Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Hoge geluidskwaliteit met de C-Media 8788 chipset

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Ik ben op zoek naar een goede geluidskaart en kwam bij deze chip terecht, veel positieve reviews over te vinden, onderandere over de Auzentech X-Meridian 7.1 en Bluegear b-Enspirer 7.1.
De Auzentech gebruikt kwalitatief hoogwaardige onderdelen en is misschien een beetje overkill, veel meer geluidskaarten met de 8788 chip kan ik niet vinden, de meeste hebben een wat oudere Via chip, zoals de M-Audio revolution en Terratec kaarten, ook niet slecht, maar de nieuwe C-Media chip schijnt beter te zijn en bied meer ondersteuning voor dingen als DTS
Ik heb gezocht, maar zover ik kan vinden zijn deze kaarten niet in nederland verkrijgbaar, dat is zonde want gezien de specs zijn het zeer aantrekkelijke kaarten voor bijvoorbeeld HTPC's

dit zijn een paar specs, complete lijst op de site van Auzentech en die van Bluegears
quote:
DTS® Interactive - A real-time 5.1 channel encoder.
DTS® Neo:PC - An upmix matrix technology.
Dolby® Digital Live (DDL) - A real-time 5.1 channel encoding.
Dolby® ProLogic IIx surround processor spreading stereo audio into 7.1 channel surround sound.
Dolby® Headphone technology, conveying 5.1 surround and 3D gaming audio over stereo headphones.
Dolby® Virtual Speaker solution, bringing amazing virtual surround sound fields via general two speakers.
De Auzentech X-Meridian, kwalitatief hoogwaardige onderdelen duidelijk zichtbaar.
http://www.auzentech.com/site/images/xmeridian_angle_med.jpg
Groot plaatje
En van boven

prijs op Newegg.com: $189,-

De Bluegears b-Enspirer gebruikt de zelfde chip, iets mindere kwaliteit onderdelen, maar scheelt bijna de helft in prijs, en schijnt ook erg indrukwekkend te zijn.
http://www.bluegears.com/b-enspirer_gallery/images/b-enspirer_01.jpg

prijs op Newegg.com: $109,-

doel van dit topic: discussie over de nieuwe C-media chip en vergelijking met bijvoorbeeld creative kaarten, en eventueel de verkrijgbaarheid in de Benelux van geluidskaarten met de 8788 chip.

wil je hem gaan gebruiken voor muziek? Dan zijn er veel betere kaarten beschikbaar. Wat moet je met serieus muziek maken met 3,5 inch jacks :S

Voor games lijkt me dit wel ok.

En die specs zeggen me niks, zou wel eens een test willen zien met rightmark analyzer

het gaat niet om muziek maken, het gaat om beluisteren, films kijken enz, daar in is deze kaart beter dan bijvoorbeeld een X-Fi van creative.

ik ben op zoek naar een kaart met 5.1/7.1 en gewoon hoge kwaliteit geluid bij het bekijken/beluisteren van muziek en films, voor spellen heb je meer aan een X-Fi, die haalt hogere framerates omdat die beter het systeem ontlast, ik had een xfi, maar daar ben ik klaar mee, te veel gezeur met driverproblemen enz.

qua specs is de C-Media 8788 zeer goed, en volgens reviews klinkt hij velen malen beter dan de X-fi met films en soms ook met spellen, hangt af van de instellingen.
Het 3d positioneringssysteem voor koptelefoons schijnt ook veel beter te zijn, dus films met dts geluid over een goede koptelefoon is dus ook mogelijk wat ik een handige optie vind.

Ben op zoek naar hetzelfde als jij, blijf dit topic even volgen...

In de BeNeLux is de Auzentech niet verkrijgbaar, het andere merk had ik nog niet van gehoord. Ik wil zo'n kaart om 5.1 surround optisch naar mijn toekomstige versterker te sturen :D

Edit: 2 vraagjes:
1)
De Auzentech heeft gold plated outputs, de andere kaart niet. Zou dit veel / iets van verschil maken bij optische output?

2)
Auzentech gaat zorgen voor Vista drivers. Dit is een vereiste voor mijn kaart, doet de andere kaart dit ook?

Thx

quote:
Absolut schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 14:11:
Ben op zoek naar hetzelfde als jij, blijf dit topic even volgen...

In de BeNeLux is de Auzentech niet verkrijgbaar, het andere merk had ik nog niet van gehoord. Ik wil zo'n kaart om 5.1 surround optisch naar mijn toekomstige versterker te sturen :D

Edit: 2 vraagjes:
1)
De Auzentech heeft gold plated outputs, de andere kaart niet. Zou dit veel / iets van verschil maken bij optische output?

2)
Auzentech gaat zorgen voor Vista drivers. Dit is een vereiste voor mijn kaart, doet de andere kaart dit ook?

Thx
1: nee, met een optische aansluiting maakt het niet uit, al zijn ze van steen, zolang het optische signaal maar goed door komt, daar zal niet veel verschil tussen zitten denk ik.

2, Auzentech heeft nog geen heel goed werkende vista drivers, maar die komen inderdaad wel, de drivers bij de Bluegear worden ondersteund door vista als ik deze review mag geloven.
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=975&pageID=2644

Als de drivers geen probleem worden, ga ik de Bluegear kopen denk ik.
De kaart moet in mijn nog te kopen HTPC komen met Vista erop, dus tot er goed werkende drivers (geen designed for XP, maar ontworpen voor het nieuwe audiomodel van Vista) uitkomen ga ik nog even de kat uit de boom zien...

dan blijft de vraag, waar koop je het...

Volgens mij is de beste manier om de D/A conversie buiten de PC te houden. Dus een eenvoudige kaart in de PC zetten met een digitale uitgang en het geld dan steken in de apparatuur daarbuiten. Afhankelijk van het doel kom je dan uit op bijv. een losse D/A convertor voor stereo, of bijvoorbeeld een AV receiver met digitale ingang voor surround 5.1 of 7.1.

is ook zo, maar dat heeft een ander prijskaartje, zeker als je toch al een speakerset hebt staan met analoge aansluitingen.

ik zat net een review van de razer geluidskaart te lezen, en hij lijkt nogal veel op de Bluegear als ik dit zo zie, ik neem eigenlijk aan dat deze ook de cmedia chip gebruikt, maargoed omdat er razer op staat is hij duurder.
de Bluegear is voor zijn features een zeer aantrekkelijk geprijsde kaart heb ik het idee.

http://www.virtual-hideout.net/reviews/Razer_AC1/pc240576.jpg

Ik heb eventjes de grote dealers voor mijn hardwarefix bekeken en volgens mij verscheept Tigerdirect.com internationaal. Ze hebben een beetje rommelige website t.o.v. Newegg maar tot dusver zijn al mijn bestellingen goed doorgekomen. Ik weet alleen niet hoe het gaat internationaal, ik woon namelijk in de VS.

Auzentech X-Meridan 7.1 Sound Card op tigerdirect.com

Je moet helaas wel bellen om je order te laten opnemen maar dat is meestal geen probleem.

Meer info over internationale bestellingen daaro kan je hier vinden.

Nog een mogelijkheid is de Club3D Theatron DTS.
Linkje

Staat in de pricewatch voor 42 euro en heeft ook de C-Media 8788 Oxigen HD chip! :D

EDIT: 62 euro, direct link in de pricewatch van EMPC is verkeerd...

dat zijn goede opties, erg bedankt!
Ondanks de prijs van de Auzentech blijft hij aanlokkelijk :P
60 euro voor de club 3D is ook zeer gunstig!

Ja idd, de auzentech is :9~
Maar voor een derde van de prijs heb die de club3D, waarvan ik echter weinig kan vinden op internet.

quote:
Absolut schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 12:55:
Ja idd, de auzentech is :9~
Maar voor een derde van de prijs heb die de club3D, waarvan ik echter weinig kan vinden op internet.
Ik heb de Club3D Theatron DTS (CMS-THDTS) hier liggen, en ik kan je zeggen dat hij exact gelijk is aan de Bluegears E-Enspirer. Ze hebben beiden het referentiemodel van C-media overgenomen. Het enige verschil is de kleur van de PCB (zwart bij de Club3D Theatron DTS, rood bij de Bluegears E-Enspirer). De meer up-to-date drivers van de Bluegears E-Enspirer (welke zelfs nieuwer zijn dan de drivers van C-Media zelf, op het moment) zijn zelfs te gebruiken met de Club3D Theatron DTS. Ook kan je de Club3D Theatron DTS gewoon in de pricewatch vinden (let niet op de bovenste foutieve entry van EMPC in de pricewatch, dat is de vorige geluidskaart van Club3D met de CMI8768+ chipset).

Het enige dat ik tot nu toe getest heb is de AC3 en DTS encoding. Beide werken, maar moet er nog wat meer mee testen. Reviews van de Club3D versie heb ik nog niet gezien, maar wel van de Bluegears variant van dezelfde kaart.

Wel een klein gemis (voor sommigen zeer groot): de Club3D/Bluegears planken hebben geen ondersteuning voor een front panel of andere 'interne' outputs. Het enige dat ze hebben is AUX en CD-IN (beiden analoog stereo). De plank van Auzentech heeft dit wel (niet inbegrepen). Echter, de Club3D kaart is wel beter verkrijgbaar in verhouding met de beschikbaarheid van de Auzentech in Nederland. Ook is de Club3D variant goedkoper (~60 euro of minder, in verhouding met de Meridian welke je rond de 85 euro kan krijgen in Duitsland).

[edit]
Voor de mensen die zich zorgen maken over Vista compatibiliteit, bij Auzentech (en dus zeer waarschijnlijk ook bij C-Media zelf, en dus zeer waarschijnlijk ook voor de andere kaarten) worden er drivers ontwikkeld. Bij Auzentech verwachten ze een release in de eerste week van februari. Ook zijn ze bezig met OpenAL ondersteuning.

quote:
The Zep Man schreef op zondag 28 januari 2007 @ 00:53:
[...]
Ik heb de Club3D Theatron DTS (CMS-THDTS) hier liggen, en ik kan je zeggen dat hij exact gelijk is aan de Bluegears E-Enspirer. Ze hebben beiden het referentiemodel van C-media overgenomen. Het enige verschil is de kleur van de PCB (zwart bij de Club3D Theatron DTS, rood bij de Bluegears E-Enspirer). De meer up-to-date drivers van de Bluegears E-Enspirer (welke zelfs nieuwer zijn dan de drivers van C-Media zelf, op het moment) zijn zelfs te gebruiken met de Club3D Theatron DTS. Ook kan je de Club3D Theatron DTS gewoon in de pricewatch vinden (let niet op de bovenste foutieve entry van EMPC in de pricewatch, dat is de vorige geluidskaart van Club3D met de CMI8768+ chipset).

Het enige dat ik tot nu toe getest heb is de AC3 en DTS encoding. Beide werken, maar moet er nog wat meer mee testen. Reviews van de Club3D versie heb ik nog niet gezien, maar wel van de Bluegears variant van dezelfde kaart.

Wel een klein gemis (voor sommigen zeer groot): de Club3D/Bluegears planken hebben geen ondersteuning voor een front panel of andere 'interne' outputs. Het enige dat ze hebben is AUX en CD-IN (beiden analoog stereo). De plank van Auzentech heeft dit wel (niet inbegrepen). Echter, de Club3D kaart is wel beter verkrijgbaar in verhouding met de beschikbaarheid van de Auzentech in Nederland. Ook is de Club3D variant goedkoper (~60 euro of minder, in verhouding met de Meridian welke je rond de 85 euro kan krijgen in Duitsland).

[edit]
Voor de mensen die zich zorgen maken over Vista compatibiliteit, bij Auzentech (en dus zeer waarschijnlijk ook bij C-Media zelf, en dus zeer waarschijnlijk ook voor de andere kaarten) worden er drivers ontwikkeld. Bij Auzentech verwachten ze een release in de eerste week van februari. Ook zijn ze bezig met OpenAL ondersteuning.
Als jij me een site kan vinden voor een X-Meridian van 85 euro (dus 100 euro inclusief verzenden ofzo) dan ben je mijn GOD! _/-\o_ :D

Verder tevreden over de kaart? Kwaliteit? Mogelijkheden? Gebruik je optisch en DTS encoding naar een AV-Receiver?

Verder zeer nuttige post! Bedankt :)

quote:
Absolut schreef op zondag 28 januari 2007 @ 15:32:
[...]

Als jij me een site kan vinden voor een X-Meridian van 85 euro (dus 100 euro inclusief verzenden ofzo) dan ben je mijn GOD! _/-\o_ :D
Ik haalde de Auzen X-Plosion 7.1 DTS Connect en de Auzen X-Meridian 7.1 door elkaar heen bij mijn zoektocht naar de prijzen. Het goedkoopste waar ik de X-Meridian in het buitenland kan vinden is iets van ¤ 180,- . Excuses voor de valse hoop. :'(
quote:
Verder tevreden over de kaart? Kwaliteit? Mogelijkheden? Gebruik je optisch en DTS encoding naar een AV-Receiver?
Ik ben een PC aan het bouwen en heb nog niet alles binnen. Eigenlijk was die geluidskaart het eerste wat binnenkwam en mijn vingers begonnen al te jeuken dankzij mijn vorige ervaringen met de nForce2 chipset en Dolby Digital Live. Hierom heb ik hem eigenlijk maar een halfuurtje getest.

Voor de test had ik hem aangesloten op een Creative DDTS-100. Daaraan is weer een Logitech X-530 5.1 set mee verbonden. Deze set ga ik eerdaags terugsturen naar Logitech voor een refund, omdat ik last heb van de beruchte 'ploppen' wanneer het licht in mijn kamer aan/uit gaat. Het is eigenlijk maar heel zacht, maar mijn plan is om met de refund de Logitech X-540 aan te schaffen.

Voor mijn gevoel (ik ben geen extreme audiofiel, maar kan vertellen hoe het voor mij klonk) klonk het geluid met Dolby Digital Live hetzelfde als met de geluidskaart van een nForce2 met Soundstorm (wat best wel goed klinkt). Met DTS Interactive klonk het geluid wat 'zuiverder'. Ik heb hem alleen met wat muziek getest, niet met spellen. Wat opvalt is dat zodra je geen geluidsstream aan hebt staan, er geen encodering plaatsvind (je versterker zal 'PCM' aangeven). Pas al start je iets op op je computer dat geluid produceert (spel, film, muziek, etc.) begint hij meteen te encoderen. Als je een film of muziek op pauze zet, blijft hij gewoon door encoderen. Pas al sluit je de media afspeler af, stopt hij met encoderen (als er geen andere geluidsstream bezig is). Je hebt dus geen last van oudere decoders/versterkers, welke soms een halve seconde nodig hebben om over te schakelen van PCM naar Dolby Digital of DTS.

Al wil jij alleen maar een geluidskaart om digitaal 5.1 uit te spugen naar je versterker, dan kan je gerust de X-Meridian links laten liggen en voor de goedkopere Club3D/Bluegears variant gaan, als je interesse hebt in DTS encodering. Al boeit dat jou niet, of je decoder/versterker ondersteund alleen Dolby Digital, dan kan je ook gaan voor een iets goedkopere kaart gaan. De Club 3D Theatron DD ondersteund, zoals je uit de naam kan afleiden, alleen Dolby Digital Live (omdat hij op de oudere CMI8768+ is gebaseerd) en kost iets meer dan 40 euro (20 euro minder dan de Theatron DTS). Op dit moment zijn de andere kaarten (Auzentech en Bluegears) slecht/niet te verkrijgen in Nederland zonder te importeren.

Het grootste gemis bij de Club 3D Theatron DTS en de Bluegears b-Enspirer is dat er geen ondersteuning is voor extra in- en uitgangen. Er is zelfs geen mogelijkheid voor een joystick/MIDI-poort, terwijl de CMI8788 MPU-401 ondersteund. Al bouw je een computer met deze geluidskaart in het ontwerp en je hebt behoefte aan het gebruik van de extra koptelefoonuitgang en microfoon-ingang op je kast, moet je er rekening meehouden dat dit via het moederbord zal moeten gebeuren (of via een andere geluidskaart...). Controleer of het moederbord ook daadwerkelijk de interne geluidskaart tegelijk kan gebruiken met een PCI geluidskaart. Een aantal kunnen dit namelijk niet. Meestal kan je het zien doordat je in de BIOS bij de geluidskaart de opties 'Disable', 'Auto' en 'Enable' hebt.

Ik heb alleen geen ervaring met de DAC's of de ADC's. Ik heb wel een review gelezen welke claimt (bij de Bluegears kaart, de Club3D kaart bevat dezelfde DAC's en ADC's) dat deze van goede kwaliteit zijn.
quote:
Verder zeer nuttige post! Bedankt :)
Graag gedaan. ;)

[edit]
Voor de ware tweakers, hier kan je de datasheets vinden van de chips van C-Media.

zitten deze chips niet gewoon onboard op veel moederborden of bega ik hier een grote fout?

quote:
jozy schreef op maandag 29 januari 2007 @ 00:28:
zitten deze chips niet gewoon onboard op veel moederborden of bega ik hier een grote fout?
Ik weet niet waar jij met 'deze chips' specifiek naar verwijst. Al praten wij over de C-Media 8788: ik heb hem nog nooit op een moederbord gezien.

Wel heeft C-Media een hele reeks chips specifiek voor op moederborden, de 9xxx series. De 8xxx series zijn gemaakt voor PCI kaarten.

[edit]
Er zijn enkele moederborden met een CMI8738(+) chip onboard.

Er is ook nog de HT Omega Claro 7.1 die vergelijkbaar is met de X-Meridian.
Voorlopig alleen verkrijgbaar in de US vermoed ik voor $138.
HT Omega Claro Review
In de review vallen ook de mogelijkheden van CMI8788 chipset nog eens mooi te zien.
HT Omega Claro website

De website van Club3d geeft aan de dat de kaart GEEN: 192 Khz Digital Output, DTS Neo PC, DolbyD Live, PLII ondersteunt, ik weet niet of dit klopt, in dat geval zou de club3d dus een stuk minder interressant zijn.
Wellicht kan iemand die in het bezit is van een Club3d Theatron dit even verduidelijken.

Tevens komt er een uitbreidingskaartje verkrijgbaar voor de X-Meridian voor microfoons, en de standaard optical output gebruikt een adapter ? Beetje dubieuze aansluiting.

Ik denk dat de boot met CMI8788 geluidskaarten nog aan moet komen :)

quote:
fevenhuis schreef op zondag 04 februari 2007 @ 14:22:
De website van Club3d geeft aan de dat de kaart GEEN: 192 Khz Digital Output, DTS Neo PC, DolbyD Live, PLII ondersteunt, ik weet niet of dit klopt, in dat geval zou de club3d dus een stuk minder interressant zijn.
Wellicht kan iemand die in het bezit is van een Club3d Theatron dit even verduidelijken.
Dat kan ik. Al deze functies worden wel ondersteund. Het lijkt mij een fout op hun site (en in de PDF). Volgens mij hebben ze veel gegevens gekopieerd van hun vorige (CMI8738+ gebaseerde) geluidskaart, de CMS-THDD.

Echter, ik moet bekennen dat ik de drivers van de Bluegears B-Enspirer gebruik omdat die meer up-to-date zijn. Ook zou het niet uitmaken of hij wel/niet 192 Khz Digital Output ondersteund, tenzij jij de digitale uitgang alleen maar gebruikt als PCM (stereo) uitgang. Het heeft geen betrekking op Dolby Digital of DTS encoding.
quote:
Tevens komt er een uitbreidingskaartje verkrijgbaar voor de X-Meridian voor microfoons, en de standaard optical output gebruikt een adapter ? Beetje dubieuze aansluiting.
Net als bij andere geluidskaarten met uitbreidingskaarten denk ik dat dat komt omdat de extra DAC's en ADC's op die extensiekaart zullen zitten, en niet op de geluidskaart zelf.
quote:
Ik denk dat de boot met CMI8788 geluidskaarten nog aan moet komen :)
Het gaat traag maar gestaag. De markt is (nog?) niet zo groot, mede omdat de meeste gamers een Sound Blaster X-Fi Ultra 1337 Whoepiedoe editie kopen. De rest van de massa houdt het nog volg met de onboard mogelijkheden.

[edit]
Ik vergat te vertellen dat ik 192Khz geluid niet heb kunnen testen, omdat mijn decoder dat niet ondersteund. De rest van de functies welke jij genoemd heb werken wel. Het lijkt mij echter sterk dat de Club3D Theatron DTS geen 192Khz zou ondersteunen, omdat het in feite dezelfde kaart is als de Bluegears B-Enspirer en de CMI8788 al native deze ondersteuning heeft.
quote:
To facilitate the connection with the existing home audio electronics, the CMI8788 has incorporated the S/PDIF transmitter and receiver with 192k sampling rate in it.

Ik heb mijn kaart na kort zoeken gekocht (X-Plosion) bij een duitse winkel:

http://www2.computeruniverse.net/info.asp?id=90155751

Binnen 3 dagen in huis na creditcardbetaling, echt super!

N.b. de X-plosion en Meridian zijn in principe hetzelfde, maar de Analoge output van de Meridian is vele malen beter, hangt er dus vanaf waar je op uit bent:

Als je gebruik maakt van de analoge outputs (wat zonde is aangezien hij DTS encode) dan is de Meridian beter.
Professionele opname: Meridian beter
Digitale inputs: Alleen op de Meridian.

In alle andere gevallen is de X-Plosion net zo goed! Hij encode ook DTS en DD Live. Ik heb daarom gewoon de X-Plosion gekocht :) en ben er heeel tevreden mee :D

Ik twijfel er ook over om de Club3D Theatron DTS te kopen. Ik ben namelijk opzoek naar een geluidskaart van een redelijke kwaliteit, met een optische uitgang.
Want ik heb bij m'n computer een setje Gigaworks T20 en een glasvezelkabel naar mijn surround receiver. Daarom wil ik dus graag de analoge stereo uitgang en de optische uitgang tegelijk kunnen gebruiken. Dus niet softwarematig hoeven omschakelen of iets dergelijks.

Ik heb kort een Terratec Aureon 7.1 PCI gehad, maar die heb ik terug gestuurd omdat hij heel brak klonk. Ook moet je met die kiezen tussen analoge óf digitale uitvoer.

Daarom hoop ik dat iemand die de Club3D al heeft, hier iets zinnigs over kan zeggen.

Ik heb zojuist de Club3D besteld als vervanger voor m'n Audigy 2 Platinum. Ik moet nog wel verzinnen hoe ik in het vervolg m'n hoofdtelefoon aan ga sluiten, want dat ging zo makkelijk bij de Platinum. Misschien dat ik n hoofdtelefoonversterker in elkaar knutsel voor in een 5.25" slot.
Nu nog hopen dat ze snel met 64bit Vista drivers komen, want dat is wat ik draai :)

Nog een CMI 8788 Geluidskaart, de Sondigo Inferno (vermoedelijk alleen in US $149)
De Sondigo Inferno lijkt exact gelijk aan de Theathron en de b-Enspirer.
Website:
http://www.sondigo.com/inferno
Bit-Tech Review:
http://www.bit-tech.net/h...erno_pci_soundcard/1.html
Viperlair Review:
http://www.viperlair.com/...imedia/soundcard/inferno/
Hier een vergelijkende test met de Auzentech X-Meridian en Creative X-Fi Fatal1ty op The Tech Report
http://techreport.com/rev...-sound-cards/index.x?pg=1
Er wordt hier dus niet met de X-Fi Platinum vergeleken, maar met een van de mindere X-Fi's.
En er wordt vreemd genoeg op pc speakers (Logitech Z680) geluistert, niet echt een logische review met het oog op geluidskwaliteit, eerder een prijsklasse vergekijking.
Niet zo'n nuttige test maar toch met leuke getallen en vergelijkingsmateriaal.

-edit: nevermind ; )

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: