Hoofdcategorieën
Topicacties

[Discussie] AMD Athlon 64 & Opteron - Deel 4

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last

Nieuw Topic
Reg. datum: 12 augustus 2003

maar je zou wel dus een atlon64 3400 met 512 chace maar niet 1m chace erin kunnen douwen! Raar.
Dam dus hij komt rond april pas uit ! denk je dat de prijzen al zijn gezakt, in de zomer vakantie ben pas 15 en me vader koopt meschien dan een nieuwe computer! snap ie, en nu nog een P3 met readon 9500pro overkil voor me processor wel lache straks is me vidoekaart sneller dan me proc!
:+

Happy Happy Joy Joy ! :o

Terroser16 wijzigde dit bericht 10-02-2004 21:52 (5%)

Maar wat ik me afvraag! ik had ergens gelezen(ik weet niet meer waar) dat ze op een oude P1 166mx met de nieuwste kaart en geheugen en er alles op eraan. en dan windows xp er op gezet en unreal tournament met 1/2 fps laten draaien(slideshow :+ ) dat is dan toch een vette overkill voor je processor dit kan de proc toch dan gewoon niet bij houden!

Terroser16 wijzigde dit bericht 10-02-2004 21:54 (6%)

Reg. datum: 20 juli 2002

quote:
Terroser16 schreef op 10 februari 2004 @ 21:44:
maar je zou wel dus een atlon64 3400 met 512 chace maar niet 1m chace erin kunnen douwen! Raar.
Dam dus hij komt rond april pas uit ! denk je dat de prijzen al zijn gezakt, in de zomer vakantie ben pas 15 en me vader koopt meschien dan een nieuwe computer! snap ie, en nu nog een P3 met readon 9500pro overkil voor me processor wel lache straks is me vidoekaart sneller dan me proc!
:+

Happy Happy Joy Joy ! :o

Ik betaalde toen ik net 14 was de helft (ruim 1000 gulden).. en dan wordt ik verwend genoemd :(

Owja even een vraag: Kan ik in April de 3700+ verwachten? of wordt dat pas mei/juni?

Hertog_Martin wijzigde dit bericht 13-02-2004 08:07 (7%)

Beth
Reg. datum: 26 januari 2002

quote:

X-bit labs spreekt in een artikel de verwachting uit dat de Athlon 64, de Athlon FX en de Opteron eind dit jaar ondersteuning zullen bieden voor DDR2. Aangezien AMD de geheugencontroller in de processor heeft gebouwd, moet de ondersteuning in de CPU aanwezig zijn en is een aanpassing van de gebruikte chipsets niet voldoende. De eerste chips met een DDR2-controller zouden San Diego en Winchester zijn. Beide chips worden op 90nm gebakken, maar Winchester beschikt met 1MB over dubbel zoveel L2-cache als San Diego.

Het is voor AMD niet direct aantrekkelijk om over te schakelen op de nieuwe DDR-standaard. DDR2 ondersteunt wel hogere kloksnelheden, maar dat gaat gepaard met een hogere latency. Deze latencies zijn voor AMD-processors van groter belang dan voor de CPU's van Intel - deze laatste hebben vooral belang bij een hoge kloksnelheid van het geheugen. Daarnaast is de prijs van DDR2 een obstakel: het is voorlopig duurder dan gewoon DDR en dat maakt het, in combinatie met het gebrek aan extra performance dat verwacht kan worden, tot een weinig aantrekkelijk geheugentype. Het huidige DDR kan echter niet veel hoger meer geklokt worden en daar heeft DDR2 een groot voordeel. De kans is groot dat AMD besluit om DDR2 pas op 667MHz te ondersteunen en 400MHz over te slaan. Bij hogere snelheden weegt de extra kloksnelheid op tegen de hogere latencies. Bovendien nemen de latencies af naarmate de kloksnelheid stijgt.

nieuws: DDR2-support voor Athlon 64/FX en Opteron eind 2004

Staat dus een fout in het artikel: "Winchester beschikt met 1MB over dubbel zoveel L2-cache als San Diego"
Het is nl San Diego (Athlon 64 FX) die 2x zoveel cache krijgt dan Winchester (Athlon 64)

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Ik heb een deal met me vader. en me computer is ook al 4 jaar oud dus! gewoon goeie cijfers halen op school! het hele jaar door! :9 dat is het wel waard voor.

« '-_-' »
Reg. datum: 06 maart 2001

quote:
Hacku schreef op 13 februari 2004 @ 11:15:
[...]

Staat dus een fout in het artikel: "Winchester beschikt met 1MB over dubbel zoveel L2-cache als San Diego"
Het is nl San Diego (Athlon 64 FX) die 2x zoveel cache krijgt dan Winchester (Athlon 64)

Vreemde is dat het op XBitlabs ook zo staat:

"The difference between San Diego and Winchester is in the size of L2 cache – 512KB and 1MB respectively"

Ik ga ook uit van een typo. weird

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Reg. datum: 01 september 1999

Overzicht van 64-bit drivers voor het AMD64 platform

http://www.amd.com/us-en/...30_2252_875_10454,00.html

Sake wijzigde dit bericht 14-02-2004 14:29 (27%)

Beth
Reg. datum: 26 januari 2002

quote:

AS EXPECTED AND predicted, AMD has duly rolled out Opterons at 30 watts, for blades and for servers, although we do expect to see mobile chips lower than this on the wattage front
They are available in quantities said AMD, which now claims it will never paper launch a product again.

We said this would happen some months back. It was inevitable. We reported on it first in November.

http://www.amd.com/us-en/...tml?redir=CPEE02#lowpower

Prijzen: http://www.amd.com/us-en/..._609,00.html?redir=CPT301

Wat raar dat een 140 eveveel kost als een 146 :?

I don't know who this guy is, but I want him and his tortilla's ... DEAD !

Bliep

De Intel Itanium rullzzzz boven alles.

Modbreak:

Dit soort loze flamebait levert dus een OW op :/

dion_b wijzigde dit bericht 17-02-2004 16:04 (55%)

| C2D E6600 @ 3 GHz / Gigabyte GA-P35-DQ6 / 2 GB DDR2-800 / GeForce 8800GTS 640 MB / 1650 GB SATA
| Crysis \o/ | Call Of Duty 4 \o/ | UT3 \o/

www.Graafiez.nl

quote:
Korben schreef op 17 februari 2004 @ 10:42:
Zeg dan niks...

random gestoord
Reg. datum: 03 juni 2002

Is het slim om voor een gameserver een AMD 64 3000+ te nemen? En welke Linux distro kan ik er in dat geval het beste voor gebruiken? Toch gebruik maken van de 64bits instructies van de Athlon? Of hem gewoon zn werk laten doen in een 32bits linux distro?

Keuze is tussen P4 2.8/3.0 of AMD Athlon 3000+, vergezeld door 2x 512MB PC3200 en een Raptor 36 gig.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗ T.net ID en Specs
╚═╩═╩═╝

quote:
Korben schreef op 17 februari 2004 @ 10:42:

Duh, AMD heeft geen processors in dat segment...
De Opteron moet concurreren met de Xeon en de Athlon 64 met de Pentium 4 (en opvolger met eventueel een andere naam).

Be Cool, Be Roel || Specs

64 bits brain....
Reg. datum: 13 januari 2004

tegen de tijd dat jij een itanium kan betalen... mag je weer commentaar komen geven

lowest of the low

Ek een sterke Jerke !!!

quote:
Thund3r schreef op 17 februari 2004 @ 10:57:
Is het slim om voor een gameserver een AMD 64 3000+ te nemen? En welke Linux distro kan ik er in dat geval het beste voor gebruiken? Toch gebruik maken van de 64bits instructies van de Athlon? Of hem gewoon zn werk laten doen in een 32bits linux distro?

Keuze is tussen P4 2.8/3.0 of AMD Athlon 3000+, vergezeld door 2x 512MB PC3200 en een Raptor 36 gig.

athlon64 is vooral een hele goeie in games.

bekijk de t.net review van de uprage naar een athlon64 maar eens

T E A M: Grutte Pier [Wa Oars] / Fryslân wer mei Kening \___ R@H#4

Reg. datum: 02 januari 2001

Nou Intel's 64-bits oplossing is een feit, ze komen al in het 2de kwartaal (!!) met een 64-bits XEON !
HP en anderen stappen al direct aan boord bij IA32E Extended Technology

http://www.tecchannel.de//graphics/db/4000/4017/original.idg

http://www.tecchannel.de//graphics/db/4000/4018/original.idg

Nvidia is blijkbaar ook ineens Intel partner geworden (of dit minder aandacht voor AMD's nForce chipsets betekent is niet te hopen)

http://www.tecchannel.de//graphics/db/4000/4019/original.idg

Reg. datum: 12 november 2000

quote:
EaS schreef op 17 februari 2004 @ 15:51:
Nvidia is blijkbaar ook ineens Intel partner geworden (of dit minder aandacht voor AMD's nForce chipsets betekent is niet te hopen)

Maak je daar maar niet druk om. De Nforce (chipset) staat geheel los van de Forceware (video) drivers. Wat me wel opvalt is dat Nvidia een van de weinige fabrikanten is die zorgt voor fatsoenlijke 64bit drivers. ATI, Creative, Adaptec en vele andere grote merken zijn nog niet echt actief bezig op het gebied van 64bit :|
Hopelijk volgen ze dus snel, anders kunnen er nogal wat problemen gaan ontstaan lijkt mij zo.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

random gestoord

quote:
gp500 schreef op 17 februari 2004 @ 13:05:
[...]

athlon64 is vooral een hele goeie in games.

bekijk de t.net review van de uprage naar een athlon64 maar eens
Maar dat is weer heel wat anders dan het runnen van dedicated gameservers?

╔╗╔═╦╗
╚═╩═╩═╝

Ek een sterke Jerke !!!

quote:
Thund3r schreef op 17 februari 2004 @ 16:35:
[...]

Maar dat is weer heel wat anders dan het runnen van dedicated gameservers?
ah zo, volgens mij waren server programma's wel aardig snel op een linux-64 distro.

T E A M: Grutte Pier [Wa Oars] / Fryslân wer mei Kening \___ R@H#4

quote:
EaS schreef op 17 februari 2004 @ 15:51:
Nou Intel's 64-bits oplossing is een feit, ze komen al in het 2de kwartaal (!!) met een 64-bits XEON !
HP en anderen stappen al direct aan boord bij IA32E Extended Technology
Dus kennlijk geen Opterons van HP? (misschien hooguit wat low power Opteron blades waar niemand wat aan heeft)
duck!

dat is inderdaad wel vreemd. HP is toch best pro-AMD voor zover ik weet. Maar over het algemeen eet HP toch wel van 2 walletjes, dus we zullen het wel zien....

Why do I have a duck sitting on my face?

SG surft naar info hardewaren

quote:
Whieee schreef op 17 februari 2004 @ 19:20:
dat is inderdaad wel vreemd. HP is toch best pro-AMD voor zover ik weet. Maar over het algemeen eet HP toch wel van 2 walletjes, dus we zullen het wel zien....

HP gaat lichtelijk vreemd met AMD vooral alleen op desktop gebied.

Sun en IBM zijn meer AMD minded.

GAK8NSLI;X2-3800+; 2GB; X1800XL 256Mb; iiYama 19" ; Asus PhysX P1 | GA7-DXR; XP2400+; 768MB; 9500Pro; Phillips.19" | P4C800D; P4 2,4c; 1GB; 7800GS+512MB ;19" TFT ; Asus PhysX P1 | Broer's: P4 2,4 P4C800; P4 2,66 aldi

Reg. datum: 01 september 1999

HP gaat heel wat meer vreemd.

Zelfs --business-- modellen in zowel Desktop als Laptop.
http://www.hp.com/united-...alog/demos/HPd325_30.html
http://www.hp.nl/products/notebooks/value/family-nx9005.html

random gestoord

Iemand zijn mening/standpunt/antwoord hierop?

╔╗╔═╦╗
╚═╩═╩═╝

64 bits brain....
Reg. datum: 13 januari 2004

nou een AMD 64 is lekker stil en vooral ook koel, waardoor hij dus stabieler word, ik denk ook dat je aan de brute rekenkracht van de pentium niet echt veel hebt als het het hosten of serven betreft. je moet vooral zoren dat je systeem heel stabiel word, bespaar dus ook niet op je geheugen, en zoek eerst goed uit welk geheugen het best bij welk board past.

bij het uitzoeken van een board zou je ook kunnen checken od hij coon'Nquiet ondersteund, dit kan heel prettig weren als je systeem minimaal belast wordt.

de 64-bit linux geeft wel degelijk een preformance boost ten opzichte van de 32 bit versie (suse 9.0 pro) alleen kost ook 2x zoveel.

en met de meeste game servers gebruik jeje hdd niet of nouwelijks dus hier kun je naar harte lust in spenderen (een 10k schijf makt wel meer geluid).

lowest of the low

Nu Intel's Xeon (en later de desktop modellen) 64-bit extensies krijgt, en er tijdens de presentatie ervan op het IDF eigenlijk alleen duidelijk werd gemaakt dat IA32E compatible is met AMD64, was het eigenlijk nog niet helemaal duidelijk of er dan ook verschillen zouden zijn. Onder andere ook door deze opmerking:

"For the most part, (software) will run on both systems," he said. "Intel has some (things) unique to Intel, which we will make sure people write, port and tune to."

Op het forum van Aceshardware zijn ze in de documentatie van IA32E gedoken, en wat blijkt? IA32E is identiek aan AMD64 op 1 instructie na (een extra instructie):

‘The following instructions are being introduced to operate in 64-bit mode with 64-bit extensions’
SWAPGS instruction (Also in AMD64):
SWAPGS exchanges the current GS base register value with the value contained in MSR address C0000102H (MSR_KERNELGSbase). The SWAPGS instruction is a privileged instruction intended for use by system software.
SYSCALL and SYSRET instructions (Also in AMD64)
SYSCALL saves the RIP of the instruction following the SYSCALL into RCX and loads the new RIP from the LSTAR (64-bit mode). Upon return, SYSRET copies the value saved in RCX into the RIP. SYSRET uses the CS value found in SYSRET_CS (MSR STAR[63:48]). In a return to 64-bit mode using Osize 64, et-cetera
CDQE instruction (Also in AMD64)
Sign-extend EAX into RAX.
CMPSQ instruction (Also in AMD64)
Compares quadword at address RSI with quadword at address RDI and sets the status flags accordingly
CMPXCHG16B instruction (NOT in AMD64)
Compare and Exchange 16 Bytes: Compare RDX:RAX with m128. If equal, set ZF and load RCX:RBX into m128. Else, clear ZF and load m128 into RDX:RAX.
LODSQ instruction (Also in AMD64)
Load String: Load qword at address (R)SI into RAX.
MOVSQ instruction (Also in AMD64)
Move Data from String to String: Move qword from address (R)SI to (R)DI.
MOVZX instruction (Also in AMD64)
Move with Zero-Extend
STOSQ instruction (Also in AMD64)
Store String: Store RAX at address RDI

Dus IA32E heeft de instructie CMPXCHG16B extra.

Voor de rest zijn de verschillen tussen de 64 bit Hammer reeks en de 64 bit Prescott reeks:

• Bij de Prescott ontbreekt NX (Execution Protection) en 3DNow!
• Bij de Hammer ontbreekt CMPXCHG16B en SSE-3.

In 3DNow! zitten trouwens instructies die Intel nog niet had, en nu dus pas in SSE-3 aanbied.

Qua instructies zijn de CPU's dus zo goed als identiek (Met dank aan Microsoft?).

Pagina: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 19 20 21 22 last

Dit topic is gesloten.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: