Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Google apps for your domain: Wat vinden we er van?

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Sinds een paar dagen ben ik een gelukkig gebruiker van Google apps for your domain. Het opzetten van de service verliep vrij simpel (met behulp van de tutorials) en alles werkt tot nu toe naar behoren.

Ik zou dit topic graag willen gebruiken om ervaringen en tips uit te wisselen met andere gebruikers en eventuele voor- en nadelen te bespreken.

Hier staat overigens een uitgebreide Nederlandstalige review van de service.

Wat biedt deze (gratis) service van Google eigenlijk?

- Gmail accounts onder eigen domein
- webpublishing onder eigen domein
- online agenda onder eigen domein
- startpagina onder eigen domein
- en nog wat zaken waar ik me nog niet in heb verdiept.

Wat ik nog mis is het volgende:

- de mogelijkheid om op de startpagina een gezamenlijke agenda te plaatsen, die er dus voor iedereen hetzelfde uit ziet.
- de mogelijkheid om maillijsten aan te maken waarbij het reply-to adres hetzelfde adres bevat als het maillijst adres. Zodat er met een enkelvoudige reply er een bericht retour wordt gestuurd naar de gehele maillijst (net als bij yahoo groups)
- DNS management dor Google zelf, dit zou de service wat mij betreft helemaal af maken

Al met al is het naar mijn mening een zeer mooie online applicatie die ook nog eens gratis is (iig tijdens de Beta periode). Als ik het goed heb gebrepen blijft het voor personen die zich tijdens de Beta periode aanmelden ook daarna gratis.

Ik gebruik Gmail en Google Calendar onder mijn eigen domein, en vindt het erg goed werken.
Beide diensten gebruik ik al sinds Juni 2006 ofzo, en heb nog nooit problemen gehad. Enige verschil met een gewoon Gmail account, is dat je account echt 'maar' 2048 MB heeft, ipv het 'oneindige' dat Gmail heeft.

offtopic: Volgens mij blijven alle diensten van Google voor altijd beta. Volgens Google zijn dingen nooit af.

Ik heb GMail onder je eigen domein eigenlijk pas vandaag "ontdekt" en ik vind het een geweldige dienst. Ik zou hier zelfs voor willen betalen als Google er een redelijke prijs aan hangt. Ik heb mijn hosting vooral voor mijn e-mail, maar op deze manier heb ik die hosting helemaal niet meer nodig (en je krijgt bij Google nog eens veel meer ruimte ook zodat je alles op de server kan bewaren).

Ik ben nu al mijn mail aan het exporteren naar Gmail (700 MB) dus dat zal wel even duren :)

Hopelijk komt er wat meer volk kijken op deze thread ;)

Ik wil Google Apps gaan gebruiken voor de e-mailafhandeling van mijn domein (www.fejs.org). Momenteel zitten we (voor e-mail) vast aan Squirrelmail, en GMail heeft een goeie spamfilter, wat mijn huidige hosting me niet kan aanbieden. Enige spijtige is dat GMail nog geen imap-toegang aanbiedt, want wij gebruiken met zo'n 5 personen eenzelfde e-mailadres.

Maar goed, nu mijn vraag: ik zou willen 'migreren' naar de Standard Edition. Enkel bij de betalende accounts kan je je e-mail laten migreren door imap-toegang. Nu heb ik gezien dat je 30 dagen kan gebruik maken van de betalende versie zonder te betalen ;)

Als ik in die periode mijn e-mail binnenhaal, en vervolgens aangeef dat ik het niet neem, zou ik dan mijn e-mails kunnen behouden? Lijkt me wel, maar ik ben het niet zeker... O-)

Waarschijnlijk wel inderdaad, ik denk niet dat ze die e-mails opeens gaan deleten. Persoonlijk ben ik best bereid te betalen voor deze dienst want het werkt erg goed, alleen is de gratis versie momenteel al zo functioneel dat dit niet nodig is voor mij :)

Op zich zou ik er ook wel voor betalen, maar ik vind 40 $ per account nogal veel, als het vooral voor e-mail zou zijn (laten we eerlijk zijn, die tekstverwerker is helemaal niet te vergelijken met Word 2007, ik weet dat het ook niet die pretentie heeft). Google zou een versie voor e-mail alleen moeten aanbieden :)

quote:
cocico schreef op maandag 03 september 2007 @ 11:42:
Op zich zou ik er ook wel voor betalen, maar ik vind 40 $ per account nogal veel, als het vooral voor e-mail zou zijn (laten we eerlijk zijn, die tekstverwerker is helemaal niet te vergelijken met Word 2007, ik weet dat het ook niet die pretentie heeft). Google zou een versie voor e-mail alleen moeten aanbieden :)
Je betaald ook vooral voor e-mail want dat is volgens mij de enige dienst waar iets in veranderd in dat pakket, de rest zijn maar wat losse applicaties die soms handig zijn, maar niet meer dan dat (afgezien van de kalender waar ik ook veel gebruik van maak) en inderdaad zeker geen vervanger voor een compleet Office-paket. Ik vind de prijs wel meevallen voor wat ze er voor bieden.

Ik heb al jaren een gmail account waar al mijn mail inzit. Als ik me nu aanmeld voor de domein service kan ik dan mijn bestaande gmail account koppelen aan mijn domein account? Ik kan hier niets over terugvinden...

Voor grote bedrijven zie ik het eerlijk gezegd niet zitten. Een Office pakket waar de meeste middelgrote bedrijven (20+) gebruik van maken blijft beter. De support en de mogelijkheden zijn beter, dat is vaak de reden voor zo'n soort bedrijven.

quote:
Ermo schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 09:31:
Ik heb al jaren een gmail account waar al mijn mail inzit. Als ik me nu aanmeld voor de domein service kan ik dan mijn bestaande gmail account koppelen aan mijn domein account? Ik kan hier niets over terugvinden...
Het wordt een nieuw account. Je kan natuurlijk je andere gmail account forwarden.

Kan iemand uitleggen wat precies het verschil is tussen het gebruik van je eigen domein of de portal van Google zelf? :)

quote:
Royz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:26:
Kan iemand uitleggen wat precies het verschil is tussen het gebruik van je eigen domein of de portal van Google zelf? :)
Wat bedoel je hiermee met 'gebruik'? Voorbeeld: E-mail dat op mijn domeinnaam binnenkomt wordt naar de google servers gestuurd, waarbij ik dan bij google moet inloggen om mijn mail te lezen (wat eigenlijk gewoon dan weer gmail is, alleen inloggen met externe domeinnaam).

quote:
Padschild schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:35:
[...]

Wat bedoel je hiermee met 'gebruik'? Voorbeeld: E-mail dat op mijn domeinnaam binnenkomt wordt naar de google servers gestuurd, waarbij ik dan bij google moet inloggen om mijn mail te lezen (wat eigenlijk gewoon dan weer gmail is, alleen inloggen met externe domeinnaam).
Ah! Bedankt! Ik dacht eigenlijk dat je je eigen gmail kon ontvangen op jouw domein ipv dat van google. Klinkt meteen super :D

quote:
Royz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:26:
Volgens mij alleen de bereikbaarheid..
En je hoeft zelf niet te gaan klooien in de DNS records.

quote:
Royz schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:41:
[...]

Ah! Bedankt! Ik dacht eigenlijk dat je je eigen gmail kon ontvangen op jouw domein ipv dat van google. Klinkt meteen super :D
Yep, is het ook :) het fungeert als een soort mailserver. We hebben ook onze kalender bij google draaien en je kunt zelfs je eigen DNS van je domein aanpassen zodat je makkelijk kunt inloggen :)

http://mail.deskpage.net
http://calendar.deskpage.net

Heeft wel allemaal de google naam, je kunt het logootje nog veranderen, maarja, maakt mij niet zoveel uit. Je hebt gewoon een hoop functionaliteit erbij. Users aanmaken voor extra mail accounts hoort er ook bij. Zo hebben wij nu 1 mail-account: Info (info@deskpage.net). Met de gratis versie kun je dacht ik iets van 50 users aanmaken.

Wat voor mogelijkheden de betaalversie heeft weet ik allemaal niet, maar dat stond dacht ik al wat verder uitegelgd in de TS.
quote:
endless schreef op dinsdag 11 september 2007 @ 10:52:
[...]
En je hoeft zelf niet te gaan klooien in de DNS records.
Dat moet dus juist net wel ;) Voor de mail moet je toch echt je MX entries aanpassen.

Ik gebruik het sinds kort ook. Het grootste gemis dat ik nu heb is de koppeling van m'n mail en calendar op m'n google startpagina. De startpagina voor domeinen staat namelijk geen tabbladen toe. En vanaf de iGoogle pagina met m'n standaard GMail account kan ik weer niet netjes m'n Gmail + Calendar van m'n domein tonen.

Ik denk dat ik binnenkort maar zelf een paar gadgets moet gaan ontwikkelen om dit wel te kunnen. Of hopen dat voor die tijd iemand anders dat al heeft gedaan. Het enige wat nu beschikbaar is voor GMail is de pda versie die in een iframe wordt geladen.
Of Google moet tabbladen gaan toevoegen.

quote:
cocico schreef op maandag 03 september 2007 @ 10:40:

Maar goed, nu mijn vraag: ik zou willen 'migreren' naar de Standard Edition. Enkel bij de betalende accounts kan je je e-mail laten migreren door imap-toegang. Nu heb ik gezien dat je 30 dagen kan gebruik maken van de betalende versie zonder te betalen ;)
wat momenteel kan met de engelse versie van Gmail (instellingen even op engelstalig zetten) is je POP-account laten uitlezen door gmail. (via settings en dan accounts). Zo kun je ook je oude Gmail-accounts laten uitlezen. (migreren)

Is er hier toevallig iemand die via Google Apps via GoDaddy een domein heeft geregistreerd? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar alle aangemaakte DNS entries.

Zelf had ik al een domein bij GoDaddy staan en heb nu zelf 5 MX records aangemaakt zodat de mail werkt:
Priority Host Goes To TTL Actions
10 @ aspmx.l.google.com 1 Week
20 @ alt1.aspmx.l.google.com 1 Week
30 @ alt2.aspmx.l.google.com 1 Week
40 @ aspmx2.googlemail.com 1 Week
50 @ aspmx3.googlemail.com 1 Week

Maar ik zou graag ook de andere entries willen aanmaken. Maar welke zijn dat?

quote:
j.meloen schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 18:08:
Is er hier toevallig iemand die via Google Apps via GoDaddy een domein heeft geregistreerd? Zo ja, dan ben ik benieuwd naar alle aangemaakte DNS entries.

Zelf had ik al een domein bij GoDaddy staan en heb nu zelf 5 MX records aangemaakt zodat de mail werkt:
Priority Host Goes To TTL Actions
10 @ aspmx.l.google.com 1 Week
20 @ alt1.aspmx.l.google.com 1 Week
30 @ alt2.aspmx.l.google.com 1 Week
40 @ aspmx2.googlemail.com 1 Week
50 @ aspmx3.googlemail.com 1 Week

Maar ik zou graag ook de andere entries willen aanmaken. Maar welke zijn dat?
Ik heb andere, maar waarom moeilijk doen? Google verdeeld het niet voor niks over hun mx-en.

Ik wil dat niet veranderen, dat zijn juist de enige die nu goed staan :)

Wat zijn de andere DNS entries? Ik wil namelijk o.a. dat de startpagina van mijndomein.com naar de startpagina van mijn Google Apps gaat en niet naar de parkeerpagina van GoDaddy....

O, bedoel je dat :) Je kan zelf kiezen welke entries je aanmaakt via "manage my domains". Het moeten in ieder geval cnames worden naar: ghs.google.com

Okee :)

Maar als ik verschillende cnames ga aanmaken die allemaal naar ghs.google.com wijzen, dan kom ik toch voor al die verschillende cnames op dezelfde pagina uit?

quote:
j.meloen schreef op woensdag 19 december 2007 @ 02:29:
Okee :)

Maar als ik verschillende cnames ga aanmaken die allemaal naar ghs.google.com wijzen, dan kom ik toch voor al die verschillende cnames op dezelfde pagina uit?
Nee want Google haalt er via de hostname wel weer uit welke pagina je wilt zien. mail.domein.nl en kalender.domein.nl krijgen ieder dus hun eigen pagina, al hebben ze beide dezelfde CNAME.
(Natuurlijk wel even instellen bij mail, calendar etc.)

Sinds enige maanden draai ik ook gmail op één van m'n eigen domeinnamen, en over het algemeen ben ik hier toch (zeer) tevreden over. De beheer interface is duidelijk, er zijn erg veel opties en meer dan de standaard 100 gebruikers kan je aanvragen middels een klik op een link en een kleine motivatie. Verder geen downtime, genoeg ruimte en de gebruikelijke gMail interface welke mensen al gewend zijn.

quote:
Peter schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:21:
Sinds enige maanden draai ik ook gmail op één van m'n eigen domeinnamen, en over het algemeen ben ik hier toch (zeer) tevreden over. De beheer interface is duidelijk, er zijn erg veel opties en meer dan de standaard 100 gebruikers kan je aanvragen middels een klik op een link en een kleine motivatie. Verder geen downtime, genoeg ruimte en de gebruikelijke gMail interface welke mensen al gewend zijn.
Maar dan wordt de 2GB opslagruimte zeker wel verdeeld over alle gebruikers he?

@xtra: thanks :)

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: