Hoofdcategorieën
Topicacties

[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - Deel 3

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 13 september 2001

Dat is die goedkope soort kabel inderdaad, ik weet niet hoe dat met zo'n lilliput schermpje zit, misschien dat die wel genoegen nemen met zo'n kabeltje. Zou ze eerst eens los door de auto aan de andere kant leggen, om uit te sluiten dat de voeding kabel stoort.
Stoort het dan nog, ga dan op zoek naar een betere kwaliteit kabel.
Kenmerken:
- 2 keer zo dik als die je nu hebt.
- Aan beide uiteinden zo'n filter blokje
- stuk duurder, je schrikt er van denk ik, maar ja je moet er wat voor over hebben. Heb voor mijn kabel. 1.8 meter een euro of 30 betaald. Dacht ik.

AEZscf wijzigde dit bericht 13-01-2005 12:12 (6%)

quote:
AEZscf schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 11:14:
Dat is die goedkope soort kabel inderdaad, ik weet niet hoe dat met zo'n lilliput schermpje zit, misschien dat die wel genoegen nemen met zo'n kabeltje. Zou ze eerst eens los door de auto aan de andere kant leggen, om uit te sluiten dat de voeding kabel stoort.
Stoort het dan nog, ga dan op zoek naar een betere kwaliteit kabel.
Kenmerken:
- 2 keer zo dik als die je nu hebt.
- Aan beide uiteinden zo'n filter blokje
- stuk duurder, je schrikt er van denk ik, maar ja je moet er wat voor over hebben. Heb voor mijn kabel. 1.8 meter een euro of 30 betaald.

30 eur? tering, dan heb je met goud overgoten ofzo, of je bent genaaid ;)

Een normaal kabeltje kan gewoon voor je liliput ding, mits goed afgeschermd. Uiteindelijk is de resolutie "maar" 800x480 (ofzo) en dat is toch iets minder veeleisend dan een 1600x1200 @ 100Hz signaaltje.

VGA verlengkabel met 3 coaxiale en 7 stuur aders en metalen kappen PREMIUM ( AK 9135) , 5 meter uitvoering, kost je een eurotje of 13-15 (schat ik).
edit: http://www.mpl.be/products.aspx?id=51 -> 11 eur

Duurdere kabels worden pas zinvol bij of lange lengtes (10+ meter), of hoge resoluties (>1280). Daaronder is het verschil te klein om de hogere prijs te rechtvaardigen.

Reg. datum: 03 januari 2002

Het belangrijkste verschil tussen 'HQ' en budgetkabel is voornamelijk dat de RGBHV draden coaxiaal zijn met het totale dradenpakket in een afscherming en niet gewoon een paar dunne parallel lopende draadjes zonder afscherming zoals deze: http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/rdvc20.html

Geen afscherming = grote NEE en hoe langer je kabel des te groter je verlies/storing wat je gaat merken oa als ghosting, colour-smear, onscherpte etc. Dit kan bij een budgetkabel al optreden bij kabellengtes van 1 meter bij sommige resoluties/refreshrates (het gaat om de totale bandbreedte, ik heb hier soortgelijke kabels gehad als die ik hierboven quote die bij 800x600@85Hz en 1 meter al problemen gaven).

euss wijzigde dit bericht 13-01-2005 12:03 (10%)

Reg. datum: 07 juni 2002

Ik loop me er een beetje in te verdiepen om een car pc te bouwen. Vooral omdat ik zelf programmeur ben en dus eventueel de hele interface zelf kan tunen zie ik er wel wat in.
Ik zit eigenlijk met 2 problemen die me een beetje tegenhouden.

1) auto is 1 jaar oud, en twijfel nog of ik wel of ik het dashboard wil modificeren. ik wil namelijk geen los scherm, maar hem inbouwen. Ik heb een ford fiesta >'02 dus er is wel precies een mooie 2-din ruimte om een scherm te plaatsen

2) Het makkelijk aan en uit kunnen zetten van zo'n car-computer.

3) mijn radio gaat er helemaal uit, dus dan heb ik geen fm tuner meer.

probleem 1 is wel te overkomen, maar hoe lossen jullie punt 2 op? is het mogelijk om de pc automatisch op te laten starten zodra je de auto start? uitzetten kan ik me nog wel voorstellen maar om dat ding elke keer handmatig aan te moeten zetten...

en hebben er hier al mensen echt goede oplossingen voor probleem 3?

quote:
egev schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:03:
...
probleem 1 is wel te overkomen, maar hoe lossen jullie punt 2 op? is het mogelijk om de pc automatisch op te laten starten zodra je de auto start? uitzetten kan ik me nog wel voorstellen maar om dat ding elke keer handmatig aan te moeten zetten...

en hebben er hier al mensen echt goede oplossingen voor probleem 3?

2)
- Een drukknop om zelf aan te zetten. Voor korte stukjes enz ga je niet direct je hele PC laten opstarten.
- Als je m toch altijd aan wilt: Maak een klein pulscircuit, dat een puls geeft zodra je contactslot omdraait (waarna de PC inschakeld). Denk er in dat geval wel om dat de dip die de startmotor veroorzaakt in je voedingsspanning.

3)
Losse FM tuner op een USB poort, of een TVkaart met radiomogelijkheid, of gewoon geen radio ;)

Feyenoord Rotterdam

Voor probleem 1 heb je de sloop :)

DJSmiley geloof ik heeft van zijn model astra op de sloop een stuk dash gehaald waar zijn scherm inkomt... die verknippen en je hebt de originele altijd om terug te zetten :)

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!

quote:
Roeligan schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:28:
Voor probleem 1 heb je de sloop :)

DJSmiley geloof ik heeft van zijn model astra op de sloop een stuk dash gehaald waar zijn scherm inkomt... die verknippen en je hebt de originele altijd om terug te zetten :)

ja, klopt, staat ergens in deel2 wel fotos van, binnenkort nieuwere foto's ;)

edit: DJSmiley in "[CM] PC in je Auto. Info en How-to's - D..."

alleen moet je auto wel oud genoeg zijn om op de sloop te liggen, anders zul je toch ergens moeten zoeken naar spare-parts. Maar goed, als je een auto hebt van een jaar of 2-3 oud, dan heb je ook wel het geld voor een stukje spare-part ;)

DJSmiley wijzigde dit bericht 13-01-2005 13:35 (7%)

Heerlijk Helder

quote:
egev schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 13:03:

2) Het makkelijk aan en uit kunnen zetten van zo'n car-computer.
Koop een 12v opus voeding, deze gaat aan wanneer je je contact omdraait en uit wanneer je je sleutel uit je contact haalt. Hij geeft een signaal af naar windows waardoor de pc zich netjes gaat afsluiten.

We Listen : Radiostreams luisteren

Feyenoord Rotterdam

Op de sloop staat altijd wel de auto van een pechvogel :+

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!

bedankt voor de reacties. voor dat dashboard zal ik inderdaad te kijken naar een spare part. en er zijn inderdaad altijd wel brokke makers die ook gloednieuwe auto's in de prak rijden, dus wellicht is er via de sloop ook nog een net stuk dashboard te krijgen :)

dat afsluiten van die opus klinkt netjes. maar is het tegenwoordig nog mogelijk om elke computer automatisch te laten opstarten als er stroom op de kabel komt te staan?

*EDIT*
jezus, die opus krengen zijn 150 - 200 euro :/

egev wijzigde dit bericht 13-01-2005 15:23 (8%)

Kunt ook voor een ITPS in combinatie met een 12v voeding gaan. Die regelt dan ook het opstarten en afsluiten van je machine.
Zie bijv www.myelectronics.nl.

AEZscf wijzigde dit bericht 13-01-2005 15:35 (21%)

Reg. datum: 12 januari 2005

die frodoplayer is wel erg handig
maar hoe werken die aplicaties zoals die voor je screen resolutie kan veranden
hoe moet je dat doen?

quote:
egev schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:18:
bedankt voor de reacties. voor dat dashboard zal ik inderdaad te kijken naar een spare part. en er zijn inderdaad altijd wel brokke makers die ook gloednieuwe auto's in de prak rijden, dus wellicht is er via de sloop ook nog een net stuk dashboard te krijgen :)

dat afsluiten van die opus klinkt netjes. maar is het tegenwoordig nog mogelijk om elke computer automatisch te laten opstarten als er stroom op de kabel komt te staan?

*EDIT*
jezus, die opus krengen zijn 150 - 200 euro :/

Automatisch opstarten wel ja, mits ondersteunt door de bios (mijn laptop heeft dat dus niet). (auto-power-on on power failure of zoiets)

En voeding.. ja, die opussen zijn duur......

DJSmiley wijzigde dit bericht 13-01-2005 15:49 (4%)

quote:
DJSmiley schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 15:48:
[...]

Automatisch opstarten wel ja, mits ondersteunt door de bios (mijn laptop heeft dat dus niet). (auto-power-on on power failure of zoiets)
..

dat klinkt dan ook als een goede oplossing. dat powerdown is ook wel te regelen via een touchscreen klik.

dat ITPS lijkt me ook goed te doen. die zend dus een puls naar je pc waarop die boot en bv afsluit/hybernated.

egev wijzigde dit bericht 13-01-2005 16:50 (14%)

Reg. datum: 23 december 2002

quote:
arieik schreef op woensdag 12 januari 2005 @ 23:37:
ik ben ook lekker bezig
zover ben ik nu
[afbeelding]
knoppen verplaatst
[afbeelding]
die tuimelschakelaar is de schakelaar waarmee me pc omvormer en versterkers worden geregeld
als de schakelaar om gaat gaat me omvormer aan en dan geeft een chip na +-5 sec als de omvormer voeding gaat leveren een puls waardoor de pc aan gaat
als ik de schakelaar omzet geeft ie weer een puls zodat de pc afsluit ik heb op de omvormer ook nog een relais staan die in verbinding staan met de led van me pc als de pc dus klaar is met afsluiten gaat de led uit en de omvormer ook.
alles werkt perfect met 1 schakelaar en dat was echt een kutwerk

hier de hele reeks
http://www.picturetrail.c...d=4909581&uid=2244470
Ziet er erg mooi uit, auto zelf ook, maar hoort dit ook bij de carpc inbouw?
http://pic3.picturetrail.com/VOL10/2244470/4909581/71553157.jpg

HTPC kenner
Reg. datum: 24 januari 2004

Dit vroeg ik me ook al af, waarschijnlijk zal zijn car pc de EPS gaan regelen die hij zelf bouwt ;)

http://www.meedio.be

Ik ben zelf ook bezich met ene carpc.

Mezelf kende is het natuurlijk een meerjarig project.

Heb al:
- Mobo (mini-itx)
- Hd (30 gig)
- lcd (touch screen, Liliput)
- usb-gps
- wlan

Nog uittedenken/zoeken:
- Hoe lcd te plaatsen (wil hem uit z'n radio slot hebben)
- Hoe stroom aan te sluiten (motor aan, pc opstarten, motor uit, pc afsluiten)
- wlan kabeltje verlegen
- Tb/muis vervanging.

Ik heb ook iets van 30 'com'poort verleng kabels. Die zijn natuurlijk ook handig om externe knopjes aan te sluiten. Als mensen er intresse in hebben moeten ze me maar ff mailen. (inter punt toothh bij gmail punt com)

Shit doesn't happen by it self, it's made by a arsehole.

Reg. datum: 23 december 2002

quote:
ScrewisS schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 20:33:
Dit vroeg ik me ook al af, waarschijnlijk zal zijn car pc de EPS gaan regelen die hij zelf bouwt ;)

Zoals het op die foto lijkt is de rechter vóórschijfrem krom, ik denk dat het daar mee te maken heeft.

Het zou trouwens wel tof zijn als je het motormanagement zou kunnen regelenen met de carpc, dan kan je de motor ook tweaken })

Ik heb zelf nog geen auto, maar het wordt wel een oldtimer, dat weet ik wel, dat zou wel vet zijn om dan de carberateurs te regelen met de computer, sensors en servo's er in. Het beste uit twee werelden, oude degelijke mechanica en hightech-computers. Maar 't is tot nu slechts grootspraak ;( :P

Thunderbolt wijzigde dit bericht 13-01-2005 22:51 (43%)

Reg. datum: 15 augustus 2002

quote:
[]InTeR[] schreef op donderdag 13 januari 2005 @ 20:38:
Ik ben zelf ook bezich met ene carpc.

Mezelf kende is het natuurlijk een meerjarig project.

Nog uittedenken/zoeken:
- Hoe lcd te plaatsen (wil hem uit z'n radio slot hebben)
- Hoe stroom aan te sluiten (motor aan, pc opstarten, motor uit, pc afsluiten)
- wlan kabeltje verlegen
- Tb/muis vervanging.

Dat van dat meerjarig project ken ik... ik ben ook al een half jaar bezig. Maar, om ff mee te denken:

- LCD: Heb je al naar de ombouw-kit gekeken van digitalww.com? Daarmee kun je een lilliput in-dash maken. Ik vind m zelf niet zo mooi, dus ik wacht nog ff (nou ja ff) op een in-dash uitvoering van lilliput zelf.
- Stroom: Een opus voeding is een perfecte oplossing, anders een ITPS met een DC-DC-voeding.
- wlan: Er zijn andere antennes verkrijgbaar, ik weet niet of dat wat is en of dat bij jou past.
- Tb/muis: Vervanging???? Je hebt een touchscreen, dus waar heb je een TB en een muis voor nodig? Kijk eens op mp3car.com voor verschillende software met osk. Wat je daarnaast misschien nog kan doen is zelf wat maken. Ik ben zelf bezig met een knoppen paneeltje van een Audi-navigatie-systeem. Daar zit een draaiknop op, waarmee ik ook letter-invoer heb gemaakt.

Rum wijzigde dit bericht 14-01-2005 08:34 (9%)

Oi!
Reg. datum: 10 januari 2003

Goedkoper dan een Opus en alles op een kaart. M1-ATX inclusief startup wanneer het contact omgedraaid wordt. http://www.mp3car.com/sto...6a97d064be92a211266d260aa

Webdeveloping... -counts to 10- Sigh...

Vraagje:
Ik heb een ITPS i.c.m. een DC-DC voeding. Aan die voeding zat een adapter plug zodat je een 12 v netvoeding adapter aan die voeding kan hangen. Nu heb ik deze eraf gesoldeerd en de voeding rechtstreeks aan de ITPS gehangen, vervolgens heb ik deze adapter plug aan mijn ITPS gesoldeerd en daarna getest met een 12 v netvoeding adapter (ik wil graag met een netvoeding kunnen werken om het onderhoud van de carpc makkelijk binneshuis te kunnen doen).
Mijn moederbord sloeg wel aan maar liep niet door. Ook mijn casefans begonnen te draaien maar voor mijn gevoel niet op volle toeren, dus ik verwacht dat er geen 12 v op het moederbord staat.
Ik heb het zaakje nog niet rechtstreeks op mijn accu getest maar dat wil ik vanavond even doen.
Kan iemand mij zeggen of dit normaal wel hoort te werken, denk het namelijk niet. Volgens mij krijgt die ITPS te weinig stroom. En kan ik dan vervolgens de adapter plug op de volgende manier aansluiten?
http://www.arnoldzanting.nl/uploaded/carpc2.jpg
Als de pc dan in de auto zit staat hij gewoon rechtstreeks op de ITPS aangesloten. En als ik dan voor onderhoud de pc in huis heb kan ik gewoon die adapter plug aansluiten op een netvoeding adapter. Of is dit op deze manier schadelijk voor mijn ITPS?

Heb het al opgelost, heb een zwaardere netvoeding van mijn broertje "geleend" voor de werkzaamheden die ik binnenshuis wil uitvoeren aan de carpc. Het is een voeding van zijn 27 mc bak en is in staat 13,8 v te leveren met 2-3 ampere. Genoeg om mijn pc via de ITPS te voeden.

AEZscf wijzigde dit bericht 14-01-2005 20:09 (11%)

a.k.a FXPKillaBee
Reg. datum: 22 juni 2001

Ik wil ook graag in m`n auto een computer bouwen, maar ik vraag me af, hoe t zit met de vochtigheid in de auto? Wat als ( net als nu ) het snachts of overdag vriest, of erg vochig is in de auto? dan begeeft je carcomputer het toch ook? Wat zijn daar eigenlijk voor oplossingen voor?

heeft myelectronics.nl eigenlijk ook een winkel? want dan ga ik daar eens langs :)

FXPKillaBee wijzigde dit bericht 15-01-2005 14:22 (3%)

Asus A7V333|AMD Athlon XP 2400+|768MB DDR Dane-Elec| FX5200| Hitachi 200 gig 16mb cache|Microsoft Wireless Multimedia Desktop|Iiyama HM703UT 17"|Logitech Quickcam|Microsoft Sidewinder Gamepad|NEC4550

quote:
fxpmaster schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 14:22:
Ik wil ook graag in m`n auto een computer bouwen, maar ik vraag me af, hoe t zit met de vochtigheid in de auto? Wat als ( net als nu ) het snachts of overdag vriest, of erg vochig is in de auto? dan begeeft je carcomputer het toch ook? Wat zijn daar eigenlijk voor oplossingen voor?

heeft myelectronics.nl eigenlijk ook een winkel? want dan ga ik daar eens langs :)

Vocht valt wel mee hoor, of je moet je auto 's nachts open laten staan ;)

Autoradio overleeft het ook prima, en ik heb ook nooit meegemaakt dat mn bekleding nat is 's ochtends.

Als je veel last van vocht in je auto hebt kun je een vochtvreter plaatsen, maar meestal is dat al nieteens nodig. Meeste vocht is toch dauw (al dan niet bevroren) wat van buitenaf komt en zolang je auto dicht is komt dat ook niet zomaar binnen.

a.k.a FXPKillaBee
Reg. datum: 22 juni 2001

quote:
DJSmiley schreef op zaterdag 15 januari 2005 @ 14:27:
[...]
Als je veel last van vocht in je auto hebt kun je een vochtvreter plaatsen, maar meestal is dat al nieteens nodig. Meeste vocht is toch dauw (al dan niet bevroren) wat van buitenaf komt en zolang je auto dicht is komt dat ook niet zomaar binnen.

naja ik heb dus altijd last van me voorruit die van binne bevroren is, dus vandaar dat ik eraan dacht. Veel webwinkels die ITX verkopen zijn in t buitenland. Ik zoek eigenlijk gewoon winkels in NL die ITX verkopen. Dus als er mensen zijn die links weten... _/-\o_ tenzij het in belgie veel goedkoper is? :D want dan ga ik liever zoiets daar kopen ( Duitsland is wel goedkoper, maar me duits is zo slecht :s )

had myelectronics nou een gewone winkel waar je langs kon gaan? :?

Owja Iemand trouwens al TomTom Navigator 4 al geprobeerd? ik probeer namelijk screenshots te vinden hoe dat eruit ziet , ben er erg benieuwd naar ( schijnt er alleen nog voor de Palm te zijn ... )

FXPKillaBee wijzigde dit bericht 15-01-2005 14:45 (22%)

Asus A7V333|AMD Athlon XP 2400+|768MB DDR Dane-Elec| FX5200| Hitachi 200 gig 16mb cache|Microsoft Wireless Multimedia Desktop|Iiyama HM703UT 17"|Logitech Quickcam|Microsoft Sidewinder Gamepad|NEC4550

Reg. datum: 16 januari 2005

heey,

ik heb 3 vraagies :?

1e vraag:
ik ga ook een comp voor in de auto bouwen alleen dan met een omvormer voor 12 naar 230.
mijn voeding van mijn computer die ik ga gebruiken is 235 watt. moet ik dan een omvormer van bijvoorbeeld 250 watt gebruiken of kan ik er een van 200 watt gebruiken.

het is een amd 700 met dvd speler en 40 gig hdd

2e vraag:

welke goedkope video kaart zouden jullie gebruiken, moet wel een video out hebben.

3e vraag:

wat raden jullie aan in plaats van een schermpje met touch screen?? ik heb namelijk al een schermpje die geen touch heeft.

alvast bedankt

Yoshi _/-\o_ _/-\o_

Carpc in Volvo v40:P:P

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 38 39 40 41 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: