Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Goeie oude (retro) consoles deel 6

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

TODO: Retro console topic Pic.

Welkom in het Goeie Oude (Retro) Consoles topic deel 6!

Inhoudsopgave

...

Waar gaat dit topic over?

Zoals de topic titel al doet vermoeden betreft het hier retro consoles. We nemen hier doorgaans aan dat alle consoles en handhelds die zijn uitgebracht voor de huidige en laatste generatie consoles bestempeld kunnen worden als "retro". Dit topic is dus niet bestemd voor de Gamecube/Wii, Xbox/X360 en PS2/PS3! Aangenomen mag worden dat de Dreamcast inmiddels onder de noemer "retro" valt.

Post vooral je vragen of discussies over spellen, hardware en ontwikkelaars, en foto's van je collectie. Post vooral geen vragen over commerciële roms. En natuurlijk gelden hier verder dezelfde regels als op de rest van GoT.

De lijst consoles in deze startpost is niet volledig, maar geeft hopelijk een globaal overzicht van de populaire retro consoles. De consoles staan opgesomd in chronologische volgorde, gebaseerd op het jaar van uitgave. Wanneer de console in verschillende landen in verschillende jaren is uitgebracht, staat het vroegste jaartal aangegeven. Ook de lijstjes must-have games zijn niet volledig en staan in willekeurige volgorde.

Voel je je geroepen een stukje te schrijven over een niet-Nintendo console? Schroom dan vooral niet mij even een berichtje te sturen, zodat ik de startpost ermee kan uitbreiden.

1983: Famicom / Nintendo Entertainment System

http://img120.imageshack.us/img120/4799/nesthumbym5.jpg

Korte beschrijving
In 1983 kwam in Japan de Family Computer uit, kortweg de Famicom. In de rest van de wereld staat deze console beter bekend als de NES. De NES is een 8-bits console, die de video game markt in de jaren tachtig uit het slop heeft getrokken en van grote invloed is geweest op het verdere succes van video games.

Add-ons & Accessoires
In 1986 werd in Japan de Famicom Disk System uitgebracht, die op de Famicom kon worden aangesloten. De FDS slikt proprietary diskettes die goedkoper geproduceerd konden worden dan cartridges. Bovendien kon men bij Disk Writers lege diskettes kopen en hier voor een klein bedrag een spel op laten schrijven. Veel FDS zijn ook beschikbaar als traditionele cartridge.

Een andere noemenswaardige accessoire is de Zapper, een light gun welke waarschijnlijk het meest bekend is door de game Duck Hunt. In Japan is er een light gun in de vorm van een revolver verkrijgbaar geweest in plaats van de futuristisch ogende Zapper.

Must-have Games
  • Super Mario Bros. 1, 2 en 3
  • The Legend of Zelda / Link's Adventure
  • Mega Man 1 t/m 6
  • ...
1986: Sega Master System / Mark III

...
1988: Sega Mega Drive / Genesis

...
1990: Super Famicom / Super NES

TODO: SNES piccie.

Korte beschrijving
De Super NES, Super Nintendo of SNES, in Japan de Super Famicom en in Korea de Super Comboy genoemd, is de 16-bit opvolger van de NES. De games staan wederom op cartridges, net als bij de NES. Enkele cartridges bevatten coprocessor chips (o.a. de Super FX DSP chips) die de Super NES extra functionaliteit gaven, met name grafische. Star Fox, Yoshi's Island en Super Mario RPG zijn voorbeelden van games waarbij zich een coprocessor chip in de cartridge bevindt.

Add-ons & Accessoires
De Satellaview werd in 1995 gelanceerd in Japan. Deze add-on kan onder de Super Famicom aangesloten worden. Dagelijks werd tussen 1995 en 2000 een paar uur per dag via het St. Giga broadcasting netwerk content uitgezonden, die door middel van de Satellaview op kleine 8M memory cards kon worden opgeslagen. Dit waren magazines, extra levels voor bestaande games, en zelfs nieuwe games waarvan de meesten nooit verschenen zijn op andere consoles. De belangrijkste ontwikkelaars voor de Satellaview waren Squaresoft en Nintendo zelf.

De Super NES heeft ook zijn eigen light gun, de Super Scope. Ook was er een SNES Mouse beschikbaar, welke gebruikt kan worden bij games als Mario Paint en Doom. De Super Game Boy (2) maakt het mogelijk Game Boy spellen op de Super NES af te spelen.

Must-have Games
  • Donkey Kong Country 1, 2 en 3
  • Super Mario World
  • Yoshi's Island
  • Super Metroid
  • The Legend of Zelda: A Link to the Past
  • ...
1994: Sega Saturn

...
1994: Sony PlayStation

...
1995: Virtual Boy

TODO: VB piccie.

Korte beschrijving
De Virtual Boy is alleen in Japan en de US op de markt gebracht. Hoewel bedacht door Gunpei Yokoi, een van de belangrijkste personen uit Nintendo's geschiedenis, werd het geen groot succes. De console genereert een rood-zwart "echt" 3D beeld dat te bekijken is door een grote bril op een standaard.

Add-ons & Accessoires
Een AC adapter is erg handig, aangezien de Virtual Boy anders vier AA baterijen binnen no-time opslurpt.

Must-have Games
  • Virtual Boy Wario Land
  • Mario's Tennis
1996: Nintendo 64 / iQue Player

TODO: N64 piccie.

Korte beschrijving
Bij de Nintendo 64 koos Nintendo er opnieuw voor op cartridges te gebruiken, in tegenstelling tot de PlayStation, welke cd's leest. Hoewel de Nintendo 64 niet de succesvolste Nintendo console is, zijn er wel een aantal belangrijke games op uitgekomen, met Mario 64 als de belangrijkste. Met deze game had Nintendo het klaar gespeeld de 2D platformer om te smeden naar een goede 3D versie. De iQue Player is in 2003 op de markt gebracht in China, en is een Nintendo 64 ingebouwd in een controller, die direct is aan te sluiten op een tv.

Add-ons & Accessoires
De 64DD is een add-on die, net als de Satellaview bij de Super Famicom, alleen in Japan is verschenen en onder de console aangesloten kan worden. De 64DD gebruikt grote diskettes, lijkend op Zip disks. De 64DD werd in 1999 uitgebracht en niet lang daarna werd de productie stop gezet. In totaal kent het systeem 9 games, waarvan er 7 meegeleverd werden in de Randnet bundel die in de winkel te koop was. Een aantal aangekondigde 64DD games zijn later uitgebracht als gewone Nintendo 64 game, gezien de slechte verkopen van de 64DD, waaronder Banjo-Tooie.

Overige randapparatuur omvat een toetsenbord, muis, dansmat (voor Disney's Dance Dance Revolution), een Densha de GO! controller en vishengel.

Must-have Games
  • Super Mario 64
  • The Legend of Zelda: Ocarina of Time
  • GoldenEye
  • Jet Force Gemini
  • Conker's Bad Fur Day
  • Perfect Dark
  • Banjo-Kazooie
  • ...
1998: Sega Dreamcast

...
Handige links.
Vorige topics

Kijk voordat je een vraagt stelt vooral even in de voorgaande topics, waar wellicht al een antwoord op je vraag te vinden is. De vorige delen zijn hier te vinden:

Ik heb even een snelle copy-paste van de vorige startpost gedaan, welke ik in de loop der dagen wat zal opfrissen. :) Het Nintendo deel in elk geval. Als mensen contributies willen toevoegen over andere consoles... stuur het even per DM/mail of plaats het hier in dit topic. :)

edit: Ik ben de startpost momenteel aan het bijwerken, dus als het er even vreemd/niet compleet uit ziet, dan komt dat allemaal goed. ;) Hopelijk. O-)

Saturn plaatje doet het niet, en post evt. een Jaguar en PS1 plaatje :). Dreamcast is onderhand ook wel retro :P

Acties: [quote]

Door: Michael Knight

Voorwaar een nieuw deeltje retro!! :)

Op de afgelopen rommelmarkt heb ik weer flink wat nes games gekocht.. gingen weg voor 1 euro.
Vond het al een absurde prijs, dus ging ervanuit dat ze het niet deden. Ze deden het idd niet... tot ik een converter uit de kast haalde.. het bleken NTSC-titels te zijn. Michael Knight is weer blij :D

quote:
Michael Knight schreef op zondag 06 mei 2007 @ 21:43:
Voorwaar een nieuw deeltje retro!! :)

Op de afgelopen rommelmarkt heb ik weer flink wat nes games gekocht.. gingen weg voor 1 euro.
Vond het al een absurde prijs, dus ging ervanuit dat ze het niet deden. Ze deden het idd niet... tot ik een converter uit de kast haalde.. het bleken NTSC-titels te zijn. Michael Knight is weer blij :D
relext!
ik zou ze ook wel voor één euro de stuk tegen willen komen :)

maar ik ben dan weer niet het type om heel secuur rommelmarkten af te struinen...

Ik heb al mijn "retro" consoles de zolder op "gegooid" behalve de SNES...... heb er allemaal gewoon geen plaats meer voor :|

Vergeet de Atari 2600 niet, voor mij dé retro console.

Good old times van samen met een vriendje krukjes slopen omdat 'computeren' nog geen passieve bezigheid was :P

Afgelopen Koninginnedag er weer 1 op de kop getikt, met 5 spellen (Pac-Man, Missile Command, Donkey Kong, Space Invaders en Zaxxon), de geheel zwarte (dus niet echt een 'originele' Woody), de 2 joysticks en een handleiding *O* Alleen de voeding ontbrak, maar voor ¤2,- hoef dat niet :P

Nog niet getest, maar van de zomer heb ik tijd genoeg :)

Jammer dat ik geen oude NES heb kunnen vinden, kan ik wel op marktplaats kopen, maar een rommelmarkt heeft toch wat meer charme :P

Na zeven maanden in Japan gewoond te hebben en m'n best gedaan te hebben me zoveel mogelijk in te houden wat betreft mijn portomonnee trekken in games winkels is dit het resultaat. Als iemand ergens meer foto's van wilt hebben oid, geef dan maar een gil. :)

Overzichtje bestaande uit games voor: Super Famicom, Satellaview, Virtual Boy, N64, Game Boy Color, Nintendo DS, Gamecube, Wii, en Famicom Disk System. En allerlei hardware en merchandise. :)
http://img511.imageshack.us/img511/6998/dsc0107forumzy1.jpg

Wat Super Famicom games.
http://img525.imageshack.us/img525/2966/dsc0090forumxh1.jpg

Nippon Pro Golf Tour 64. _/-\o_
http://img503.imageshack.us/img503/8952/dsc0096thumbfo8.jpg

Wat E-reader kaarten.
http://img267.imageshack.us/img267/3265/dsc0103forumvn6.jpg

Kirby poppetjes! En een nieuw model Famicom.
http://img113.imageshack.us/img113/7052/dsc0106forumwk3.jpg

Doki Doki Panic en delen van andere FDS games. :P
http://img523.imageshack.us/img523/3033/dsc0113forumin5.jpg

Pikminnetje op een Metroid II doosje.
http://img516.imageshack.us/img516/5713/dsc0121thumbuo4.jpg

Disney's Dance Dance Revolution en vriendjes.
http://img50.imageshack.us/img50/5215/dsc0126forumhe0.jpg

Niet geheel retro, maar wel retro stijl. GBA Micro Famicom edition en DS Lite in retro hoesje.
http://img181.imageshack.us/img181/8373/dsc0131forumec6.jpg

En nog een overzichtje om af te sluiten.
http://img513.imageshack.us/img513/2667/dsc0128forumbc9.jpg

Is de DS daar zo goedkoop dat je er maar gelijk 2 genomen hebt? Dacht dat ze juist zo lastig te krijgen waren daar.

Ze zijn daar inderdaad permanent uitverkocht, maar als je ruim voordat de winkel open gaat voor de deur staat wanneer er een nieuwe lading komt, zijn ze er nog. Tijdens openingstijden naar de winkel gaan is vrijwel zinloos, want ze zijn bijna altijd al weg voordat de winkel weer open is.

Waarom heb je 3 Gameboy Light's gekocht? Brengen die zoveel op in de westerse wereld? :)

Verder wel een héle mooie aanvulling op je (ongetwijfeld) indrukwekkende verzameling.

edit:
Oh, en wat is dat voor Gameboy Color game/accessoire rechts naast die onderste DS Lite?

De Game Boy Light is de zeldzaamste Game Boy variant (op Limited Editions na dan), dus ja. :) Een gouden en een zilveren voor mezelf, en nog eentje om te verkopen of ruilen tegen iets anders leuks. :)

Die game is Zok Zok Heroes en er zit idd een accessoire bij. Ik ben er alleen nog niet helemaal achter wat je er in vredesnaam mee moet. Je kunt het om je pols doen, en het maakt bliep geluidjes... maar daar houdt het wel een beetje bij op. :P

edit: Die GBC game boven die bovenste DS is interessanter vind ik trouwens. Dat is Disney DDR, inclusief "dansmatje". Het is een klip met knoppen die je over je GBC kunt schuiven, en waarmee je dan met je vingers als het waren op kunt dansen zeg maar. Erg apart, en erg roze. :P

Door: davidgilmour

quote:
Captain N schreef op maandag 07 mei 2007 @ 00:17:
De Game Boy Light is de zeldzaamste Game Boy variant (op Limited Editions na dan), dus ja. :) Een gouden en een zilveren voor mezelf, en nog eentje om te verkopen of ruilen tegen iets anders leuks. :)
Hoeveel kosten ze in de winkel zo een beetje? 5.000 Yen?

Ik had ze voor een appel en een ei in een shop in een klein plaatsje gekocht. In Akihabara zijn ze een stuk duurder (alles is duurder in Akiba), maar hoeveel weet ik niet precies, want ik heb ze er nergens gezien. De gangbare Westerse prijs ligt nog een stuk hoger dan 5.000 yen.

Door: dialMforMike

Als ik ooit in Japan zou zijn zou ik een zooi SuperFamicom games kopen puur voor de boxart, zou ze niet eens willen spelen. Ik hou enorm van die Japanse boxart, super. Wat kost bijvoorbeeld die SFamciom F-Zero? Leuke collectie heb je bijeen gevonden daar :]

Die F-Zero kost geen drol in Japan. 2 euro of zo. Sommige games die in het Westen erg duur zijn, zijn in Japan ook erg goedkoop, zoals bijvoorbeeld Secret of Mana, Chrono Trigger, etc. Daarentegen zijn andere games weer zeldzamer in Japan. GoldenEye en Perfect Dark bijvoorbeeld voor de N64.

Super Famicom games zijn idd Japanse SNES games. Daar heb ik zoals je in die foto's kunt zien ook de meeste van gekocht. Gave boxart, en gave games. F-Zero vind ik dan persoonlijk juist een van de mindere boxarts hebben trouwens. De SNES/SFC blijft een van mijn meest favoriete consoles. Helaas ben ik niet alle SFC games tegen gekomen die ik graag had willen meenemen. Do Re Mi Fantasy ben ik bijvoorbeeld niet compleet tegen gekomen, behalve voor een woekerprijs bij de Super Potato in Akiba. Ik ben echter erg blij met de toppers die ik heb meegenomen. :)

Door: dialMforMike

Zijn die boxen nou van karton of is het plastic? Zou zeggen plastic gezien de staat, ziet er allemaal nog redelijk uit van wat ik kan zien. F-Zero is dan misschien niet het mooist (kan het niet heel goed zien), maar spreekt mij meer aan dan het meeste "grut" dat ik daar kan zien, vandaar die interesse ;] Misschien moet ik maar een keer op zoek ernaar op het internet, gezien Japan er de komende jaren niet in zit.

Heb je buiten deze game dingen nog een sloot aan ander Japans spul meegenomen?

Ze zijn hetzelfde als de PAL snes doosjes: karton met plastic binnendoosje. Japanners zijn alleen veel netter met hun spullen en daarom kan je daar makkelijk een 15 jaar oud spel kopen dat er nog als nieuw uit ziet.

Een goedkope Japanse internetwinkel: http://www.yamatoku.jp/game. Verzendkosten zijn ook erg goedkoop als je ze via SAL (standaard luchtpost) laat verzenden.

@Captain N: heb je ook Sanrio World SmashBall weten te bemachtigen voor de SFC? Een van mijn favorieten (naast Bombliss).

Games is het voornaamste dat ik heb meegenomen. Verder een beetje kleding, wat gebruiksvoorwerpen en natuurlijk nog wel wat souveniertjes, maar niet bijzonder veel. Had zo al wel genoeg tripjes naar het postkantoor. ;)

De doosjes zijn gewoon van karton trouwens, maar de meeste spellen in Japan zijn nog in aardig goede tot perfecte staat. De inlay in het doosje is wel van plastic, en bevat het spel en het boekje, die ook in deze inlay past, en dus niet er ergens tussen geschoven hoeft te worden.
quote:
Schweino schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 10:38:
Ze zijn hetzelfde als de PAL snes doosjes: karton met plastic binnendoosje. Japanners zijn alleen veel netter met hun spullen en daarom kan je daar makkelijk een 15 jaar oud spel kopen dat er nog als nieuw uit ziet.
De meeste PAL SNES games hebben een kartonnen inlay. ;)
quote:
Schweino schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 10:38:
@Captain N: heb je ook Sanrio World SmashBall weten te bemachtigen voor de SFC? Een van mijn favorieten (naast Bombliss).
Nee, ook nog nooit van gehoord. Het klinkt als Volleyball? Ik heb voornamelijk gekeken naar leuke puzzle, multiplayer en platform games.

Het is een soort van airhocky spel met Sanrio caracters. Een super spel om met 2 personen te spelen. Ik neem aan det je dan wel alle Bombliss varianten hebt gekocht? Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat ze Bombliss nooit naar een ander (nieuwer) systeem hebben geport ipv al die standaard Tetris spellen.

Air Hockey met Hello Kitty? Dat klinkt dodelijk. :P Ook Bombliss heb ik niet opgepikt. Ik heb het nog nooit gedaan, maar het ziet er niet heel boeiend uit. Maar wellicht dat ik mij op basis van wat screenshots me wel vergis. Zal hem eens een keer uittesten. :)

Ik vind overigens Tetris Battle Gaiden een erg toffe puzzle game. Tetris met (geslaagde) power-ups.

http://images-jp.amazon.com/images/P/B000068I79.09.MZZZZZZZ.jpg

Bombliss met 2 personen is het summum van spanning. Heb er vele uren voor gespijbeld destijds ;) Het is dus tetris met bommen, waarbij niet een rij verdwijnt als je de regel "dicht" hebt, maar waarbij de bommen op deze rij ontploffen. Afhankelijk van de hoeveelheid en de locatie van de bommen kan je zo dus hele gaten blazen on je kolommen of zelfs het hele scherm leegblazen.

Battle Gaiden is inderdaad een goede 2e :)

Door: died_laughing

Als alleen een beetje meezit heb ik deze week een nes en een snes erbij.
Gisteren op ebay Wayne's World voor de snes gekocht.

quote:
Captain N schreef op zondag 06 mei 2007 @ 23:18:
Na zeven maanden in Japan gewoond te hebben en m'n best gedaan te hebben me zoveel mogelijk in te houden wat betreft mijn portomonnee trekken in games winkels is dit het resultaat. Als iemand ergens meer foto's van wilt hebben oid, geef dan maar een gil. :)
Maken ze nog Virtual Boy spellen tegenwoordig?

Nee, de laatste is van 22 Maart 1996. 3D Tetris in de US. De VB was niet zo'n succes. ;) (Hoewel er wel een aantal toffe games voor zijn.)

Door: Michael Knight

quote:
Conqueror schreef op dinsdag 08 mei 2007 @ 12:31:
[...]

Maken ze nog Virtual Boy spellen tegenwoordig?
Nope... er zijn zelfs maar 22 games uitgekomen :)
Blijft overigens wel een leuke collectable (als je er een kunt vinden zonder barstjes en kapotte lenzen :) )

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: