Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: [Airport Extreme N] Ervaringen & Discussie*

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Waarschuwing:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Vandaag mijn Airport Extreme binnen gekregen. Hij komt in een wit doosje dat er zoals we van Apple gewend zijn mooi uit ziet.
http://img170.imageshack.us/img170/1194/doos.jpg

Als je de doos opendoet zie je meteen de Airport Extreme liggen.
http://img170.imageshack.us/img170/826/doosopen.jpg
http://img502.imageshack.us/img502/7946/apezv1.jpg
http://img170.imageshack.us/img170/3324/apeachter.jpg
http://img170.imageshack.us/img170/6338/apeonder.jpg

Verder in de doos zit nog de handleidig, de stroomkabel+adapter en de cd.
http://img476.imageshack.us/img476/2412/doosinhoudsf1.jpg

Voordat ik mijn Airport Extreme aansloot, had ik eerst de cd in mijn Macbook gedaan om de N optie te activeren en Airport Disk Utility te installeren.

Het aansluiten van de Airport Extreme is zo gedaan. De setup kan je gewoon wireless doen en is erg duidelijk. Ik had ook mijn usb HD aangesloten, die werd gelijk netjes gezien. Even een wachtwoord invullen en klaar.

http://img170.imageshack.us/img170/1900/apeaanhd.jpg

De installatie is dus erg simpel zodat iedere leek het kan doen.

De doorvoersnelheid is zo'n 5.5MB/s vanaf mijn vista pc en zo'n 4MB/s vanaf de usb HD aan de Airport Extreme naar mijn Macbook toe.

Nog wel 2 hele kleine dingetjes die ik tegen kwam, als je de Airport Extreme op hide zet, dan kon mijn Macbook hem gewoon zien, maar mijn XP laptop niet meer. En ik kon geen static ip gebruiken op mijn Vista rc2 computer -aangesloten is via een utp kabel- maar wel op mijn andere XP computer die via een utp kabel was aangesloten.

Dit was zo opgelost en ik denk niet dat veel mensen hier last van krijgen.

UPDATE:
Ik heb nog een snelheid test gedaan met meerdere files tegelijk overzenden en toen haalde ik zo'n
8MB/s dus dat is een grote verbetere tegenover G waar ik maar zo'n 2MB/s haalde.
Helaas werd de snelheid niet hoger vanaf de usb schijf wanneer ik meerdere files probeerde.

UPDATE2
Ben erven met me macbook rond mijn huis gaan lopen om te kijken hoever ik nou nog connect had.

Op zijn 30 meter door 1 huis(3 muren) heen had ik nog 4 streepjes en een overdracht snelheid van 2MB/s. Maar als je verder liep stortte de snelheid in tot geen connectie meer.

Apple Airport Extreme site

Ben benieuwd of ik hiermee wat heb aan de airport die in mijn Mac Pro zit. Gaat de "Airport Disk" automatisch in standby of blijft hij altijd draaien?

Voor zover ik kan zien blijft die gewoon draaien.

Issie even groot als een macmini?

Dan wil ik em namelijk in mijn mactorentje :)

http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/836/store.apple.com/Catalog/nl/Images/TG236_lm.jpg

Airport Extreme:
Lengte: 165 mm
Breedte: 165 mm
Hoogte: 34 mm
Gewicht: 753 gram

MacMini:
Hoogte: 5,08 cm
Breedte: 16,51 cm
Diepte: 16,51 cm
Gewicht: 1,31 kg

Dus moet lukken... ;)

quote:
Tha BasZ schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 17:11:
Airport Extreme:
Lengte: 165 mm
Breedte: 165 mm
Hoogte: 34 mm
Gewicht: 753 gram

MacMini:
Hoogte: 5,08 cm
Breedte: 16,51 cm
Diepte: 16,51 cm
Gewicht: 1,31 kg

Dus moet lukken... ;)
Qua size klopt het, ja, maar ik denk dat de kleuren niet matchen...

Ik had hem vandaag ook gekregen, ik had hem besteld voor mijn vader en morgen ga ik hem daar installeren.

Wat mij opviel is dat het stevig en zwaar aanvoelt, wat een pluspunt is.

Wat je over de doos zegt ben ik het niet mee eens, ik vond de doos niet bijzonder. Naar mijn inziens miste er gewoon wat op de doos en klopte de materialen niet. Maar het is maar een doos dus wat dat betreft maakt het niks uit.

Gebruikservaringen post ik later.

Ik kan niet wachten :9

Heb 'm vandaag eerder toevallig in handen gekregen -- een kameraad had er 'toevallig' twee besteld en hij moest er maar 1 hebben.

De Airport Admin utility is er grondig op vooruit gegaan. Na 1 uurtje gebruik niets dan positiefs te melden.

Ik gebruik 'm hier in combinatie met een Linksys WRT54G in een WDS systeem.

quote:
msr911NL schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 15:36:
Voor zover ik kan zien blijft die gewoon draaien.
Ik heb eeb iomega externe schijf. En die heeft in de schijf ingebouwd dat die gaat slapen. Na 10 minuten geloof ik. Maar hij gaat ook slapen als ik de usb kabel lostrek. Een erg fijne functie.

Mij vragen:

Als je de airport extreme disk via 100 Mbit benaderd. Is de snelheid dan ook 4 MB/s
Hoe maak ik de rechten aan ?
Kan ik ook een HPS partitie lezen ?
klopt het gerucht dat je met een usb-hub meerdere externe schijven kunt aansluiten?
Hoeveel watt neemt die ?

quote:
4POX schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:35:
[...]
klopt het gerucht dat je met een usb-hub meerdere externe schijven kunt aansluiten?
Hoeze gerucht? Staat gewoon vermeld op de Apple website:

Nog meer mogelijkheden

Maar wat nou als je bestanden wilt uitwisselen via het draadloze netwerk en tegelijk ook toegang wilt hebben tot de netwerkprinter? Geen nood. Sluit gewoon een USB-hub aan op AirPort Extreme en sluit je apparaten aan op de hub. Zo kun je tegelijkertijd een printer en een harde schijf delen, of verschillende printers of harde schijven.

Er zit best wel wat functionaliteit in dat doosje. Draait het op een firmware, of zit er een afgeslankte versie van Mac OS X in dat ding? En zo ja, kan je dan ook inloggen op de console?

quote:
4POX schreef op woensdag 14 februari 2007 @ 21:35:
[...]

Ik heb eeb iomega externe schijf. En die heeft in de schijf ingebouwd dat die gaat slapen. Na 10 minuten geloof ik. Maar hij gaat ook slapen als ik de usb kabel lostrek. Een erg fijne functie.

Mij vragen:

Als je de airport extreme disk via 100 Mbit benaderd. Is de snelheid dan ook 4 MB/s
Zal ik morgen is testen

Hoe maak ik de rechten aan ?
In Airport utility kan je een wachtwoord op je disk zetten en je ook ook guest accounts aanmaken met read only en read/write.

Kan ik ook een HPS partitie lezen ?
geen idee

Ja je kan er een usb hub op aansluiten, en ik ga er vanuit dat je dus ook meerdere usb HD's kan gebruiken want ze praten in airport utility ook over meerdere opslag apparaten bij de info dat bij de Airport disk tab staat.

Hoeveel watt neemt die ?
geen idee

Ik haal em morgen als het goed is in Deventer op (grrr... Mexpert Enschede failiet :( ) en ben zeer benieuwd. Zelf heb ik nu een linksys wrt54g welke met mijn oude laptop perfect werkte en met mijn macbook pro minder vind ik. Heb al een andere wifi kanaal geprobeerd maar toch vind ik em niet optimaal lopen. Hoop dus dat de airport extreme beter gaat werken. Ook komt de usb functie zeer van pas. Printer en HD eraan en benaderbaar zonder elke keer mijn desktop hoeven an te zetten :)

Iemand al een printer er aan gekoppeld? Werkt dit naar behoren?

Weer een vraag van mijn kant.

Ik luisterde vanochtend de one-more-thing podcast van macosx.nl. Daar werd verteld dat het netwerk de snelheid aanneemt van het traagste apparaat in het netwerk.

Ik heb zelf dus een G macbook en een N iMac. Als ik de Macbook met de Airport aansluit dan wordt de snelheid van het wifi netwerk verlaagd naar G snelheid.

Niet dat dit direct een probleem voor mij gaat vormen. Ik blijf mijn Linksys WRT54GL als hoofd router gebruiken vanwege zijn Linux ondersteuning (bandwidth en QoS). De Airport wil ik gebruiken voor file sharing en N access point. Ik kan dan eindelijk mijn server wegdoen.

Zal ik dan maar even een klein negatief puntje belichten:

Wanneer je een WPA entry in je keychain hebt staan voor je wireless SID en je configureert daarna je Airport Extreme met WEP Security, dan wordt je verbinding stiekem weer een WPA secure verbinding. Met als gevolg dat apparaten die eerst prima werkte via een WEP secure verbinding er simpelweg uitgeknalt worden.

Het instaleren gaat net zo snel als het zetten van een kopje koffie werd gezegd!

Dus niet, ik ben er de hele middag mee bezig geweest om de rrrouter met chello aan de praat te krijgen. Een mac adres kan niet gekloond worden en bij chello kon ik in eerste instantie niet het mac adres van de Airport aan de praat krijgen.

Later kreeg ik telkens een 169 adres en had ik dus geen internet. Na een hele middag resetten en alles opnieuw doorlopen wilde het op een gegeven moment wel.

Maar printen werkt iig nu over het netwerk! Ideaal!!!

quote:
Falcon schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 10:07:
Iemand al een printer er aan gekoppeld? Werkt dit naar behoren?
Printen werkt perfect -- geen problemen tegengekomen.
Er hangt hier een Canon Pixma IP 5000 aan.

Is 5.5mb/s niet een beetje weinig ? Ik krijg morgen een WRT300N, ben benieuwd wat voor snelheden ik haal icm met mijn N ready MacBook Pro...

theoretisch gezien zou je zo rond de 37,5mb/sec moeten halen.
In de praktijk komt dit meestal neer op 25-30mb/sec. Marjah het zou ook aan de afstand kunnen liggen. met een normale G-router had ie misschien niet eens 1mb/sec gehaald.

Ik heb er al een week ofzo een op kantoor.

Twee minpunten die ik ontdekt heb:
• Er zit geen wall mounting bracket meer bij
• Je kunt geen 802.11b/g (2.4GHz) en 802.11a (5GHz) tegelijk doen.

Vooral dat laatste vind ik erg jammer.

quote:
Grample schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 23:39:
Is 5.5mb/s niet een beetje weinig ? Ik krijg morgen een WRT300N, ben benieuwd wat voor snelheden ik haal icm met mijn N ready MacBook Pro...
Mijn status balkje geeft aan dat ik verbonden ben met een snelheid tussen de 117Mb en de 130Mb. Dus dat zou zo'n 10 a 15 MB/s moeten zijn.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: