Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Dit is alweer het tweede gedeelte, hier is deeltje 1.

Het is dus de bedoeling van dit topic om hier je vintage apparatuur te posten, dus oude audioapparatuur.

Ik heb gister bij de kringloop voor ¤2,50 een pioneer TX-606 tuner op de kop getikt, mooi apparaatje!

Voor de rest heb ik nog geen vintage spul. Maar ik vind het wel veel mooier dan moderne audio, voornamelijk vanwege het strakke aluminium uiterlijk en de analoge VU-meters :P

Misschien kun je de TS nog wat aandikken, voor een topic met een vervolg zijn twee zinnen wel heel erg mager (dat is eigenlijk voor ieder topic mager ;) )

Om even te zorgen dat mijn vraag niet verloren gaat in het vorige topic, hier even een kopietje:
quote:
jempivs schreef op maandag 11 juni 2007 @ 20:29:
De oorspronkelijke DM2 werd gebouwd tot 1972 of begin 73, en beschikte NIET over de regelaar achterop

(...)

Wat het klankverschil met de DM4 betreft, dit ging grotendeels gelijkopgaand (de DM44 beschikte iig over de tweetecombinatie van de DM2A, mét Coles-supertweeter), in het diepste laag voegde de 2 daar uiteraard nog iets aan toe dank zijn grotere behuizing en vooral het transmissielijnsysteem, maar met het 4tje viel desondanks goed te leven.
Bedankt voor de info. De reden dat ik (weer eens) aan het twijfelen kwam, is dat ik ergens las dat de DM2 later blijkbaar is uitgebracht mét toonregeling. Maar misschien is dat precies mijn type speaker de DM2a, maar dan met "DM2" op het typeplaatje. ;)
Ik heb iig de supertweeter zoals op deze foto http://www.xs4all.nl/~mxlml/img/B&W_DM2.JPG, en niet zoals op deze http://www.xs4all.nl/~mxlml/img/heco_DM2.jpg.

De DM44? Daar kan ik niets over vinden...? Mijn DM4's hebben dezelfde tweeter en supertweeter als mijn DM2a's. Ze klinken een beetje 'boemerig' -- zeker in vergelijking met DM2a's, maar dat zal ook komen door de plaatsing onder mijn hoogslaper.
quote:
TB schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 23:32:
Ik heb wel eens alle drivers, behalve de supertweeter afgesloten, zodat ik alleen die zou horen. Je hoort hem wel degelijk, maar ik vraag me af hoe dat bij "oudere" mensen is? Ik was toen 21...

Het verschil tussen dm4 en dm2a vind ik niet alleen in het laag zitten maar ook in het midden. De dm2a's klinken een stukkie "ruimtelijker" (hoe geef je het beestje in godsnaam een naam) dan de dm4's. Niet dat de dm4's slecht zijn, integendeel :)
Ik was een paar jaar ouder toen ik mijn luistertest deed, maar ik hoor nog steeds tot ongeveer 18kHz (ietsje minder sinds Lowlands een paar jaar terug... :/).

Het punt met mijn DM2a's en DM4's is, dat ik nou juist mijn DM4's wat 'ruimtelijker' vind klinken. De (stereo)plaatsing van mijn DM2a's is wel goed, maar de DM4's klinken net even wat helderder en 'sprankelender' (wat blijft het toch irritant om geluiden te beschrijven. ;) )...

Iemand hier ervaring mee / ideeën over?

Ik ben 23 en ik hoor op straat zelfs sonar systemen piepen van de morderne auto's :+

quote:
Paidor schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 21:44:
Om even te zorgen dat mijn vraag niet verloren gaat in het vorige topic, hier even een kopietje:

[...]

Bedankt voor de info. De reden dat ik (weer eens) aan het twijfelen kwam, is dat ik ergens las dat de DM2 later blijkbaar is uitgebracht mét toonregeling. Maar misschien is dat precies mijn type speaker de DM2a, maar dan met "DM2" op het typeplaatje. ;)
Ik heb iig de supertweeter zoals op deze foto http://www.xs4all.nl/~mxlml/img/B&W_DM2.JPG, en niet zoals op deze http://www.xs4all.nl/~mxlml/img/heco_DM2.jpg.

De DM44? Daar kan ik niets over vinden...? Mijn DM4's hebben dezelfde tweeter en supertweeter als mijn DM2a's. Ze klinken een beetje 'boemerig' -- zeker in vergelijking met DM2a's, maar dat zal ook komen door de plaatsing onder mijn hoogslaper.

[...]

Ik was een paar jaar ouder toen ik mijn luistertest deed, maar ik hoor nog steeds tot ongeveer 18kHz (ietsje minder sinds Lowlands een paar jaar terug... :/).

Het punt met mijn DM2a's en DM4's is, dat ik nou juist mijn DM4's wat 'ruimtelijker' vind klinken. De (stereo)plaatsing van mijn DM2a's is wel goed, maar de DM4's klinken net even wat helderder en 'sprankelender' (wat blijft het toch irritant om geluiden te beschrijven. ;) )...

Iemand hier ervaring mee / ideeën over?
TB heeft een punt als ie het over de middenweergave van de DM2a vs DM4 heeft: de laag/midden eenheden waren idd niet identiek (wel quasi gelijke afmetingen), maar moesten wel allebei het spectrum tot 3,5 khz (incl. het o zo belangrijke middengebied) voor hun rekening nemen, dus ging het bij de 2 allemaal net iets even vlotter.
,

quote:
jempivs schreef op woensdag 13 juni 2007 @ 23:21:
TB heeft een punt als ie het over de middenweergave van de DM2a vs DM4 heeft: de laag/midden eenheden waren idd niet identiek (wel quasi gelijke afmetingen), maar moesten wel allebei het spectrum tot 3,5 khz (incl. het o zo belangrijke middengebied) voor hun rekening nemen, dus ging het bij de 2 allemaal net iets even vlotter.
Precies, de DM2a heeft (is) betere hardware dan de DM4 en zou daarom ook beter moeten klinken. Daarom vind ik het dus ook zo apart dat die van mij dat (in mijn oren) niet doen en vraag ik me nu af hoe dat komt.

Zouden het de filters kunnen zijn? (De apparaten zijn tenslotte al 30+ jaar oud.) Alle speakers zijn aan hetzelfde type versterker aangesloten (NAD 214, 2x 60W).

@Paidor
Hoe zou jij het geluid van die DM2a's willen omschrijven? Ik ga binnenkort in een eigen huisje wonen, en dan moet mijn (toen best wel dure) Sony toch echt plaats gaan maken voor wat serieuzers.
Nu hebben m'n ouders DM22's staan, maar die ga ik niet mee krijgen (helaas...), maar mijn zoektocht op internet leerde mij dat de DM2a's nog steeds erg goed presteren, helemaal als je realiseerd dat ze dus al gauw 30 jaar oud zijn...

Op marktplaats ben ik 2 aanbiedingen tegengekomen voor DM2a's en ik zit er nu serieus over te denken of ik ze misschien zal gaan aanschaffen... En ze aan te gaan sturen met een NAD of Marantz reciever (ik begreep dat dit zo'n beetje de meest ideale combi is)...

quote:
Abz schreef op dinsdag 12 juni 2007 @ 23:26:
Ik ben vandaag ook maar eens gaan spitten op de zolder van mijn ouders en daar kwam ik deze rakker tegen

Aristona AR 2200:

klik
klik

Nu kan ik deze helemaal niks vinden over deze versterker. Zijn er meer mensen met deze versterker?

Ik wil hem wel gaan gebruiken. Het plan om deze op één van der manier aan me laptop te verbinden en passieve speakers erbij kopen. Iemand ideën hoe dit moet
quote:
Ik ken de letters GF uit het serienummer niet, maar het is in elk geval geen West-Europees Philips model. Ik denk Japanse OEM, Sanyo ofzo. Ik weet dat deze serie ook onder de naam Erres is verkocht, en dateer hem begin jaren '80 op week 28 van 1978, als er inderdaad GF 02 828 op het typeplakkertje staat. Gezien het opgenomen vermogen van 170W is het nog best een aardige jongen.

Om hem te verbinden met je laptop heb je een verloopstukje naar DIN nodig, trouwens. Wat betreft de boxen, ik meen me te herinneren dat de originele helemaal niet onaardig zijn, dus als die nog op zolder staan...
mae-t.net wijzigde dit bericht 13-06-2007 01:25 (17%)
Hoe weet je dit allemaal gast? Op google kan ik namelijk echt geen zak over vinden. Zeldzaam dingetje? Verder had ik nog een vraagje, hoe heet de aansluiting voor de speakers op deze versterker (-->audioleek)? Dan kan ik weer vooruit met me installie in elkaar flatsen :D

quote:
Abz schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:25:
[...]
Verder had ik nog een vraagje, hoe heet de aansluiting voor de speakers op deze versterker (-->audioleek)? Dan kan ik weer vooruit met me installie in elkaar flatsen :D
Dat zijn din speaker aansluitingen:
http://www.cybermarket.co.uk/ishop/images/923/755_432.jpg

Bij de goede electronica shop wel te verkrijgen :)
Het kleine pennetje is volgens mij de +

quote:
deepbass909 schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 15:35:
Hoe zou jij het geluid van die DM2a's willen omschrijven?
Hmm, dat kan ik denk ik beter even via een PM de mail doen, anders wordt het zo'n lang verhaal... :P

quote:
blobber schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 22:16:
[...]

Dat zijn din speaker aansluitingen:
[afbeelding]

Bij de goede electronica shop wel te verkrijgen :)
Het kleine pennetje is volgens mij de +
Omgekeerd, dacht ik.

quote:
Ik kan het ff niet vinden, als iemand het weet, please help us ;)

ik heb wel een plaatje + info van een soorgelijke receiver gevonden, ipv de ar2200 heet deze ar2600, maar hij lijkt er behoorlijk op (de ar2200 mist wel een paar features) :)

ar2200:
http://img236.imageshack.us/img236/4264/dscn0892ov4.jpg[/img]

ar2600:
http://www.mfbfreaks.nl/folders/1980/1/images/pag42.jpg[/img]

Modbreak:
Is het nou zo moeiljik even thumbnails te maken?

Dagelijks in gebruik:

http://dreeke.area61server.nl/temp/integra_set.jpg

Onkyo Integra A-8017 versterker
Onkyo Integra T-4015 tuner
Onkyo Integra TA-2044 cassettedeck
bovenop zie je nog een klein stukje van de Philips CD660 cdspeler.

http://dreeke.area61server.nl/temp/vintage4.jpg

Thorens TD166 mkII met Denon DL-103 element

http://dreeke.area61server.nl/temp/td20a-zwart.jpg

Tandberg TD20A

IMF ALS-40 speakers, heb ik geen eigen foto van.

quote:
Abz schreef op donderdag 14 juni 2007 @ 19:25:
[...]

Hoe weet je dit allemaal gast? Op google kan ik namelijk echt geen zak over vinden. Zeldzaam dingetje? Verder had ik nog een vraagje, hoe heet de aansluiting voor de speakers op deze versterker (-->audioleek)? Dan kan ik weer vooruit met me installie in elkaar flatsen :D
Ik ken veel van Philips, dus zodoende weet ik hoe die serienummers werken.. en heb verder toevallig ooit wel eens een Erres-uitvoering van deze versterker gezien... verder ziet de achterkant er niet uit zoals zelf ontworpen Philips producten dus dan zit je al snel richting Japanse OEM..

Verder, je speakerstekkertjes heten DIN-speakerpluggen. Niet te verwarren met de 5-polige DIN pluggen die er voor de ingangen opzitten.

Kunnen platen uit de tweede wereldoorlog ook worden afgespeeld op de modernere platenspelers uit bijvoorbeeld de jaren 80 of zelfs nu? Of is in de loop der jaren het formaat compleet veranderd? Ik weet maar bar weinig van deze dingen :).

Ik heb laatst nog 1 paar goedwerkende Philips 541 luidsprekers van iemand gekocht.

Nu nog proberen om ze met de Quad 33 aan de computer te krijgen.
Op dit moment zitten ze zonder tastbare voorversterker aan de computer en moet ik het volume softwarematige regelen. Best gevaarlijk eigenlijk. :P

Het klinkt met de M-audio Audiophile 2496 best goed, maar een voorversterker klinkt het beter.

quote:
Paidor schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 10:51:
[...]

Hmm, dat kan ik denk ik beter even via een PM de mail doen, anders wordt het zo'n lang verhaal... :P
Tnx, erg interessant verhaal en vrijwel in lijn met wat ik ook in andere fora en op andere sites heb gevonden.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet helemaal thuis ben in het geluid van Marantz/NAD, maar die laatste heb ik wel kritisch beluisterd toen m'n vader een nieuwe reciever zocht (is uiteindelijk een Harman Kardon geworden in combi met JBL Mk1000 speakers).
Maar mijn oog is wel gevallen op een 2de hands Cambridge 540R receiver, een receiver waarvan gezegt wordt dat hij ook het typische engelse warme geluid produceerd. Ik zit daar nog over te twijfelen, maar de vraagprijs ligt onder wat ik als budget zou hebben voor een nieuwe receiver, dus wie weet komt die eerst.

Ik zit op het moment in de "luxe" positie dat ik én speakers zoek én een goede 6.1 / 5.1 receiver, en de één zal dus invloed hebben op de ander...

quote:
Denizz schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 23:01:
Kunnen platen uit de tweede wereldoorlog ook worden afgespeeld op de modernere platenspelers uit bijvoorbeeld de jaren 80 of zelfs nu? Of is in de loop der jaren het formaat compleet veranderd? Ik weet maar bar weinig van deze dingen :).
Tss, 't is analoog. D'r staat een geluidsgolf op :P Enige is, past je voorversterker de goede equalisation toe (RIAA curve) of heb je een plaat van voor die tijd (moeilijk), en kan je speler 78 toeren aan (mijne niet.)

Of je 't wilt is iets anders trouwens. Ik heb hier een paar 78 toeren platen van shellac (pre-vinyl) en dat klinkt me een partij kut :X en de geluidskwaliteit is ook niet alles ;)

quote:
CyBeR schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 02:13:
Of je 't wilt is iets anders trouwens. Ik heb hier een paar 78 toeren platen van shellac (pre-vinyl) en dat klinkt me een partij kut :X en de geluidskwaliteit is ook niet alles ;)
Heb je wel een aparte naald voor die shellac platen? Een harde metalen naald snijdt meestal het zachtere shellac kapot bij elke keer draaien. Ik heb zelf begrepen dat het beter is een naald van een zachter materiaal te gebruiken zodat het kraseffect verdwijnt.

quote:
kraats schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 08:58:
[...]
Heb je wel een aparte naald voor die shellac platen? Een harde metalen naald snijdt meestal het zachtere shellac kapot bij elke keer draaien. Ik heb zelf begrepen dat het beter is een naald van een zachter materiaal te gebruiken zodat het kraseffect verdwijnt.
Je kunt ze het beste op een oude speler met diamantnaald afspelen.De veel geringere naaldkracht zorgt nauwelijks voor slijtage in tegenstelling tot de "echte" spelers (met hoorn enzo) die enorm zware opnemers hebben met stalen naalden die je na 1x afspelen moet vervangen omdat je anders de plaat letterlijk grijs draait.Er bestonden zelfs naalden van hout, maar een wat modernere speler met diamant schijnt beter te zijn (en op marktplaats misschien een euro of 10)
Maar verwacht geen hifi, die dingen komen uit de begintijd van de audioregistratie, het kraakt en het ruist, maar dat heeft ook wel wat ;)

quote:
kraats schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 08:58:
[...]
Shellac is harder dan vinyl ;) Dat is een van de redenen dat 't is vervangen: het breekt te makkelijk.

Het afspelen van 78-toerenplaten met een diamantnaald van een MM (of MC maakt niet uit), helpt deze (meestal kostbare) naald binnen de kortste keren naar de haaien! Niet doen dus, tenzij er voor je element speciale naalden voor 78 toeren aangeboden worden (meestal niet).
Deze naalden zijn heel wat dikker, omdat de groef van 78-toerenplaat heel wat breder is -men spreekt hier van normaalgroef- dan deze van een 33/45-toerenplaat, microgroef genoemd.
De boodschap is dus duidelijk: voor die oude platen ALTIJD een speciale naald gebruiken (voor zover ze beschikbaar zijn natuurlijk). En o ja, je speler moet deze snelheid ook kunnen draaien uiteraard, een Thorens, bvb, zal dat niet doen.

quote:
mae-t.net schreef op vrijdag 15 juni 2007 @ 22:41:
[...]

Ik ken veel van Philips, dus zodoende weet ik hoe die serienummers werken.. en heb verder toevallig ooit wel eens een Erres-uitvoering van deze versterker gezien... verder ziet de achterkant er niet uit zoals zelf ontworpen Philips producten dus dan zit je al snel richting Japanse OEM..

Verder, je speakerstekkertjes heten DIN-speakerpluggen. Niet te verwarren met de 5-polige DIN pluggen die er voor de ingangen opzitten.
Thanx ! :D. Hier zit een tevreden man :D

quote:
jempivs schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:01:
En o ja, je speler moet deze snelheid ook kunnen draaien uiteraard, een Thorens, bvb, zal dat niet doen.
Ik heb een Lenco die volledig variabel in te stellen is tussen 16 en 78 toeren.. Hoewel ik nooit 16-toeren platen heb gezien trouwens. Ik heb verder ook maar één 78-toeren plaat in mijn bezit.. en dat is een opera.. niet geheel mijn smaak :D

Ow ja.. dit is nu trouwens het setje waar ik af en toe voor de lol op draai:
http://tweakers.net/ext/f/4cbaf123359a75d86bd93da9b67adc52/thumb.jpg

Een Pioneer PL-12D op een Quad 33 voor- en Quad 303 eindversterker.

quote:
jempivs schreef op zaterdag 16 juni 2007 @ 20:01:
Het afspelen van 78-toerenplaten met een diamantnaald van een MM (of MC maakt niet uit), helpt deze (meestal kostbare) naald binnen de kortste keren naar de haaien! Niet doen dus, tenzij er voor je element speciale naalden voor 78 toeren aangeboden worden (meestal niet).
Deze naalden zijn heel wat dikker, omdat de groef van 78-toerenplaat heel wat breder is -men spreekt hier van normaalgroef- dan deze van een 33/45-toerenplaat, microgroef genoemd.
De boodschap is dus duidelijk: voor die oude platen ALTIJD een speciale naald gebruiken (voor zover ze beschikbaar zijn natuurlijk). En o ja, je speler moet deze snelheid ook kunnen draaien uiteraard, een Thorens, bvb, zal dat niet doen.
Daarom schreef ik ook dat je een wat oudere speler op de kop moet tikken.Als daar 78rpm en 16rpm opzit, zit er meestal ook een keramisch element in (die je meestal kunt omdraaien) en die ook geschikt is voor deze oudere type platen ;)

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: