Hoofdcategorieën
Topicacties

[WC]Post hier je info over koperen kachelradiator's

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

Reageer Nieuw Topic
Zoals belooft hier de pics van mn rad.
materiaal: aluminium.
Maten: lengte: 24cm breedte: 14cm Hoogte: 4cm.
Komt uit een Peugeot 205
Passen dus precies 2x12cm fans op (op de pics staan papst)
Pics zijn klikbaar!
[img=200,160,1] http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0106.JPG +http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0106.JPG [/img]
[img=200,160,1] http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0107.JPG +http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0107.JPG [/img]
[img=200,160,1] http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0108.JPG +http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0108.JPG [/img]
[img=200,160,1] http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0109.JPG +http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0109.JPG [/img]
[img=200,160,1] http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0110.JPG +http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0110.JPG [/img]
[img=200,160,1] http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0111.JPG +http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0111.JPG [/img]
[img=200,160,1] http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0112.JPG +http://home.planet.nl/~keust016/radpics/DSCI0112.JPG [/img]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Das nagenoeg de zelfde als mijn Golf - Passat - vento '83 rad. Alleen de aansluitingen zijn een stuk minder, maar daar vinden we wel wat op:
http://members.home.nl/danny.bouwers/Rad1.JPG

De plastic onderkant kan er overigens makkelijk af, dan kan je goed zien dat de buizen ook van aluminium zijn (en ik vind het er ook mooier uitzien):
http://members.home.nl/danny.bouwers/Rad2.JPG

De maten van het blok zijn: 234 - 156 - 42

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

quote:
DeeD2k2 schreef op 30 juni 2004 @ 13:37:
Das nagenoeg de zelfde als mijn Golf - Passat - vento '83 rad. Alleen de aansluitingen zijn een stuk minder, maar daar vinden we wel wat op:
[afbeelding]

De plastic onderkant kan er overigens makkelijk af, dan kan je goed zien dat de buizen ook van aluminium zijn (en ik vind het er ook mooier uitzien):
[afbeelding]

De maten van het blok zijn: 234 - 156 - 42

Ja, maar jouw rad is net iets mooier (schoner)
en btw, eerst zate op die rad ook van die #$@# aansluitingen, gewoon wat verzaagd en toen deze eringeschroeft :)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Zou je dan eens willen proberen daar scherpere close-ups van te maken? Ik kan zo nl. niet goed zien hoe je dat gedaan hebt en ik moet er dus ook nog mee aan...
edit
Als ik het goed zie zaten die van jou ook al om een hoekje. Niet?
einde edit

Die van mij is zo mooi omdat-ie gloed nieuw is. :7 Ik heb hem gekocht via een kennis die bij een garage wekt; zo had-ie een heel vriendelijk prijsje. :Y)
offtopic:
eigenlijk moetten we dit via mail bespreken hè. Kan slowchat gaan worden én is offtopic...

DeeD2k2 wijzigde dit bericht 30-06-2004 13:56 (28%)

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

quote:
DeeD2k2 schreef op 30 juni 2004 @ 13:49:
Zou je dan eens willen proberen daar scherpere close-ups van te maken? Ik kan zo nl. niet goed zien hoe je dat gedaan hebt en ik moet er dus ook nog mee aan...
edit
Als ik het goed zie zaten die van jou ook al om een hoekje. Niet?
einde edit

Die van mij is zo mooi omdat-ie gloed nieuw is. :7 Ik heb hem gekocht via een kennis die bij een garage wekt; zo had-ie een heel vriendelijk prijsje. :Y)
offtopic:
eigenlijk moetten we dit via mail bespreken hè. Kan slowchat gaan worden én is offtopic...

voeg me maar toe op msn, ik schiet strax wel ff closeups met mn 5mpixel cam ip van deze 2.1.
Ik heb btw ook dat plasticje eraf, en ik heb Precies dezelfde rad als jouw, merk valeo ofzo (staat op bovenste platsticje waar de aansluitingen zitten)

Everything we R will never die
Reg. datum: 21 december 2001

@theekopje, dat ding van jouw lijkt echt superveel op een dangerden dual heatercore zeg...volgens mij is um dat ook maar dan in disguise zeg maar :)

DFI LP-NFII Ultra 400 Rev. B. | AXP-M2600+@10,5*250 WC by DD RBX Brass Top| Ati X800 Pro@XT-PE Bios GPU560/Mem560 WC by Swiftech MCW50-T|NB WC DD Z-Chip|SB@Microcool Northpole | 1GB Mushkin PC3500 Lvl2 (BH-5) DC@11-2-2-2-2,0-9-12 CPC ONl

Reg. datum: 14 oktober 2001

quote:
DeeD2k2 schreef op 30 juni 2004 @ 13:37:
[afbeelding]

Alu buizen?? Waarom heb je geen koperen kachelradiator gezocht?

quote:
El Snorro schreef op 30 juni 2004 @ 13:40:
[...]

Ja, maar jouw rad is net iets mooier (schoner)
en btw, eerst zate op die rad ook van die #$@# aansluitingen, gewoon wat verzaagd en toen deze eringeschroeft :)
Is jouw rad ook van aluminium?
quote:
Laagvliegerke schreef op 01 juli 2004 @ 22:26:
Alu buizen?? Waarom heb je geen koperen kachelradiator gezocht?
Ik weet het. Ik kon helaas niet anders krijgen (via die kennis; hij werkt bij een VW garage, en VW's hebben enkel alu rad's, voor zover ik weet.) Daarnaast had ik zoiets van: daar zal ongetwijfeld een goed middel tegen zijn. We zullen zien (in hoeverre dit met "chemicaliën" of andere toevoegingen gaat werken i.c.m. een koperen blokje.)
Overigens zullen de presaties níet zo'n probleem zijn, aangezien hij ook een Passat koel kan houden...

quote:
DeeD2k2 schreef op 02 juli 2004 @ 00:20:
[...]
Ik weet het. Ik kon helaas niet anders krijgen (via die kennis; hij werkt bij een VW garage, en VW's hebben enkel alu rad's, voor zover ik weet.) Daarnaast had ik zoiets van: daar zal ongetwijfeld een goed middel tegen zijn. We zullen zien (in hoeverre dit met "chemicaliën" of andere toevoegingen gaat werken i.c.m. een koperen blokje.)
Overigens zullen de presaties níet zo'n probleem zijn, aangezien hij ook een Passat koel kan houden...
mjah maar dan moet je wel met een opofferingsmetaal werken en dat is ook niet juh van het

Proud member of borkescomputers

quote:
zoeperman schreef op 02 juli 2004 @ 00:53:
mjah maar dan moet je wel met een opofferingsmetaal werken en dat is ook niet juh van het
Ik zal eens kijken wat ik er tegen kan doen. En er evt. aan gaan rekenen wat nou het beste opofferingsmetaal is.

Vandaag schoot het volgende toevallig door mijn hoofd:
Als de reactie tussen het koper en het aluminium een redoxreactie is, dan kan deze dus niet verlopen als er geen stroom kan gaan lopen. Ofwel, stel dat ik op zowel de rad als het blok één spanning zet, dan vind de reactie niet plaats.
Weet iemand of ik onzin praat, of dat ik een (al dan niet efficiënte) oplossing heb genoemd...

Ik denk dat het misschien wel kunnen... :) maar omdat het hier op GoT nog nooit naar voren is gekomen zal het wel niet :+, zat slimme mensen hier...

Ik wil wel even kijken, maar ik heb net vanochtend mijn binas ingeleverd... Dus als iemand een even tabel 45A kan posten... :7

quote:
DeeD2k2 schreef op 02 juli 2004 @ 12:01:
[...]
Ik zal eens kijken wat ik er tegen kan doen. En er evt. aan gaan rekenen wat nou het beste opofferingsmetaal is.

Vandaag schoot het volgende toevallig door mijn hoofd:
Als de reactie tussen het koper en het aluminium een redoxreactie is, dan kan deze dus niet verlopen als er geen stroom kan gaan lopen. Ofwel, stel dat ik op zowel de rad als het blok één spanning zet, dan vind de reactie niet plaats.
Weet iemand of ik onzin praat, of dat ik een (al dan niet efficiënte) oplossing heb genoemd...
Hoe bedoel je? Gewoon aarden dan?
quote:
Dr. Donald schreef op 02 juli 2004 @ 12:16:
Ik wil wel even kijken, maar ik heb net vanochtend mijn binas ingeleverd... Dus als iemand een even tabel 45A kan posten... :7
Hier staan er nog meer ook. Incl. de nodige uitleg
quote:
Laagvliegerke schreef op 02 juli 2004 @ 13:02:
Hoe bedoel je? Gewoon aarden dan?
Zou kunnen, maar er 5 of 12 V op zetten kan ook. Zoalang er maar geen stroomkring kan ontstaan...

Pfff, ik wordt er geen wijs uit... te moeilijk voor mij |:(

Maar op het koper en op het alluminium dezelfde spanning zetten heeft toch hetzelfde effect als er geen stroom opzetten..?

Kun je niet beter de min van de 5V ofzo op het aluminium aansluiten en de plus dan op het koper? Dan heb je een overschot aan elektronen bij het aluminium waardoor het geen elektronen kan afgeven. Dan moet je wel zorgen dat er niet te veel stroom loopt ivm elektrolyse van het water.

Ik denk dat het gewoon geen goed idee is om er een spanning op te zetten :) Aarden kan volgens mij nooit kwaad.
quote:
Dr. Donald schreef op 02 juli 2004 @ 15:19:
Maar op het koper en op het alluminium dezelfde spanning zetten heeft toch hetzelfde effect als er geen stroom opzetten..?
Nee, want er als je op beide eenzelfde spanning zet, kan er geen stroom gaan lopen, doe je aan bijde niets, dan kan er een stroom gaan lopen en de reactie plaatsvinden (ervan uitgaande dat het een redox reactie is) en loop je het risco dat je rad steeds kleiner wordt. (Ik heb echter nog geen verhalen gelezen van mensen waarbij dit ook echt is gebeurd.)
quote:
Kun je niet beter de min van de 5V ofzo op het aluminium aansluiten en de plus dan op het koper? Dan heb je een overschot aan elektronen bij het aluminium waardoor het geen elektronen kan afgeven. Dan moet je wel zorgen dat er niet te veel stroom loopt ivm elektrolyse van het water.
Voor elektrolyse hoef je niet bang te zijn. Dat gebeurt toch enkel als er een sterk zuur toegevoegd is. (En om nou zwavelzuur oid in m'n setup te doen...)
Verder lijkt de optie in eerste instantie goed, maar zal het voor de zekerheid nog eens nalopen. (Nadat ik mijn scheikunde kennis weer allemaal teruggevonden heb.)

quote:
Laagvliegerke schreef op 02 juli 2004 @ 15:36:
Ik denk dat het gewoon geen goed idee is om er een spanning op te zetten :) Aarden kan volgens mij nooit kwaad.
Waarom niet? Maar ik moet wel zeggen dat het van mij ook zomaar een ideetje was dat ik (nog staads) niet precis uitgeplozen heb. Het kan dus best dat het niets uitmaakt of juist een heel slecht idee is, ik zou nu alleen niet kunnen bedenken waarom dat laatse het geval zou zijn.

edit:
Dan zeg je dat je nog geen verhalen gezelzen hebt van dergelijke corrosie en komt je dit T.net (!) artikel tegen: Waterkoeling en casemodding guide, deel 1. Wat een vieze zooi wordt dat!

Ik kwam net ook deze beknopte uitleg tegen over corrosiebestrijding door stroomopdrukking. Ik moet er alleen nog wel even voor gaan zitten...

DeeD2k2 wijzigde dit bericht 02-07-2004 16:50 (33%)

quote:
DeeD2k2 schreef op 02 juli 2004 @ 15:39:
[...]
Nee, want er als je op beide eenzelfde spanning zet, kan er geen stroom gaan lopen, doe je aan bijde niets, dan kan er een stroom gaan lopen en de reactie plaatsvinden (ervan uitgaande dat het een redox reactie is) en loop je het risco dat je rad steeds kleiner wordt. (Ik heb echter nog geen verhalen gelezen van mensen waarbij dit ook echt is gebeurd.)
tuurlijk _/-\o_
quote:

[...]
Voor elektrolyse hoef je niet bang te zijn. Dat gebeurt toch enkel als er een sterk zuur toegevoegd is. (En om nou zwavelzuur oid in m'n setup te doen...)
Verder lijkt de optie in eerste instantie goed, maar zal het voor de zekerheid nog eens nalopen. (Nadat ik mijn scheikunde kennis weer allemaal teruggevonden heb.)
voor elektrolyse heb 200% zekersteweten geen zuur voor nodig. Het water moet alleen een beetje gaan geleiden, en aangezien hij dat doet (gaat doen) omdat er anders geen redox kan optreden, moet je er zeker wel rekening mee houden
quote:
Ik hoop voor je dat je het ironisch bedoelde, want na een tijdje nadenken ben ik bang dat ik enorm heb lopen l*llen!
Door een positive spanning op het aluminium te zetten zullen er elektronen ontrokken te worden waardoor het proces sneller zal gaan verlopen (?).

Aangezien bij de corrosie electronen aan het aluminium ontrokken worden, kan deze corrosie voorkomen worden door dit tekort op te heffen ofwel elektronen toevoegen. De optie van Dr. Donald is echter geen goed idee, aangezien dat de reactie zal omkeren waardoor het blokje zal verdwijnen. De elektronen moeten dus ergens anders vandaan komen. Maar hoe?

Tuurlijk was het ironisch O-)

Je hebt daar wel een point, dat het blokje oplost. Maar liever het blokje wat veel dikker is dan dat dunne aluminium van de radiator.

Maar als je er een grote weerstand bij zet, gaat er niet zoveel stroom lopen, waardoor het proces wel langzamer gaat.

Edit:
Vannacht heb ik nog eens nagedacht, én tot een oplossing gekomen :)

Is dit De Oplossing waar de wereld al jaren naar opzoek is...? :P

In het ideale geval, waar je puur koper, puur water en puur aluminium hebt, treed er geen redox op. Maar een WC is geen ideaal geval, er zitten andere stoffen (verontreiniging) in die een redox reactie wel mogelijk maken. Je hebt dan de reductor (het aluminium), die elektronen afstaat, en een oxidator (of meerdere, de verontreiningen), die elektronen opneemt. Maar dan moet hij wel eerst elektronen hebben. Van de reductor. Maar als je nou zorgt dat er geen elektronen bij de oxidator kunnen komen, zou er ook geen redox moeten kunnen plaatsvinden.

Dus als je je radiator elektrisch geisoleerd ophangt, met teflon om de bouten en rubber ringetjes, kan er geen stroom lopen van je radiator naar je koelblok via je kast.

Of zit ik nu krom te denken? Ik hoop het niet, want ik ben al een uur bezig met dit verhaal: idee, nee fout, idee, nee fout, idee nee fout.... enz 8)7

Dr. Donald wijzigde dit bericht 03-07-2004 11:58 (65%)

quote:
Dr. Donald schreef op 02 juli 2004 @ 17:11:
Tuurlijk was het ironisch O-)

Je hebt daar wel een point, dat het blokje oplost. Maar liever het blokje wat veel dikker is dan dat dunne aluminium van de radiator.

Maar als je er een grote weerstand bij zet, gaat er niet zoveel stroom lopen, waardoor het proces wel langzamer gaat.

Edit:
Vannacht heb ik nog eens nagedacht, én tot een oplossing gekomen :)

Is dit De Oplossing waar de wereld al jaren naar opzoek is...? :P

In het ideale geval, waar je puur koper, puur water en puur aluminium hebt, treed er geen redox op. Maar een WC is geen ideaal geval, er zitten andere stoffen (verontreiniging) in die een redox reactie wel mogelijk maken. Je hebt dan de reductor (het aluminium), die elektronen afstaat, en een oxidator (of meerdere, de verontreiningen), die elektronen opneemt. Maar dan moet hij wel eerst elektronen hebben. Van de reductor. Maar als je nou zorgt dat er geen elektronen bij de oxidator kunnen komen, zou er ook geen redox moeten kunnen plaatsvinden.

Dus als je je radiator elektrisch geisoleerd ophangt, met teflon om de bouten en rubber ringetjes, kan er geen stroom lopen van je radiator naar je koelblok via je kast.

Of zit ik nu krom te denken? Ik hoop het niet, want ik ben al een uur bezig met dit verhaal: idee, nee fout, idee, nee fout, idee nee fout.... enz 8)7

Ik weet er niet veel van(heb nog nooit een binas gezien :P ), maar als dit zo is is dit wel een goede oplossing !!!

Meer mensen die er vanaf weten die misschien hier commentaar op hebben?

Reg. datum: 08 december 1999

hoeveel kost zo'n kachelradiator eigenlijk nieuw?

nieuw kopen heeft natuurlijk voordelen.. schoon, onbeschadigd en je kunt een specifiek model uitzoeken..

Reg. datum: 02 maart 2003

Als je ze nieuw wilt hebben kosten ze best veel, dan kan je beter gewoon zo`n radiator als Black Ice nemen.

Reg. datum: 08 december 1999

wat is best veel? (:

Koperen beginnen inderdaad al gauw bij een dikke 40 euro. Dan is het vaak makkelijker om een te kopen die voor WC gemaakt is. Vooral het inbouwen en de aansluitingen willen wel eens lastig zijn bij één uit een auto.
Wat je ook kan doen is, zoals ik, via een kennis die bij een garage oid werkt zo'n ding kopen. Zo kreeg ik een korting van 40%!

quote:
Dr. Donald schreef op 02 juli 2004 @ 17:11:

Volgens mij denk je wel een beetje krom. De processor behuizing is toch niet van elektrisch geleidend martiaal én geleidend verbonden met het moederbord dat op haar beurt niet geleidend verbonden is met de kast? Alleen in dat geval is de elektronenoverdracht via die weg namelijk mogelijk. Dus volgens mij is die er al helemaal niet.

Mogelijkheid twee (?):

Zoals al aangegeven vind er een elektronenstroom plaats van het aluminium naar het koper. Deze stroomrichting is om te keren door er een spanningsbron op te zetten met aan de pluspool het koper en aan de minpool het aluminium. Voor zover niets nieuws, maar nu komt mijn idee:
De elektronenstroom keert om doordat het effect van de opgelegde spanning sterker is dan die van de corrosiereactie. Maar, als je nu beide krachten even groot maakt, dan vind er geen elecrtonenstroom plaats. Ofwel geen corrosie.
Nu moet dus alleen de spanning die met de corrosie gepaard gaat uitgerekend worden. Dus, wie weet (nog) hoe dat precies ging? (Dan heb je net je VWO:N&T diploma op zak, ben je zoiets weer kwijt...)

Ik ben nooit goed geweest in het met de juiste termen uitdrukken van natuur- en scheikundige verschijnselen, dus er kunnen een paar foutjes in zitten...

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 last

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: