Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Het grote Glasvezel in Amsterdam Topic

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Waarschuwing:
Houd het AUB ontopic.

Ongefundeerde reacties/flames/trolls zijn NIET gewenst.

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

afbeelding

Informatie overzicht
Algemene informatie over Glasvezel Amsterdam
Wat is glasvezel?
Waar wordt gestart met de aanleg van glasvezel in Amsterdam?
Welke diensten worden geleverd via de dienstenleveranciers?
Glasvezel Amsterdam contact

afbeelding
Algemene informatie over Glasvezel Amsterdam

Glasvezel Amsterdam wil iedere woning in Amsterdam rechtstreeks aansluiten op glasvezel, het project is gestart in Zeeburg, Amsterdam Oost en Osdorp. Het glasvezelnetwerk staat open voor alle dienstenleveranciers.

afbeelding
Wat is glasvezel?

Glasvezelverbindingen bestaan sinds 1970. Ze worden al vele jaren massaal toegepast voor het transport van telefoonverkeer (ook mobiel), TV en Internetverkeer. In het begin werd glasvezel voornamelijk gebruikt voor de aanleg van telecomverbindingen tussen werelddelen op de bodem van de oceaan. Glasvezel heeft zich daar bewezen als sterk, veilig en betrouwbaar. Ondertussen ligt glasvezelkabel bijna overal. Zonder glasvezel zouden Internet, goedkoop telefoneren naar het buitenland en vele TV kanalen niet eens kunnen bestaan. Glasvezelamsterdam wil de glasvezelkabel doortrekken tot in de meterkast. Dat betekent dat in elk huis of bedrijf binnen het aanleggebied snelheden tot 1 Gbps mogelijk zijn. Met glasvezel kunt u met dezelfde snelheid ontvangen als verzenden, in tegenstelling tot ADSL en Kabel.

afbeelding
Waar wordt gestart met de aanleg van glasvezel in Amsterdam?

Amsterdam Zeeburg

http://www.glasvezelamsterdam.nl/images/thumb_Zeeburg.jpg

Amsterdam Oost/watergraafsmeer

http://www.glasvezelamsterdam.nl/images/thumb_Oost_Wgm.jpg

Amsterdam Osdorp

http://www.glasvezelamsterdam.nl/images/thumb_Osdorp.jpg

afbeelding
Welke diensten worden geleverd via de dienstenleveranciers?

Met een glasvezelaansluiting heeft u onbeperkte mogelijkheden voor digitale diensten. Thuis en in uw bedrijf. Meerdere (internet)serviceproviders hebben al aangekondigd dat zij abonnementen voor internet, telefoon, analoge en digitale televisie over het glasvezelnetwerk gaan aanbieden. Dat betekent voor u als consument of bedrijf, dat u kunt kiezen uit verschillende leveranciers. Deze concurrentie is de beste garantie voor een ruim aanbod van diensten en scherpe prijzen.
Op dit moment kunt u al kiezen uit internetverbindingen van 10 Mbps tot 100 Mbps voor bij u thuis en zelfs tot 1 Gbps voor uw bedrijf. Verder worden er diverse digitale telefonie pakketten aangeboden voor de thuisgebruikers tot en met digitale virtuele telefooncentrales voor bedrijven. Televisie wordt zowel analoog als digitaal aangeboden. Dat betekent dat u het uitgebreide standaard TV pakket kunt ontvangen via een vertrouwde COAX aansluiting op het glasvezel modem en kunt kiezen voor extra digitale TV pakketten.

afbeelding
Meer informatie Glasvezel Amsterdam:

Website:
http://www.glasvezelamsterdam.nl

Telefoon:
0900-4527839 (10 ct. per minuut)

E-mail:
info@glasvezelamsterdam.nl

Ik heb net mijn eigen glasvezel verbinding aangevraagd. Aangezien ik verwacht dat er wel meer mensen zijn met vragen of opmerkingen over het glasvezelnet in Amsterdam, heb ik een startpost aangemaakt met de basis informatie.

Gegroet,

Fibby

Ik vraag mij wel af waarom de glasvezel eerst in de achterstandswijken wordt aangelegd.
Behalve de wijk Zeeburg boven de blauwe streep zijn het allemaal buurten met de nodige problemen.
De gemeente zal er wel weer een bedoeling mee hebben om juist deze stadsdelen het eerst van deze supersnelle internet verbindingen te laten proviteren.

Ik ben verbonden aan Glasvezelamsterdam. Dit forum is een goed initatief en ik zal mijn best doen om antwooden te geven op vragen die in de posts opkomen.
Re Theo50: GlasvezelAmsterdam is een bedrijf waar de gemeente slechts 1/3 aandeelhouder in is. De keuze om in Zeeburg , OWGM en Osdorp te starten is dus door alle aandeelhouders gemaakt. En daar hebben meerdere overwegingen een rol gespeeld. We gaan voor iedereen in geheel Amsterdam, dus er is gezocht naar een doorsnede van geheel Amsterdam in de eerste stap : koop/huur/corporatiebezit, nieuw/oud, hogere en lagere inkomens, stadsvernieuwing en nieuwbouwwijken. En dat is vrij goed gelukt. Je stelling dat het alleen maar achterstandswijken zijn komt dus niet overeen met de echte cijfers.

Een vraag die we vaker krijgen is waarom een aantal bekende providers (nog) niets aanbieden over het glasvezelnet. Bijvoorbeeld XS4all.
Wij nodigen zonder uitzondering alle partijen uit om diensten aan te bieden over glasvezel, dat is zelfs een hard uitgangspunt dat contractueel vastgelegd is. Iedereen krijgt dezelfde voorwaarden, dus dat is geen belemmering.
Sommige dienstverleners zijn slagvaardiger dan anderen, en we verwachten dat het aantal aanbieders gestaag gaat toenemen in de tijd.
En als de ISP dan nog steeds besluit om niet aan te bieden, dan is dan zijn eigen keuze. We kunnen en willen niets afdwingen.
Ons advies is:
- vraag je favoriete dienstverlener om een aanbod over glas
- en als die dat niet heeft waarom niet
- kijk goed naar de aanbieders, ze zijn erg aantrekkelijk en overstappen is veel makkelijker dan je denkt
- en als je graag je emailadres wilt behouden: dat kan meestal. Zo heeft bijvoorbeeld XS4all de mogelijkheid dat je daar je emailadres handhaaft, terwijl je de verbinding naar het Internet bij een andere provider koopt. zie http://www.xs4all.nl/allediensten/pack/watis.php

ze zijn inderdaad in zeeburg behoorlijk aan stadsvernieuwing aan het doen btw :)
Ik kom binnenkort te wonen op de insulindeweg :)
Ik zie dat er 3 providers zijn,waarvan ik er maar 1 ken (internl) maar de prijzen zien er nog wel aardig uit :) (ah het verhaaltje hierboven stond er net nog niet ;) maakt alweer wat duidelijk,thanks)
30mbit etc up,kan ik eindelijk me game servertje thuis hosten en er dus makkelijker aan klooien :P
maar toch nog wachten tot begin 2008...

Ik vind het super dat de Gemeente A'dam nu eindelijk met die project start.
Hopenlijk komen er de juiste partijen op dit net.
Ik zou graag snel internet/HDTV/Telefoon via een pijp mn huis willen hebben.

Ik woon zelf in de nieuwbouwwijk IJbrug (hoort bij stadsdeel Zeebrug), wat mn verbazing schept is dat op de overzichtskaartjes geen IJburg te bekennen is. Terwijl dit wel in eerder persberichten is aangegeven.

De straat ligt hier alijd open, het is een grote bouwput, alles is keurig recht en nieuw aangelegd.., het lijkt me een perfecte pilot om hier juist te begginnen.
Helemaal omdat de wijk uit bijna 70% koopwoningen bestaat, veel jonge gezinnen

Helaas heb ik mn chello abo net moeten verlengen voor nog een jaar ( |:( ) hopenlijk volgend jaar nov wel glasvezel

op het kaartje staat op veel plekken eind 2007/begin 2008 bij zeeburg,dus reken er maar niet op

Ik hoop dat dit project goed gaat slagen. Glasvezel is gewoon de toekomst van datacommunicatie. In principe ligt er uiteraard al door heel Nederland glasvezel, maar dat loopt onder de hoofdwegen. En het is voor verbindingen tussen verschillende knooppunten.

Om het ook overal in de wijken te krijgen zijn ze nog wel even bezig. Maar ik hoop dat we hier in Alkmaar tzt ook in alle wijken glasvezel krijgen. Op zich moet het qua aanleg niet moeilijk af te takken zijn van bestaande vezels.

quote:
HermanGlasvezel schreef op donderdag 23 november 2006 @ 10:25:
En dat is vrij goed gelukt. Je stelling dat het alleen maar achterstandswijken zijn komt dus niet overeen met de echte cijfers.
Ik kan me voorstellen dat als je het stemresultaat van gister bekijkt je heel Amsterdam (Oud Zuid daargelaten) als een grote achterstandswijk beschouwt. Maar ik moet zeggen dat ik wel een beetje jaloers ben op het glasvezelproject in Amsterdam. Ik hoop dat er in Den Haag snel iets soortgelijks gaat starten.

quote:
HermanGlasvezel schreef op donderdag 23 november 2006 @ 10:25:
I
Re Theo50: GlasvezelAmsterdam is een bedrijf waar de gemeente slechts 1/3 aandeelhouder in is. De keuze om in Zeeburg , OWGM en Osdorp te starten is dus door alle aandeelhouders gemaakt. En daar hebben meerdere overwegingen een rol gespeeld. We gaan voor iedereen in geheel Amsterdam, dus er is gezocht naar een doorsnede van geheel Amsterdam in de eerste stap : koop/huur/corporatiebezit, nieuw/oud, hogere en lagere inkomens, stadsvernieuwing en nieuwbouwwijken. En dat is vrij goed gelukt. Je stelling dat het alleen maar achterstandswijken zijn komt dus niet overeen met de echte cijfers.
Ik ben van geboorte Amsterdammer en woon mijn er al mijn hele leven en dat is dus 56 jaar .
Daarbij werk ik al 33 jaar in het openbaar vervoer in Amsterdam, dus ik kan de stad en zijn bewoners wel een beetje.
De buurten die het eerste van glasvezel worden voorzien zijn nou echt niet de beste buurten om te wonen en zou "de cijfers" wel eens willen zien.
Misschien dat de gemeente hoopt dat na de stadsvernieuwing er weer een gemengde bevolking gaat wonen, maar nu zijn die buurten nog niet echt gemengd.
Osdorp is nu bijna met de grond gelijk gemaakt en huizen die pak weg net 45 jaar stonden zijn niet voor niets gesloopt.

quote:
Theo50 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 17:08:
[...]
Misschien dat de gemeente hoopt dat na de stadsvernieuwing er weer een gemengde bevolking gaat wonen, maar nu zijn die buurten nog niet echt gemengd.
Waarschijnlijk willen ze de probleem-tweakers wat meer spreiden over de stad :P of misschien omdat, zoals op de site staat, ze slim willen graven en in de desbetreffende wijken de straat sowieso al open gaat.

ik kan niet wachten tot het hier bij mij in de buurt komt. Willen ze dit daadwerkelijk op elk huis in gemeente amsterdam gaan aansluiten? Op welke termijn denken ze dit gerealiseerd te hebben? project van een paar jaar of >5jaar ?

Ik kreeg het eerste foldertje al in de bus van een aanbieder, Pilmo. De kabels in mijn buurt (KNSM-eiland) zijn allemaal gelegd, de stoep is weer dicht. Vanaf 28 februari 2007 kan ik aangesloten worden. Ik heb nu IPB (Internetplusbellen) van KPN, maar ik ga dat vrijwel zeker opzeggen en glasvezel nemen. De drie aanbieders (Pilmo, Unet en Internlnet) hebben alledrie vergelijkbare aanbiedingen, minieme verschillen, qua prijs dan. In vergelijking met IPB krijg je echter voor dezelfde prijs een verbinding die 10 maal zo snel is.
Grootste nadeel vind ik dat alle aanbieders een minimumcontract periode afdwingen van 2 jaar. Dat vind ik veel te lang. Is dat eigenlijk eigenlijk wel volgens de wettelijke regels toegestaan?

Hi Marbo,

Ik heb een glasvezel verbinding van Pilmo in Rotjeknor. Het betreft een 1 jarig contract, waarschijnlijk bieden ze hetzelfde product in Amsterdam. Op dit moment heb ik bellen en internet via pilmo en het loopt als een trein. Verder een apart nieuws-dienstje via het internet en zuigen maar...

Ze beginnen hier trouwens binnenkort ook met analoge TV zoals in Amsterdam. Ik ben benieuwd!

Laterz,

Patrick

Zou toch mooi zijn als ze dit ook meteen even in Amstelveen doen :)

Ik kreeg dit weekend een flyer in de brievenbus dat er een informatieavond werd georganiseerd bij mij in de buurt.
Plek:
Kastanjehof
kastanjeplein 60
28 november 19-22 uur

laterz!

Acties: [quote]

Door: Maurits van Baerle

quote:
Theo50 schreef op donderdag 23 november 2006 @ 17:08:
[...]
De buurten die het eerste van glasvezel worden voorzien zijn nou echt niet de beste buurten om te wonen en zou "de cijfers" wel eens willen zien.
Het Oostelijk Havengebied met het Java- en KNSM-eiland, de Oostelijke Handelskade, Sporenburg en Borneo zijn nou niet bepaald buurten waar je veel mensen met minder dan 2x modaal inkomen zult tegenkomen en die zitten allemaal in de eerste fase.

Het gemiddeld besteedbaar inkomen per huishouden ligt voor dit gebied maar 3100 euro per jaar lager dan de Grachtengordel-zuid en dat is de duurste wijk van Amsterdam. Het Oostelijk Havengebied is hiermee na Grachtengordel-zuid en Vondelbuurt de 'rijkste' buurt van Amsterdam.
Bron: Dienst Onderzoek en Statistiek Gemeente Amsterdam, http://www.os.amsterdam.n...stadsdelen_in_cijfers.pdf pag 99.

Door: HermanGlasvezel

Tot dinsdag en woensdag avond bij de inloopavonden.
Daar is informatie te halen (o.a. bij mij)

Zoals :
- Tweak DSL heeft een fantastische aanbieding gemaakt, binnenkort op de site maar morgenavond kun je persoonlijk horen wat het is
- Je kunt bij een aantal providers try-before-you-buy krijgen van glasvezel.
Iedereen kent de horrorverhalen over eindeloos gedoe, kastje-naar-de-muur en een tijdlang geen verbinding bij de overgang naar een nieuwe provider. Daar heb je geen last van als je try-before-you-buy aanschaft: alle diensten over glasvezel kun je uitproberen voordat je je oude abonnementen opzegt.

het voordeel is dan ook weer dat het over een nieuwe lijn gaat ;) bij huidige overstappen gaat het vaak over dezelfde (koper)lijn waardoor de ene er eerst af moet zijn voordat de ander erop kan,dit scheelt dan inderdaad ook dat je ook daadwerkelijk een makkelijke try before you buy kan doen ;)

ik kan helaas morgen niet,dus als iemand de samenvatting zou willen posten...graag :)

quote:
Maurits van Baerle schreef op maandag 27 november 2006 @ 13:18:
[...]

Het Oostelijk Havengebied met het Java- en KNSM-eiland, de Oostelijke Handelskade, Sporenburg en Borneo zijn nou niet bepaald buurten waar je veel mensen met minder dan 2x modaal inkomen zult tegenkomen en die zitten allemaal in de eerste fase.

Het gemiddeld besteedbaar inkomen per huishouden ligt voor dit gebied maar 3100 euro per jaar lager dan de Grachtengordel-zuid en dat is de duurste wijk van Amsterdam. Het Oostelijk Havengebied is hiermee na Grachtengordel-zuid en Vondelbuurt de 'rijkste' buurt van Amsterdam.
Bron: Dienst Onderzoek en Statistiek Gemeente Amsterdam, http://www.os.amsterdam.n...stadsdelen_in_cijfers.pdf pag 99.
Je hebt het eerste bericht wat ik hier over schreef op 22 november waarschijnlijk niet gelezen, want daar schreef ik:Behalve de wijk Zeeburg boven de blauwe streep zijn het allemaal buurten met de nodige problemen.
Die blauwe streep is die op het kaartje bovenaan staat geeft precies het verschil aan tussen 2x modaal en probleemwijk.

Inloopavonden: nu gepland

.29 november 2006

19.00 – 22.00 uur

Kompaszaal

KNSM Laan 311

12 december 2006

19.00 – 22.00 uur

Kastanjehof

Kastanjeplein 60

13 december 2006

19.00 – 22.00 uur

Kompaszaal

KNSM Laan 311

9 januari 2006

19.00 – 22.00 uur

Kastanjehof

Kastanjeplein 60

10 januari 2006

19.00 – 22.00 uur

Kompaszaal

KNSM Laan 311

O ja, ook een vraag die vaak voorkomt.

Wat als eerste aangeboden wordt is "gewone" TV.
Het gewone slaat op het feit dat je geen aparte Mediabox of ander kastje met eigen afstandsbediening nodig hebt om TV te kijken. Gewoon de bestaande coax kabel inpluggen op het modem en klaar is kees. 1, 2 of 3 TV's, je gaat je gang maar. Zappen als vanouds, razendsnel, gewoon met de afstandsbediening van de TV.
Het ongewone is dat de kwaliteit erg goed is. Glasvezel biedt zoveel ruimte dat je niet zuinig hoeft te doen, de TV kanalen hoeven niet geknepen te worden.
En dat ziet er dan op een oude buis-TV of een platte TV erg goed uit....

Ethernet over lichtnet.

Draadloos is een mooie techniek, maar de effectieve snelheid haalt het niet bij gewoon UTP kabel met een router/switch.
Zeker niet als je buren hebt die storen, veel metaal in de muren hebt, of als je met meerdere dozen tegelijk aan het zenden bent op flinke snelheid.
Bijvoorbeeld naar/van een netwerkschijf (heb zelf een Synology en een Iomega, de eerste is veruit favoriet), of als je een supersnelle internet verbinding hebt over glas.

Ik heb als alternatief voor draden trekken de Devolo ethernet-over-lichtnet doosjes uitgeprobeerd.

De 85 Mbps bruto (zo'n 125 Euro de twee). Staat geadverteerd als effectief max 45 Mbps, te delen door alle doosje op eenzelfde lichtnet.

Ik heb ze getest in mijn huis.
Probleemloos plug and play, effectief 30 % van de snelheid van/naar mijn netwerkschijf vergeleken met UTP (100 Mbps). Mooi.

Maar ja, de buren hoeven niet mee te sniffen. Gelukkig kun je een encryptiesleutel instellen zodat alleen jouw Devoloo doosjes met elkaar praten. Gaat, maar vraagt al wat meer kennis.

Supertrots liet ik een vriend ze uitproberen. Daar waren ze niet vooruit te branden, wat hij ook probeerde (andere groep, verlengsnoeren etc.).

Enfin: de moraal van het verhaal is dat de techniek werkt, maar dat het niet voorspelbaar is van te voren of het bij jou in huis voldoende snel is. Toch maar even lenen van een vriend voordat je denkt draden trekken te kunnen voorkomen.

quote:
HermanGlasvezel schreef op maandag 27 november 2006 @ 17:28:
O ja, ook een vraag die vaak voorkomt.

Wat als eerste aangeboden wordt is "gewone" TV.
Het gewone slaat op het feit dat je geen aparte Mediabox of ander kastje met eigen afstandsbediening nodig hebt om TV te kijken. Gewoon de bestaande coax kabel inpluggen op het modem en klaar is kees. 1, 2 of 3 TV's, je gaat je gang maar. Zappen als vanouds, razendsnel, gewoon met de afstandsbediening van de TV.
Het ongewone is dat de kwaliteit erg goed is. Glasvezel biedt zoveel ruimte dat je niet zuinig hoeft te doen, de TV kanalen hoeven niet geknepen te worden.
En dat ziet er dan op een oude buis-TV of een platte TV erg goed uit....
das mooi. dat met die coax is nog de enige rede dat ik bij upc blijf.
wanneer is ZO aan de beurt btw?

je kan het beste ff je post editten als je wat wil toevoegen

Ik houd deze topic in de gaten.. ik woon helaas aan de andere kant van de Lelylaan, maar dat komt ook wel goed neem ik aan. Eens informeren of mijn huidige provider glasplannen heeft (goede tip !)

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: