Om even te zorgen dat mijn vraag niet verloren gaat in het vorige topic, hier even een kopietje:quote:
jempivs schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:29:
De oorspronkelijke DM2 werd gebouwd tot 1972 of begin 73, en beschikte NIET over de regelaar achterop
(...)
Wat het klankverschil met de DM4 betreft, dit ging grotendeels gelijkopgaand (de DM44 beschikte iig over de tweetecombinatie van de DM2A, mét Coles-supertweeter), in het diepste laag voegde de 2 daar uiteraard nog iets aan toe dank zijn grotere behuizing en vooral het transmissielijnsysteem, maar met het 4tje viel desondanks goed te leven.
Bedankt voor de info. De reden dat ik (weer eens) aan het twijfelen kwam, is dat ik ergens las dat de DM2 later blijkbaar is uitgebracht mét toonregeling. Maar misschien is dat precies mijn type speaker de DM2a, maar dan met "DM2" op het typeplaatje.

Ik heb iig de supertweeter zoals op deze foto
http://www.xs4all.nl/~mxlml/img/B&W_DM2.JPG, en niet zoals op deze
http://www.xs4all.nl/~mxlml/img/heco_DM2.jpg.
De DM44? Daar kan ik niets over vinden...? Mijn DM4's hebben dezelfde tweeter en supertweeter als mijn DM2a's. Ze klinken een beetje 'boemerig' -- zeker in vergelijking met DM2a's, maar dat zal ook komen door de plaatsing onder mijn hoogslaper.
quote:
TB schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 23:32:
Ik heb wel eens alle drivers, behalve de supertweeter afgesloten, zodat ik alleen die zou horen. Je hoort hem wel degelijk, maar ik vraag me af hoe dat bij "oudere" mensen is? Ik was toen 21...
Het verschil tussen dm4 en dm2a vind ik niet alleen in het laag zitten maar ook in het midden. De dm2a's klinken een stukkie "ruimtelijker" (hoe geef je het beestje in godsnaam een naam) dan de dm4's. Niet dat de dm4's slecht zijn, integendeel

Ik was een paar jaar ouder toen ik mijn luistertest deed, maar ik hoor nog steeds tot ongeveer 18kHz (ietsje minder sinds Lowlands een paar jaar terug...

).
Het punt met mijn DM2a's en DM4's is, dat ik nou juist mijn DM4's wat 'ruimtelijker' vind klinken. De (stereo)plaatsing van mijn DM2a's is wel goed, maar de DM4's klinken net even wat helderder en 'sprankelender' (wat blijft het toch irritant om geluiden te beschrijven.

)...
Iemand hier ervaring mee / ideeën over?