Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Waarom mensen geen laserprinter willen?

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Onlangs heb ik een laserprinter gekocht voor thuis, privégebruik.

Ik ben heel veel (fysieke) computerwinkels langsgegaan en het viel mij op dat deze winkels bijna geen laserprinters verkopen.

Ik was op zoek naar een all-in-one laserprinter en heb deze niet kunnen vinden in de ruim 20 computerzaken die ik bezocht heb.

Uiteindelijk heb ik voor de Samsung SCX4200 gekozen en via internet besteld.

Maar wat ik mij afvroeg is wat de reden is dat fysieke winkels deze apparaten niet verkopen. De klant is er niet in geïnteresseerd, voornamelijk voor zakelijk gebruik, is wat je hoort van de verkoper.

Maar als ik alle voordelen en nadelen van de laserprinter tov de inktjet afweeg dan raak ik niet overtuigd dat de klant geïnteresseerder is in inktjet dan in laser.

Voordelen
  • Net iets scherper (goede inktjets zijn overigens bijna niet te onderscheiden van laser).
  • Met een inktjet kun je 400 blz printen (afhankelijk van model en printje) en met een laser zelfs 2000 (afhankelijk van model en printje), dus in gebruik VEEL goedkoper na al één toner.
  • Toner droogt niet uit, in tegenstelling tot inktjet printermondje bij weinig gebruik.
  • ...
Nadelen
  • De 'gewone betaalbare' laser kan geen kleur printen.
  • Ze zijn net ietsje duurder in aanschaf, maar na 2 toners is dat verschil er al uit
  • ...

Het enige echte nadeel is in mijn ogen dat de 'gewone betaalbare' laser geen kleur kan printen.

Maar is dit nou de reden dat er zo weinig lasers verkocht worden voor privé gebruik?

Wie kan mij meer voor-/nadelen noemen?

Ik denk dat de gemiddelde printerkoper vooral graag zijn digitale foto's thuis wil afdrukken en dan is inktjet je enige betaalbare optie.

(Zelf gebruik ik mijn printer alleen voor het afdrukken van tekst en heb ik dus ook een laser)

Ik heb een laser staan. Om gewoon ff snel een documentje, handleiding of routebeschrjving te printen is dat geweldig.

Maar voor foto's en grafische dingen is een goede inktjet (of een goede kleuren-laser :X) wel erg fijn hoor.

Ik heb hier een laser en een inktjet staan, plain text gaat altijd naar de laser en kleur naar de inktjet.
Een belangrijk voordeel van de laser is imo dat ie veel sneller de pagina's uitspuugd dan de inktjet, inde tijd dat de inktjet klaar is met een verslagje uitprinten heeft de laser een hele roman van Shakespeare klaar :P
Wat wel een nadeel kan zijn is de lange opwarmtijd die bijvoorbeeld de kleurenlaser bij mij op school heeft.

Is laser per afdruk veel goedkoper? Hoeveel afdrukken per toner (welke prijs voor de toner) tegenover hoeveel afdrukken voor een cartridge (met welke prijs?)
Ik denk namelijk ook dat de prijs van een toner nogal afschrikt.

Ja, een inktjet kan ook zwart wit foto's en plaatjes beter dan een laser he?

Maar ik denk toch dat er veel mensen zijn, zo niet de meesten, die de printer gebruiken voor het printen van tekst. Voor het afdrukken van foto's als je dat zo graag wilt, koop je ook een mooier speciaal apparaat die tegenwoordig niet zo heel duur meer is. Vind ik dus eigenlijk geen reden persoonlijk.

Zou het ook te maken kunnen hebben dat veel mensen het verschil niet kennen tussen een laser en een inktjet en daarom maar een inktjet kopen omdat deze veel meer aangeboden worden?

Want ik denk dat de reden van dat een toner minstens 5 à 10 keer zolang meegaat (en slechts 2x zo duur is) toch een hele sterke reden is. Niet?

puur een kwestie van prijs inderdaad.
De kwaliteit van goedkope inkjetprintertjes is voor de meeste doeleinden al ruim voldoende. En voor weinig geld koop je zelfs een inkjet die nog behoorlijk goede fotoprintjes kan maken ook.

Je zegt zelf dat het prijsverschil tussen laser en inkjet na 2 toners weg is, maar dan ben je dus volgens je eigen voorbeeld wel 4000 prints verder. Dat is veel voor de gewone consument. Volgens mij hebben veel mensen overigens niet eens door dat het geld verdient wordt met de inkt en niet met de printer.

Probeer een consument die af en toe een printje maakt eens uit te leggen waarom ie voor meer geld een printer zou kopen met minder functionaliteit (kleur)...dan snap je waarom veel winkels dus maar weinig of geen laserprinters in het assortiment hebben

Galois, je hebt wel gelijk. De gemiddelde consument is echter erg onwetend. Voor hun staat laserprinter synoniem voor zakelijk en alleen rendabel wanneer je heel veel print. Hoeveel geld ze zelf uit gaan geven aan cartridges wordt nooit meegenomen.

Verder vermoed ik dat een winkel meer verdient aan inktcartridges dan aan toners ;)...

quote:
bartvl schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:34:
Is laser per afdruk veel goedkoper? Hoeveel afdrukken per toner (welke prijs voor de toner) tegenover hoeveel afdrukken voor een cartridge (met welke prijs?)
Ik denk namelijk ook dat de prijs van een toner nogal afschrikt.

Uit mijn hoofd:

Een gemiddelde cartridge kost iets van 30 euro en een toner 70 euro. Gemiddeld zul je met een cartridge iets van 400 blz uitprinten en met een toner iets van 2000 3000 (edit: voor mijn laser, net opgezocht)

Prijs per afdruk inktjet: 7,5 cent (excl blaadje)
Prijs per afdruk laser: 3,5 2,3 cent (excl blaadje)

Toch?

MWah, Inktcartridges drogen uit waardoor ze vaak eerder weggegooid kunenn worden en grafische bestanden gebruiken veel meer inkt waardoor het aantal pagina's van de inktjet nog minder worden.

Sowieso kloppen je aantallen voor mijn gevoel niet. Uit een toner haal je volgens mij veel meer. Het zou me niks verbazen wanneer het getal nog wel 10x groter was dan wat jij hier noemt.

Edit: Even opgezocht. Klopt wel voor de consumenten uitvoeringen

quote:
Galois schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:38:
[...]

Uit mijn hoofd:

Een gemiddelde cartridge kost iets van 30 euro en een toner 70 euro. Gemiddeld zul je met een cartridge iets van 400 blz uitprinten en met een toner iets van 2000.

Prijs per afdruk inktjet: 7,5 cent (excl blaadje)
Prijs per afdruk laser: 3,5 cent (excl blaadje)

Toch?
ging iets mis; ik wilde dus schrijven dat ik nu bezig ben met een lease van een copier/scanner/printer en die komt all-in op 3,5 cent per afdruk (zwart/wit A3/A4)

ik heb bij de dixons een erg afgeprijsde kleurenlaser van canon gekocht. Mijn vraag was waarom die zo afgeprijsd werden, aangezien het toch veel goedkoper is. (ik betaalde 196 euro inc btw met toners)

ja, het bleek nog wat te vroeg, want ze verkochten ze bijna niet en hebben toen besloten het annbieden van lasers uit te stellen.

Nou ik heb mezelf voor mn kop geslagen dat ik pas vorig jaar een simpele laser printer gekocht heb. Voorheen collegesheets en brieven altijd met een inkjet en die zijn niet scherp en vlekte, (originele)inkt is om de haverklap leeg en het duurde altijd lang voordat alles eruit geprint was.

Nu bijna een jaar en 1800 pagina's verder nog altijd veel plezier van mn Brother. Tot nu ben ik ongeveer 6,5 cent per blaadje kwijt kwa printer en bijgeleverde drumkit en toner, ik kan jammer genoeg niet meer nagaan hoeveel ik met inkjet geprint heb en aan inkt gekocht heb.

Maar voor iedereen die nogal al eens wat gewoons moet printen is het ideaal en een aanrader om er eentje bij te hebben.

Ik heb onlangs een HP Kleurenlaserjet gekocht. Puur en alleen om het feit dat de uitdroging van inktjetcartridges mij een doorn in het ook zijn. Dit is als je weinig print een té grote kostenpost.

Daar heb je gelukkig geen last van. Heb meteen een netwerk versie gekocht dus geen gelul dat er een computer aan moet staan om te kunnen printen.

Voor het printen van digitale foto's ga ik wel naar de hema, via internet bestellen en alleen maar ophalen.. ideaal!

ik denk dat de gemiddelde persoon ook nogal weinig print. Zelf print ik de laatste tijd bijna niets meer (papieren sorteren is gewoon veel lastiger dan files sorteren en files op je hd kan je er zoveel bewaren als je wilt, ik heb nu nog al mijn worddocs die ik in de laatste 12 jaar aangemaakt heb), en foto's laat ik uitprinten omdat dat toch goedkoper uitkomt...
Ik ben hier een beetje op beginnen letten toen ik merkte dat ik toch veel te veel nota's had, sommige cursussen had ik 3 tot 4 keer geprint, was ik dan toch weer kwijt, dan nog maar eens printen... zo blijf je natuurlijk bezig.
Ik zou ook niet weten wat ik moet printen als particulier (buiten de hierboven vermelde foto's)

Nu print ik zelfs zodanig weinig (cardridges zijn pas na 2 jaar leeg) dat ik geen nieuwe cardridgen meer koop. Cardridge op is printer weggooien, en een andere. Qua kostprijs scheelt het toch niet zoveel (ik koop de goedkoopste instap-basisprintertjes), en die basisprinters haperen bij mij toch na 2 jaar, dus dan maar direct de printer mee vervangen, t is zonde om te dure cardridgen te kopen, na 2 maand een defecte printer te hebben, en dan cardridges liggen hebben waar je niets mee kan doen.

Dan nog een laser aanschaffen die geen kleur kan? nee, hoewel die veel goedkoper is per afdruk, liever maar 1 plaatsnemend toestel.

edit; heel in het begin dat ik een printer had haalde ik vlot 3a400 blz/maand, nu raak ik mss gemiddeld aan 10a15 blz/maand

edit; vooral het verschil in aanschafprijs is serieus, als ik nu om een printertje loop, kost me dat amper 50¤, terwijl de goedkoopste laser die je kan krijgen (zwartwit dan) nog steeds 90¤ is (Hp ....).
Voor de helft van de prijs heb je dus een printer die mss wel veel duurder print, maar ook veel goedkoper is in aanschaf. Tegen dat je die 40¤ verschil hebt in inkt, mag je al behoorlijk wat printen.

quote:
Zandor schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:43:
ik heb bij de dixons een erg afgeprijsde kleurenlaser van canon gekocht. Mijn vraag was waarom die zo afgeprijsd werden, aangezien het toch veel goedkoper is. (ik betaalde 196 euro inc btw met toners)

ja, het bleek nog wat te vroeg, want ze verkochten ze bijna niet en hebben toen besloten het annbieden van lasers uit te stellen.

Ja, dat is exact wat mij dus zo verbaasde. Waarom wil de consument niet aan de laser?

De enige reden die ik mij kan bedenken is dat ze graag kleur willen en dat wel veel duurder is dan een inktjet. Maar de gemiddelde consument, zal niet vaak kleur nodig hebben denk ik. Ik niet althans.
En hoe zit het met de ozonproductie? Zal ook wel nihil zijn niet?

Mijn conclusie is dus niets anders dan dat de consument onwetend is en verkeerd/onvoldoende geïnformeerd. Maar als dit zo zou zijn, dan zou ik binnen een jaar heel veel geld kunnen verdienen door een winkel te beginnen in laserprinters 8)

quote:
Slasher schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:46:
Ik heb onlangs een HP Kleurenlaserjet gekocht. Puur en alleen om het feit dat de uitdroging van inktjetcartridges mij een doorn in het ook zijn. Dit is als je weinig print een té grote kostenpost.

Daar heb je gelukkig geen last van. Heb meteen een netwerk versie gekocht dus geen gelul dat er een computer aan moet staan om te kunnen printen.
Ik heb er dan een printserver bijgekocht (Bekin 2 poorts, 60 euro).

* StevenK heeft trouwens een HP 2840 all-in-one geregeld: scanner, fax, printer en ook nog eens kleur + network :)

Tja...mijn ouders hadden een andere printer nodig. Uiteindelijk hebben ze nu een tweedehands laser die van een of ander bedrijf komt, en als de toner op is kopen ze weer een "nieuwe tweedehandse".

Ik heb het nooit gedaan, maar toner verversen lijkt me, gezien de binnenkant van zo'n laserprinter, voor de gemiddelde consument veels te moeilijk, itt. het vervangen van een cartridge...

quote:
Andamanen schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:27:
Ik denk dat de gemiddelde printerkoper vooral graag zijn digitale foto's thuis wil afdrukken en dan is inktjet je enige betaalbare optie.
Dat is een leuk verkooppraatje, maar in hoe vaak in de praktijk printen er mensen nou werkelijk tientallen foto's per maand op hun printertje. Ze kopen het "omdat ie het kan", maar in feite het gebeurt het nauwelijks en dan is een laserprinter een betere keus (want als je digitale foto's wilt afdrukken kun je ze tegenwoordig zo opsturen via internet en een paar dagen later thuis in de brievenbus ontvangen tegen zeer redelijke prijzen). Desalniettemin, een kleuren inkjet kost bijna niets meer dus het is leuk om er bij te hebben - maar niet als hoofdprinter omdat je nu eenmaal weleens wat kleuren foto's wilt afdrukken dan blijft een laserprinter + photocentrale veelal een betere keus.

quote:
Athmozz schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 13:48:

Dan nog een laser aanschaffen die geen kleur kan? nee, hoewel die veel goedkoper is per afdruk, liever maar 1 plaatsnemend toestel.
met een kleurenlaserjet kan je ook in zwart-wit printen :)

Mijn vriendin is basisschool lerares en print dus veel in kleur, geen foto's maar gewoon plaatjes en dergelijke.
Anders had ik wel een laser genomen denk ik ;)

Al moet ik wel toegeven dat ik graag de optie zou hebben om in kleur te kunnen printen, en om nou twee printers te gaan neerzetten. :)

quote:
Cowboy_Bebop schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:02:
[...]

(want als je digitale foto's wilt afdrukken kun je ze tegenwoordig zo opsturen via internet en een paar dagen later thuis in de brievenbus ontvangen tegen zeer redelijke prijzen).

Ik denk zelfs dat het laten afdrukken goedkoper is dan zelf afdrukken als je de kosten van de (dure) inkt en foto-papier meerekend !!

quote:
Slasher schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:05:
[...]

met een kleurenlaserjet kan je ook in zwart-wit printen :)
Precies, en de toners gaan toch per 'kleur' dus als je alleen text print (wit print je niet :P ), hoef je alleen maar 1 nieuwe (zwarte) toner te kopen.

je vergeet nog een groot punt, de meeste consumenten hebben niet zoveel ruimte rond hun computer, een normale inkjet is veel kleiner als een simpele laserprinter!

Dat is (naast het kleurenverhaal) ook de reden waarom bij mij nog steeds een HP 840c op een plank boven mn monitoren staat.

Ik werk tegenwoordig met alleen een Laserjet printer en wil ik iets in kleur dan heb ik mijn oude Deskjet 6840 hier staan. Laser is veeeeel goedkoper dan Inktjet. Die toner van mijn Laserjet 3030 gaat bijna 2100 pagina's mee en van mijn Deskjet 6840 gaat die cartridge ongeveer 300 pagina's mee en dan kan ik dus een kleur en zwart aanschaffen wat veel duurder is.

Lasertoner kost: 70 euro
Inkjettoner (kleur en zwart) kost: 55 euro

Tel uit je winst met zwart/wit printen.

Hm er zijn natuurlijk ook nog gezondheidsaspecten he. Het ultrafijne stof uit 'n laserprinter schijnt niet al te best te zijn voor de meeste zoogdieren :) Maar voor de stats: hier staat ook 'n kleurenlaser thuis en de inkjet die ernaast staat is al tijden niet gebruikt.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: