Flieft! || Eat the Wokkels || Misplaatst wintericon!
Gevaar is dat je met het middelen (zoals ook al eerder aangegeven) al snel op een grijswaarde uitkomt. Als je veel van één kleur hebt, en veel van een mengsel van andere kleuren, mix je flink wat "grijs" in de overheersende kleur. Dat wil je waarschijnlijk niet.
Wil je dat filteren zul je denk ik toch tot digitale technieken uitkomen, i.c.m met een microcontroller ofzo... Maar misschien kan een slimme analoge schakeling bijvoorbeeld ook (die bijvoorbeeld alleen het signaal naar de LED's laat als dit voldoende verschilt van de andere kleuren ofzo...)
voodooless wijzigde dit bericht 27-12-2004 21:28 (15%)
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Maar als losstaande puur elektronische oplossing, zou het erg ingewikkeld kunnen worden? Van elektronica heb ik namelijk niet zoveel kaas gegeten maar het is wel een vreselijk interessant idee
Daarnaast zul je met een software matige oplossing nog altijd een interface moeten maken naar de verlichting (waarschijnlijk LED's oid). Wat electronica komt er dus nog altijd wel aan te pas.
Do diamonds shine on the dark side of the moon :?
Reg. datum: 26 juli 2000
Er was een IR-led en een sensor. Deze twee waren op elkaar gericht, maar hier tussen in zat een schijfje met gaatjes. Dit schijfje was gekoppeld aan het rad wat zou moeten draaien als het ging waaien. Het effect zou dus zijn dat als het rad draait de led en de sensor elkaar afwisselend wel en niet zouden zien. Aan die sensor was een elektronisch mechanisme gekoppeld wat er voor zorgde dat iedere keer als deze licht waarnam er een spanningspulse naar een condensator gestuurd werd. Dus wanneer het rad draaide werd een condensator geladen met kleine beetjes stroom, de condensator gaf deze spanning automatisch af, zodat als het rad stopte de condensator na korte tijd weer ook weer leeg liep. Resultaat: naarmate het rad harder draaide was de condensator voller geladen. Door de spanning over de condensator te meten was de relatieve windsnelheid te meten.
Ok, voor zover mijn eerste en laatste echte ervaring met het bouwen van hardware, ik ben daarna snel over gestapt op software. Maar, als we dit principe los laten op de RGB uitgangen van een scart, dus voor iedere rode pulse wordt een condensator gevuld, voor iedere groene pulse wordt een andere condensator gevuld en voor iedere pulse blauw wordt weer een andere condensator gevuld. Als we vervolgens deze condensatorren aansluiten op RGB leds ofzo, al dan niet gecombineerd met wat opamps oid dan hebben we toch steeds de gemiddelde kleur van het beeld?? Ik weet dat dit enigszins theoretisch is, maar volgens mij goed om te zetten in een schema.
Schakel de LED niet tussen aarde en de cap die je oplaadt met het videosignaal voor het bijbehorende kanaal, maar met behulp van wat goed geplaatste diodes en grote weerstanden tussen de cap voor het kanaal dat je wil uitsturen (bv. R) en een voltage midden tussen de caps van de twee andere kanalen (G&B) in. Al je dan een beeld hebt met bv. 50% van de tijd R en 25% G en 25% B, dan zal het beeld alleen rood worden omdat alleen de R-led een juist gepoolde spanning te zien krijgt.
Oh, en de versterking zou je nog kunnen afleiden van de totale helderheid van het beeld: condensator die op een handige manier aan alle 3 kanalen hangt.
Zpottr wijzigde dit bericht 28-12-2004 01:04 (17%)
|| We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity,
and it was not meant that we should voyage far. ||
quote:Zpottr schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:01:
Goed, ik ben geen electronicus maar here goes: Om het effect tegen te gaan dat je al snel "wit" licht krijgt omdat alle 3 de kleuren uitgestuurd worden zou je misschien het volgende kunnen proberen:
Hmm... "wit" licht is een reeel risico, maar volgens mij al simpel te voorkomen door een aantal weerstanden...
quote:Schakel de LED niet tussen aarde en de cap die je oplaadt met het videosignaal voor het bijbehorende kanaal, maar met behulp van wat goed geplaatste diodes en grote weerstanden tussen de cap voor het kanaal dat je wil uitsturen (bv. R) en een voltage midden tussen de caps van de twee andere kanalen (G&B) in. Al je dan een beeld hebt met bv. 50% van de tijd R en 25% G en 25% B, dan zal het beeld alleen rood worden omdat alleen de R-led een juist gepoolde spanning te zien krijgt.
MIsschien begrijp ik je nu verkeerd, maar is het effect dan niet dat je slechts één van de drie kleuren te zien krijgt?
Dat is ook wel een coole feature... Vereenvoudigd de uiteindelijke schakeling niet, maar daar gaat het niet om. Afhankelijk van de spanning van die "composite"-cap zou je dan de drie opamps achter de R, G en B caps kunnen laten sturen.quote:Oh, en de versterking zou je nog kunnen afleiden van de totale helderheid van het beeld: condensator die op een handige manier aan alle 3 kanalen hangt.
MarkVM wijzigde dit bericht 28-12-2004 01:17 (3%)
quote:MarkVM schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:13:
Hmm... "wit" licht is een reeel risico, maar volgens mij al simpel te voorkomen door een aantal weerstanden...
Met weerstanden doe je niets aan een verhouding dicht bij 1 : 1 : 1
Tenzij je de boel altijd, pakweg, blauw wil hebben natuurlijk, hehe.
In het genoemde geval wel, maar dan is het denk ik ook wat je wilt hebben. Als er twee "sterke" kleuren in het beeld zitten krijg je een mengeling van die twee te zien, en de "zwakke" derde kleur helemaal niet.Je vergelijkt elke kleur met het gemiddelde (of zo, moet je mee experimenteren) van de andere twee. Als het niveau van die kleur hoger is dan het gemiddelde, stuur je iets uit, anders niet.En dat kan voor 1 of 2 kleuren gelden.quote:MIsschien begrijp ik je nu verkeerd, maar is het effect dan niet dat je slechts één van de drie kleuren te zien krijgt?
Genau!quote:Afhankelijk van de spanning van die "composite"-cap zou je dan een drietal opamps de opamps achter de R, G en B caps kunnen laten sturen.
|| We live on a placid island of ignorance in the midst of black seas of infinity,
and it was not meant that we should voyage far. ||
Had ooit is een rgb aanstuur ding gemaakt, hier nog een videotje van de kleurtjes die ik ermee kon maken: 796KB,wmv file.
http://home.planet.nl/~karab067/rgbled.wmv
SDFNYIRW
quote:Zpottr schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:20:
Met weerstanden doe je niets aan een verhouding dicht bij 1 : 1 : 1
Tenzij je de boel altijd, pakweg, blauw wil hebben natuurlijk, hehe.
Maar op het moment dat de verhoudingen 1:1:1 zijn, dan is het beeld ook wit en wil je dus ook wit licht uit de RGB leds
quote:In het genoemde geval wel, maar dan is het denk ik ook wat je wilt hebben. Als er twee "sterke" kleuren in het beeld zitten krijg je een mengeling van die twee te zien, en de "zwakke" derde kleur helemaal niet.Je vergelijkt elke kleur met het gemiddelde (of zo, moet je mee experimenteren) van de andere twee. Als het niveau van die kleur hoger is dan het gemiddelde, stuur je iets uit, anders niet.En dat kan voor 1 of 2 kleuren gelden.
Volgens mij gaat het juist om de mengeling van kleuren. Je wilt een gemiddelde van alle kleuren op het scherm. Ik denk dat je het met bovenstaande optie onnodig moeilijk maakt, terwijl het effect juist minder wordt.
quote:Erkandude schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:26:
Aansturen door middel van een uController lijkt me toch het handigste zodat je tijden, delays en niveas en dergelijke makkelijk softwarematig kan aanpassen.
Volgens mij is dit behoorlijk overkill. Je moet dan de rgb signalen uitgebreid gaan analyseren om er vervolgens formules op los te laten terwijl alles wat je wil gewoon een gemiddelde kleur is.
Ambilight is niet meer of minder dan het aanpassen van het omgevingslicht op het licht op televisie. It ain't rocket science. Zoals iemand al eerder terecht opmerkte, plaats een oude tv met het scherm naar de muur en je hebt hetzelfde effect.
MarkVM wijzigde dit bericht 28-12-2004 11:18 (27%)
Al enige voortgang?
EOS 30D | EOS 350D | BG-E2 | BG-E3 | E1 | 430EX | 17-55 /2.8 IS USM | 70-200 /2.8 IS USM | 10-22 USM | 50 /1.8 II | 18-55 II | Fancier 6307 | 2x 2GB CF | MiniTrekker | Spider 3
Reg. datum: 29 mei 2000
Dit is misschien nog net een haalbaar project met wat digitale electronica? De sync signalen zijn beschikbaar in scart.
Om het aantal componenten wat terug te brengen zou je de leds in 8 groepen kunnen aansturen.
Ik ben niet zo'n held in schema's ontwerpen, iemand zin? Ik wil de pcb layout wel doen (een aanstuurprint met twee flatcables naar ledprints zou wel wat zijn) en wat pcb etsen eventueel.
quote:Erkandude schreef op dinsdag 28 december 2004 @ 01:26:
Aansturen door middel van een uController lijkt me toch het handigste zodat je tijden, delays en niveas en dergelijke makkelijk softwarematig kan aanpassen.
bla bla bla
[url]
SDFNYIRW
quote:-DarkShadow- schreef op zondag 02 januari 2005 @ 20:58:
Jongens, jongens, jongens toch. Er komen hier de raarste verhalen langs terwijl er een heel simpele doch efficiente oplossing is. De microcontroller. Die is geschapen voor dit soort klusjes. Neem een willekeurige 8 bit microcontroller met een geintegreerde A/D converter, het liefst een snelle. Sluit daar de video ingang op aan. Dan lees je de ADC dmv software uit en de hoofdkleur filter je hier uit. Dan stuur je drie uitgangen van de microcontroller aan dmv PWM. Daar hang je 3 lampen aan. Een effect als faden is zo ingebouwd. Simpel
Nou, simpel... Wederom sprake van de nodige dosis overkill als je het mij vraagt. Persoonlijk denk ik dat de oplossing van ondergetekende icm die van Zpottr nog het makkelijkste is. Geen software of whatever, alleen een paar simpele en relatief goedkope componentjes.
Persoonlijk grijp ik ook vrij snel naar microcontrollers, ik ben nou eenmaal het beste thuis in de digitale techniek, maar zelfs ik zie hier een doodeenvoudige analoge oplossing (voor een, eveneens, analoog probleem).
Ambilight, zit op een LCD-TV, en een LCD wordt nou eenmaal digitaal aangestuurd
een microcontroller, is in deze situatie het beste denk ik.
Aangezien je als j analoge oplossing gebruikt. altijd "vast" zit aan de waardes die j krijgt.
Bij een microcontroller, kun je daaraan nog een eigen interpretatie aan geven (door de software die je schrijft)
Nikon: D3;
17-35mm f/2.8; 35mm f/2; 50mm f/1.4; 80-200mm f/2.8; 85mm f/1.8; Micro 105mm f/2.8;
SB-800; SB-600; SB-24; SU-800
Sigma: Fisheye 15mm f/2.8
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
quote:ThunderNet schreef op maandag 03 januari 2005 @ 01:59:
UHm het is geen analoog probleem....
Ambilight, zit op een LCD-TV, en een LCD wordt nou eenmaal digitaal aangestuurd
een microcontroller, is in deze situatie het beste denk ik.
Aangezien je als j analoge oplossing gebruikt. altijd "vast" zit aan de waardes die j krijgt.
Bij een microcontroller, kun je daaraan nog een eigen interpretatie aan geven (door de software die je schrijft)
Beeld/licht is voorzover ik weet nog altijd een analoog gebeuren. Je kan er nog zoveel digitale techniek tussendoor smijten, uiteindelijk zullen alle bitjes toch omgezet moeten worden naar een aantal bepaalde kleuren. Maar dat terzijde.
Bij een analoge oplossing zit je net zo vast aan de waardes die je krijgt als bij digitale techniek, maar dat is toch ook het idee van ambilight?? Als het beeld groen is wil je ook groen licht, geen rood... Uiteraard is het met variable weerstanden en condensators wel mogelijk om het een en ander te tweaken naar wens. Maar meer flexibiliteit heb je niet nodig. Anders is het iig geen ambilight meer. Dan krijg je licht gestuurd door beeld, maar wel zonder logische relatie.
lijkt me voor games een heel stuk toffer dan een tv...quote:Digital-DNA schreef op zondag 26 december 2004 @ 01:04:
wel grappig dat ik dit ambilight concept zelf al een paar jaar geleden heb verzonnen, maar dan voor op de computer bij games, al helemaal voorgesteld hoe dat zou zijn enzo... (in de woestijn lopen met half-life met geel licht enzo)
zie ik in de reclame ineens een tv die dit heeft... jah da's toch wel tof
De truc zit erin dat ze het analoog kabelsignaal digitaliseren, en dan met pixelplus en andere opkuisfuncties het beeld zo mooi mogelijk proberen te krijgen, men gaat ook beelden tussenin berekenen en antialiasen enzo, om een zo mooi mogelijk beeld uit te sturen op het scherm.
Omdat ze toch al het beeld hadden staan in een IC, was het blijkbaar relatief gemakkelijk om Ambilight toe te voegen, maar er is toch blijkbaar meer werk aan geweest (lees: meer intelligentie ingestoken geweest) dan ze eerst dachten nodig te hebben.
Volgens mij wordt er rekening gehouden met de snelheid en de grootte (lees: contrast) tussen openvolgende beelden, om zo een bliksem wel flitsend te tonen (groot contrast in korte tijd), maar bij een zachte overgang tussen kleuren de aandacht niet af te leiden van het beeld naar de zijverlichting.
Ook kunnen ze volgens mij 4 frames voor het weergeven op het scherm al de kleur beginnen bepalen, zodat het beeld en de omnilight-verlichting synchroon loopt.
Dus: steek een vertraging in je beeld, anders kan de logica voor de verlichting niet mee, of zorg ervoor dat er geen snelle veranderingen gebeuren, maar dan ijlt de verlichting net ietsje na op het beeld...of je het merkt is een 2e zaak, maar het voorbeeld met de bliksen zal dan ws niet lukken.
En ik heb ook opgemerkt dat ze maar een beperkt aantal kleuren gebruiken, en zich van helderheid niet zoveel aantrekken (nooit minder dan 50% helderheid ofzo). Dus met een aansturing van 40 kleuren die je kiest volgens RGB, met beperkte helderheidswissel en trage verlopen kan je een goeie poging doen tot Ambilight
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Zou je dat het beste met een digitale oplossing kunnen doen.
Het is Analoog wel mogelijk, begrijp me niet verkeerd. Maar met digitaal kun je veel betere resultaten boeken denk ik (dus icm Microcontroller)
En hoe wou j dan dingen als bliksem oplossen zoals naftebakje aankaard?quote:Maar meer flexibiliteit heb je niet nodig. Anders is het iig geen ambilight meer. Dan krijg je licht gestuurd door beeld, maar wel zonder logische relatie.
Nikon: D3;
17-35mm f/2.8; 35mm f/2; 50mm f/1.4; 80-200mm f/2.8; 85mm f/1.8; Micro 105mm f/2.8;
SB-800; SB-600; SB-24; SU-800
Sigma: Fisheye 15mm f/2.8
Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 49 50 51 52 last