadregeling is die te maken?

repoord wijzigde dit bericht 24-01-2005 19:35 (53%)

Reg. datum: 12 februari 2000

Ik ben van plan ook een PC in mijn auto te bouwen, ik wilde jullie nog wat vragen.

Ik ben van plan een 12V -> 240V omvormer te kopen bij www.omvormer.net en daar mijn PC aan te hangen. Heeft iemand ervaringen met zo'n omvormer? Ik zou willen weten of die omvormer ook de spanningsval bij starten aan kan? Of moet ik de PC pas starten als de auto is gestart?

Reg. datum: 01 juli 2003

quote:
tommy320 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 12:08:
Ik ben van plan ook een PC in mijn auto te bouwen, ik wilde jullie nog wat vragen.

Ik ben van plan een 12V -> 240V omvormer te kopen bij www.omvormer.net en daar mijn PC aan te hangen. Heeft iemand ervaringen met zo'n omvormer? Ik zou willen weten of die omvormer ook de spanningsval bij starten aan kan? Of moet ik de PC pas starten als de auto is gestart?

Ik heb deze omvormer:

http://elektronica-online.nl/productimages/15422.jpg

Output power continue: 600 Watt
Surge output power: 1000 Watt
Input: DC 10~15V
Output: AC 230V
Output waveform: Modified sine wave
Output frequency: 50 Hz
Stand by current: < 0.6 A
Efficiency: 85~90%

Protections:
* Output short
* Input polarity reverse (by fuse)
* High DC input voltage
* Battery low alarm: DC 10.5 +/- 0.5 V
* Battery low shutdown: DC 10 +/- 0.5 V
* Overtemperature: 60 +/- 5 degrees Celsius
* Overload

Hiermee kan ik de de motor starten zonder dat de pc uitvalt. En kan ongeveer 2 uur de pc aan laten staan voordat de omvormer een signaal geeft dat de accu bijna leeg is. Wanneer je dan je pc uitzet kun je de motor nog gewoon starten.
Ik ben er in ieder geval tevreden mee :Y) .

Ik heb hem gekocht bij http://www.electronica-online.nl/ voor ¤ 99,-
www.kanonweb.nl
Reg. datum: 02 september 2002

Hoeveel wattage heeft een gemiddelde pc eigenlijk nodig. want als ik volgens mij er voor zorg dat ik niet vergeet m'n pc uitteschakelen.. (op zoemer aansluiten van lichten!!!) dan kan ik gewoon een omvormer nemen. 12 -> 220 @ 300watt 49,95... of is 300watt te weinig?

I reject your reality and substitute my own!

Reg. datum: 22 april 2002

Vraag:
Ik heb een adapter bij Conrad besteld voor de Line-in --> Antenne. Maar nu is de ontvangst slecht tot bijna geen ontvangst. De adapter zit nl. achter de autoradio. Als ik de adapter en radio los heb liggen dan is er wel een goede ontvangst. De ontvangst van mn pc is verder perfect. Het gaat puur om de radiozenders. Is het een idee om een signaal versterker te gebruiken? Zo ja welke? en waar moet ik die plaatsen? Tussen adapter--radio of antenne--adapter?

ProTec XT2000
Reg. datum: 14 januari 2001

Ik zat eigenlijk te denken om een laptop te gebruiken zonder scherm. Is dit een goed idee ivm met stroomverbruik etc.

48k was toen meer dan genoeg.

quote:
mkanon schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 13:19:
Hoeveel wattage heeft een gemiddelde pc eigenlijk nodig. want als ik volgens mij er voor zorg dat ik niet vergeet m'n pc uitteschakelen.. (op zoemer aansluiten van lichten!!!) dan kan ik gewoon een omvormer nemen. 12 -> 220 @ 300watt 49,95... of is 300watt te weinig?
Gaat denk ik wel werken, een standaard P2/P3 vereist maar een 150 watt voeding om goed te kunnen draaien, zo lang je er geen brute 3d kaart en veel harde schijven in gooit ;)

quote:
Hiermee kan ik de de motor starten zonder dat de pc uitvalt. En kan ongeveer 2 uur de pc aan laten staan voordat de omvormer een signaal geeft dat de accu bijna leeg is. Wanneer je dan je pc uitzet kun je de motor nog gewoon starten.
Ik ben er in ieder geval tevreden mee :Y) .

Wat ik ook nog zou willen is dat als ik de auto in de garage stal dat de PC kan blijven draaien door bv om te schakelen naar netspaning bij mij thuis en niet de accu te moeten belasten, ik wil in die tijd bv via een wireless link bestanden uploaden. Ik weet alleen niet hoe ik dat aan zou moeten sluiten. Er zou dan iets van een UPS tussen kunnen zitten maar ik weet niet of ik daar nou weer zin in heb.

Wat ik ook zou kunnen doen is een losse accu lader kopen en die dan weer aan de omvormer aansluiten. Maar dan krijg je een raar traject:

netspanning (230) -> Acculader(14) -> Omvormer(230) -> Voeding PC

Kan iemand iets anders bedenken ?

Reg. datum: 01 november 2000

of je haalt de stekker uit de omvormer en sluit je pc op een verlengsnoer aan?? of denk ik nu weer te simpel 8)7

maddog_rvo wijzigde dit bericht 25-01-2005 15:23 (19%)

48k was toen meer dan genoeg.

quote:
repoord schreef op maandag 24 januari 2005 @ 15:31:
ja inderdaad één diode op de + is genoeg en in de omgekeerde richting uiteraard (ik kende het symbool van een diode niet 8)7 )

bedankt voor de uitleg

Een dergelijke laadregeling is die te maken?

Ik zou geen diode nemen maar gewoon een relais aangestuurd door het contactslot.
Een diode resulteert 0.6v lager op de 2e accu en zal dus nooit goed vol geladen worden......

memphis wijzigde dit bericht 25-01-2005 17:27 (11%)

Die 0.6 v verlies is nu geen ramp, het is immers maar voor het startmoment op te vangen, maar een relais zou inderdaad ook kunnen dienen. Ik zal het beide eens testen. bedankt voor de tip

Cadillacs rule!
Reg. datum: 09 september 2000

quote:
tommy320 schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:16:

Wat ik ook zou kunnen doen is een losse accu lader kopen en die dan weer aan de omvormer aansluiten. Maar dan krijg je een raar traject:

netspanning (230) -> Acculader(14) -> Omvormer(230) -> Voeding PC

Kan iemand iets anders bedenken ?
quote:
maddog_rvo schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:23:
of je haalt de stekker uit de omvormer en sluit je pc op een verlengsnoer aan?? of denk ik nu weer te simpel 8)7
Simpel en geniaal ligt soms dicht bij elkaar. :P

No more RC5... I'm searching for ET now!
Koreaans - Nederlands online woordenboek

Feyenoord Rotterdam

Er is weer een inkoopactie bezig voor de liliput 7"en 8". De 7"zijn 240 vanaf 5 stuks, vanaf 10 stuks 230 en bij 50 220 pleuri. Das niet duur lijkt me (oftwewel qua geld kost dat financieel niet zo duur ;) )

Roeligan wijzigde dit bericht 26-01-2005 08:39 (5%)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!

Reg. datum: 13 september 2001

Weet iemand of de volgende schermpjes al ergens in Nederland zijn te krijgen?
En misschien dat deze ook bij de inkoopactie worden bedoeld, heb daar de vraag ook al gesteld
http://i10.ebayimg.com/01/i/03/42/90/4b_2.JPG

quote:
maddog_rvo schreef op dinsdag 25 januari 2005 @ 15:23:
Ik vergat eigenlijk te zeggen dat ik liever de PC niet wil uitzetten. Het is natuurlijk wel de makelijkste oplossing.

www.kanonweb.nl
Reg. datum: 02 september 2002

Een liliput zit ongeveer rond de 250euro, maar als ik nu geen touchscreen wil en gewoon een compact toetsenbord in m'n handschoenkastje leg ? waar moet ik dan naar kijken.. ik heb me al blauw gezocht.. maar er staat bijna bij geen enkele site duidelijk bij of er een vga of composite aansluiting op zit. En gaat dus mij echt op budget! en ongveer 7"

I reject your reality and substitute my own!

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: