Hoofdcategorieën

Nieuw reactie in topic: Centraal Nikon-dedicated Flits-topic

Let op:
  • Reageer altijd ontopic en behulpzaam.
  • Schop geen oude topics omhoog zonder een goede reden.
  • Respecteer je mede-users, zij komen hier ook voor hun lol.

Insert message

Smilies: :) :( ;) >:) :> :P :9 :o :*) :'( 8) :+ :D _/-\o_ :9~ O+ :O }:O :/ :| :X :? 8)7 |:( O-) :z ;( meer »

Page navigation

Laatste reacties:

Centraal Nikon-dedicated Flits-topic

1. Welkom
Naar aanleiding van diverse losse topics over flitsers en diverse vragen in onder andere de D50, D70(s) en D200 topics is dit het eerste Centrale Nikon-flits topic. Dit topic is speciaal bedoeld voor al het flitser-geweld wat je op je nikon-camera kan zetten met alle technische geweld er omheen. Ik ga mijn best doen om in dit topic zoveel mogelijk informatie te stoppen over alle Nikon-flitsers, maar ook 3rd party zoals Sigma en Metz met bijbehorende technieken.

Omdat flits-fotografie een heel andere wereld lijkt dan 'gewone' fotografie begin ik het met uitleggen van de (meest gebruikte) termen en ga ik daarna pas van start met de verschillende typen flitsers. Op die manier hoop ik dat voor iedereen te begrijpen is waar we het over hebben en wat voor jou geschikt is.
2. Termen en uitleg.
Richtgetal
Deze term geeft simpel gezegd aan hoe krachtig een flitser is. Hiermee kun je uitrekenen hoever je kan flitsen met een bepaald diafragma (in meters) en te berekenen met de volgende formule:

Richtgetal = diafragma x afstand.

Heb je bijvoorbeeld een flitser met een richtgetal van 40 (bij iso100) die je gebruikt bij een diafragma van F/2, dan kun je een onderwerp tot op 20m afstand correct belichten bij een iso-waarde van 100. Verhoog je je isowaarde met een stop naar iso200, dan wordt je afstand ook twee keer zo groot (dus 40 meter). Let er dus op bij welke iso-waarden het richtgetal gemeten wordt, soms wil hiermee nog wel eens 'gesjoemeld' worden. Ook is belangrijk bij welke Flitsdekking (zie hieronder) het richtgetal gemeten wordt: Bij bijvoorbeeld de Metz Mecablitz 54 AF-1N (de enige flitser waar ik een fact-sheet van kon vinden met richtgetal bij twee brandpuntafstanden) is het richtgetal voor 105mm 54meter en voor 50mm 40meter. De sigma EF-500 lijkt met een richtgetal van 50 beter dan een Nikon SB-600 met een richtgetal van 30, maar omdat de sigma gemeten is op 105mm en de nikon gemeten is op 35mm kun je met die verwachting nog wel eens bedrogen uitkomen.
Flitsdekking
Met flitsdekking wordt bedoeld welke brandpuntafstanden 'gedekt' worden door een flitser. Vooral in het groothoekbereik is dit belangrijk. Heb je een flitser die bijvoorbeeld 17 - 85mm flitsdekking heeft, dan zul je op bijvoorbeeld 10mm zwarte randen in je foto krijgen omdat de flitser niet breed genoeg kan flitsen. In het tele-gebied is de flitsdekking wat minder belangrijk, omdat een iets te brede flitshoek weinig afdoet aan de belichting van je onderwerp.
Het is natuurlijk wel zo dat een flitser die tot 105mm kan focussen op 105mm beter belicht dan een flitser die dat maar tot 85mm kan, omdat deze flitser dan zijn licht beter kan richten.
TTL & TTL-BL (of i-TTL/ i-DDL)
TTL staat letterlijk voor 'Through The Lens'. Al deze termen komen globaal allemaal op hetzelfde systeem neer. Hierbij wordt er in plaats van door de flitser zelf door de camera een lichtmeting gedaan. De flitser stuurt zichzelf dus niet meer aan, de camera doet dat. Het grote voordeel hiervan is dat er geen 'foute' lichtmetingen meer worden gedaan. Waar er vroeger nog een verschil zat tussen het licht dat de sensor in de flitser bereikte of het licht dat de lens bereikte, stelt de flitser zich nu in op het licht dat de lichtmeting van de camera bereikt (dus door de lens).
3. SB-600, SB-800 of toch maar 3rd-party?
Veel mensen lopen bij het kiezen van een flitser tegen de vraag aan of ze voor een Nikon SB-600 of SB-800 moeten gaan, of een (goedkopere) 3rd party flitser zoals de Sigma EF-500 of de Metz Mecablitz 54AF1-N.
Het grootste nadeel van een 3rd party flitser is dat ze vaak nét niet compatible zijn. Dat is de reden dat veel mensen besluiten om de toch duurdere originele flitsers te halen. Ook als je nog niet weet of je later meerdere flitsers wilt gaan gebruiken is het aan te raden om voor origineel te gaan, omdat het Nikon Creatief Verlichtingssysteem in dit opzicht gewoon superieur is.

Ik ga/kan verder geen aandacht besteden aan 3rd party flitsers omdat mijn ervaringen hiermee gewoon té minimaal zijn. Ook was ik zelf, toen ik op zoek was naar een goeie flitser, er snel genoeg uit dat ik gewoon een goed werkende flitser wilde en ben voor Nikon-eigen gegaan.
De SB-600 en SB-800 naast elkaar:
SB-600SB-800
Richtgetal (iso100, 35mm)3038
Flitsdekking14-85mm14-105mm
Automatische Flitssturing:DDLDDL
Handmatige Flitssturing:1-1/64 opbrengst1-1/128 opbrengst
Aantal Flitsen vol vermogen:180130
Flitsaansturing:SlaveSlave
Accesoires:Flitsstandaard, TasFlitsstandaard, Tas, 2 Kleurenfilters, Diffusiondome (Omnibounce) en Quick Recycling battery pack
Gewicht:300 gram350 gram
Afmetingen:68,0 x 123,5 x 90,0mm70,5 × 129,5 × 93,0mm
AF-Hulpverlichting:Stuurt automatisch een LED-lichtbundel naar het onderwerp, bij autofocus met Nikon camera's bij weinig licht; uitschakelbaar
PricewatchPricewatch SB-600Pricewatch SB-800

De Sigma EF 500 DG Super en de Metz 54MZ-4 naast elkaar:
Sigma EF 500 DG SuperMetz 54MZ-4
Richtgetal (iso100, 105mm)5054
Flitsdekking17-105mm???mm
Automatische Flitssturing:NA-iTTLDDL
Handmatige Flitssturing:1-1/64 opbrengst1-1/64 opbrengst
Aantal Flitsen vol vermogen:100*120*
Flitsaansturing:Master/SlaveMaster/Slave
Accesoires:Niet opgegevenFlitsstandaard, Tas, Groothoekadapter, Light reduction filter
Gewicht:330 gram480 gram
Afmetingen:77 x 139 x 117mm75 × 125 × 108mm
AF-Hulpverlichting:JaJa
PricewatchPricewatch EF 500 DGPricewatch 54MZ-4
http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/sigma500.jpghttp://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/metz54.jpg

Wanneer kies ik nou welke?
Welke je kiest hangt uiteindelijk van jezelf af. Op wat kleine functies na zijn de Nikon flitsers nagenoeg uitgerust met dezelfde 'intelligentie'. De SB-800 heeft een groter richtgetal (vergis je niet, 8 meter op zo'n afstand is een bak licht) en gaat tot 105mm flitshoek, waar de SB-600 bij 85mm stopt. Denk je dus dat je het volle flitslicht vaak nodig zult hebben, dan is een SB-800 een aanrader. Verder is het LCD van een SB-600 numeriek/dedicated en dat van een SB-800 grafisch. Belangrijker is dat een SB-800 in staat is om andere SB-800's/600's aan te sturen, terwijl een 600 alleen maar aangestuurd kan worden. Een D70(s) heeft ook de functies om een SB-600/800 aan te sturen, al schijnt een SB-800 dit toch wel beter te doen. De SB-800 is wel een klap duurder (zo'n 100 euro).

Wat betreft de 3rd party flitsers: dit zou alleen mijn keuze zijn als je zeker weet dat je nooit draadloos flitsers aan wil gaan sturen en gewoon net wat meer wilt dan de built-in flitser. Van de twee zou ik dan de Sigma kiezen, omdat die ook een 3rd party prijs hanteert. Voor het geld van een Metz 54 heb je ook bijna een SB-800, en dan zou ik toch voor origineel gaan, zeker omdat de SB-800 veel beter draadloos aan kan sturen.

4. Macro/Ringflitsers.
Als je voortdurend macro-fotografeerd merk je dat op een gegeven ogenblik een flitser op de camera of een flitser die met een draad naast het onderwerp gehouden voldoet harde schaduwen opwerpt. Om dit effect tegen te gaan zijn er zogenaamde macro en/of ring-flitsers te koop.
Nikon SB-RC1C1 en SB-RC1
Een goed voorbeeld van zo'n ringflitser is de Nikon SB-R1C1. Deze flitser bestaat uit een ring waar twee Nikon SB-R200's op bevestigd worden, en een infrarode aanstuur-eenheid die de SU-800 wordt genoemd. (Dezelfde aanstuureenheid zit ook in de SB-800 ingebouwd). Deze set stelt je in staat om nauwkeurig de schaduwen bij close-up fotografie te plaatsen, en is uit te breiden met meer SB-R200's. Er is ook een soort 'lite' variant van deze kit beschikbaar, geschikt voor de D70(s) en alle andere camera's die een commander mode ingebouwd hebben (dus NIET de D50). Bij deze kit is de SU-800 vervangen voor een infraroodplaatje welke men voor de kitlens moet plaatsen.

De SB-R1C1 en SB-R1
Nikon SB-29s
De Nikon SB-29s is een macro-flitser. dit houdt in dat je bij de kleinste beestjes nog netjes in kunt flitsen. Als je 40mm van je onderwerp verwijdert bent met je lens presteert deze flitser al. De flitser is ook op de aanstuur-unit te bevestigen om zo licht in te flitsen op 'gewone' onderwerpen.
http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/nikon29.jpg
Nikon SB29s
Sigma EM-140 DG
Dit is de concurrent van de Nikon SB-29s. Hij heeft een iets hoger richtgetal (al kun je je afvragen of hogere richtgetallen bij dit soort flitsers echt een factor is) en weegt iets minder. Hier geldt echter ook weer of deze flitser net zo compatible met de camera is als de originele flitser.
http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/sigma140.jpg
De Sigma EM-140 DG
5. Flitstechnieken.
Er zijn nogal wat trucjes die voorkomen dat je een foto verkeerd flitst. Hier komen de, soms hele simpele, trucs waarmee je je foto stukken mooier maakt.

Techniek 1 - Bouncen
Dit is misschien wel het makkelijkste en meest resultaat gevende trucje dat er is. In plaats van recht op je onderwerp af te flitsen, richt je je flitskop richting een plafond of muur. Op deze manier bereikt het licht je onderwerp niet direct, maar via een plafond, muur of ander oppervlak. Je licht is dan veel egaler verspreidt. Hieronder zie je een voorbeeld waarbij het verschil tussen direct flitsen of bouncen goed te zien is
http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/direct1t.jpg http://www.redxrad.nl/GoT/nikonflits/bounce1t.jpg
(Foto's zijn klikbaar)

Links is dus direct geflitst, rechts is gebounced via het (gelige, dat verklaart dat wat rare witbalans) plafond. Goed is te zien hoe bij de eerste foto de objecten hard uitgelicht worden, mede door flinke reflecties op spiegelende onderwerpen en er verder van de camera af donkerdere gebieden ontstaan.

Bij foto twee is te zien dat alle objecten, inclusief de objecten op de achtergrond, een gelijkmatige verlichting ontstaat. Ook zijn de reflecties veel minder hard en lijkt de foto veel minder 'plat' geflitst.

Bij commentaar op de topicstart hoor ik dit graag in het topic, via DM (gebruik ik die functie ook nog eens :P ) of per e-mail. Mail staat in mijn profiel.

To-do:
Linkjes naar originele sites
Toevoegen flitstechnieken
Toelichten nikon creatief verlichtingssysteem / meerdere flitsers
Veranderen kleuren (dit is wel erg rood)
Toevoegen links.

Ik ben erg blij met dit topic, want ik heb nog geen flitser en ben wel op zoek (nog niet dringend trouwens). Ik vind, tenzij een 3thd party flits heel erg is, dat er wel wat aandacht besteed mag worden aan sigma/metz etc. Maar allereerst thnx redxrad voor dit topic :>

Das mijn probleem met het 3rd party spul... ik ken het niet :D Ik heb ook niet echt gigantische reviews gelezen op het internet (ook nog niet echt mijn best gedaan, dr staat zat op de to-do :P ). Ik ben iig een maand of wat geleden toch voor een originele nikon (SB800) gegaan.

Hier alvast een overzichtje met wat Nikon flitsertjes!

Verder een nette OP, maar tegen het volgende stukje maak ik toch even bezwaar tenzij je met een link de verschillen kunt aantonen of beeldmateriaal hebt waaruit dit blijkt.

quote:
Het grootste nadeel van een 3rd party flitser is dat ze vaak nét niet compatible zijn. Dat is de reden dat veel mensen besluiten om de toch duurdere originele flitsers te halen. Ook als je nog niet weet of je later meerdere flitsers wilt gaan gebruiken is het aan te raden om voor origineel te gaan, omdat het Nikon Creatief Verlichtingssysteem in dit opzicht gewoon superieur is.

In de manual van de SB-800 staat een tabel met de ISO100 richtgetallen t.o.v. zoompositie van de flitskop (dus brandpuntafstand) en flitssterkte, dit loopt van 1,1 t/m 56. Het kan dus zinvol zijn een manual te downloaden voor meer informatie voordat je een keuze maakt. Het lijkt me dat dit in de manual van elke flitser staat :)

@Mig29: Ik zal het zo even nazoeken (ben net wakker) maar op de Sigma site zag ik geen i-DDL ondersteuning, iets wat de SB800 en 600 wel hebben. Nou zie ik zelf af en toe door de TTL-gerelateerde termen het woud niet meer, maar als het niet klopt knal ik vandaag die phrase er nog uit en zet ik de Sigma en de Metz ook in de TS.

@Abbadon: ik ga eens zoeken :)

Leuk topic! ff in de gaten houden! ben van plan binnenkort een SB-600 te gaan halen (op een D50)
SB800 is me helaas te duur :P

quote:
RedXraD schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 11:50:
@Mig29: Ik zal het zo even nazoeken (ben net wakker) maar op de Sigma site zag ik geen i-DDL ondersteuning, iets wat de SB800 en 600 wel hebben.

Dit staat er bij de Sigma EF 500 DG Super:

quote:
It enables full automatic flash photography by TTL automatic flash exposure control. It now includes S-TTL flash photography for Sigma, 3-D multi-sensor balanced fill flash function and i-TTL flash photography for Nikon, E-TTL II flash photography for Canon, ADI flash photography and P-TTL flash photography for Minolta.
Per camera merk is er een instruction manual te downloaden, wellicht dat daar nog meer specifieke info in staat. Hier :)

Hier alvast een linkje om nummertje 5 van de OP wat op te leuken.

Daarnaast is het wellicht leuk om te vertellen dat een Metz flitser met een zogenaamde SCA adapter de mogelijkheid heeft om te worden geupgrade. Deze flitsers beschikken over een vervangbaar voetje met daarin een soort processor die de functies van de flitser bepaalt. Komt er een nieuw type lichtmeting, dan komt Metz met een nieuw voetje (SCA adapter dus) en is de flister compatible met x-TTL flitsmeting. Daarnaast is bij een overgang naar een ander merk camera vervanging van het flitsschoentje voldoende om weer vrolijk verder te flitsen. Metz biedt overigens 2 gratis updates aan per schoentje. Contact hiervoor via Transcontinenta.

Verder een review van de SB-600 van Ken Rockwell, een howto over draadloos flitsen en een speedlight guide. Overigens is er bij deze knakker nog veel meer te vinden op de website. Helaas is de opzet van de website vele malen slechter dan de inhoud ervan.

* Mig29 is toch wel een beetje trots op hoeveel deze Minolta/ Canon gebruiker weet van Nikon shit :P

Thx abbadon en mig29, ik neem het vanavond allemaal mee in de TS.

Metz heeft meer mooi guide-spul staan, misschien dat ik daar nog wel één en ander van doorlink of ff vertaal en in de TS zet.

Interessant topic :)
Heb zelf ook een SB800, en ik heb het idee dat ik er nog lang niet het maximale uithaal. Zo weet ik bijvoorbeeld niet wat het verschil is tussen de +/- knop (naast de metering mode knop, ik ben de naam ff kwijt) op de camera gebruiken, en deze instellen op bv. -1 1/3, of de up/down knoppen op de flitser gebruiken (waardoor je dus op de fliter - 1 1/3 te zien krijgt). Het resultaat is, in enkele summiere testshots die ik maakte, hetzelfde. Kan iemand mij dit uitleggen?

Naar mijn mening horen in de TS in ieder geval ook nog de Sigma EF 500 DG Super en de Metz 54 MZ4 meegenomen te worden. Ik denk dat je dan de 4 meest verkochte types te pakken hebt (hoewel de Metz 44 AF-4 ook goed verkoopt). Je zegt namelijk in de TS dat je geen ervaring hebt met third party om vervolgens alleen de specs van de SB-600 en SB-800 te noemen. Daarnaast staat er een foutje in de tabel. Je noemt de eerste rij richtgetal en geeft vervolgens een bereik in meters op. Of je geeft het richtgetal (dat leg je immers uit) of je geeft het bereik in meters.

PW link SB600
PW link SB800
PW link Sigma Super
PW link Metz 54 MZ4
PW link Metz 44 AF-4

Mja .. ik weet het niet, maar ik denk dat de majority van fotografen een merk-specifieke flitser zoals de SB600/800 heeft, en met goede reden.

quote:
Mig29 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 14:08:
Daarnaast is het wellicht leuk om te vertellen dat een Metz flitser met een zogenaamde SCA adapter de mogelijkheid heeft om te worden geupgrade. Deze flitsers beschikken over een vervangbaar voetje met daarin een soort processor die de functies van de flitser bepaalt. Komt er een nieuw type lichtmeting, dan komt Metz met een nieuw voetje (SCA adapter dus) en is de flister compatible met x-TTL flitsmeting.
Dat dacht ik ook, maar de praktijk is ietsje minder rooskleurig. Voor Nikon of Canon zit je op dit moment wel goed, maar bv. voor Pentax is er nog steeds geen SCA-voetje dat preflash-TTL ondersteunt. Dat ding is al meer dan een jaar beloofd, maar is er nog steeds niet.

Jammer, en een deuk in mijn vertrouwen in Metz (ik heb 3 Metz flitsers, een 45 CT-1, een 36 CT-3 en een 45 CL-4).

DE EF500 en de metz 54 ga ik nu toevoegen, al zal het in den beginne de summiere details zijn en later wat links naar reviews :) Ook de pricewatchlinks knal ik erbij. Als mijn vriendin er dan nog niet is ga ik ook even aan de slag met de flitstechnieken ;)

Ow, en Mig29: bedankt voor je input :) Een goed topic bouwen is helemaal niet eenvoudig, en opbouwende kritiek zoals die van jou wordt zeer gewaardeerd.

keurige OP.
wilde ik op merken

ben overigen de tevreden bezitter van een SB800 en een tweede exemplaar staat op de lijst.

Goed, op basis van complimenten nog even doorgaan met het genereren van wat input:

-de imagetag naar de SB-29 staat niet goed. PW link
-het leuke van de sigma em 140 is dat ie flitsbuizen rondom heeft zitten waardoor er ook van boven en onder licht op het onderwerp valt. PW link
-Nikon SB-RC1 PW link
-
quote:
Verhoog je je isowaarde met een stop naar iso200, dan wordt je afstand ook twee keer zo groot (dus 40 meter).

Ik twijfel of dit niet wortel 2 x zo groot moet zijn
-even aangeven dat TTL staat voor through the lens.
-in hoofdstukje 5 noem je trucjes. Ik zou eerder kiezen voor technieken ;)
-je bent vooralsnog in je TS erg terughoudend in het advieseren van 3th party flitsers. Ikzelf zou in een TS nooit een koopadvies noemen, maar eerder de mogelijkheden en verschillen van de flitsers aangeven. Daarnaast is jouw terughoudendheid te wijten aan een gebrek aan ervaring met deze flitsers. Wat dat betreft ben ik erg benieuwd waarom je een SB600 aan durft te raden aangezien je hiermee ook geen ervaring hebt :P
-je stelt dat de aanschaf van een Metz 54 MZ4 geen goede investering is op basis van de prijs. Deze flitser heeft echter mogelijkheden die andere flisters niet hebben. Dit kan zeker een overweging zijn bij de aanschaf van een dergelijke flitser. Voorbeelden hiervan zijn: SCA-adapter (sorry, waarschijnlijk niet voor Pentax :P ), invulflits met circa 20% van het vermogen bij indirect flitsen en zelfs nog met minder wanneer je gebruik maakt van de meegeleverde grijsfilter, gratis updates, verder naar beneden buigen waardoor makkelijker bruikbaar bij macro en ten slotte een veel hoger richtgetal.
-opbrengst Metz 54 mz4: full to 1/64
-updaten todo list
-wellicht kan een modje die plaatjes hosten op de t.net server (ipv op je eigen server)

:P ok, bedankt weer, SB-29 image is gefixt. Dat van die iso-waarden klopt idd niet.

Todo-list wordt zo geupdate, vriendin stapt binnen ;) En als een modje de images op t.net zou willen hosten zou dat fijn zijn :) Maar van mij mag hij/zij daar dan even mee wachten tot de TS een wat meer definitieve TS is. en dat van die 3rd party heeft er grotendeels mee te maken dat Nikon toch wel een stuk beter aan kan sturen als het om meerdere flitsers gaat. Dat hogere richtgetal van de metz valt wel mee, let er op dat deze op 105mm gemeten is, ipv op 35mm (dit om hem goed te kunnen vergelijken met de sigma, waar ik tot nog toe alleen een richtgetal van kon vinden op 105mm).

Morgen meer ;)

Op die photozone pagina staat het richtgetal van de Metz op 50 mm, als je de manual bekijkt van de Nikon staat daar wellicht ook de richtgetal in op 50 mm.

quote:
Mig29 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 22:48:
Op die photozone pagina staat het richtgetal van de Metz op 50 mm, als je de manual bekijkt van de Nikon staat daar wellicht ook de richtgetal in op 50 mm.

Metz getal is idd te vinden op 50mm (ook op metz page) maar die van de sigma dan weer niet...

Misschien dat ik dan ook de nikon's op 105mm op moet zoeken, al is dat voor de SB-600 dan weer niet eerlijk omdat die maar tot 85mm gaat...

Moeilijk blijft het wel... waarom doet nou niet iedereen het op 35mm of 50mm? :+

Je hebt 1 belangrijk verschil tussen de SB600 en SB800 gemist: de SB800 is CLS Master, en kan dus een aantal slave-flitsers aansturen. Daarnaast kan een SB800 meeflitsen met elke flits (dacht ik). En zat er echt een omnibounce bij? Was toch alleen een bounce-card?

trucje voor de SB600: diffusor kan je ook gebruiken als bounce-card ;)

De SB-800 kan inderdaad reageren op iedere willekeurig flits in de SU-4 mode. Met een beetje mazzel flitst 'ie zelfs mee als je een TL balk aan doet :P

De omnibounce wordt standaard meegeleverd, net zoals de (ingebouwde) bounce-card :)

Goed bezig RedXraD ;) Ik zal snel wat toevoegingen voor de TS naar je sturen: links, uitleg van termen en het gebruik van de SB'tjes, vooral ook als je ze als remote of meerdere tegelijk wil gaan gebruiken :)

Thx :) Ik ga de topics die MBV noemt ook doorlezen en wat dingen eruit overnemen. Ik zal bij de SB-vergelijkingen ook even meenemen dat de SB-600 geen ingebouwde bounce-card (stuiterkaart >:) ) heeft. Klopt het ook dat de SB-600 geen SU4mode heeft?

Alle commentaar is nog steeds zeer welkom :)

VNU Media logo Powered by True

© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden

Uitgever van: