Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: [Waterkoeling] Nieuw budget 250¤

Let op:
  • Reageer altijd ontopic en behulpzaam.
  • Schop geen oude topics omhoog zonder een goede reden.
  • Respecteer je mede-users, zij komen hier ook voor hun lol.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Hallo mensen,

Ik ben zwaar teleurgesteld in men BigWater 745 setje.
CPU @ 1.55VCore resulteert in 42°c idle en 78°c stressed (gemeten met CoreTemp 0.95).

Nu wil ik graag een goed setje hebben die beter koelt, en liefts veel beter !

Momenteel heb ik een P35-DQ6 + E2160 @ 3.55Ghz + HD2900XT.
Nu met deze nieuwe set wil ik voorlopig alleen men CPU koelen.
Laterna koop ik mss een hele set koelblokken voor gigabyte mobo's en een R600 WC blok.
Nu is het ook zo dat ik over een maandje een Q6600 haal, en deze wil ik echt koel hebben voor te kunnen overclocken.

Nu heb ik zelf eens gekeken naar dingen maar ik kom er niet aan uit wat ik allemaal moet doen etc etc. Al de verschillende koppelingen enzo ...

Nu wou ik vragen als niet iemand hier een mooi setje voor mij kon samenstellen met een budget van 250¤ ongeveer. En het liefste zo dat als ik het binnenkrijg hier dat ik alles direct kan aansluiten. Niet dat ik hier en daar iets tekort kom ofso .

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen ?
Als radiator denk ik persoonlijk dat een 240mm goed is ? Als kast heb ik een Sharkoon Rebel9 en die is zeer klein dus ik moet denk ik al zoiezo de radiator buiten de kast gaan monteren. Maar dit maakt niet veel uit.

Als iemand dus iets weet, post het maar. Zefl ga ik ook nog eens zoeken.

Momenteel heb ik dit.

http://i11.tinypic.com/638z23k.png

Met verzendkosten (54.50$) zou ik uitkomen op 265.08$ ==> 192,533411¤

Is dit beetje een goed WC setje zo ? Alles is btw 1/2" binnendiameter + de juiste aansluitingen al bij elke onderdeel meegeleverd.

EDIT2:

Heb de pomp vervangen door een Koolance PMP-450 High-flow Pump (1200L/uur , 5.7M opvoerhoogte)

Prijs ligt nu op 225.217897¤.

Radiator verangen door een andere die wel 1/2" ID kon, kom uit op 229.946252¤

Ik zou ten eerste een ander CPU blok nemen, zoals de Apogee GT of D-tek Fuzion, stuk goedkoper, en dat zijn op dit moment de beste cpu blokken.

als pomp een D5 of een DDC

radiator PA120.2

alles bij elkaar wat duurder maar dan heb je tenminste een goede set, en geen half werk zoals dat TT. ik denk namelijk dat je met de setup hierboven hebt uitgekozen niet veel beter temperaturen zal halen.

En dit dan ? Is dit beter ? Zolang ik maar betere temps krijg, anders koop ik me een ThermalRight 120 Extreme luchtkoeler voor op me CPU en toekomstige Q6600 ... :'( .

Dan kom ik op 316¤ met verzending/BTW/Douane
Maar ik denk dat er toch wel shops zijn hier in BE/NL/DE die dit ook hebben niet ?

http://i10.tinypic.com/54cz6ls.jpg

EDIT1:

Ik kan bij AquaTuning ook wel iets moois vinden, alleen baal ik dat ik 10/8 mm slang moet pakken omdat 1/2" niet past op het radiator. Of gaat dit evengoed ? Want ik pak liever 1/2" als het gaat. CPU + Res ondersteunen al 1/2" alleen de pomp niet... :( .

Hier de foto :

http://i18.tinypic.com/689l79j.png

Iemand hulp ?

Die dcc met andere top? Kan je er andere slangpilaren (hoe heet dat) erop zetten.

Heeft aquacomputer.de niks leuks voor je? Daar heb ik mijn set een tijd geleden gehaald en werkt tot nu toe nog steeds perfect :)

Op die Thermochills kan je gewoon een G3/8" naar 1/2" OD fittingen zetten. bij amerikaanse shops wordt dat samen aangeboden met het rad.

bij aquatuning hebben ze alles wat je zoekt hoor.

quote:
Terryb47 schreef op zondag 15 juli 2007 @ 20:17:
Op die Thermochills kan je gewoon een G3/8" naar 1/2" OD fittingen zetten. bij amerikaanse shops wordt dat samen aangeboden met het rad.

bij aquatuning hebben ze alles wat je zoekt hoor.
Oke.

CPU blok = 1/2"
Res = 1/2"
Pomp = ???
Rad = 1/2"

En is dit een goede set ? Kan ik daar kamertemps mee halen en amper 10°c hoger mee zitten met een stressed cpu ? Want verschil nu hier tussen idle en stressed is 20-25°c :'( .

Liefst wil ik ergens 35°C draaien met cpu en amper 45°C krijgen met stressen...

Het klinkt stom, maar ik wel gewoon een kleine delta hebben tussen idle en stressed ;) .

quote:
Nee sorry, heb er genoeg over gelezen en gehoord en weer genoeg. Ze zouden goed moeten koelen, en op site's doen ze het altijd goed, maar zodra je in huis komt ermee is de koelprestatie toch wat slechter dan hun voorstelde...

Ik vraag mij af, voor 250¤ heb ik toch echt wel en degelijk WC setje ??
Of meen ik dit maar 7(8)7 ...

http://i18.tinypic.com/689l79j.png

Dit ziet eruit als een prima set hoor! Grotere slangen zijn niet altijd beter. Het ziet er wel leuker uit maar voor de temperatuur maakt het weinig uit.

Ik zou gewoon bij een site als aquatuning.de wat uitzoeken. Dat reservoir en die pomp zou ik er iig inhouden. Die zijn erg goed. Thermochill is ook een heel goed merk voor radiatoren. Dan heb je alleen nog blokjes nodig. Dan kun je gewoon blokjes nemen welke je lijken te bevallen of idd. voor die Swiftec of D-fusion gaan. Daar neem je gewoon koppelingen bij met 8/10mm PVC slang en je bent klaar. Zo moeilijk is het allemaal niet.

quote:
Prodigys schreef op zondag 15 juli 2007 @ 21:06:
[...]

Nee sorry, heb er genoeg over gelezen en gehoord en weer genoeg. Ze zouden goed moeten koelen, en op site's doen ze het altijd goed, maar zodra je in huis komt ermee is de koelprestatie toch wat slechter dan hun voorstelde...

Ik vraag mij af, voor 250¤ heb ik toch echt wel en degelijk WC setje ??
Of meen ik dit maar 7(8)7 ...
ik zou het niet zeggen als ik niet wist hoe ie koelde...

250 moet makkelijk kunnen , ik vind het al behoorlijk veel zou zelf nooit meer aan water beginnen, tenzij ge-chilled.
De aircoolers van tegenwoordig met goede fan zijn zo goed daar kan geen radiator gekoeld water tegenop.
Bijv:
Coolermaster geminni II met 2x silverstone Fm121 fans (12cm 110cfm) koelt elke waterkoeling er uit, kan je de fans ook nog laag zetten als je wilt. :)
en dan hebben we het nog niet eens over het prijsverschil.

Vroeger was de delta meestal 5-10graden verschil, nu is het met dualcore and quadcore een delta van 15-20C niet zo raar meer. Ook niet met waterkoeling. Daarom raad ik ook mensen aan om een zo goed mogelijk rad te halen, die ouwe black ice en andere goedkope radiators voldoen niet meer.

wat je kan doen is bij ChilledPC kijken, daar verkopen ze de Swiftec MCP655 met vaste 1/2" fittingen, ben je gelijk klaar. Bij de Apogee GT en de MicroRes krijg je ook 1/2" barbs erbij, dus je hoeft alleen maar voor je radiator die 3/8 naar 1/2" OD barbs te kopen, wat slangen en klaar :)

quote:
Rol-Co schreef op zondag 15 juli 2007 @ 21:28:
[...]

ik zou het niet zeggen als ik niet wist hoe ie koelde...

250 moet makkelijk kunnen , ik vind het al behoorlijk veel zou zelf nooit meer aan water beginnen, tenzij ge-chilled.
De aircoolers van tegenwoordig met goede fan zijn zo goed daar kan geen radiator gekoeld water tegenop.
Bijv:
Coolermaster geminni II met 2x silverstone Fm121 fans (12cm 110cfm) koelt elke waterkoeling er uit, kan je de fans ook nog laag zetten als je wilt. :)
en dan hebben we het nog niet eens over het prijsverschil.
Dat zou je wel denken, ja. Maar een Coolermaster Gemini 2 is best wel beroerd qua koelingperformance als ik de reviews mag geloven. Dan kan je beter 60 euro uittrekken voor een Thermalright Ultra 120 Extreme.

Rol-co heeft dat ding dagen en dagen intensief getest, die weet wel waar hij over praat.
Anders zou je kunnen kijken of je nog ergens een Tuniq Tower 120 kan vinden :)

Voordeel van waterkoeling is dat je al je componenten kan koelen zonder herrie.
Alleen de echte high end setjes koelen een goede luchtkoeler er nog uit .... misschien

Ja dit bedoel ik.

Als je kijkt, een ThermalRight 120 Extreme koelt een E6600 stock op 22/23°c idle (dit zijn de temps van de cores zelf, van de IHS zijn 18/19°C).

Als ik dan bekijk, een Q6600 met deze koeler zit je op 35°c idle, 45°c stressed.
En overclocked naar 3.6Ghz kwam hij op 40°c idle, en 58°c stressed.

Ik weet niet als er een WC setje is die dit kan evenaren ... ?

Daarom twijfel ik echt aan deze lucktkoeler of een goed WC setje.
Daarij heb ik het gedacht, ik wil het graag stil hebben, zeker die 2900XT maakt een pokke herrie, voor die dan stiller te krijgen is WC handiger.

Maar dat is wel weer 2 keer zo duur dan de TR 120 XT....

EDIT1:

http://images.anandtech.com/graphs/cooler%20master%20gemini%20ii_04290750452/14550.png

http://images.anandtech.com/graphs/cooler%20master%20gemini%20ii_04290750452/14549.png

Daarom dat ik dus twijfel tussen de ThermalRight Ultra 120 Extreme + 2 120mm's fans voor +-100¤.
Of dat ik deze set WC haal ....

Luchtcooling is minder risico + makkelijker vervoer.

Is die Termalright zo duur? Mijn Tuniq tower was 45 euro :?

Wat je moet overwegen (denk ik) is nou niet persee of je betere koeling wilt, voor veel meer geld, maar wat je er verder mee wilt. Je krijgt met waterkoeling wel een stil systeem, waar je je hele systeem mee koel kan houden. (Hoewel je altijd airflow in je kast nodig hebt)

Ik vind zelf het verschil tussen water en luchtkoeling te klein. Waterkoeling is in mijn ogen leuk voor de show, in casemods ed. En goed om een stil systeem te bouwen welke ook nog eens goed gekoeld is.

quote:
MexxT schreef op zondag 15 juli 2007 @ 23:54:
Luchtcooling is minder risico + makkelijker vervoer.
Dit is dus wat ik ook dacht, het is allemaal minder risico en die luchtkoelers van tegenwoordig koelen vaker beter dan WC setjes...
quote:
Extera schreef op maandag 16 juli 2007 @ 00:15:
Is die Termalright zo duur? Mijn Tuniq tower was 45 euro :?

Wat je moet overwegen (denk ik) is nou niet persee of je betere koeling wilt, voor veel meer geld, maar wat je er verder mee wilt. Je krijgt met waterkoeling wel een stil systeem, waar je je hele systeem mee koel kan houden. (Hoewel je altijd airflow in je kast nodig hebt)

Ik vind zelf het verschil tussen water en luchtkoeling te klein. Waterkoeling is in mijn ogen leuk voor de show, in casemods ed. En goed om een stil systeem te bouwen welke ook nog eens goed gekoeld is.
Hij kost 57¤, + 2 goeie casefan's kom je al gauw op 90-100¤...
Ik wil dalijk hard gaan overclocken en daarom weet ik dus niet wat het beste is, als je kijkt naar de koelprestatie van een WC setje of de ultra 120 extreme dan denk ik dat die 120 extreme beter is.
Dus ik denk dat ik die maar haal dan....

Overigens heb ik juist een geprobeerd passief te draaien.
En het lukt aardig !

Ik draai nu dus 3.2Ghz (1.4Vcore) en alle fan's zijn uit, en heb temps van 43°C idle, en 65°C stressed >:) .

Best oke denk ik ?

In ieder geval, ik ga dan de thermalright ultra 120 extreme halen en mss over een jaartje ofso als ik terug de kriebels krijg een WC setje halen, tegen die tijd zal het dan ook weer goedkoper en beter zijn.

quote:
Paddixx schreef op zondag 15 juli 2007 @ 21:36:
[...]

Dat zou je wel denken, ja. Maar een Coolermaster Gemini 2 is best wel beroerd qua koelingperformance als ik de reviews mag geloven. Dan kan je beter 60 euro uittrekken voor een Thermalright Ultra 120 Extreme.
Staat er ook vermeld welke fans ze gebruikt hebben, bij hwi kwam ie er ook niet goed uit maar daar hadden ze gewoon slechte fans.

Zoals extera al aangaf heb ik behoorlijk wat testjes gedraait, zowel met core2duo x6800 en een celeron 360
Met 2 goede fans koelt dat ding super, zeker omdat het een liggende koeler is en dus ook je geheugen en de chipset koelt. Dat is wel belangrijk als je gaat overklokken.

ik kon met de x6800 op 3800 mhz orthos draaien voor uren zonder problemen met een kamer temp van 21graden.

Ik snap echt niet hoe jullie erbij komen dat een luchtkoeler beter koelt dan een goede waterkoelset. Tuurlijk zijn er ook goede luchtkoelers en die zijn bijna allemaal beter dan setjes als van TT enz. Maar als je een Alphacoolset neemt kan ie daar al niet tegen op. Helemaal onder load merk je het verschil. Als je dan zelf een set samenstelt die voldoet aan je wensen kan daar echt geen luchtkoeler tegenop.

Dat onderhoud en moeilijk met vervoeren vind ik al helemaal een dom argument. Met een ~800 gram luchtkoeler moet je toch echt voorzichtiger (hoewel het ook wel meevalt) doen dan met een waterkoelset. Helemaal als alles intern zit. Als je nou iets externs hebt (een Reserator of een radiator op de top van je kast oid) kan ik me er nog wat bij voorstellen maar dat zit toch ook vast?

Onderhoud is echt onzin. Als het eenmaal draait, draait het zolang jij wilt. Het duurt wel wat langer voordat het draait maar dat is logisch. Je hebt veel meer onderdelen en je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn met vullen.

Het is natuurlijk wat je zelf wilt maar ga niet goede sets afkraken.

quote:
Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2007 @ 09:11:
[...]

Staat er ook vermeld welke fans ze gebruikt hebben, bij hwi kwam ie er ook niet goed uit maar daar hadden ze gewoon slechte fans.

Zoals extera al aangaf heb ik behoorlijk wat testjes gedraait, zowel met core2duo x6800 en een celeron 360
Met 2 goede fans koelt dat ding super, zeker omdat het een liggende koeler is en dus ook je geheugen en de chipset koelt. Dat is wel belangrijk als je gaat overklokken.

ik kon met de x6800 op 3800 mhz orthos draaien voor uren zonder problemen met een kamer temp van 21graden.
Ze hadden bij die review van Anandtech (waar de grafiekjes een paar posts eerder vandaan komen) getest met deze fans: 2 x Scythe SFLEX SFF12F, 2 x Silverstone FM121 en 2 x Noctua NF-S12.

http://www.anandtech.com/...owdoc.aspx?i=2978&p=1

Maar ik ben wel blij om te horen dat het toch wel een goede koeler is, want ik was al een tijdje aan het kijken voor deze koeler, maar de niet zo positieve resultaten in de reviews hielden me tegen om er een aan te schaffen.

Hoe we daarbij komen ? nou simpel , er ligt hier 30kg aan waterkoel spullen van swiftec/innovatek/asetek/enz enz

En aangezien ik een beetje aan overclocken doe heb ik al veel geprobeerd door de tijd heen en zie dat het verschil tussen lucht en water steeds kleiner word, zeker op de lange termijn (pc langer belast aan als 3-4 uur)

Het enige wat hier nog verschil geeft met de luchtkoelers van tegenwoordig is chilled water, ofwel gekoeld door een phase change of peltier.
Ik heb namelijk deze kast thuis staan en die is met moeite beter als bijv de tuniq tower 120.

Met het vervoer ben ik het gedeeltelijk met je eens, maar de waterkoelingsetjes die compleet in je kast zitten zijn niet beter als een heatpipe luchtkoeler dus dan kan je beter het laatste nemen, de setjes buiten je kast koelen beter maar zijn weer onhandig met vervoer.

Ik ben ook met je eens dat als je een wc set veel moet bijvullen dat je ergens een probleem hebt, dit zou normaal niet nodig zijn namelijk.
Kortom, water is leuk als het stil moet zijn,maar de nadelen wegen meestel zwaarder als de voordelen ervan en dus kiezen mensen voor een goede luchtkoeler.

@Paddixx

Ik vind het een beetje een rommelige test, ze kijken of ze de cpu verder kunnen overclocken, maar dat kan meerdere factoren hebben.
Eerlijker zou zijn door div koelers te testen met orthos voor 2 uur op een snelheid van bijv 3700mhz 1.5v en dan kijken welke temperatuur je hebt na die 2 uur, met allemaal dezelfde fans en kamertemperatuur...pas dan krijg je een goed beeld.
ik heb hem even opgezocht voor je , dit is de foto
en dit is in windows.
zelfs 3900mhz ook gedaan maar dan moest ik de kamertemperatuur verlagen naar 17 graden.

Zit ook wel wat in natuurlijk. Ik ben wel bekend met je OC-praktijken ;) Verder ben ik het er niet mee eens dat een interne set altijd slechter presteert dan een goede heatpipekoeler. Die van mij trekt hem er zo uit maar ik ben dan ook wel een extreem geval. Maar bijvoorbeeld een 360 Thermochill radiator intern kan vaak wel en dat werkt toch echt goed :)

@Paddixx

Speciaal voor jou 8) aangezien jij een celeron 360 hebt...... ook met de geminni II

Screen :+

quote:
Rol-Co schreef op maandag 16 juli 2007 @ 11:44:
@Paddixx

Speciaal voor jou 8) aangezien jij een celeron 360 hebt...... ook met de geminni II

Screen :+
:9~

Misschien moet ik toch maar eens een normaal moederbord kopen die wel vcore settings heeft, zodat ik m'n Celeron D wat verder op kan voeren.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: