Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: [XP] svchost.exe pakt 100% cpu bij opstarten

Let op:
  • Reageer ontopic, plaats geen onzinnige berichten en ga niet flamen of uitlokken (trollen).
  • Zie je iets dat niet door de beugel kan, attendeer dan een moderator via een topicreport maar post hierover niet in het topic, dat werkt alleen averechts. Zie ook de policy die wij op dit forum hanteren.
  • Lees je eigen bericht even door voor je het post.

Insert message

Let op! Het laatste bericht in deze discussie is meer dan 2 weken oud!

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Hoi,

Ik heb een probleem met een laptop (celeron 700 mhz, 384 mb ram, 10 gb hd :)) waar ik zaterdag Windows XP Pro (SP2 geintegreerd) op heb gezet. Probleem is dat even na het opstarten (of ik ingelogd ben of niet) het cpu gepruik naar 100% gaat. Dan is het vrijwel onmogelijk om andere programma's op te starten. Dit blijft dan ongeveer 10 minuten zo, en dan werkt alles opeens weer perfect, en de programma's die ik opgestart had terwijl svchost.exe bezig was, starten dan opeens allemaal tegelijk :)

Nu heb ik Process Explorer van Sysinternals gedownload. Deze geeft onder threads ntdll.dll!RtlAllocateHeap+0x18c aan als boosdoener. Als ik deze resume of kill is het probleem idd direct over :) Maar dit is natuurlijk geen oplossing.

Nu ben ik wat services aan en uit gaan zetten, maar ik kan er niet goed achterkomen wat het veroorzaakt. Ik vermoed dat het te maken heeft met mijn internet/netwerk-verbinding (als ik de WZC-service en de service voor automatische updates uitzet heb ik het probleem niet), maar hier ben ik niet 100% zeker van.

Ik kom met google meer mensen tegen met dit probleem, maar geen oplossing. Bij iemand hielp het instellen van een static ip-adres, maar dat heb ik al. Het lijkt me geen malware, aangezien ik het met een eerdere installatie ook heb gehad, en het systeem net opnieuw geinstalleerd is.

Weet iemand hoe dit komt of hoe ik meer informatie kan krijgen over de service die de fout ingaat?

Ligt waarschijnlijk aan windows update, zie ook [XP] svchost.exe op 100% tijdens windows update

Ik had er ook last van, als je eenmaal de laatste updates geinstalleerd hebt is het ook over.

quote:
sewer schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:04:
Ligt waarschijnlijk aan windows update, zie ook [XP] svchost.exe op 100% tijdens windows update
Ik had er ook last van, als je eenmaal de laatste updates geinstalleerd hebt is het ook over.

Ik heb alle updates al geinstalleerd (automatische updates, > 40 :)). Ik zal zometeen even kijken naar de niet-kritische updates.

Oja, wat ik vergeten was in de TS: ik krijg geen foutmelding, zelfs geen logboekvermelding ofzo.

Ah ok, toch denk ik dat als je alleen die automatische updates uitschakelt je problemen over zijn.

quote:
sewer schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:14:
Ah ok, toch denk ik dat als je alleen die automatische updates uitschakelt je problemen over zijn.

Zodra ik dat gedaan hebt, doet Windows Update het gewoon weer zoals het hoort. (Zonder 100% CPUload)
:) Dus bij mij werkt deze oplossing, dan maar tijdelijk geen automatische updates, maar afentoe eens kijken

Acties: [quote]

Door: Apple Afvallige

http://www.neuber.com/taskmanager/process/svchost.exe.html
Is eea nog te traag kun je proberen het aantal services en spul wat tijdens opstarten geladen wordt zoveel mogelijk te beperken.

Als je een virusscanner en firewall actief hebt zou ik overwegen de virusscanner uit te zetten (en 1 keer in de week je comp op virussen scannen) en een HW matige firewall aanschaffen (kosten een paar tientjes).

Suc6 :)

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga toch nog even goed kijken naar de invloed van automatische updates op dit probleem :)

@Apple Afvallige:
Zelfs op een 300 mhz systeem hoort svchost.exe niet minutenlang 100% van de cpu in te nemen, bovendien werkte het tijdens de vorige installatie wel goed (ik gebruik dit systeem vooral om wat te surfen en te msn'en, dat moet gewoon lekker werken daarop)

Virusscanner staat er nog niet op, en hardwarematige firewall heb ik al :)

quote:
Grote prutser schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:28:
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga toch nog even goed kijken naar de invloed van automatische updates op dit probleem :)

@Apple Afvallige:
Zelfs op een 300 mhz systeem hoort svchost.exe niet minutenlang 100% van de cpu in te nemen, bovendien werkte het tijdens de vorige installatie wel goed (ik gebruik dit systeem vooral om wat te surfen en te msn'en, dat moet gewoon lekker werken daarop)

Virusscanner staat er nog niet op, en hardwarematige firewall heb ik al :)
Ik heb nu het zelfde probleem bij een aantal windows XP systemen. Deze systemen krijgen via WSUS hun updates. Ik heb ergens de volgende oplossing gevonden

Hieronder een stappen plan:
1) Schakel de service "Automatische updates" uit (Deze computer -> beheer -> services)
2) Start -> uitvoeren en typ "temp" in en verwijder alle bestanden zover mogelijk
3) Start -> uitvoeren en typ "%temp%" in en verwijder alle bestanden zover mogelijk
4) Ga naar C:\Windows en zoek de map "SoftwareDistribution" op en verwijder deze in zijn geheel.
5) Start de service "Automatische updates" (zie stap 1)
6) Ga naar Windows update en controleer op nieuwe updates

Helaas werkt deze niet bij mij. Ik heb me rot gezocht maar nog steeds geen resultaat.
Grote prutser heb jij misschien nog iets gevonden of heeft iemand anders nog sugesties.....

Ga naar C:\Windows en zoek de map "SoftwareDistribution" op en verwijder deze in zijn geheel

dat lijkt me niet zo slim.
Daar zit ook de self-update client, gedownloade updates, de status van geinstalleerde updates enzo in.

Zowiezo is het geen probleem, eerder een feature.
Hij haalt een lijst op van updates die volgens de server voor hem nodig zijn en die gaat hij op de computer controleren.
HDD kan op zekere momenten ook erg druk zijn.
Als je gewoon de updates hebt geinstalleerd dan zal hij er daarna minder lang over doen.
Tevens kun je het natuurlijk uitzetten (wat niet gewenst is lijkt me) en je kunt de "inschakel tijd" bepalen. standaard is dat volgens mij 5 minuten. Die kun je op 20 minuten zetten ofzo. Dan kun je eerst even inloggen en je email lezen en daarna koffie gaan drinken :)

Ook kun je de interval instellen. b.v. om het uur of om de 12 uur of om de 24 dagen.
Als iemand via policies heeft ingesteld dat hij elk uur moet checken zul je elk uur die belasting hebben.

Ik snap inderdaad ook niet helemaal waarom dat process zo cpu-intensief is maar op een P3 kan het inderdaad best een hele tijd duren voordat hij de eerste keer alle updates heeft gecontroleerd.
Als ik hier een nieuwe PC installeer met XP SP2 moet hij ongeveer 60 patches installeren.
Op een P4@3Ghz duurt dat ook een minuut of 5.

svchost.exe kan ook een virus zijn! Daar had ik last van! Die stuurt verschrikkelijk veel spam weg. Bij mij was het 100% belast zijn door svchost.exe over toen ik deze verwijderd had. Die executable stond ook op een andere plek dan het origineel van Windows XP.

quote:
Rum schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 13:34:
svchost.exe kan ook een virus zijn! Daar had ik last van! Die stuurt verschrikkelijk veel spam weg. Bij mij was het 100% belast zijn door svchost.exe over toen ik deze verwijderd had. Die executable stond ook op een andere plek dan het origineel van Windows XP.
Ik heb de systemen met trend en met NOD gescand en niks gevonden dus dit lijkt me niet het probleem..

quote:
mookie schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 12:38:
Ga naar C:\Windows en zoek de map "SoftwareDistribution" op en verwijder deze in zijn geheel

dat lijkt me niet zo slim.
Daar zit ook de self-update client, gedownloade updates, de status van geinstalleerde updates enzo in.

Zowiezo is het geen probleem, eerder een feature.
Hij haalt een lijst op van updates die volgens de server voor hem nodig zijn en die gaat hij op de computer controleren.
HDD kan op zekere momenten ook erg druk zijn.
Als je gewoon de updates hebt geinstalleerd dan zal hij er daarna minder lang over doen.
Tevens kun je het natuurlijk uitzetten (wat niet gewenst is lijkt me) en je kunt de "inschakel tijd" bepalen. standaard is dat volgens mij 5 minuten. Die kun je op 20 minuten zetten ofzo. Dan kun je eerst even inloggen en je email lezen en daarna koffie gaan drinken :)

Ook kun je de interval instellen. b.v. om het uur of om de 12 uur of om de 24 dagen.
Als iemand via policies heeft ingesteld dat hij elk uur moet checken zul je elk uur die belasting hebben.

Ik snap inderdaad ook niet helemaal waarom dat process zo cpu-intensief is maar op een P3 kan het inderdaad best een hele tijd duren voordat hij de eerste keer alle updates heeft gecontroleerd.
Als ik hier een nieuwe PC installeer met XP SP2 moet hij ongeveer 60 patches installeren.
Op een P4@3Ghz duurt dat ook een minuut of 5.
Wsus controleerd 1 keer per dag de systemen. De systemen zijn del systemen pentium 4 2.8 Ghz en 1GB werk geheugen. ik denk dat van de 100 systemen 20 sytemen dit probleem hebben. Het probleem is dus dat svchost op ongeveer 100% CPU pakt. Dit gebeurd meestal bij het opstarten en er is dat 10 tot 20 minuten niks met het systeem te doen. gedurende de dag komt het nog een aantal keren voor.
Via Process explorer kan ik zien dat het om de Thread NTDLL.DLL!RT|AllocateHEAP+0x18c gaat. Deze thread benut dat 100% CPU.
Iemand misschien nog sugesties

Ik had het zelfde probleem, en verwijderen van de softwaredistribution folder hielp ook niet. Na wat google-akties vond ik deze batchfile. uitgevoerd en het probleem was weg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
@echo off
Echo Re-registering Windows Update components and Clear the corrupted Windows Update temp folder
Rem Re-register dlls
REGSVR32 WUAPI.DLL /s
REGSVR32 WUAUENG.DLL /s
REGSVR32 WUAUENG1.DLL /s
REGSVR32 ATL.DLL /s
REGSVR32 WUCLTUI.DLL /s
REGSVR32 WUPS.DLL /s
REGSVR32 WUPS2.DLL /s
REGSVR32 WUWEB.DLL /s
Rem Stop Services
net stop WuAuServ
taskkill /f /im wuauclt.exe
REm add other service here
Rem Delete SoftwareDistribution Folder
RMDIR C:\windows\SoftwareDistribution /s/q
net start WuAuServ
Echo Look for any errors
echo To Reboot
Pause
shutdown -r -t 5

[quote]Sloompie schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:19:
Ik had het zelfde probleem, en verwijderen van de softwaredistribution folder hielp ook niet. Na wat google-akties vond ik deze batchfile. uitgevoerd en het probleem was weg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
@echo off
Echo Re-registering Windows Update components and Clear the corrupted Windows Update temp folder
Rem Re-register dlls
REGSVR32 WUAPI.DLL /s
REGSVR32 WUAUENG.DLL /s
REGSVR32 WUAUENG1.DLL /s
REGSVR32 ATL.DLL /s
REGSVR32 WUCLTUI.DLL /s
REGSVR32 WUPS.DLL /s
REGSVR32 WUPS2.DLL /s
REGSVR32 WUWEB.DLL /s
Rem Stop Services
net stop WuAuServ
net start WuAuServ
Echo Look for any errors
echo To Reboot
Pause
shutdown -r -t 5

[/quote

Bedankt, Ik zal er eens mee gaan testen..

Weet dan wel dat je PC reboot zogauw je op een toets drukt na starten van dit ding. Een melding "herstart nu de PC" is veiliger vwb open documenten etc ;)

quote:
Sloompie schreef op woensdag 07 maart 2007 @ 15:19:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
@echo off
Rem Re-register dlls
REGSVR32 WUAPI.DLL /s
REGSVR32 WUAUENG.DLL /s
REGSVR32 WUAUENG1.DLL /s
REGSVR32 ATL.DLL /s
REGSVR32 WUCLTUI.DLL /s
REGSVR32 WUPS.DLL /s
REGSVR32 WUPS2.DLL /s
REGSVR32 WUWEB.DLL /s
Rem Stop Services
net stop WuAuServ
net start WuAuServ
Echo Look for any errors
echo To Reboot
Pause
shutdown -r -t 5

Nog bedankt voor deze batch file. Ik ben er nu mee aan het testen en op één systeem is het probleem zeker opgelost. Ik zal in de loop van de week een aantal systemen meer testen.....

Ik heb dit probleem dus ook, er moet toch wel een patch komen voor dit geneuzel. Het lijkt er toch op dat veel mensen dit probleem hebben.

Probeer deze hotfix eens: You receive an access violation when you try to install an update from Windows Update after you apply hotfix package 916089

op werk hadden we svchost en generic host problemen wat te maken het met automatic updates. Installeren van deze fix lost het op.

Dit kan liggen aan een 'slechte' versie van je OS. Alleszins heeft dit te maken met een probleem bij je netwerkverbindingen. Toen ik het had heb ik het 5minuutjes laten lopen (kan soms helpen...) en dan is het verminderd tot normaal cpu-gebruik!

Ik heb het op 3 vestigingen en de fix helpt niet ...heb het zelfs op windows 2000 systemen.

quote:
Tranzy schreef op donderdag 15 maart 2007 @ 16:54:
Ik heb het op 3 vestigingen en de fix helpt niet ...heb het zelfs op windows 2000 systemen.
Nou bij mij wel!

Naast de 100% load van svchost.exe werkte audio en video (afspelen mp3's en mpeg's) niet meer, met die fix werkt het opeens allemaal weer ... vaaaag.

Iemand enig idee hoe dit zo van de ene op de andere dag heeft kunnen gebeuren?

ja dat probleem had ik ook :s van het moment dat svchost.exe naar 100% cpu load begon te klimmen viel mijn audio etc ook weg :^)
ik dacht zelfs een nieuwe windows install te doen (en te switche naar windows server 2003 :) (gebruik als workstation) maar naar het schijnt heeft deze windows versie hetzelfde probleem..

edit: De batchfile heeft het probleem verholpen^^

Ik heb een maand samen met microsoft "getrouble-shoot" en ze komen re nog niet uit. Ik heb zelfs nog niet eerder gepubliceerde fixes gehad die eigenlijk in SP3 zouden gaan zitten. De aangeboden fixes werken meer niet dan wel. Ze hebben NOG geen oplossing ervoor...maar hebben beloofd dat het zo rond mei er wel zou moeten zijn. Dezewordt dan met Windows update geinstalleerd.

Ook zullen ze de 2000 workstations updaten, ondanks dat de support sinds begin dit jaar gestopt was. Reden is dat er gewoonweg nog enorm veel mensen met 2000 werken.

Het probleem zit hem in Office 2003 wat ik heb gemerkt. Geloof me ... ik installeer tig pc's per week en heb nu echt wel degelijke testjes gedaan. Elke keer weer gaat het goed als ik met MICROSOFT update, en dus niet windows update, een station uptodate breng.... maar zodra ik Office 2003 installeer en reboot of simpelweg wil updaten gebeurt het. svchost op 100%.

Als je dan geen geduld meer hebt doe je even "net stop wuauserv".

Het is in ieder geval een behoorlijk vaak voorkomend probleem waar MS toch wel redelijk mee in zijn maag zit heb ik het idee. Gelukkig dat het bij ons wel werkte die fix.

'k heb het probleem ook bij mijn schoonouders.. zelf heb ik er thuis geen last van (weird)
Dankzij tweakers heb ik nu in ieder geval iets waarmee ik het kan proberen op te lossen... thx voor het scriptje... 'k zal hem vanavond meteen even proberen bij hun.

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: