Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Asrock 4CoreDual-VSTA ervaringen?

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

ik moet een nieuw moederbord hebben, maar behoud graag m'n huidige RAM en graka, aangezien die net nieuw zijn en mn budget momenteel niet heel ruim is :) (Huidig: Asus K8V-MX, Sempron 2800+, XFX 7600GT 256mb, 2x 512mb PC3200)

nu viel mn oog op de Asrock 4CoreDual-VSTA. een bord met AGP8x én PCIe16x. verder 2 sloten voor DDR1 en 2 sloten voor DDR2. zijn er mensen met ervaring met dit bord, hoe is de chipset, en hoe zit het met de prestaties? ik kan me niet voorstellen dat dit bord evengoed zou zijn als borden die zich concentreren op 1 type aansluiting, ipv DDR1/DDR2 AGP/PCIe.

en verder moet er natuurlijk een processor op. ik heb totaal geen inzicht meer in de CPU wereld sinds Intel overgestapt is naar het 5** 6** 8** typenummer systeem. goede aanbevelingen op dit gebied zijn dan ook zeer welkom. Is het voordeel van 2 cores echt zo groot ten opzichte van een Pentium 4 met slechts 1 core? zag verschillende P4's voor 70 euro, 3Ghz met 2mb L2. is dit een interessante CPU voor die prijs? of is goedkope Dualcore CPU gewoon écht veel beter?

graag uw mening hierover.

specs nog van het bord:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
Eigenschappen:
• Intel® CoreTM 2 Extreme / CoreTM 2 Duo / 
Pentium® XE / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D, 
Quad Core Kentsfield processoren.

Specificaties:
• Merk     ASRock
• Type     4CoreDual-VSTA
• Socket     775
• Chipset fabrikant     VIA
• Type Chipset     VIA PT880 Ultra
• Max. FSB     1066 Mhz
• Geheugensloten     4 x
• Maximaal geheugen     2 GB
• Type geheugen     DDR & DDR2
• Geheugen snelheid     PC 3200 & PC5300
• Dual Channel ondersteuning     
[check]
• AGP 8x     
[check]
• PCIe x16     1 x
• PCI     4 x
• IDE PATA     2 x
• IDE SATA/150 (intern)     2 x

Bij [Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic staan ervaringen met de voorganger van de 4CoreDual-VSTA, de 775Dual-VSTA. Het enige verschil schijnt de chipset te zijn.

Ik heb de 775Dual-VSTA en met normaal ValueRam Kingston geheugen 2x512MB loopt het niet stabiel, tenzij ik de flexibility option aanzet waardoor het geheugen heel langzaam gaat lopen. Verre van ideaal.

Ik zou tegenwoordig zeker geen Pentium 4 / Pentium D aanschaffen. Inderdaad, ze zijn goedkoop maar ze zijn erg warm, gebruiken erg veel stroom en zijn erg langzaam t.o.v. de Core 2 Duo en zelfs tov de Athlon 64 (X2). Ik zou nog ff doorsparen en dan een Athlon 64 X2 op Socket AM2 kopen of een Core 2 Duo op Socket 775. Vooral omdat jouw huidige PC absoluut niet hopeloos verouderd is.

-Edit- Trouwens een P4 op 3GHz zal maar marginaal sneller zijn dan jouw huidige Sempron 2800+.

ok bedankt zwahillius, ik had het topic over de 775Dual-VSTA al gezien, maar wist niet dat dat practisch een voorganger was. zal eens goed doorspitten.

wel opvallend dat je stelt dat een P4 @3Ghz slechts marginaal sneller is dan mn sempron 2800+@1,6 Ghz. true, gigaherzen zeggen vrij weinig over de prestatie en snelheid, maar een sempron is een budgetmodel, toch niet zo'n superdeluxe CPU dat ie veel efficienter met zn rekenkracht omgaat lijkt me...

maar dat terzijde, ik heb me eens in zitten lezen in de dualcore CPU's en ontdekte dat een Pentium D ook dualcore is, ware het niet dat er 2 prescotts aan elkaar geknoopt zijn. Desondanks lijkt de Pentium D 925/935 best leuk.

iemand anders nog ervaringen met instabiliteit? aangezien ik ook Valueram van Kingston heb..

een E4300 processor is een veel betere keuze dan gelijk welke Netburst cpu

en dat voor 150 euro...niet gek.

quote:
marnix007 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 19:21:
en verder moet er natuurlijk een processor op. ik heb totaal geen inzicht meer in de CPU wereld sinds Intel overgestapt is naar het 5** 6** 8** typenummer systeem. goede aanbevelingen op dit gebied zijn dan ook zeer welkom. Is het voordeel van 2 cores echt zo groot ten opzichte van een Pentium 4 met slechts 1 core? zag verschillende P4's voor 70 euro, 3Ghz met 2mb L2. is dit een interessante CPU voor die prijs? of is goedkope Dualcore CPU gewoon écht veel beter?
Neem eens de PMG FAQ » Welke moet ik nemen? en Processors » Een overzicht van alle CPU's en Voor hoeveel echte MHz'en staan de Model Ratings en Processor Numbers? door :)

heb ik allemaal al goed doorgespit. de CPU vraag kwam er ook eigenlijk bijgeslopen. het ging me voornamelijk om het moederbord, of daar ervaringen mee waren.

Dit bord is volgens mij nog niet eens 1 week op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Naar ervaringen kun je dus lang zoeken ;) Wat voor soort ervaringen zoek je eigenlijk? Anders kun je gewoon afkijken bij het eerder gelinkte [Ervaringen] Het Asrock 775Dual-VSTA topic.

quote:
marnix007 schreef op zaterdag 24 februari 2007 @ 20:55:
ok bedankt zwahillius, ik had het topic over de 775Dual-VSTA al gezien, maar wist niet dat dat practisch een voorganger was. zal eens goed doorspitten.
dus dat was me inderdaad al duidelijk :)
maar toch bedankt er me even op te wijzen

Ik heb 'm sinds gisteren draaien, met 2GB Corsair XMS DDR2 geheugen en een E6400-processor. Tot nu toe draait alles als een huis, maar ik heb nog geen tests of benchmarks gedraaid oid. Hij doet het vrij snel maar ik stap dan ook over van een oude Athlon Barton 2500-processor dus dan is alles snel.

Ik heb wel moeite gehad om mijn Sapphire Radeon-videokaarten te installeren. Ik heb hier na wat gesodemieter de boel draaiend gekregen met Omega Drivers. Nou moet k erbij zeggen dat ik drie monitoren en twee videokaarten erin heb zitten, dus dat is ook niet alledaags.

Wat betreft je huidige RAM behouden, er is onlangs een onderzoek op Anandtech verschenen dat Core2Duo-processoren vrijwel net zo goed presteren met DDR-geheugen als met DDR2-geheugen, dus ik zou het daarom niet laten.

Wel zie ik het zelf als een tussenbordje. Over anderhalf jaar of zo wil ik er een PCIe DirectX-10 kaart inprikken en dan zal ik er waarschijnlijk ook wel een nieuwe mobo inzetten. Ik heb voor de ASRock gekozen omdat ik nu nog een goede AGP-kaart heb die ik niet weg wil gooien.

Dit mobo heeft wel als nadeel dat de PCI-express maximaal op 4x kan lopen had ik ergens opgevangen, kan dat kloppen? Dat was voor mij althans de reden om dit bord niet te kiezen..

ben ik ook inderdaad tegengekomen. wat is hier van waar? zou iets te maken hebben met het aantal 'lijnen'?

Ik kan er op de doos, in de handleiding en in de BIOS niks over vinden maar zie het op internet ook regelmatig voorbijkomen. Ik zou er dan ook maar van uitgaan dat PCIe inderdaad op 4x draait.

Ja, de PCI-e is 4x. Staat ook al eens uitgelegd in de Asrock 775 thread (de 4Core heeft een bios update voor de quad CPU en een overgeklokte VIA PT 880 chipset (ultra i.p.v. pro): "De reden waarom het pci-e 4x is is omdat de northbridge native helemaal geen pci-e heeft. Men heeft de pci-e 4x erin gepropt net zoals men dat tegenwoordig doet met gigabit lan, namelijk via de northbridge ipv via pci."

Of het veel uitmaakt? Nee: http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2814
De AGP prestaties zijn prima en voor een middle of the road PCI-e kaart maakt de bandbreedte van 4x het ook weinig uit.

De 50 euro die dit bord kost bespaar je in de toekomst met de voortzettende prijsdaling op DDR2 geheugen, de lagere afschrijving op je GPU (als je er nu nog mee uit de voeten kunt) en een prijsdaling op P695/975 moederborden als de opvolger hiervan uitkomt.

De echte nadelen?
- koop je een OEM licensie voor Vista, dan kun je deze met een moederbord upgrade deze niet meenemen (dit kost je meer dan het moderbord!)
- slechts 2 bankjes geheugen per soort (dus 4 x 512 MB DDR1 kun je wel vergeten)
- beperkt overclockbaar tot een FSB van maximaal 300 (... maar de E4300/E4400 bieden hier hoop!)
- matige support bij hardware conflicten,
- goedkope componenten (verbaast mij dat dit bord de Core2Duo processor zelfs zonder overclocken van een stabiele stroomtoevoer kan voorzien)

Kun je nog even met XP of Linux uit de voeten of heb je een retail licensie van Vista, dan is dit een prima tussenstap.

Het bord zelf :) :

http://www.asrock.com/mb/photo/4CoreDual-VSTA(Enlarge).jpg

Heb dit bordje ook op het oog...metname dat ik nog en prima 7800extreme kaartje en peperdure ddr geheugen bezit..Wil het wel eens proberen met een 6600 core ;)
Vraagje aan de bezitters...fluctureerd de CPU voltage??

M'n p5p800se wel :( ... ..

Jammer van die bejaarde VT8237R, met z'n twee SATA150 poortjes... Waarom gebruikt niemand de VT8251 die op m'n A8V-XE van Asus zit? Viermaal SATAII is toch een stuk meer van deze tijd?

quote:
strandbal schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 18:24:
Jammer van die bejaarde VT8237R, met z'n twee SATA150 poortjes... Waarom gebruikt niemand de VT8251 die op m'n A8V-XE van Asus zit? Viermaal SATAII is toch een stuk meer van deze tijd?
Waarom bejaard?. Met 2raptor schijfjes kun je aardig uit de voeten met de VT8237R in RAID. Dit is een leuke tussenstation voor mensen die (net als ik) dure mem en graka bezit...als ik deze optelt kom ik op 750 euro aanschafkosten. Toch jammer om dat op zolder te dumpen..

ASROCK denkt aan de deze doelgroep i.c.m Core 2. Denk dat ik met dit mobo zo'n 2jaartje ruim vooruit kan.
PCI maar 4x is interessert me niet. Als ik overstap op PCI-E en DDRII komt er ook een nieuw bordje.

;)

strandbal heeft best gelijk hoor. wat zou zo'n VT8251 chip meer kosten over een VT8237R?
hoogstens een euro of 5. ik denk niet dat die extra kost echt klanten zou afschrikken, zeker als ze er meer of waar voor hun extra geld voor terug krijgen.

Een SATA controller voor 2 extra schijfjes kost 15 euro: pricewatch: Sweex Serial ATA Controller (2xSATA150, PCI)
... en omdat het niet zo'n klein mATX bordje is kun je de controller nog kwijt ook. Niet echt een groot nadeel.
Ik vind zelf de OEM Vista licensie de grootste bottleneck, ik heb geen zin 2x 150 euro neer te leggen als ik na een jaartje het moederbord zou vervangen.

quote:
a.wijdeveld schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 14:40:
Ja, de PCI-e is 4x. Staat ook al eens uitgelegd in de Asrock 775 thread (de 4Core heeft een bios update voor de quad CPU en een overgeklokte VIA PT 880 chipset (ultra i.p.v. pro): "De reden waarom het pci-e 4x is is omdat de northbridge native helemaal geen pci-e heeft. Men heeft de pci-e 4x erin gepropt net zoals men dat tegenwoordig doet met gigabit lan, namelijk via de northbridge ipv via pci."
Deze chipset heeft weldegelijk native PCI-e, maar slechts 4 lijntjes. Dat, omdat het eigenlijk een chipset bedoeld is voor AGP kaarten en een aantal PCI-e 1x slotjes voor uitbereidingskaarten ed. Asrock, creatief als ze zijn, hebben de krachten van de 4 lijntjes gebundeld tot 1 4x slot (met de fysieke afmeting van een 16x slot. In de praktijk blijkt het prestatieverschil van 0% - 5% achter op een 16x slot, helemaal niet slecht dus.

Nadeel is wel dat mensen met een AGP kaart weinig andere opties hebben dan Asrock, die wel de enige fabrikant lijkt die "gek" genoeg is om nog mobo's voor AGP uit te brengen.

quote:
Murk schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:27:
Nadeel is wel dat mensen met een AGP kaart weinig andere opties hebben dan Asrock, die wel de enige fabrikant lijkt die "gek" genoeg is om nog mobo's voor AGP uit te brengen.
of je moet gewoon voor een bord gaan zonder DDRII en PCIe. dan zijn er ook nog best leuke dingen te krijgen. heb zelf namelijk afgezien van de koop van dit bord vanwege de 'sluiers' die er omheen hangen (instabiliteit door slechte DDRII ondersteuning?)

heb zelf daarom gekozen voor een Asus P5PE-VM met een Pentium D915. ben ik voor 150 euro klaar, en kan even vooruit. heb nog prima graka (XFX 7600GT) en geheugen, tegen de tijd dat ik daar mee wil gaan upgraden komt er ook wel een nieuw bord.

quote:
marnix007 schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 22:52:
[...]

of je moet gewoon voor een bord gaan zonder DDRII en PCIe. dan zijn er ook nog best leuke dingen te krijgen. heb zelf namelijk afgezien van de koop van dit bord vanwege de 'sluiers' die er omheen hangen (instabiliteit door slechte DDRII ondersteuning?)

heb zelf daarom gekozen voor een Asus P5PE-VM met een Pentium D915. ben ik voor 150 euro klaar, en kan even vooruit. heb nog prima graka (XFX 7600GT) en geheugen, tegen de tijd dat ik daar mee wil gaan upgraden komt er ook wel een nieuw bord.
Ja, maar wat als je toch een core2 wilt en je kan geen afscheid doen van je graka en mem???....
Dan ben je toch gauw klaar en moet je met asrock in zee.....

:)

quote:
zert schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 20:00:
strandbal heeft best gelijk hoor. wat zou zo'n VT8251 chip meer kosten over een VT8237R?
hoogstens een euro of 5. ik denk niet dat die extra kost echt klanten zou afschrikken, zeker als ze er meer of waar voor hun extra geld voor terug krijgen.
Op een bordje van 50 euro scheelt dat dus 10%. 10% meer betalen voor iets wat je niet nodig hebt is niet zo heel erg zinvol.....

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: