Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: [NAS] Ervaring Sitecom MD-250

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Via wat omzwervingen kwam ik vanmorgen op de site van informatique de sitecom MD-250 tegen. Voor 70,- heb je een case waar je een harddisk in moet doen die dan als NAS fungeert. Nu ben ik echter zeer benieuwd naar ervaringen en ook doorvoersnelheden van dit apperaat.

Ik heb wel eens een nas thuis gehad en snel weer weg gedaan omdat het te traag was. Ook heb ik een Buffalo linkstation getest voor iemand anders en die liep lekker door, echter die kosten 260,- (320gb) Wat ik weer wat aan de dure kant vind.

Op internet heb ik nog geen review kunnen vinden en op GoT is er ook nog niet veel overgeschreven. Dus heb je ervaring zowel positief als negatief deel ze hier.

info van sitecom: sitecom

Een beetje zitten spitten naar dit apparaat en in de handleiding staat het volgende (pagina 19):

Naming limitations: maximum length of a folder/directory/file name is 12 characters.

Iets wat het voor sommige applicaties van het apparaat niet zo handig maakt. Misschien valt het in de praktijk mee, maar MP3's, films en/of foto's beschikbaar maken op een thuisnetwerk (gezien de prijs niet ondenkbaar) wordt daarmee wel gefrustreerd.

Volgens mij bedoelen ze niet de hele pad + bestandsnam dus \\sitecom\mapje\excelbestand.xls
maar 12 karakters voor de folder en 12 voor de bestandsnaam etc.

Net een gekocht! Doorvoersnelheid is 30% van mijn netwerk (100 mb/s), dus dat lijkt me heel erg redelijk. :) Mijn laptop (wireless) heeft er veel moeite mee, ik weet niet waar dat aan ligt. De desktop machine pakt het helemaal naar behoren.

Hij maakt wel een hoop lawaai, hoge piepgeluid van de ventilator, denk ik. :( Ga ik er dan toch misschien uitslopen.

Helaas doet de USB uitgang het niet bij mij, dus hij gaat in ieder geval terug.

Verder is het wel wennen met SAMBA. Jammer genoeg zit er geen HTTP-server op, dan was het voor mij helemaal TOP.
Mijn alternatief was de LaCie 250, maar die is wel een stukje duurder.
Ik kom er nog zeker op terug.

Ik kom om een onbekende reden niet meer in me config van mijn MD-250.

Laatste dagen deed ie het goed maar nu als ik naar http://storage ga krijg ik page cannot be found :s

quote:
Sir_Hendro schreef op donderdag 04 januari 2007 @ 21:27:
Ik kom om een onbekende reden niet meer in me config van mijn MD-250.

Laatste dagen deed ie het goed maar nu als ik naar http://storage ga krijg ik page cannot be found :s
kan je niet via je router oid het ip adres achterhalen? dan kan je gewoon direct naar het ip, misschien dat er iets in je netwerk niet helemaal goed functioneert met dhcp/dns e.d.

Heb het al gevonden :) (duurde wel 2 dagen...)

Ik had de standaard naam gewijzigt van dat ding 'storage nog wat' naar 'FTP_Hendro' en als ik dan naar http://storage ga werkte het niet meer omdat het dus nu http://ftp_hendro is.

Kreeg ook me ftp steeds niet online maar ik ben er net samen met een gast achter gekomen dat er een bug in de NAT zat van me router die na een firmware update was opgelost. Nu is me ftp dus ook nog is online te bereiken :D woei!

Ik ben dus weer helemaal blij met mijn MD-250

// edit

Ik wou nog even zeggen dat ik gewoon namen langer dan 12 tekens kan gebruiken met mijn MD-250 :D

// edit (2)

Me MD-250 was nogal stil maar het bleek toen ik hem laatst even ging na kijken dat een draadje die tegen de fan leunde ervoor zorgde dat ie niet kon draaien, dus toen ik deze had verplaatst kon ie ook zijn werk doen. Echter maakt die fan wel aardig wat geluid. Misschien dat ik die stekker er maar uithaal en dan fanloos ga werken.

Hier ook de MD-250 aangeschaft,

Maar ik kan of de MD-250 bereiken of het Internet.

heel vreemd, zal wel ergens iets verkeerds aangevinkt hebben.
Morgen ochtend nog maar is een poging wagen met een helder hoofd.

Ik heb hem maar weer teruggebracht. Ook bij Informatique kon men er niet achter komen waarom de USB aansluiting het niet deed. Ze dachten zelf aan een incompatibele harddisk. Deze mening deel ik (nog) niet omdat hij wel via het netwerk naar behoren functioneerde. Kunnen jullie ook vertellen wat je in de MD 250 voor harddisk hebt aangesloten, dan kom ik ook weer wat verder. :?
Suggestie voor de bovenstaanden: Geef het ding meteen een vast IP-nummer, dan weet je zeker dat hij te bereiken is, maar zorg er dan OOK voor dat je range van de DHCP niet dit IP-nummer per ongeluk meegeeft.

quote:
Kunnen jullie ook vertellen wat je in de MD 250 voor harddisk hebt aangesloten.
Ik heb er hier een hitachi deskstar inzitten. (ook alles bij informatique vandaan trouwens)
quote:
Suggestie voor de bovenstaanden: Geef het ding meteen een vast IP-nummer, dan weet je zeker dat hij te bereiken is, maar zorg er dan OOK voor dat je range van de DHCP niet dit IP-nummer per ongeluk meegeeft.
Het lijkt dus wel ofdat hij die settings dus niet onthoud, heel vaag.
Ga dalijk even proberen om er een nieuwe rom in te flashen.

Even een update,

aangesloten op de router was het niet mogelijk om de ip settings te veranderen.
Dus heb dat ding en de pc even op een losse hub geprikt.
IP ingesteld
Terug geprikt op router en nu werkt alles.

logisch, je zit immers via je router en als de dhcp-range van je router niet overeenkomt met het ip-adres van het apparaat (169.254.0.xxx) dan werkt het niet, tevens heb je dan een extra dhcp-server in je router geprikt waardoor je computer ook nog weleens problemen kan krijgen met het verkrijgen van een ip-adres...(2 dhcp-servers actief)
Het makkelijkst is het gewoon om hem rechtstreeks aan te sluiten op je pc, de ip-settings te veranderen en daarna dhcp uitschakelen in het appparaat. Hierna kan je hem terugplaatsen op je router en moet hij of op //storage aanspreekbaar zijn (mits niet gewijzigd) of op het ip-adres wat je hem hebt gegeven.

Madtraxx, vertel me welke HD je er in had zitten, want ik baal nog steeds dat ik weer niks heb. Ik had er een Seagate barracuda 320 GB in en volgens mij voldeed die ook aan de specificaties.

en dat IP verhaal kom ik vaker tegen en het lijkt er steeds op dat er dubbele of foute IP nummers worden uitgegeven of dat er twee(!) DHCP-servers in het netwerk hangen (want ook de MD heeft er een) . En het is allemaal niet erg, zolang je de boel maar goed inregelt en daar gaat het meestal mis. Let bijvoorbeeld ook op dat je na een harde reset soms alles opnieuw moet instellen. Ik weet uit ervaring (netwerkje met 4000 computers) dat het soms zoeken is naar een speld in een hooiberg.
En als we dan toch gaan opruimen, maak geen tabelletjes aan in de (lm-)"hosts"-files, wan dan is het einde echt zoek.

Hoi,

Ben net een paar dagen in bezit van de Sitecom MD-250. In eerste instantie leek de Sitecom niet herkend te worden. Ih heb een 320 GB Seagate HD. Met het programma look@lan zag ik dat de Sitecom zich niet aanmeldde.
Bleek achteraf te liggen aan de slechte verbinding (meegeleverde ethernetkabel maakte geen goed contact). even eraan rommelen, en toen werdt de Sitecom door my DHCP server (mijn ADSL router) herkent. De Sitecom ging vanzelf van DHCP mode naar client mode, hoefde dus niet zelf een statische IP adres op te geven (kan natuurlijk wel).

Snelheid valt wel mee, is niet de snelste, maar doet wat hij moet doen, zeker gezien de prijs van 80 euro exculsief HD. Door gebruik van Samba is de Sitecom dus ook goed te gebruiken in een gecombineerde XP omgeving / Apple OSX omgeving.

Ben dus al met al tevreden.

Peter
;)

quote:
MarioD schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 14:21:
Kunnen jullie ook vertellen wat je in de MD 250 voor harddisk hebt aangesloten, dan kom ik ook weer wat verder. :?
Ik heb in de mijne een Western Digital 320GB, 7200rpm zitten. Ik gebruik mijn MD-250 nu al 2 weken ofzo als 24/7 FTP server. Hij werkt nog steeds super :)

Ik lees over problemen met de USB aansluiting. Zelf ben ik hier ook tegenaan gelopen.
Normaal hangt de MD-250 in het (wireless) netwerk. Dat gaat prima.

Voor het backuppen van de PC's hang ik hem graag even direct aan de PC middels USB.
Bij 2 (redelijk nieuwe) PC's geen enkel probleem. Bij één PC (circa 3 jaar oud, wel USB 2) krijg ik hem ook niet aan de praat.
Als work arround hang ik hem nu maar direct aan de PC via de LAN port, echter is dit niet zo snel als de USB port.

Mijn ervaring:
- ik heb er een Western digital 320 Mb in zitten (WD3200JB) bij informatique gekocht. (¤97,--). Deze combinatie werkt dus prima.
- ik loop niet tegen problemen aan met langere NTFS naamgeving.

Mijn vragen:
- op de SITECOM site staat een firmware update voor de MD-250. Weet iemand welke problemen deze update oplost? (is deze veilig te installeren)
- kan iemand mij helpen hoe ik deze MD-250 van buitenaf kan benaderen? welke aanpassingen moet ik doen in mijn SpeedTouch 580 router om de MD-250 te kunnen benaderen?
---> Ik ken het IP nummer van mijn router (ontvangen van mijn provider)
---> mijn router reageert niet op ping (timeout)
---> Pc's en drive heb ik een vast IP nummer gegeven
---> Ik kan vanaf de PC's de MD-250 benaderen en kan ook naar internet.
---> de MD-250 heb ik aangesloten op de router middels UTP (Lan port)
Hoe nu de weg terug?? (van een willekeurige internet naar mijn router en door naar de MD-250)

Wie kan mij verder helpen O+ O+

quote:
fsingend schreef op maandag 15 januari 2007 @ 18:21:
Ik lees over problemen met de USB aansluiting. Zelf ben ik hier ook tegenaan gelopen.
Normaal hangt de MD-250 in het (wireless) netwerk. Dat gaat prima.

Voor het backuppen van de PC's hang ik hem graag even direct aan de PC middels USB.
Bij 2 (redelijk nieuwe) PC's geen enkel probleem. Bij één PC (circa 3 jaar oud, wel USB 2) krijg ik hem ook niet aan de praat.
Als work arround hang ik hem nu maar direct aan de PC via de LAN port, echter is dit niet zo snel als de USB port.

Mijn ervaring:
- ik heb er een Western digital 320 Mb in zitten (WD3200JB) bij informatique gekocht. (¤97,--). Deze combinatie werkt dus prima.
- ik loop niet tegen problemen aan met langere NTFS naamgeving.

Mijn vragen:
- op de SITECOM site staat een firmware update voor de MD-250. Weet iemand welke problemen deze update oplost? (is deze veilig te installeren)
- kan iemand mij helpen hoe ik deze MD-250 van buitenaf kan benaderen? welke aanpassingen moet ik doen in mijn SpeedTouch 580 router om de MD-250 te kunnen benaderen?
---> Ik ken het IP nummer van mijn router (ontvangen van mijn provider)
---> mijn router reageert niet op ping (timeout)
---> Pc's en drive heb ik een vast IP nummer gegeven
---> Ik kan vanaf de PC's de MD-250 benaderen en kan ook naar internet.
---> de MD-250 heb ik aangesloten op de router middels UTP (Lan port)
Hoe nu de weg terug?? (van een willekeurige internet naar mijn router en door naar de MD-250)

Wie kan mij verder helpen O+ O+
Je moet in je router bij de 'NAT' naar 'Virtual Server' gaan en daar port '21' naar het ip adres van je MD-250 forwarden.

Wat is eigenlijk het stroomverbruik van de MD-250? Ik heb gezocht op de site van Sitecom en op internet maar ik kan niks vinden.

quote:
compposer78 schreef op dinsdag 16 januari 2007 @ 20:26:
Wat is eigenlijk het stroomverbruik van de MD-250? Ik heb gezocht op de site van Sitecom en op internet maar ik kan niks vinden.
10 watt

quote:
Bedankt voor de info.

Ik heb hem hier op het werk moeten testen en vind het ding persoonlijk te luidruchtig (ventilator maakt relatief veel geluid) en als je meerdere acties uitvoert (meerdere kopieersessies tegelijk) dan loop ik met regelmaat tegen een foutmelding dat het netwerkpad niet langer bestaat enz. Heb datzelfde met Argosy NAS devices gezien en de chipset blijkt identiek.

Ik hoef dat ding iig zeker niet te hebben :P |:(

quote:
Robski schreef op donderdag 18 januari 2007 @ 12:52:
Ik heb hem hier op het werk moeten testen en vind het ding persoonlijk te luidruchtig (ventilator maakt relatief veel geluid) en als je meerdere acties uitvoert (meerdere kopieersessies tegelijk) dan loop ik met regelmaat tegen een foutmelding dat het netwerkpad niet langer bestaat enz. Heb datzelfde met Argosy NAS devices gezien en de chipset blijkt identiek.

Ik hoef dat ding iig zeker niet te hebben :P |:(
als je hem hebt moeten testen en hij het niet geworden is, welke is het dan wel geworden? :)

Ben me ook aan het orienteren op een NAS. Ik zit echter met de volgende vraag:
- Is het met deze sitecom (of een ander merk NAS) mogelijk dat b.v. na 30 min geen activiteit dat hij fan en HD uitschakeld zodat hij geen stroom meer verbruikt en helemaal stil is?

Ik heb deze ook gekocht; Je kunt de tijd in minuten instellen bij geen activiteit. De minimale tijd is 5 minuten. De HD schakelt uit echter de ventilator bij doorlopen=> slordig!!!!!!

Ik heb de garantie genegeerd en de Ventilator op 5V in plaats van 12V te laten draaien. Nu is het apparaat mooi stil en je hoort de HD mooi in/uitschakelen. Koeling voor mijn 60GB HD is nog ruim voldoende.
Maximale ftp en "verkenner" kopieer snelheid die ik haal is precies 4Mbyte per seconde. Als ik met Total commander kopieer daalt de snelheid naar 1Mbyte per seconde. Hiervan weet ik de reden nog niet.

Pro:
Mooie behuizing en goede stabile voeding.
Gemakkelijk browser menu en voor mij voldoende instellingen.
Directories in de root zijn door wactwoord te beveiligen.(natuurlijk ook bij ftp)
Energiezuinige stand

Contra:
Waardeloze ventilator die van je computerruimte een serverruimte maakt.
De aluminium behuizing blijkt een kunststof kast te zijn met dunne alluminium wanden. Zeer slechte warmte afvoer hierdoor en dit wordt verholpen door een veel te hard lopende ventilator waardoor de kast overgekoeld wordt. Probleem te verhelpen door de rode draad van de ventilator door te knippen en op de 5V aansluiting te solderen.

Vergeten te melden!!!

Er zijn nieuwe en oude in de winkel. De oude kunnen alleen ide schijven aan (PATA)
De nieuwe kunnen Serial ATA (SATA) en PATA schijven aan. Ik kwam hier zelf te laat achter.....

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: