Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: [Ervaringen] Oplaadbare Batterijen

Let op:
  • Reageer altijd ontopic en behulpzaam.
  • Schop geen oude topics omhoog zonder een goede reden.
  • Respecteer je mede-users, zij komen hier ook voor hun lol.

Insert message

Waarschuwing:
Enkel en alleen vermelden dat je gisteren oplaadbare batterijen of een lader gekocht hebt wordt voor anderen veel nuttiger als je er ook wat ervaringen bij post.

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Oplaadbare Batterijen

Welkom in het algemene batterijentopic. Ik heb dit topic geopent omdat ik in het grote oerwoud der batterijen geen hand meer voor ogen zag. Er is veel onduidelijkheid over de juist manier van laden, hoe je ze moet bewaren en wat nou goede of slechte merken zijn. Ik probeer met dit topic ietswat opheldering te krijgen op dit gebied. "Maar waarom nu persé in Fotografie?" hoor ik er een aantal nu denken. Wel, camera's (en flitsers in het bijzonder) vragen nogal wat van batterijen, vooral met de steeds groter wordende LCD's schieten de vermogensvragen omhoog. Het is voor fotografie gewoon belangrijk om een flinke en betrouwbare energiebron te hebben, niets is vervelender dan dat ene moment te moeten missen omdat je cellen leeg zijn. Ook niet vergeten dat vooral flitsers baat hebben bij goede batterijen, hoe beter de batterijen, hoe vaker je kan flitsen op een setje en is de flitser sneller opgeladen. Dit topic is vooral bedoelt is voor de AA batterijen. Voornamelijk zal het gaan over de oplaadbare varianten, want dat is nou eenmaal een stuk goedkoper dan iedere keer nieuwe kopen. Het is echter moeilijk om oplaadbare batterijen te vinden die zo goed presteren als wegwerpbatterijtjes.
Informatie
Hoe een batterij werkt ga ik jullie niet leren, dan had je maar op moeten letten bij scheikunde. Wil je het alsnog graag weten dan klik je maar vrolijk een van de linkjes hier onderaan de topicstart. Wat ik wel kwijt wil is dat er een aantal verschillende soorten batterijen zijn. Ik zal mij beperken tot de twee meest voorkomende types.

Ni-Cd
De nikkel cadmium oplaadbare batterijen zijn aan het uitsterven omdat een van de hoofdbestandsdelen (cadmium) erg giftig is. Er wordt dan ook gepleit voor het vriendelijk wegbonjouren van deze batterijsoort en dat lijkt te werken. NiMH lijkt het te winnen van NiCd.

NiCd cellen houden over hun hele levensduur het beginvoltage van 1.2 Volt aan. Het zijn betrouwbare cellen en ze hebben een relatief hoge energiedichtheid. Echter hebben ze ook een aantal vervelende problemen. de NiCd cellen staan bekend om het hebben van het zogenaamde geheugen-effect. Wanneer de batterij opgeladen wordt zonder dat deze compleet leeg is onthoud de batterij dit punt. Na het vroegtijdig opladen zal de batterij voorbij dit punt altijd leeg lijken, het voltage valt drastisch omlaag en de kwaliteit gaat dus achteruit. Het is dus belangrijk om NiCd batterijen volledig te ontladen eer men deze weer oplaadt.
Naast het geheugeneffect heeft de NiCd cel ook last van langdurig onbelast gebruik. Wanneer de batterij lange tijd niet gebruikt wordt gaat de inwenidige structuur kristalliseren wat zorgt voor vroegtijdig verouderen van de batterij.

NiMH
De NiMH cellen hebben geen last van het geheugeneffect van de NiCd's. Ook hebben ze tot wel drie maal de capaciteit van een NiCd. Echter ontlaad een NiMH veel sneller uit zichzelf dan een NiCd doet, de NiCd houdt dus langer z'n energie vast. Ook is het belangrijk om op te letten dat je voor NiMH batterijen een geschikte lader gebruikt die overladen voorkomt. Deze laders gaan uit zichzelf over op druppelladen. Overladen is niet alleen slecht voor de levensduur, het is ook gevaarlijk (brand). NiMH cellen zijn ook iets temperatuurgevoeliger dan anderen, te koud en ze verliezen hun energie en te warm zorgt voor beschadiging. Het hangt sterk af van het merk bij welke temperatuur beschadiging optreed, vanzelfsprekend zullen de goede merken hogere temperaturen aankunnen.

Zorg bij de NiMH dat de eerste keren opladen rustig gebeurt, het liefst niet in de snellader dus. Dit komt de levensduur sterk tegemoet.
Merken
- GP
- Sanyo
- ANSMANN
- Eyepower
- Phillips
- VapexTech
- Hapé
- Panasonic
- Samsung
- Energizer
- Duracell

- Consumentenbond Test
- Engelse Batterijentest

Poll: Welke soort batterijen gebruik jij?
GP
Sanyo
ANSMANN
Eyepower
Phillips
Vapextech
Hapé
Panasonic
Samsung
Energizer
Durecell
Anders
Tussenstand:
http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=163607&layout=6&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier
Opladers
Een goede lader is net zo belangrijk (misschien zelfs wel belangrijker) als de batterij. Je kan nog zulk goede batterijen hebben, als de lader niet deugd schiet je niet veel op. Bezuinig niet op een goede lader! Zoek uit hoe de lader laadt en vraag verkopers of deskundigen om het juiste type. Zorg in ieder geval dat je een lader koopt die automatisch overgaat op druppelladen. Wellicht een lader zoeken die ook langzaam (slowcharge) kan laden, want hoe makkelijk snelladen ook is, langzaam laden is in het begin nog altijd beter.

Bij het laden van NiMH cellen is eigenlijk zelfs druppelladen niet goed. Zorg dat je NiMH cellen de eerste keren (minstens drie keer) langzaam geladen worden want op die manier gaan de batterijen langer mee. Bovendien is het veel beter om de batterijen gewoon een vast aantal uur in de lader te hangen, niet erin stoppen 's nachts en 's ochtends eruit want dan hangen ze de helft van de tijd aan de druppellading en dat vinden ze niet fijn. Vol is vol bij NiMH batterijen en geeft de lader aan dat ze vol zijn, haal ze er dan meteen uit.

Intelligente laders zijn mooie dingen omdat deze zelf bepalen hoe ze de batterij laden aan de hand van het batterijvoltage en de temperatuur. Ze hebben vaak ook fans om de temperatuur van de batterijen te beïnvloeden en schakelen vanzelf uit wanneer de batterijen vol zijn.
Aandachtspunten
Er zijn bij batterijen een aantal aandachtspunten. Deze staan hieronder opgesomt.
- Laad de batterijen voor het eerste gebruik altijd eerst op.
- Bij voorkeur de batterijen de eerste paar keren langzaam laden.
- Hou de contactpunten goed schoon (gewoon een doekje ofzo moet voldoende zijn).
- Hou setjes bij elkaar. Batterijen met een gelijk voltage presteren beter samen.
- Zorg dat als je NiMH cellen hebt, dat je ook een geschikte lader hebt.
Verkoop
Er zijn nogal wat internetshops. Laat me even weten als je goede winkels kent.
- Het welbekende (dure) Conrad
- Oplaadbare batterijen inkoopactie nummertje 4
- Opus.nl
- Accuplus.nl
Links
- Batterijen op Wikipedia
- Wederom Wikipedia maar dan z'n engelse vriendje
- Wikipedia over oplaadbare batterijen
- En wederom de engelse variant
- Stichting batterijen
- De batterijenuniversiteit (ja echt!)
- GoT Topic (oud)

2x4 AA Hape 2400mah batterijen voor de flitser (10 Euro per set)
2x4 AA GP 2500mah batterijen voor de camera (17 Euro per set)

Opladen van de Hape's gaat 2x zo snel als de GP's (4 uur met Rapid 2 lader)
De combinatie is goed voor 400-600 foto's per set afhankelijk van het terugzien van de foto's en het gebruik van de externe flitser. Al met al zeer tevreden :)

quote:
pvdplanet schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:01:
2x4 AA Hape 2400mah batterijen voor de flitser (10 Euro per set)
2x4 AA GP 2500mah batterijen voor de camera (17 Euro per set)

Opladen van de Hape's gaat 2x zo snel als de GP's (4 uur met Rapid 2 lader)
De combinatie is goed voor 400-600 foto's per set afhankelijk van het terugzien van de foto's en het gebruik van de externe flitser. Al met al zeer tevreden :)
Welke set gebruik je het liefst in de flitser? Hoe lang heb je ze al en waar heb je ze gekocht? :) Merk je dat een van de vier setjes al achteruit gaat of zijn ze allemaal nog even goed als in 't begin?

Van onze opus.nl vandaag binnengekregen tbv Speedlite en batterygrip:
Samsung 2500mAh AA per 2 stuks a 6,95
Samsung 2 hour quick charger (4 batterijen tegelijk) a 12,95
Goedkoper dan de GP's en hopelijk net zo goed :)

De merken die je in de modelbouw tegenkomt zijn hoofdzakelijk Panasonic GP en Sanyo. Dit is niet zonder rede, deze fabrikanten leveren accu's met extreme lage weerstanden. Daardoor presteren ze velen malen beter onder zware omstandigheden.

Zelf gebruik voor mijn flitsers de AA variant van Panasonic. Deze 2400mAh cellen houden het zeer goed uit en worden minder warm als de Sanyo 1850mAh cellen die ik eerder gebruikte.
GP batterijen lijken erg veel interne weerstand te hebben, de flitsers worden daardoor minder snel en de batterijen warmer.

Gebruikte oplader:
- Robbe Ultimate
Voor als de accu's een keer goed geladen moeten worden. Deze lader bied de mogelijkheid om gecontroleerd langzaam te laden.
- Panasonic (delta peak) snellader
2 uurtjes vol met beproefde afslag methode en temperatuur beveiliging.

Heb ze zelf van Energizer en van Duracell. Allebei eigenlijk in dezelde tijdsperiode gekocht, maar de Duracells zijn al merkbaar aan het doodgaan. Geen idee of dit wat zegt, want het zijn maar in totaal 8 exemplaren van de miljoenen in de omloop.

quote:
coorz schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:28:
Van onze opus.nl vandaag binnengekregen tbv Speedlite en batterygrip:
Samsung 2500mAh AA per 2 stuks a 6,95
Samsung 2 hour quick charger (4 batterijen tegelijk) a 12,95
Goedkoper dan de GP's en hopelijk net zo goed :)
Laat nog maar even weten dan! :)

Heb net bij de Handyman een setje van GP bijgekocht. 4 x AA 25mAh en 2 x AAA 850mAh gratis incl. lader voor ¤20

http://tweakers.net/ext/f/a151b326d540779aba8745e8ed7b60ac/full.jpg

Mijn oude GP setje van lader + 4 x 2300mAh was gedeeltelijk kaduk. De lader heeft het begeven, maar de baterijen zijn nog goed. ( binnen een jaar ) Heb net een nieuwe Fuji 5600 en ben benieuwd hoe lang deze zich staande houden.
De 2300 tov de 2500 etc.

Ben benieuwd. Verders wel te spreken over GP, alleen vaak wel een pittige prijs.

quote:
GsJosh schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 17:24:
[...]
Welke set gebruik je het liefst in de flitser? Hoe lang heb je ze al en waar heb je ze gekocht? :) Merk je dat een van de vier setjes al achteruit gaat of zijn ze allemaal nog even goed als in 't begin?
Ik heb alles in september 2005 gekocht. Ze worden intensief gebruikt (35000 foto's per jaar) maar van noemenswaardige capaciteitsafname is nog geen sprake. De batterijen worden bijna altijd helemaal leeggetrokken voordat ze weer de oplader in gaan.

De Hama's (Kijkshop) zijn exclusief voor de flitser, de GP's (Dynabyte) voor de camera. Zo is het ook makkelijk de 4 sets van 4 'bij elkaar te houden' en te kunnen bepalen welke 'vol' zijn en welke niet :)

Heb 5 setjes, 2 setjes zaten bij een lader erbij, andere los gekocht.
2x 2800mAh AA Tinko's (Mignon) zijn paarse batterijen, te bestellen bij accuplus.nl, nu ook 3200 mAh versies ervan (oranje)
https://www.vimacdirect.nl/multishop/images/BAT_AA1x_Tinko_2800mAh-150x150.jpg

https://www.vimacdirect.nl/multishop/images/MaxCell_AA_3200mAh_4x-150x150.jpg

1x 2700mAh Power2000 dacht ik, liggen beneden.
1x 2300 Travel & Co bij ANWB lader.
1x 2100 Sanyo, ook bij lader.

Maar die laatste twee setjes gebruik ik weinig, meestal zijn de 3 met hoogste capaciteit genoeg.

Tinko's en die 2700 set echt tevreden mee, die andere gaan merkbaar minder lang mee.

Aan de ene kent vindt ik het een heel leuk topic dat iedereen zn zegje kan doen over accu's en toebehoren. Alleen je kan er zoals gewoonlijk weer geen touw aan vast knopen.

Kunnen we geen metingen uitvoeren zodat we de werkelijke prestaties van de accu's kunnen bepalen?

Dingen die we kunnen meten:
- werkelijke capaciteit
- zelfontlading
- interne weerstand
- bronspanning

Ik zal zelf morgen eens mn eigen accu's op de testbank leggen.

Ik heb net deze bestelt:
http://www.mnm-computers.nl/images/Batterijen/GP_Travel-2500.jpg
maar dan de 2700 mAh versie. Die gaat het vast wel goed doen :)

Acties: [quote]

Door: Oscar Mopperkont

Iemand ervaring met dit setje van de norrod?

http://www.norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=2790

Volgens mij is het trouwens een Hähnel lader, maar ik weet niet welk type.

(resultaten even offline gehaald omdat er nog een klein foutje in zat)

De interne weerstand is bepaald door een weerstand van 3,9 Ohm over de batterij te zetten en vervolgens de spanning te meten.Door spanning onbelast te meten, weet je de spanning die over de interne weerstand. De stroom door de beide weerstanden zijn gelijk en is Ubelast/R(3,9 Ohm)
Door nu de spanning (U-Ubelast) te delen door (Ubelast/R(3,9 Ohm)) krijg je de interne weerstand.

Bij flitsers is de Rintern van groot belang omdat deze daardoor sneller kunnen herstellen. Daarnaast worden accu's met een lage interne weerstand veel minder warm.

Dit is trouwens wel een interessante, weliswaar oude, test:

http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM

Daar geven ze ook aan dat de Maha C204W lader de beste is, maar die is volgens mij in Nederland niet te koop. Of hebben ze hier misschien een andere naam?

Zijn er trouwens andere laders, waarvan in een test is aangetoond dat ze ech goed zijn? Iedereen heeft het altijd wel over GP, maar zijn er ook uitgebreide tests waar GP goed scoort? Of is het gewoon napraten wat iedereen doet?

quote:
Oscar Mopperkont schreef op zondag 31 december 2006 @ 16:50:
Dit is trouwens wel een interessante, weliswaar oude, test:

http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM

Daar geven ze ook aan dat de Maha C204W lader de beste is, maar die is volgens mij in Nederland niet te koop. Of hebben ze hier misschien een andere naam?

Zijn er trouwens andere laders, waarvan in een test is aangetoond dat ze ech goed zijn? Iedereen heeft het altijd wel over GP, maar zijn er ook uitgebreide tests waar GP goed scoort? Of is het gewoon napraten wat iedereen doet?
Het is bij mij gewoon persoonlijke ervaring. Ik heb een tijdje een Olympus E-10 gehad, en wat oudere Compact Digicam. Stond bekent als een grote zuipschuit met batterijen, maar ik had een GP set waar hij het prima en lang op deed! Dat heb ik allemaal verkocht, en een andere cam gehaalt. Morgen ga ik een flitser halen en daar wil ik weer GP's in :)

Ik mis de batterijen van de HEMA, die waren vorig jaar door de consumentenbond als beste getest.

quote:
Kwartjuh schreef op maandag 01 januari 2007 @ 21:26:
Dat heb ik allemaal verkocht, en een andere cam gehaalt. Morgen ga ik een flitser halen en daar wil ik weer GP's in :)
Maar dat maakt GP natuurlijk nog niet beter dan een andere willekeurige NiMH lader en batterijen.
quote:
Roeligan schreef op dinsdag 02 januari 2007 @ 13:02:
Ik mis de batterijen van de HEMA, die waren vorig jaar door de consumentenbond als beste getest.
Zou je misschien de rest van de uitslag ook kunnen posten? En hebben ze ook getest wat de beste lader is?

iemand ervaringen met de 3200 mAh AA accu's van Max Cell?

http://cgi.ebay.nl/3200mA...ViewItem#ebayphotohosting

Ik heb de GP Powerbank rapid 2

http://www.magma.pl/esklep/images/AKUMULATORY/powerbank_rapid_2.jpg

Deze heeft het altijd naar tevredenheid gedaan, maar lijkt nu overleden ;(

Op dit moment ben ik me aan het orienteren op o.a. de GP U-Smart, die 2700 mAh batterijen op moet kunnen laden in 30 minuten. 8)

Iemand ervaring met een dergelijk snelle lader?

Ervaring GP Powerbanks

Ikzelf ben nu al 2 jaar tevreden gebruiker van de GP-Batterijen. Stabiel, Snel en ook lekker veel power. Waar ik bij de 1800 mAh begon, heb ik nu ook de 2700 mAh in de pocket.

Vooral bij grotere fotoshoots zoals Bruiloften, Reportages en situaties waar je snel moet flitsen is het gewoon een must om batterijen met zulke power te hebben, zodat je flitser gewoon erg snel is opgeladen en je minder met je batterijen hoeft te wisselen.

Nieuwe Producten

GP blijft ook steeds maar weer met nieuwe producten op de markt komen die gewoon net dat beetje extra hebben tegenover andere merken. Zo is er nu weer een nieuwe lader uit (15-30 minuten) wat natuurlijk ideaal is om snel je batterijen te hebben opgeladen.. en die komt er voor mij dan ook binnenkort aan :)

http://www.batteryonline.nl/images/v800c2.jpg

Dit zijn dus mijn ervaringen ;)

Probleem met eigen ervaringen dat je er niet heel veel aan hebt. NiMH batterijen zijn gewoon goede batterijen met veel capaciteit. Dus de ervaringen zullen altijd goed zijn, maar zolang je geen vergelijkingsmateriaal hebt weet je niet of je lader het echt goed doet. In die test die ik postte kwamen de GP batterijen zeker niet als beste uit de bus, maar als slecht tot middelmatig, en ook de lader wordt niet genoemd als goede lader. Uit de test van de consumentenbond kwam HEMA als best uit de bus (maar daar weet ik niet hoe er getest is).

Batterijen en de laders zijn behoorlijk objectief te testen, dus ik zie liever een test dan gebruikerservaringen. Het lijkt namelijk wel alsof iedereen op GoT GP batterijen koopt, omdat die zich als eerste als echt NiMH merk op de mark hebben gezet (hebben ze trouwens erg goed gedaan) en omdat ze zo leuk allemaal van die geinige nieuwe laders uitbrengen. Maar de batterijen en laders zijn bovengemiddeld duur (niet buitensporig ofzo) en ik heb nog geen enkele test gezien waaruit blijkt dat GP een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft. Dus misschien kan iemand eens met meer dan "gebruikerservaringen" onderbouwen waarom GP beter is dan pak hem beet een setje batterijen van de Hema en een Hema-oplader.

quote:
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 12:42:
Probleem met eigen ervaringen dat je er niet heel veel aan hebt. NiMH batterijen zijn gewoon goede batterijen met veel capaciteit. Dus de ervaringen zullen altijd goed zijn, maar zolang je geen vergelijkingsmateriaal hebt weet je niet of je lader het echt goed doet. In die test die ik postte kwamen de GP batterijen zeker niet als beste uit de bus, maar als slecht tot middelmatig, en ook de lader wordt niet genoemd als goede lader. Uit de test van de consumentenbond kwam HEMA als best uit de bus (maar daar weet ik niet hoe er getest is).

Batterijen en de laders zijn behoorlijk objectief te testen, dus ik zie liever een test dan gebruikerservaringen. Het lijkt namelijk wel alsof iedereen op GoT GP batterijen koopt, omdat die zich als eerste als echt NiMH merk op de mark hebben gezet (hebben ze trouwens erg goed gedaan) en omdat ze zo leuk allemaal van die geinige nieuwe laders uitbrengen. Maar de batterijen en laders zijn bovengemiddeld duur (niet buitensporig ofzo) en ik heb nog geen enkele test gezien waaruit blijkt dat GP een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft. Dus misschien kan iemand eens met meer dan "gebruikerservaringen" onderbouwen waarom GP beter is dan pak hem beet een setje batterijen van de Hema en een Hema-oplader.
Dat is eigenlijk precies wat ik al jaren denk, GP heeft goeie reclame gemaakt in de begintijd van de digicam en een goede naam opgebouwd omdat ze het beter deden dan Duracell niet oplaadbaar...bovendien had men een compleet setje incl. lader en dat was voor een hoop mensen gewoon wel handig.
Bij testen blijken het middenmoters te zijn, en de ladertjes gewoon slecht.
De laatste testen die ik las (paar jaar geleden) gaven aan dat Sanyo, Panasonic en Sony's de beste waren, niet toevallig zijn dat ook de duurste....

Ik weet zeker dat Aldi oplaadbare batterijen de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben, ze waren 2,5 euro voor 4 (2100mAh).

quote:
Bluecold schreef op woensdag 03 januari 2007 @ 17:14:
Ik weet zeker dat Aldi oplaadbare batterijen de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben, ze waren 2,5 euro voor 4 (2200mAh).
Tsja, maar een zeker minimum aan kwaliteit is meestal nog wel te verkiezen boven zo goedkoop mogelijk natuurlijk.

Ik gebruik zelf ook al jaren GP accu's naar alle tevredenheid. Maar bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal kan ik ook niet echt zinvolle uitspraken doen.

Wat ik wel een beetje kansloos vind bij de AA accu's van tegenwoordig is dat ze subtiel dikker en langer worden. Vergelijk maar eens een 1800mAh accu met een 2500 mAh accu. Nou is dat voor de meeste apparaten niet zo'n probleem, maar ik heb hier een zaklamp waar ik de batterijhouder niet meer fatsoenlijk in en uit de schacht kan schuiven als ik er accu's van meer dan 2100mAh in stop :/

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: