Hoofdcategorieën
Topicacties

[Alg] Centraal boekentopic - part II

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 29 30 31 32 last

Reageer Nieuw Topic

Acties: [view][quote]

Door: whoami
Moderator PRG/SEA/DTE
Aangezien het al een tijdje geleden is dat er hier nog een boekentopic langsgekomen is, en er ondertussen natuurlijk al een hele hoop nieuwe boeken op de markt zijn, open ik er maar eentje.

Het is de bedoeling dat hier een aantal goeie, aan te raden, must have, …. boeken de revu passeren, met een (korte) uitleg waarom je dat een goed boek vind. (Het moeten natuurlijk boeken zijn die met software ontwikkeling te maken hebben :) )
Aan de andere kant kan je misschien ook een ‘wish-list’maken (en dat is wat ik nu ga doen. :P)

Ik heb vandaag deze 2 boeken besteld:

Expert C# Business Objects
Uitgever: Apress
ISBN: 1590593448

en

Developing Application Frameworks in .NET
Uitgever: Apress
ISBN: 1590592883

Beide boeken kregen goeie reviews op Amazon, en die onderwerpen interesseren me wel. Zijn er hier nog mensen die deze boeken hebben, en zoja: wat vind/vond je ervan?

Verder staan deze boeken nog op m’n Wishlist:

.NET Framework Security

Writing Secure Code, 2nd Edition

Test Driven Development in .NET

The Timeless Way of Building

Applying UML and Patterns: An introduction to OO analysis and the Unified Process

Code Complete, 2nd edition

Als iemand deze boeken al heeft/gelezen heeft, laat dan eens weten wat je er van vind.

Als je zelf andere boeken hebt/gelezen hebt die echte aanraders zijn, post ze dan hier, en vermeld ook waarom ze aan te raden zijn.
Eigenlijk zou ik hier het liefst geen boeken zien die als doel hebben om een specifieke taal aan te leren, of die gericht zijn op mensen die willen leren programmeren.
Ik zou liever een topic zien waar boeken aan bod komen die bepaalde paradigma’s uit de doeken doen, die wat dieper ingaan op een bepaald ‘stuk’ wb software engineering, software-architecturen, etc..... Liever geen ‘teach yourself ... in 21 days’ en ‘.... for dummies’ dus. :)

whoami wijzigde dit bericht 09-07-2004 09:18 (21%)

Reg. datum: 20 januari 2000

Ik mis 'Coder to Developer'. Een boek dat je eerst moet lezen, en daarna de boeken over de detail onderwerpen.

Lead developer of LLBLGen Pro, the productive O/R mapper for .NET
My .NET Blog
Microsoft MVP (C#). PSN ID: EfBe

I O+ Code

Mastering Delphi 7 van Marco Cantú, ideaal naslagwerk. Bevat veel uitleg en voorbeelden, is niet duur en ook voor de beginnende Delphi-ers goed te begrijpen.

Moderator PRG/SEA/DTE
quote:
EfBe schreef op 09 juli 2004 @ 09:16:
Ik mis 'Coder to Developer'. Een boek dat je eerst moet lezen, en daarna de boeken over de detail onderwerpen.
Ik heb dat boek onlangs (gisteren ofzo) in een MCP mailtje van Microsoft gezien, maar verder heb ik er nog niets van bekeken.

Moderator PRG/SEA/DTE
quote:
AtleX schreef op 09 juli 2004 @ 09:20:
Mastering Delphi 7 van Marco Cantú, ideaal naslagwerk. Bevat veel uitleg en voorbeelden, is niet duur en ook voor de beginnende Delphi-ers goed te begrijpen.
quote:
whoami schreef op 09 juli 2004 @ 09:14:
Eigenlijk zou ik hier het liefst geen boeken zien die als doel hebben om een specifieke taal aan te leren, of die gericht zijn op mensen die willen leren programmeren.
:)
Burn your lie into me
Reg. datum: 07 maart 2000

Applying UML and Patterns vond ik zelf een heel leerzaam boek. Het is eerder voor beginners die OO software willen leren ontwerpen en loopt dmv een praktijk case het hele proces door.

Het praktische van dir boek is dat het niet verdwaalt in allerlij theoretisch gezemel over exotische notaties van UML diagrammen, maar gewoon begint met de basis en gebruikt door het hele boek alleen de diagrammen en notaties die een normaal mens nodig zou kunnen hebben. :)

Penance can't absolve your sin. All your belief cannot absolve your sin.

Icebear
Reg. datum: 01 juni 2001

The Unified Modeling Language User Guide (ISBN: 0201571684) en The Unified Modeling Language Reference Manual (ISBN: 020130998X) van Rumbaugh/Booch stonden volgens mij ook nog niet in de faq? Ik vond ze wel pretig lezen, alhoewel ik er lang over gedaan heb om ze door te spitten. ;)

Ik vond dat goede boeken, vanwege de heldere uitleg van UML en gecombineerd zijn beide boeken een goed naslagwerk.

RedRose wijzigde dit bericht 09-07-2004 09:55 (18%)

-=Spring=-
Reg. datum: 29 juli 2001

quote:
farlane schreef op 09 juli 2004 @ 09:44:
Applying UML and Patterns vond ik zelf een heel leerzaam boek. Het is eerder voor beginners die OO software willen leren ontwerpen en loopt dmv een praktijk case het hele proces door.

Voor een gevorderde developer is het ook een aanrader imho. Je krijgt nu het totaal plaatje : UML, RUP, OO , Patterns.

Verder vind ik dit steengoeie boeken voor software development:
Wiley - Pattern-Oriented Software Architecture - a System of Patterns - Volume 1
Wiley - Pattern-Oriented Software Architecture - Patterns For Concurrent And Networked Objects, Volume 2

Dit zijn de boeken als je iets wilt leren over 'grotere' patterns. Dus patterns die je meer aan zult treffen bij software architecture, en niet zozeer patterns op lager nivo (design patterns).

Addison Wesley - Documenting Software Architectures
Ik vond het een erg verhelderend boek over hoe je software architectuur formeel moet beschrijven. UML is leuk, maar dat is in principe veel meer gemaakt voor low level problematiek (daarom is AUML: architectural UML ook in de maak.

Addison Wesley - Patterns of Enterprise Application Architecture
Ik neem aan dat de meeste dit boek wel kennen. Een perfect boek als je thuis wilt raken in de enterprise problematiek. Database koppelingen, domein modellen, gui` en webpagina`s.

Addison Wesley - Enterprise Integration Patterns - Designing, Building and Deploying Messaging Solutions
Samen met het boek hierboven is dat samen eigelijk 1 geheel. Dit boek gaat over asynchrone communicatie en dat is exact hetgene dat Patterns of Enterprise Application Architecture mist.

Addison Wesley - GOF - Design Patterns
Tja.. Wat moet ik hier nog bij vertellen. Als je oo kan maar je zit van: ojee.. waarom kan ik het niet beter? Lees dan dit boek. Dit boek is het begin en niet het einde :P

Addison Wesley - Software Fortresses Modeling Enterprise Architectures (niet geweldig, maar wel leerzaam)
In dit boek leer je te werken met message bases oplossingen. Het gaat niet zozeer om MOM (message oriented middleware). Maar meer om hoe je messages binnen een enkele service kan inzetten. Verder komt natuurlijk uitgebreid aan bod hoe je veilig systemen kan ontwikkelen (mbv messages). Het is alleen jammer dat de graphics een beetje kinderachtig en bij elkaar geraapt zijn).

Verder wil ik nog het boek refactoring to patterns hebben. Ik heb op dit moment een draft versie en die is erg leuk om te lezen. Veel beginnende programmeurs hebben het bekende probleem dat ze te weinig ontwerpen. Maar gevorderde programmeurs die komen in de periode dat ze gaan overdesignen (heb ik ook wel eens last van). Dit boek gaat daar op in.

En ik zit ook nog te wachten op deel 3 van Pattern-Oriented Software Architecture.

[edit]
Aangezien ik ook veel met ai-gerelateerde zaken bezig ben:
Prentice Hall - Artificial Intelligence - A Modern Approach (erugh informatief).
Dit boek is een erg goed boek waarin een redelijk breed gebied van de ai problematiek aan bod komt. Het is niet echt een boek die je trouwens even in bed kan lezen, daarvoor is het net iets te technisch.

Addison Wesley - Business Rules and Information Systems.
Wiley - Business Rules Applied - Building Better Systems Using the Business Rules Approach

Iedereen weet dat je je applicatie in meerdere lagen opzet, en denkt daarmee op de juiste manier de applicatie te hebben opgezet. Het probleem is dat bedrijfslogica nu versleuteld zit in de software en dus niet inzichtelijk en aanpasbaar is voor de mensen die hier iets over te zeggen hebben. Daarom moet typische bedrijfslogica niet in in het business/domein laag worden gezet, niet in de database, maar in externe ruleengines. Deze boeken gaan hier dus over. Ze zijn erg informatief maar het boek van Addison Wesley vind ik net ff wat lekkerder lezen.

Addison Wesley - Compilers Principles Techniques and Tools
Addison Wesley - Concepts of Programming Languages 5ed
Cambridge University Press - Modern Compiler Implementation in Java Second Edition

Zeer informatieve boeken als je met compilers,interpreters,parsers en talenbouw aan de slag moet. Wat ik erg jammer vind aan Modern Compiler Implementation is dat sommige onderwerpen niet aan bod komen zoals exception handling, modules en declaratief programmeren.

MIT Press - The Art of Prolog, Second Edition: Advanced Programming Techniques (Logic Programming)
Addison Wesley - Prolog Programming for Artificial Intelligence

Dit zijn gewoon de Prolog boeken. Het boek van Bratko leest iets makkelijker en er wordt een heel breed scala van onderwerpen behandeld. The Art of Prolog is iets minder breed, maar gaat veel dieper op de onderwerpen in. Trouwens niet alleen een handig boeken voor Prolog, maar ook over ai in het algemeen (voortal Bratko).

CRC Press - The Handbook of applied expertsystems
1e gedeelte van het boek gaat meer over de technieken achter expertsystemen en het 2e deel over de toepassingen. Het is wel een bonte verzameling hoofdstukken die door verschillende mensen zijn geschreven. Maar het is een van de weinig boeken die ik heb gezien waarin zoveel vermeld staat.

MIT Press - Warren’s Abstract Machine
Hoe bouw je een Prolog compiler :)

MIT Press - Multiagent Systems - A Modern Approach to Distributed Artificial Intelligence
De titel zegt het al :) Dit is gewoon het boek op het gebied van multiagent systems.

Manning - Jess in Action
Dit boek gaat over Jess: Java Expert System Shell. Aangezien ik veel met java en expertsystemen bezig ben wil ik natuurlijk ook goed zien wat de concurrent in huis heeft. Dit boek is goed geschreven, erg informatief en prettig te lezen (zoals de meeste boeken van Manning). Vanaf de echt technische problematiek (efficient toepassen van regels) tot aan toepassing in het bedrijfsleven. Echt een goed te lezen boek.

zo :)

Alarmnummer wijzigde dit bericht 09-07-2004 11:43 (81%)

ThaHouse
Reg. datum: 23 juli 2002

Ik kan het boek Code complete van harte aanbevelen aan elke programmeur die (semi) professioneel met programmeren bezig wil zijn. Hierboven staat een link naar de 2e editie, en ik heb zelf de eerste.
In het hele boek worden een groot aantal aspecten van het maken van programma's uit de doeken gedaan.
Van alle beschreven methoden (mbt requirements analysis, design, code construction, debugging, testen) wordt afgewegen wat de voor- en nadelen zijn, en al deze afwegingen worden ondersteud door onderzoek.

De opvolger van dit boek (Rapid Application Development) is meer gericht op het managen van software projecten. Het is daardoor wat minder toepasselijk voor een hobby programmeur, maar geeft je in een meer professionele situatie een hoop feitelijke onderbouwing als je weer eens met je baas een discussie hebt over project planning e.d.

I O+ Code

quote:
Had ik wel gezien, maar...: Ik moet beter leren lezen |:(

Het boek gaat ook voor een groot gedeelte over OOP, en dat is op veel talen toepasbaar. Ook zit er een gedeelte over het schrijven van nette code in, en worden er veel algemene tips gegeven.

Ik had dit beter al bij mijn eerste post kunnen zetten :P

AtleX wijzigde dit bericht 09-07-2004 10:09 (6%)

not to lame to read BitchX.doc

Game Programming Gems
ISBN: 1584500492

Game Programming Gems 2
ISBN: 1584500549

Game Programming Gems 3
ISBN: 1584502339

Game Programming Gems 4
ISBN: 1584502959

Computer Graphics: Principles and Practice
ISBN: 0201848406

the chronicles of spellborn | Ik ben niet afwijkend, Ik ben speciaal!
Math problems? Call 1-800-[(10x)(13i)^2]-[sin(xy)/2.362x]

Reg. datum: 25 april 2001

Beide boeken van André Lamothe _/-\o_

Tricks of the Windows Game Programming Gurus (2nd Edition)
ISBN:0672323699
Tricks of the 3D Game Programming Gurus-Advanced 3D Graphics and Rasterization
ISBN: 0672318350

Eerste boek kopen als je de hoe's en waarom's van game programming wil kennen, waarbij ALLES aan bod komt (gaande van spritemovement over physics naar ai en zelfs een korte 3D intro).
Bijgeleverd op de cd komt dan ook nog eens een massa extra tutorials en ebooks omtrent specifieke onderwerpen die werden aangehaald in het boek.

Het tweede boek is van zelfde auteur maar wel enkele niveau's moeilijker. Laat je echter niet afschrikken door de 1600 pagina's. Juist omdat het er zoveel zijn kan andré je op een gezapig tempo doorheen de moeilijke 3Donderwerpen loodsen (intro 3D maths neemt bv al 100+ pagina's in).

Waarom zo enthousiast? Ik heb nog maar weinig game programming boeken gevonden die deze 2 boeken, zelfs maar gedeeltelijk, kunnen vervangen. André kent z'n ding en z'n vlotte, leuke schrijfwijze maakt het eens te aangenaam lezen.

lagge wijzigde dit bericht 09-07-2004 11:20 (67%)

left part of the evil twins

Als je maar 1 boek over SQL Server koopt, of uberhaupt 1 boek over SQL in het algemeen: Microsoft SQL Server 2000 Bible van Paul Nielsen, uit de Riley Bible reeks.

Vertelt niet alleen alles van A tot Z over T-SQL queries en stored procedure development, maar ook alles over de inner workings, hoe zet ik een zo performant mogelijke server op, welke filesystems moeten wat bevatten, hoe gaat SQL Server om met locking, waarin verschilt T-SQL van SQL-92, hoe gebruik/ontwerp ik OLAP, de XML-faciliteiten, clientside code etc. etc. etc.

Top boek, zolang je maar uit een paar tutorials of hands-on ervaring alvast wat basiskennis hebt d:)b
left part of the evil twins

Alarmnummer/Scorpion/lagge007: dit topic is niet bedoeld als opsomtopic, maar om te delen met elkaar waarom welke boeken goed zijn. In principe gaan we posts die alleen een boeknaam en ISBN noemen geven gewoon trashen, dus voeg aub wat beargumentering toe bij jullie posts.
Icebear
Reg. datum: 01 juni 2001

quote:
curry684 schreef op 09 juli 2004 @ 10:51:
Als je maar 1 boek over SQL Server koopt, of uberhaupt 1 boek over SQL in het algemeen: Microsoft SQL Server 2000 Bible van Paul Nielsen, uit de Riley Bible reeks.

Vertelt niet alleen alles van A tot Z over T-SQL queries en stored procedure development, maar ook alles over de inner workings, hoe zet ik een zo performant mogelijke server op, welke filesystems moeten wat bevatten, hoe gaat SQL Server om met locking, waarin verschilt T-SQL van SQL-92, hoe gebruik/ontwerp ik OLAP, de XML-faciliteiten, clientside code etc. etc. etc.

Top boek, zolang je maar uit een paar tutorials of hands-on ervaring alvast wat basiskennis hebt d:)b
Besteld. Genoeg hands-on ervaring met MS-SQL server 2000, maar nooit iets over achtergronden gelezen, behalve MSDN. :X Thanks!
<deze ruimte is te huur>
Reg. datum: 17 oktober 2001

Heel leuk, al die verantwoorde boeken (ik heb er ook een aantal) maar behalve het Design spelen er ook zaken mee als de juiste keuze van je algorithmes en dergelijke. Heeft iemand suggesties voor boeken in die richting?

Ik heb zelf net besteld:
Applying UML and Patterns
Developing Application Frameworks in .Net

En voor de hobby:
GPU Gems: Programming Techniques, Tips, and Tricks for Real-time Graphics
AI Game Programming Wisdom deel I, deel II heb ik al
Games Programming: Gems 4 (deel 1, 2 en 3 heb ik al). Grappig is dat een hoop spelletjesalgorithmen in bepaalde vormen ook in 'dagelijks' gebruik handig zijn.

Al eerder heb ik ook een boekje over wiskunde en computer graphics bemachtigd:
Mathematics for 3D Game Programming and Computer Graphics. Een niet al te moeilijk wiskunde boek wat zich bezig houdt met de wiskunde achter 3d graphics.

Verder verbaast het me dat in dit topic nog niet is genoemd:
Design patterns : elements of reusable object-oriented software, wat een leuke introductie is in design patterns, wat ze zijn en waar ze toepasbaar zijn. De patterns zijn vrij basic en veel gebruikt. Het boek richt zich niet op een bepaalde taal of omgeving.

Als ik thuis ben zal ik de rest van m'n boekenplank eens bekijken of er nog wat nuttigs tussen staat :)

Bezoek ook eens qixis.com! of mijn splinternieuwe blog op emle.nl!.

Moderator PRG/SEA/DTE
quote:
Qlone schreef op 09 juli 2004 @ 11:05:

Design patterns : elements of reusable object-oriented software, wat een leuke introductie is in design patterns, wat ze zijn en waar ze toepasbaar zijn. De patterns zijn vrij basic en veel gebruikt. Het boek richt zich niet op een bepaalde taal of omgeving.

Deze heb ik bewust niet vernoemd, omdat het boek toch al redelijk bekend is dacht ik.
Daarnaast kwam het ook al eens langs in het vorige boekentopic, en staat het -dacht ik- ook in de P&W FAQ.
Desalnittemen is dit idd best een goed boek.
Zeker in combinatie met 'Design Patterns Explained' is dit zeker een aanrader.

Pattern Hatching van Vlissides (een van de co-auteurs van het 'Design Patterns GOF' boek) schijnt trouwens ook een goed boek te zijn om naast het GoF boek te gebruiken.
Ik heb het echter zelf nog niet gelezen/in m'n handen gehad. Misschien is er hier iemand die dat boek wel gelezen heeft en z'n mening er eens over kan geven?

quote:
Als ik thuis ben zal ik de rest van m'n boekenplank eens bekijken of er nog wat nuttigs tussen staat :)

Dat zal ik ook doen. Curry's post ivm die SQL Server Bible deed me eraan denken dat ik ook een gelijkaardig boek heb ivm SQL Server wat de achterliggende architectuur, locking werking, etc... aanhaalt, en ook ingaat op de verschillende soorten SP's, triggers, Views, etc....
Voor zover ik me herinner is het niet hetzelfde boek als dat van curry...

whoami wijzigde dit bericht 09-07-2004 11:13 (22%)

-=Spring=-
Reg. datum: 29 juli 2001

quote:
Qlone schreef op 09 juli 2004 @ 11:05:
patterns : elements of reusable object-oriented software
Dit boek is ook wel bekend als het GoF boek, en zie verder mijn post ;)
The LedZ Collective

Ik heb hier op de plank staan

Akenine-Möller en Haines
Real-Time Rendering
ISBN 1568811829

Een boek waarin werkelijk alles staat wat met (vooral 3d) graphics te maken heeft. Presenteert spul ook nog eens op een wetenschappelijke manier. Helaas geen stukken code dus, maar wel een goed overzicht van de state of the art...

The LedZ Collective: crunching @ TSC

Door: -NMe-
Admin Devschuur®
Watching you I am.
Reg. datum: 25 februari 2004

quote:
lagge007 schreef op 09 juli 2004 @ 10:46:
Beide boeken van André Lamothe _/-\o_

Tricks of the Windows Game Programming Gurus (2nd Edition)
ISBN:0672323699
Tricks of the 3D Game Programming Gurus-Advanced 3D Graphics and Rasterization
ISBN: 0672318350
Je vergeet OpenGL Game Programming, ook van LaMothe (en Kevin Hawkins en Dave Astle). Een erg duidelijk boek over de geheimen van het programmeren in 3 dimensies, dat door veel mensen toch als een erg grote stap wordt ervaren. Dit boek maakt het begrijpelijk in normaal, vlot Engels. Ik heb het boek zelf niet helemaal uit gelezen, omdat mijn huidige laptopje blijkbaar niet zo happy is met OpenGL en dus continu vastloopt omdat ie te warm wordt in de testfase, maar de eerste 300 (van de bijna 1000) bladzijdes van het boek beloven veel over de rest. :P

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean."
De Tweakers.net Tijdlijn

the alien you never expected
Reg. datum: 12 maart 2003

OpenGL Programming Bible
http://www.samspublishing.com/title/0672326019
Goed boek, alleen wat dik :) Heb het boek al een paar weken valt niet door heen te komen :)

SQL Server Security Distilled
Ik vind dit boek zelf wel interessant, het gaat alleen dus over het beveiligen van SQL Server, zoals SQL Injections, DTS, Encryption e.d.

Designing Software Product Lines with UML: From Use Cases to Pattern-based Software Architectures
http://www.awprofessional.com/title/0201775956

Paar weken terug gelezen, erg interessant boek als je wilt weten over het theoritische gebeuren :)

ASP.NET v. 2.0-The Beta Version
http://www.awprofessional.com/title/0321257278
Introductieboek over ASP.NET 2.0

Refactoring to Patterns
http://www.awprofessional.com/title/0321213351

Eergisteren gekregen, ik heb het snel doorgebladerd is volgens mij ook wel een goed boek. Zoals je wel begrijpt heb ik dit boek nog niet uit ;)

alienfruit wijzigde dit bericht 09-07-2004 14:01 (71%)

<deze ruimte is te huur>
Reg. datum: 17 oktober 2001

Als er niet door heen te komen is, is het dan wel een goed boek?

Behalve een boel technische kennis moet een boek ook leesbaar zijn. Heel erg dik is geen bezwaar als een boek verder goed en duidelijk geschreven is en er is dan prima doorheen te komen. Bij bijvoorbeeld de game programming gems boeken zijn alle hoofdstukken door verschillende auteurs geschreven en daar is het verschil wel goed te merken; bepaalde hoofdstukken lezen makkelijk en door andere is niet heen te komen.

Bezoek ook eens qixis.com! of mijn splinternieuwe blog op emle.nl!.

Nee, ik bedoel om het aantal pagina's :)
Als je net zoals ik elke week wel een boek uit moet hebben, gaat het lezen zelf wel makkelijk af. Maar als je elke in slaap valt, dan schiet het niet op :)

Certified BUFH

Misschien niet helemaal de juiste plek maar goed.

Ik heb nu de twijfelachtige eer gekregen om de technische documentatie te maken van de software de we hebben geschreven. ( ja ik weet het hoort anders om :X ) Maar op dit moment hebben we alleen functionele documentatie.

Zijn er boeken over dit onderwerp? dus een howto write technical documentation for dummies :7

Zijn er mensen bekent met Safari ( online books )? http://safari.oreilly.com/

Currently Reading | Ik los geen problemen op, ik maak ze alleen...

"Addison Wesley - Documenting Software Architectures" en kan volgens mij wel handig zijn hiervoor en mijn hierboven vermeldde "Designing Software Product Lines with UML: From Use Cases to Pattern-based Software Architectures".

Test Driven Development in .NET en Code Complete heb ik volgens mij dubbel, dus als je eens in de buurt van Den Bosch komt whoami :)

alienfruit wijzigde dit bericht 09-07-2004 14:19 (27%)

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 29 30 31 32 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: