Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: [NAS] Synology DS-106/x07 ^ D-Link DNS-323 ^ Thecus 2100

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Na wat speurtochten door de topics op GoT, de specs op Internet te hebben gelezen en wat reviews door te bladeren, kom ik er toch nog niet helemaal uit.

Update juli 2007: Inmiddels ben ik er wel uit :+ en heb ik de Synology DS-207 128MB besteld voorzien van twee Seagate 500GB 7200rpm SATA-II 16MB schijven in een RAID1 configuratie. :P
http://valith.web-log.nl/DS-207/size_front_tn_small.png
Note: let op de grootte van de Synology DS-207 tov het bierflesje...

Wat zoek ik:
- een NAS voor thuisgebruik

Welke eisen stel ik daaraan:
- Redelijke prijs (zonder disks ¤200 - ¤300)
- Gebruik in een draadloos netwerk (WiFi gebruik: 54Mbps, maar kan gewoon via router in de meterkast)
- Fail-safe (RAID 1, of RAID 5; de laatste zal kostentechnisch niet haalbaar zijn)
- UPnP ondersteuning (streamen naar XBOX360)
- Webserver met FTP en fotopublicatie mogelijkheden
- Een zo laag mogelijk stroomverbruik (vandaar ook een NAS een geen oude PC met FreeNAS bijvoorbeeld)

Welke opties zijn very nice to have:
- Uitbreidbaar met USB 2.0 disks en het liefst nog eSATA disks
- downloadmogelijkheden (nieuwsgroepen)

Welke producten heb ik op het oog:
- Synology DS-106e productinfo (pricewatch ¤219)
- D-Link DNS-323 productinfo (pricewatch ¤222,29)
- Thecus N2100 YES BOX productinfo (pricewatch ¤345)
- QNAP TS-201 productinfo (pricewatch ¤399) laatst toegevoegd nav de reactie van Webby_143
- Synology DS-207 productinfo (pricewatch 64MB ¤299 pricewatch 128MB ¤319)

Vote: Er is nog geen 500MHz + 128MB versie uit van de DS-207.... en dat is natuurlijk jammer
Op het Synology forum heb ik een poll gestart om te stemmen voor een DS-207+.128 (500MHz CPU & 128MB RAM). Wellicht als het een succes is, omdat er veel gestemd wordt, dat Synology zal besluiten om deze versie te gaan produceren.... Echt moeilijk kan het nooit voor ze zijn, want ze hebben alles al in huis (DS-107+.128 en CS-407 werken ook al met dezelfde CPU en geheugen en de CS-407 heeft ook RAID. Dus ook de RAID software voor de ARM CPU hebben ze al ontwikkeld.

Dus ben je voor een DS-207+.128 (500MHz ARM CPU & 128MB RAM) => Stem dan even HIER

Mogelijk loopt Synology dan warm voor het maken van een snelle, zuinige en van RAID (1 of 0) voorziene Disk Station.... _/-\o_

Welke harddisk kan ik in mijn Synology product (laten) installeren: klik

In tabelvorm: :*)
http://valith.web-log.nl/specsheet2.JPG

Note: Mocht je onjuistheden in deze specs zien, of antwoord hebt op de vraagtekens, geef dit dan even aan, zodat ik dit kan verwerken in het overzicht. Thanks!

Wat zijn mijn bevindingen:
- Synology DS-106e geeft het beste gevoel qua reviews, firmware updates, gemak user interface, features (FTP, UPnP, BT, photopublishing) maar heeft als grootste nadeel: geen RAID 1 (en dat weegt best zwaar, gezien ik m'n data direct veilig zou willen hebben zonder extra backuptrucs)
- D-Link DNS-323 heeft veel features zoals UPnP, FTP, photopublishing en heeft RAID 1. Als grootste nadeel heeft deze dat ze niet is uit te breiden (geen USB 2.0; alleen voor printserver, en geen e-SATA). Daarnaast weet ik het met de software ook nog niet helemaal (tov de DS-106e).
- Thecus N2100 YES Box heeft vrijwel alles maar daar is de prijs ook naar (130 - 150 euro duurder dan de andere twee; +/- 60% duurder). Daarnaast is de performance minder dan van de DNS-323 (maar die zal ik niet direct benutten gezien mijn WiFi: 54Mbps, maar mogelijk in de toekomst wel als ik eventueel wil omschakelen naar Gbit voor mijn werkstation als de WiFi performance met te laag is) en is het een minder betrouwbaar merk dan bijvoorbeeld Synology en D-link (volgens een review op smallnetbuilder.com).
- Een combi van de DS-106e en de DNS-323 zou top zijn (of een DS-106e met RAID 1 eigenlijk), maar deze lijkt nog niet op de rol te staan als je de forums leest op de Synology site en gezien de release van de DNS-323 (in oktober 2006) die pas heel kort geleden is verwacht ik daar ook geen nieuwe release van met USB 2.0 en eSATA uitbreidingsmogelijkheden.

Hoe zijn jullie ervaringen en wat is je advies:
- Ervaringen met de DS-106(e), DS-323 of de YES Box?
- Oplossingen voor RAID mogelijkheden?
- Zie ik een ander product in de prijsklasse over het hoofd?
- Heeft iemand zijn NAS met de XBOX360 werkend en wat zijn je ervaringen?
- En hoe is de transfer rate via WiFi 54Mbps?
- Werken de rechtenstructuren prettig op de verschillende zones?
- Hoe zit het met exploits (gezien je je disk toch aan het Internet hangt).. Is alles goed afgeschermd tegen ongeautoriseerd gebruik of is er wel eens een bug geweest die middels firmware updates is verholpen aangaande rechtenproblemen?
- Andere nuttige tips, zaken die ik over het hoofd zie?

*bookmarked*

Ik zat te kijken naar een Thecus N2100.
Wil het voornamelijk gebruiken voor opslag van documenten en foto's.
Daarnaast zou ik er graag muziek op willen zetten, zodat ik het kan benaderen met mn Pinaccle Soundbridge. (iTunes service, lees net dat het niet mogelijk is te connecten naar een itunes server ivm licentie restricties).
Na wat leeswerk zou ik er een andere library in moeten zetten. (mt-daapd, Firefly media server)

Ik zal ook kunnen kijken naar de D-Link DNS-323, maar moet dan even de rokulabs (soundbridge) forum af gaan of het werkt.
Ik hou dit topic in de gaten, hopelijk zijn er mensen die ervaringen hebben!

zelf heb ik enkele keren met de synology gewerkt, en dus ook geconfigureerd. dat gaat in mijn ogen erg makkelijk met een beetje logisch nadenken heb je bij de synology geen handleiding nodig :+ .. qua dat een aanrader. een minpunt is inderdaad dat er geen raid oplossing inzit.

quote:
Valith schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:12:

Welke opties zijn very nice to have:
- Uitbreidbaar met USB 2.0 disks en het liefst nog eSATA disks
- downloadmogelijkheden (nieuwsgroepen)
Goede startpost.

Was zelf ook naar iets dergelijks op zoek. Wat ik zeer interessant vond is dat voor de DS106e SABNzbd (downloaden uit newsgroups) draait _/-\o_ . Tot nu toe werkt het blijkbaar tot 350kb/s al schijnt ook iemand 550kb/s te draaien. Daarnaast wordt standaard torrents blijkbaar gesupport. Hoef ik 's nachts mijn PC niet meer aan te laten.

Van de DNS323 heb ik nog niets gevonden over downloaden uit newsgroepen. Daarnaast ben ik wel gecharmeerd van de uitbreidingsmogelijkheden van de DS10e. Zoals je zegt ERG jammer dat er geen RAID support is. De DS406 (=gelijk aan de 106 maar support voor 4 SATA disks) heeft wel RAID 1 - 5 maar kost gelijk 500Euro.

Reviews, zie MPC Club :
DS106(e)
DS406

Hmm das precies wat ik ook zoek
Raid-1 vind ik ook een must. Dit topic gevonden, omdat ik net die yesbox zag, maar die is aardig aan de prijs, en zag geen BT downloads. Dat is opzich geen musthave, maar wel heel fijn om te hebben.

Wat ik ook belangrijk vindt, is dat er een GOED powermanagement in zit. Ik wil graag dat dat apparaat(iig de hdd's) gewoon uit gaat(n) als hij niet gebruikt wordt.

Over die dlink heb ik een paar vage dingen gelezen, dus mijn vertrouwen daar in is niet 100% meer :)

Wat ik ook fijn zou vinden, is dat als je een HDD eruit haalt, dat hij gewoon te lezen in in je computer (dus standaard ntfs / ext2).

Note: Binnenkort komt Linksys ook met een dergelijke device op de markt: klik

Hierin staat echter vermeld dat je manual of scheduled backups van de ene disk naar de andere kunt maken. Dit zou ook een alternatief voor RAID1 zijn imo. Het gaat erom dat (een gedeelte van) de data veilig is, als 1 van de disks zou crashen. Met RAID1 is de synchronisatie/mirroring altijd direct, maar dat zou voor mij niet hoeven. Als ie iedere avond om 23.00 scheduled een synch zou kunnen doen zou dat al perfect zijn. (De Synology zou zo'n feature hebben om te backuppen, maar weer niet of dat van PC -> NAS is of ook anders kan....)

Mijn nieuwe vraag is dan lieve GoT-ertjes:
:? Kan dit met de Synology DS-106(e)? (scheduled backups maken van de ene interne schijf in je Synology station naar je andere interne schijf in je 106 een usb of eSATA schijf die aan je 106 gekoppeld zit).

Een bijkomend voordeel lijkt me dat je geen performanceverlies hebt, omdat je geen gebruik maakt van RAID1 (tov JBOD met schedulded data copy) update: er kan natuurlijk maar 1 disk in de Synology, dus van RAID1 of JBOD kan nooit sprake zijn, meer JOD (just one disk) :'(

Oh ja, nog even een oude vraag aanhalen:
:? Hoe zijn jullie ervaringen met NAS-gebruik over WiFi (54mbps), hoe bevallen de transfer rates?
(Als ik de benchmarks zo lees dan komt een 106(e) toch maar zo rond de 8500 bytes/sec READ en 8000 bytes/sec WRITE op een 100Mbit netwerk; bron)

Kopieer je nog veel over het netwerk (heen en weer) als je bijvoorbeeld foto's gaat bewerken? Lopen jullie tegen beperkingen aan, of is hier goed mee te leven? (Het zijn eigenlijk meerdere vragen, maar ze liggen allemaal in de lijn van performance en WiFi gebruik ;) )

elke dag backup is voor mij ook genoeg. scheelt ook weer stroom :) Vraag me alleen af hoelang dat op een 300 GB moet gaan duren.
8MB/sec is voor mij genoeg.

Die linksys is wel lomp zeg :)

http://www.thetechlounge....Network+Attached+Storage/

raid-0/1/jbod mogelijk.

quote:
Valith schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 00:12:
- Zie ik een ander product in de prijsklasse over het hoofd?
Synology heeft een mooie RAID 5 oplossing, maar dat is wellicht wat te veel van het goede voor jouw wensen (dat geldt ook voor de prijs) de: Cubestation CS-406.
\edit: oh, ik zie dat die al genoemd was. Alleen heet hij dus CS-406, niet DS-406 :)

Maar misschien is de QNAP TS201 een idee? Lijkt qua features erg op de Synology modellen, maar deze heeft twee schijven en naar keuze RAID 0, RAID 1, single disk of JBOD.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf ook (al weken) zit te twijfelen over een geschikte NAS oplossing. Het blijft een behoorlijk bedrag, natuurlijk. Zit er stiekem op te hopen dat Synology ook t.z.t. met een kastje voor twee harddisks op de proppen komt.

Ik heb zojuist een Synology DS-106e besteld, als ik m binnen heb laat ik je even weten of er zo'n backup mogelijkheid op zit.

quote:
MORA schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 19:30:
[...]
.......
Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf ook (al weken) zit te twijfelen over een geschikte NAS oplossing. Het blijft een behoorlijk bedrag, natuurlijk. Zit er stiekem op te hopen dat Synology ook t.z.t. met een kastje voor twee harddisks op de proppen komt.
Ik hoop dus ook op een DS-107 met twee schijven en RAID1 (of DS-256; (DS-106 + DS-406) / 2 :*) )
quote:
awenger2k schreef op zaterdag 10 februari 2007 @ 15:49:
Ik heb zojuist een Synology DS-106e besteld, als ik m binnen heb laat ik je even weten of er zo'n backup mogelijkheid op zit.
En wat is je ervaring en constatering mbt de backup functionaliteit?

* Harmen kijkt nog steeds de kat uit de boom. :+

Ben ook opzoek. Eigenlijk voor me zelf en mn ouders (SyncBack : zodat ze foto's via ftp oid kunnen backuppen).

Mijn zoektocht was begonnen door het lezen over nas met raid1. Die review ging over de Netgear, waarna ik snel uitkwam bij de d-link dns-232. Via http://www.smallnetbuilder.com/content/view/85/93 verder gelezen en kwam uit op de thecus yes box n2100. Vooral het torrent en slimserver sprak mij aan. De voorwaarden zijn nu naast raid1 ook het kunnen draaien van slimserver of twonkey, ftp van buiten af, met degelijk user management en bittorrent downloaden. Na meer research is volgens die specs de qnap ts-201 er bij gekomen. De d-link lees ik wel dat hij geleverd wordt met slimserver en dat er mensen bezig zijn met hacking, maar daar kan ik nergens iets over vinden verder. Ik heb mezelf ook al neergelegd bij een wat groter budget, dus de thecus of de qnap. de qnap kan ik helaas niet zoveel info over vinden. De thecus schijnt erg warm te worden, maar heeft weer te installen modules (http://onbeat.dk/thecus/index.php/N2100_Module_List). Als toevoeging een review van de qnap: http://www.mpcclub.com/mo...;file=article&sid=179. de thecus zijn 2 artikelen over te vinden op smallnetbuilder.

In ieder geval dit topic in de gaten houden. Ik hoop ook dat mensen ervaring hebben met 1 van de genoemde apparaten. Tevens dat de TS iets heeft aan de links en ik zijn keuze nu niet nog moeilijker heb gemaakt door er nog 1 toe te voegen. Ook al valt die buiten je genoemde budget. Mocht ik in de tussentijd meer info vinden post ik het hier en na mijn aankoop zal ik mijn gebruikservaringen posten.

quote:
Webby_143 schreef op maandag 12 februari 2007 @ 23:44:
.....
In ieder geval dit topic in de gaten houden. Ik hoop ook dat mensen ervaring hebben met 1 van de genoemde apparaten. Tevens dat de TS iets heeft aan de links en ik zijn keuze nu niet nog moeilijker heb gemaakt door er nog 1 toe te voegen. Ook al valt die buiten je genoemde budget. Mocht ik in de tussentijd meer info vinden post ik het hier en na mijn aankoop zal ik mijn gebruikservaringen posten.
De keuze wordt misschien wel moeilijker, maar het belangrijkst vind ik het maken van een goede keuze. Dat er nu weer een device bij is gekomen op de lijst (direct in de startpost gezet :*) ) is alleen maar handig. Inderdaad iets buiten het budget wat ik gesteld had (maar dat heb ik ook gebaseerd op het feit dat ik een DS-406 te veel van het goede vond en meer in de richting van een DS-106 wilde zoeken) maar daar zit nog wel wat rek in. Het is toch een investering voor jaren, dus dan kan ik beter ¤100 meer uitgeven en een top-product kopen, dan dat ik over twee jaar weer moet inruilen.

Ik neem het mee in de overweging. Misschien dat ik maar eens aan een tabelletje moet gaan werken met de vier bovenstaande devices, om een goede afweging te kunnen maken. Ik heb veelal losse reviews gezien en nog niet veel vergelijkingen tussen bovenstaande devices.

Heeft de QNAP nu wel of geen eSATA?
- Tweakers pricewatch zegt: JA
- QNAP noemt alleen maar USB 2.0; NEE

Ik had trouwens naast een site met hacking en info over de yes box (http://onbeat.dk/thecus/index.php/N2100_Resources) er ook 1 gevonden voor de d-link: http://wiki.dns323.info/:start. En wat extra info over de qnap: http://scratchpad.wikia.com/wiki/Open_Turbostation:TS201.

De DNS-232 komt heel erg goed uit de test op Tomshardware! mooi apparaat, en een NAS zonder raid1 wil je ook niet

Heb even een tabel gemaakt en geplaatst in de startpost...
Als iemand aanvullingen en/of opmerkingen heeft zijn deze zeer welkom _/-\o_

Laat ik me er ook even mee "bemoeien" :)

persoonlijk ben ik gegaan voor de "low cost" combi oplossing, een Sitecom MD-250 als FTP server voor buiten, en voor de mirrored opslag 2x Netgear SC101. De SC101 heeft een aantal problemen, waaronder het voor velen zwaarwegende issue van de benodigde driver (het is een mini SAN tenslotte, geen NAS), mirrors die niet te rebuilden zijn (gaat een schijf kapot dan wordt de andere nog werkende schijf een "gewone" disk, ongemirrored, en dit is niet te herstellen) en het feit dat ze niet de snelste zijn.

maar tot nu toe doen ze alles wat ik ervan verwacht, en de prijs..... is het sterkste punt: 8 tientjes als je een beetje zoekt.. je kan dus een 400GB mirrored oplossing creeren voor een kleine 300 euries met de SC101...

Maar hobby-bob technisch, ben ik nog steeds op zoek naar een leuk hobby-projectje, en mijn oog viel ook op de DS-106 en de Freecom FSG3 WLAN. deze 2 apparaten lijken nogal veel op elkaar, (beiden nogal flink te modden) en ze hebben allebei verschillende sterke punten..
de FSG heeft Esata, 4x USB en een 4 poorts 100Mbit switchje onboard. ook heeft hij (uit te schakelen) router functionaliteit. Standaard is er SMTP functionaliteit (vinkje zetten) en SSH ondersteuning (ander vinkje) op de DS-106 is dit beiden een "echte" mod..
De DS-106 heeft als voordeel dat hij GB lan heeft, een SATA interne disk (nodig) heeft (FSG =IDE) en de gebruikte CPU is wat "fijner". De synology gebruikt een PPC variant en doet dus ook floating point. de FSG doet geen floating point waardoor sommige PHP apps en sommige MYSQL opdrachten niet helemaal lekker lopen. (zie www.openfsg.com)

ook was mijn idee om een scrippie te maken wat automatisch RAW bestanden omzet naar JPG en de JPG´s kopieert naar locatie 2 en ze gelijk resized. (kleine maat is handig voor de FTP)
Dit soort handelingen kun je dus vergeten zonder FPU.
natuurlijk gaat dit zo wie zo niet zo heel snel op een dergelijk device... but who cares? desnoods start je dit soort scrippies via cron midden in de nacht op, en al doet hij er 8 uur over... is nog altijd beter dan je PC een paar uur te laten stampen.

dus aan de ene kant heb ik (FSG3 ) (out of the box, zonder mod)
- een switch 4x100Mb (1x wan , 3x lan, router uit dan 4x lan)
- router/Firewall (IP tables)
- Samba
- FTP
- email
- SSH toegang
- DHCP server
- www (apache 1.3x)
- Php
- Mysql
- 4x USB (ook voor print server)
- 1x eSATA
- CPU zonder FPU
- Wifi Access Point (buggy volgens forum)
- Goede support zo op het eerste gezicht via www.openfsg.com

en aan de andere kant (DS-106)
- GB lan
- FTP
- SAMBA
- www (apache 1.3x)
- PHP
- Mysql
- Bit torrent client
- Photo station (image gallery)
- 1xeSATA
- 3x USB
- ADS/NT4 domain ondersteuning
- CPU met FPU..
- goede support zo te zien...

als je die bakkies gaat modden, dan kunnen ze allebei bijna alles wat de ander ook kan..

blijven alleen de FPU, Wlan access point en router/firewall functionaliteit over als beslissings punten...
(want GB ethernet is leuk, maar dit soort apparaten trekken dat echt niet vol)

en daar ben ik nu al weken over aan het tobben...

wat ik dus wou zeggen in dit hele lange verhaal: ;)

Misschien moet je de FSG-3 ook ´ns overwegen...

quote:
redniels schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 17:11:
Laat ik me er ook even mee "bemoeien" :)

...... [heel verhaal] .....

wat ik dus wou zeggen in dit hele lange verhaal: ;)

Misschien moet je de FSG-3 ook ´ns overwegen...
Hahaha, idd een heel verhaal 8) maar altijd handig om mee te nemen in de overweging.

Mijn eerste ingeving is echter dat dit mogelijk niet helemaal past in mijn wensen voor een NAS.
Het is namelijk een IDE oplossing (FSG-3) en heeft, zo krijg ik de indruk, geen RAID1 mogelijkheid.

Ik zal hem eens bekijken. Modbaarheid is sowiezo altijd leuk, maar het sterke gevoel dat ik in het begin had voor de DS-106e wordt langzaam aan minder. RAID1 is mijn belangrijkste wens/eis aan een NAS! En daarbij zie ik eSATA ook als iets erg wenselijks (met oog op de toekomst en de mogelijkheid om de eSATA drive los te koppelen van je NAS en direct aan je PC te hangen als je de data met hoge transfer rates nodig hebt :P )
Helaas is het tegenstrijdig met het het huidige aanbod (in dit segment), de DS-106e heeft namelijk geen RAID en wel eSATA. De andere drie hebben wel RAID maar geen eSATA. (enige geruststelling is, is dat het met USB 2.0 ook wel kan, maar eSATA qua transfer rates toch wel bere interessant is tov USB 2.0)

Op de site van Synology spreken ze van een ds 207 die eerste kwartaal 2007 zou uitkomen. Deze zou twee harddisks bevatten en raid 0 en raid 1.

Het staat in dit topic :
http://www.synology.com/e...97e4461eeebee11ab6b5dac1e

en ook in dit topic spreken ze der van, meer bepaald in derde antwoord

http://www.synology.com/e...=1603&highlight=ds207

je hebt helemaal gelijk: hij (FSG-3) doet geen raid. echter indien je de DS-106(e) overweegt, dan is de FSG een apparaat wat er het dichts bij in de buurt komt. vandaar mijn hele verhaal :)

anywegs, wil je raid dan zou ik voor de D-link gaan.. Hier en daar op Inet vind je wat rare dingen over de Thecus Yes box.. (kan natuurlijk allang weer verholpen zijn met een firmware update)
hoewel dat wel een ontzettend sexy kastje is om te zien .. :)

en over de D-link vind je bijna niks negatiefs..

ps: staar je ook niet blind op RAID. als het apparaat naar de kl** te gaat, ben je nog steeds de pineut.
je kan een dergelijke schijf (één van een mirror set) nl. niet zomaar aan een ander soort/merk/type controller hangen en dan de data benaderen... (dus bv in je pc, als de NAS is uitgefikt.) da's de reden waarom ik 2 SC101's heb gekocht..

quote:
redniels schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:27:
.....
ps: staar je ook niet blind op RAID. als het apparaat naar de kl** te gaat, ben je nog steeds de pineut.
je kan een dergelijke schijf (één van een mirror set) nl. niet zomaar aan een ander soort/merk/type controller hangen en dan de data benaderen... (dus bv in je pc, als de NAS is uitgefikt.) da's de reden waarom ik 2 SC101's heb gekocht..
Daar heb je een punt, echter als je hetzelfde apparaat opnieuw koopt of leent kun je gewoon weer bij je data en kun je dit eventueel overpompen naar een andere device (eSATA disk, USB disk, ander NAS of PC). Misschien is het zelfs nog mogelijk om via Linux de disk te benaderen (EXT2/3)?
In RAID1 kun je er iig 1 slopen tijdens je recovery, dat scheelt :+
quote:
Superbelg schreef op dinsdag 13 februari 2007 @ 23:25:
Op de site van Synology spreken ze van een ds 207 die eerste kwartaal 2007 zou uitkomen. Deze zou twee harddisks bevatten en raid 0 en raid 1.

Het staat in dit topic :
http://www.synology.com/e...97e4461eeebee11ab6b5dac1e

en ook in dit topic spreken ze der van, meer bepaald in derde antwoord

http://www.synology.com/e...=1603&highlight=ds207
Inderdaad, dit is supergoed nieuws. Precies waarnaar ik op zoek zou zijn. Enige zwakke punt zou de prijs kunnen zijn... Echter, in de topics wordt gesproken over het concurreren met de D-Link DNS-323. Mochten ze daarmee willen blijven concurreren, kunnen ze niet boven de ¤249 gaan zitten, omdat dan de consument m.i. dan een D-Link zal aanschaffen. Dat is dus ook goed nieuws!

Als release date wordt "late Q1 2007" genoemd, dat kan dus niet lang meer duren :*)

Als de ds 207 betaalbaar is zal ik mij ook eentje aanschaffen anders wordt het de dlink. late Q1 2007 kan nog maximum een maand zijn. Ben nu al zo lang alles aan het afwegen en lezen dat ik nu nog wel een maand ga wachten.

Ik lees hier ook veel over welke schijven we best monteren in die dingen. Ik denk dat deze ook wel goed zijn :

http://www.tones.be/shop_product.php?idx=102664 weet niet of dit mag gepost worden (reclame)
Vooral de 5 jaar garantie ( heb ik onlangs nodig gehad en ging perfekt)
en ook dit :
1.2 million hours MTBF

Lekker samsung spinpointjes :) zuinig en stil.

Vandaag de DS106e binnen gekregen. Wat een fantastisch apparaat is dat zeg! _/-\o_ Doet geruisloos zijn werk. De transferrates die worden gemeld op synology.com haal ik ook daadwerkelijk, na mijn MTU waarde op 8000 te hebben gezet. Zie onderstaand plaatje:
http://www.synology.com/enu/products/DS106serise/images/perf.jpg
quote:
Valith schreef op maandag 12 februari 2007 @ 12:26:
[...]
En wat is je ervaring en constatering mbt de backup functionaliteit?
De DS-106e biedt de mogelijkheid om alle shares te backuppen naar bijvoorbeeld een USB/eSATA harde schijf. Ook is het mogelijk om alleen bepaalde mappen te backuppen. (handig als je USB/eSATA schijf bijvoorbeeld kleiner is dan de schijf in de DS, of als je niet je MP3's wil backuppen maar wel je documenten)
De backup is te schedulen, met als maximum 1 keer per uur, en als minimum 1 keer per week. De backups zijn incrementeel !, wat inhoudt dat alleen gewijzigde bestanden worden weggeschreven.
Ook kan je tijden instellen dat de backup wordt gemaakt, bijvoorbeeld 's nachts. De voortgang van de backup is te volgen via de webinterface, daar heb ik een screenshot van gemaakt:
http://www.wouterbouvy.nl/GoT/backupss.jpg

De backupschijf verschijnt als extra share, welke alleen met de admin account te lezen is (read-only) . Je kan kiezen in welk formaat je de backupschijf formatteert tussen FAT32 en het native formaat. Aangezien ik een USB stickje heb gebruikt van 1 GB kon ik alleen kiezen voor FAT32, bij het aansluiten van een 60 GB externe schijf kan ik ook kiezen voor native. Dit is wat er exact staat:

Select the file system type for the USB disk.
• FAT32 format is portable, easy and convenient to use on both Windows and Mac but the performance is much poorer than native format. (Note: You cannot create files that contain the following characters in the file name: \ / < > * ? | " : , )
• Native format: Not portable. Offering better data safety and higher performance.

Na testen blijkt inderdaad dat de FAT32 backup uit te lezen is op een andere PC.

Meer vragen?

Klinkt goed die performance! En incremental backup is helemaal netjes.
Het is wel veilig om een incremental backup naar een eSATA/USB schijf te maken die FAT32 is, dan kun je altijd bij het crashen van je Synology je data benaderen als je de disk aan je PC/laptop hangt. (Dat is weer een klein voordeel tov RAID1 als EXT2/3 geformateerd).

Welke schijf heb je er trouwens in gezet :?

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: